Taksa plaćena u gotovu
GODINA XXV

TO TR TE VET VAT au
Izlazi svake subote.

Pretplata u Jugoslaviji Din.
48- godišnje. Polugodišnje
i tromjesečno srazmjerno;
za strane zemlje Din 96'.,
za Englesku, Ameriku i
Australiju Din 144—

Pojedini broj din 1:-

Vlasnik, izdavač i urednik; DOMIN

Dubrovnik, 20 augusta 1938

DUBROVNIK

Broj 33

Dopisi se šalju uredništvu
a pretplata, oglasi i javne
zahvale administraciji lista.
Rukopisi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i priposlano Din 7'-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

KOVIĆ P. KRISTO Osnovan

1892 god. Uredništvo i administracija: Kraljice Marije br. 2.

non bis in idem

Uvjeravanju vObzora“ u jed.
nom od posljednjih svojih broje-
ya, da se on vrlo nerado osvrće
na naše pisanje, ne možemo da
priznamo dosljednost, kad ipak
nalazi za potrebno da se snama
tako često hvata u koštac. Ali
kad mu je baš do megdana, što
se onda srdi na nas, ako odbi-
jamo kako bolje možemo njego-
ve udarce? A nije kavalirski ni
što se on ispred javnosti na nas
žali, kao da tobože mi Njega 1-
zazivljemo, podmećući “nam i o-
no što nijesmo kazali, pa nas
pretstavlja kao potstrekače na
mržniu protiv Hrvata, kad to ni-
je istina, kad mi svakom prili-
kom dokazujemo da znamo cije-
niti i razlikovati prave rodolju«
be koji priznaju naše narodno
jedinstvo
žavu, od onih koji hoće da sve
to ruše. Mi nijesmo nikad ni i-
mali tu ambiciju da S njim pole-
mišemo. Nego izazvani, uvijek smo
se poslužili prirodnim, čovječan-
Skim pravom da se branimo od
njegovih napadaja, ne imputirajući
mu ono što nije kazao već ispra-
vljajući skladnim i ubjedljivim
načinom njegove netačnosti, na-
što smo sa više strana dobili o-
dobravanja i pohvala za naše ko-
rektno pisanje. Nikad međutim
nijesmo uzmakli, niti smo mu
ikad ostali dužni odgovora, to
"Priznajemo, nego smo mu svagda
iscrpno odgovorili i objasnili sve
što je želio, kao n. p. i naše
nekadanje izborne kompromise
S autonomašima. Na mnoga naša
objašnjenja nijesmo nikad primi-
li od njega ma kakvu primjedbu,
PO čemu smo morali pretpostavi-
ti da ih je dobro razumio i t-
zeo na znanje, dok na neka na-
ša pitanja, odnosno njegovog po-
litičkog mišljenja prije rata, ni
Jesmo nikad dobili odgovora. |

Međutim on se vraća uvijek
na iste predmete, kao da nijesmo
O njima ništa ni proslovili. Zato
mi mu vrlo rado stavljamo na
vaspoloženje sve članke koje smo
mu do danas posvetili, ako ih je
Slučajno zaboravio, i to je sve
Što možemo da učinimo; ali mi
ne možemo i nećemo da zloupo-
trebimo strpljenje čitalačke pu-

ike, ponavljajući iste stvari, jer
Svačije strpljenje ima svojih gra-
tica. Pa ako kraj svega toga

vObzor“ neće da nas razumije,

Mi mu krivi nijesmo, nama je
dovoljno da nias razumije nepri-
Strana čitalačka publike, za koju
I Pišemo. > 2.
Mi nijesmo nikad govorili (ta
Mjesmo glavu izgubili) protiv
rarodne propagande, kad je ne-
šadanja narodna stranka u Dal-
Maciji vodila borbu protiv tuđeg

i našu ujedinjenu dr-.

