pe u"gotovu
gDIN A XXIV
plazi svake subote, |

tplata u Jugoslaviji Din.
g godišnje. Polugodišnje
| promjesečno. srazmjerno; .
strane zemlje Din 96'-,.

«Englesku, Ameriku--i
pustraliju Din 144t— >

pojedini broj din 1'-

o GEO i
tasnik, izdavač i urednik:. DOMINKOVIĆ P. KRISTO

Dubrovnilc, 27 Novembar 1957.

,
F '

Broj 44.

.Dopisi se šalju uredništvu
a pretplata, oglaši i javne
zahvale administraciji lista.
Rukoglsi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi.se plaćaju po
dogovoru; a za javne za-
hvale i priposlano Din T'-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

Osnovan 1892 god.

Uredništvo i administracija: Kraljice Marije br. 2.

E
Jubrovnik nakon 19-te g
——_—_— === —— u

13 novembra navršilo .se 19
odina od onog srećnog “dana
da je u slavni grad sv. Vlaha
da pobjednička srpska vojska
unoseći nam zlatnu slobodu, za
ojom smo čitav vijek uzdisali,

Dužnost nam je da dademo bi-:

ms života u ovo “19