“a ono što je tvoje, da bude i

elementa, nego kad se je toj bor- |

bi nametnuo hrvatski separatizam
1 negacija Srpstva, i kad se je
tom politikom laskalo austrijskoj
politici osvajanja, propagirajući
Hrvatstvo kao njenu predstražu
ondje gdje mu nije nikako bilo
mjesto. Nego ,,Obzor“ sasvim na-
ivno pita: ,,kad bi ovi navodi (o
Propagandi hrvatskoj u Bosni)
bili istiniti, što bi nam mogli

smetati, kad pišemo da smo jedno |

da treba promicati bratstvo i ju-

što je to pitanje pogrešno namje-

šteno, pa ga treba ispraviti. Ni- |

jesmo mi propagirali Srpstvo u
Bosni i Hercegovini, jer nam ni-
je trebalo, a Austriji je trebalo
da se one dvije provincije pohr-
vate, mada je narod koji se u
njima neprekidno borio s 'Turci-
ma i ginuo za svoju slobodu, na-
rod iz naših junačkih pjesama,
pod čijim je uticajem n. p. fra
Grga Martić u svojim ,,Osvetni-
cima“ opjevao hercegovačke usta-
še, Luku Vukalovića i sve one
heroje do 1878 g. Vjeruje li ,,Ob-
zor“ da su ono bili Srbi koji su
se borili na Grahovu, pa ako ih
priznaje, kao što ih priznaje isto-
rija i cio svijet, kako su se oni

|

tek od 1878 g. mogli prometnu- |
ti u Hrvate, po kome zakonu, po |

kome istorijskome događaju?
Mi nijesmo nikad  dezertirali
od principa bratstva i narodnog
jedinstva, kao što danas čini ,,Ob-
zor“ i njegovi ljudi, niti smo pri-
svajali ikad zemlje i gradove ko-
je su od uvijek bile samo naše,
a odoslobođenja su i naše i brat-
ske; nego smo uvijek vjerovali
i danas odlučno vjerujemo da je
ova zemlja, današnja Jugoslavija,

na čitavom svom teritoriju
zajednička dr-
žava jednog naroda. Međutim
Obzor“ i njegovi drže se poli-
tike: ono što je moje, moje je;
moje i tvoje, dok tene istisuemo.
Ali u tom slučaju samo, naš na-
rod kaže: ako su brzi volovi,
zemlja je podijeljena, biva zna
se što je čije. E
O hrvatskim prvacima prije i
poslije rata, takođe smo govori
li, ali vidimo da je 1 to bilo u-
zalud, a to da naši političari na
jugu (od kojih smo samo | neke |
spomenuli, a koje »Obzor hoće
da strpa u svoju vreću), nijesu
zamišljali ,uskrisenje hrvatske
države“ negacijom Srpstva, nego
su bili za narodno jedinstvo,
za slobodu i ujedinjenje našega
naroda u jednu državu, što je
najposlije Srbija srećno i izvršila.
Plemstvo je hrvatsko bilo ne-
kad despot, siledžija naspram svo-
ga naroda, koji mu je robovao

onako isto, kao što je i plemstvo
robovalo Beču i Pešti; a velika
većina hrvatskog svećenstva bila
je i onda inspirisana istim ideja-
ima naspram našega naroda, ko-
jima je i danas,

Ovo nijesu izlijevi mržnje ka-
ko bi ,Obzor“ hotio, nego po-
sljedica njegovih bespotrebnih i-

zazivanja, koja dovode do mada |

gorkih, ali ipak potrebnih obja-
šujenja; pa ako ,,Obzoru“ nijesu
prijatna, neka vjeruje da nijesu
ni nama, zato što smo protiv svo-
je volje prinuđeni da ih iznosi-

ćenja, jer mu poslije 1918 g. ne-
ma od toga nikakve potrebe, ni
koristi. Krstiti sve i svakoga hr-
vatskim imenom, to je besmislica
koja pobuđuje smijeh, o čemu su
ubijeđeni i svi oni Hrvati koji
se pomalo odriču ,,Obzora“ i nje-
gove politike. To vrijedi za sve
u opće zemlje koje je Habzburg
bio pritisnuo svojom vojničkom
čizmom, naročito za Dubrovnik,
koji nije nikad imao potrebe da

| ga drugi uči kako ima da misli,

| mo. Neka se ,,Obzor“ prođe remini- |
u x I
goslavenstvo“? — Tačno, samo

scencija prošlih vremena, pa mu |

svečano obećavamo, da nećemo
nikad zamočiti pera dase snjim
svađamo. Ali treba da se i on
okani i dosadanje manije hrva-

jer je svojim znanjem, svojom
kulturom i narodnim osjećajem
učio druge kako da se opredijele
kad su ti drugi bili izgubili sva-
ki nacionalni smisao, pa su se
jedni napola nijemčili, a drugi
se potalijančili, od čega sei da-
nas primjećuju tragovi.

Dubrovački seljak

kroz prizmu istine i objektivnosti

Suvišno je i dokazivati 1 isti-
cati kojem našem plemenu pri
padaju od iskona dubrovačka se-
la. To najbolje dokazuju i kara-
kterišu; narodni običaji u skla-
du sa vjerom, pjesme, narodne
igre, odijelo, jezik i sve ono što
narodu daje istinski pečat njego-
va plemena, a što nikakvi fal-
Sifikati, bilo historije bilo prigo-
dno udešeni, nijesu u stanju
da obore. Moguće je narodi za-
vesti, naročito ako ga se skrene
s puta pomoću vjerskih argume-
nata, koji nemaju nikakve veze
sa narodnošću, a što neuki seljak
u poč»tku lako prihvaća, ali ka-
snije uviđa da ga se itime vara.

Ovih dana održana je u Ko-
navlima smotra Seljačke Sloge,
koja je udešena s namjerom da
se našeg seljaka prikaže u sasvim
drugom svijetlu nego što ga je
baš ova i ovakva smotra pokaza-
la i prestavila i domaćim i stran-
cima, Baš ova smotra, pokrenuta
sa poznate separatističke strane,
dala je i suviše dovoljno dokaza
da je dubrovački seljak ono i o-
nakav, kakvog smo ga mi i na
osnovu istinite istorije i na osno-

| vu svih narodnih obilježja utvr-

dili, a što dobro zna i razumije
i dobar dio samih seljaka, koji
su i malo pismeni.

Jedan od posmatrača sa strane
ove smotre u konavlima poslao
je beogradskom ,BpeMeHy“ dopis
u kome iznosi ono što je vidio,
a što je dovoljno da dade tačnu

| sliku dubrovačkog seljaka, tako,

da možemo samo biti zahvalni
Seljačkoj Slozi, da je ,,upriličila
smotru“ ove vrsti. U tome dopi-
su se kaže:

»Priređivači smotre ,,Seljačke
Sloge“ u Konavlima htjeli su da
jednim prilično mršavim progra-
monr prikažu »kategoričnu hrvat-
Sku kulturu Konavala«. Međutim,

da nije bilo ono nekoliko stoti-
na izvanredno lijepih žena, dje-
vojaka i kršnih mladića u živo-
pisnim nošnjama, stvar bi sasvim
propala. Indiferentnim posmatra-
čima, naročito mnogobrojnim tu-
ristima koji su došli sa osam ve-
likih autobusa i preko dvađeset
automobila, moglo je da se uči-
ni da je Seljačka Sloga uspjela
da priredi jednu od takozvanih
manifestacija hrvatske kulture,
ali, nažalost, to nije bilo.

Već u početku prve tačke je-
dan kolega Nijemac me pogledao,

—- Pa ovo sam ja već čuo u
Rumi — rekao je smiješeći se. —
Isto, samo drugi naglasak, drugo
ime.

Naravno, čuo je. Vidio je. Gu-
sle i narodne pjesme uz gusle,
Svuda su kod nas slične. Da li
se pjeva o konavoskom junaku
Božuru Lasiću, Vasi Čarapiću,
Sibinjanin Janku, ili Marku Kra-
ljeviću — svejedno, to su gusle
i to su naše pjesme.

Slično je bilo i s drugim ta-
čkama ove svečanosti. Ko je pro-
šao preko Zlatibora i Sandžaka
(a to nije negdje daleko na sje-
vero-zapadu nego na zaleđu i
sjeveroistoku Konavala op. ur.
»Dub.“) morao je čuti one čud-
ne popijevke naših pastira i br-
đana, kad zapuše uši i počnu da
otežu glasom ariju, koja se pre-
nosi s proplanka na proplanak i
probija kroz borove šume., /sfu,
baš istu takvu pjesmu, pod nazi-
vom ,,putnička pjesma“, čuli smo
i u Konavlima.

Zatim dneti i ,,mješoviti zbo-
rovi“ pokazali su da su Konavle
danas, kao i pred više stotina
godina, stajali pod neposrednim
uticajem Hercegovime i Crne Go-
re. Još više. Pokazali su da su
se slične pjesme mogle čuti u
Šumadđiji i Pomoravlju još dale-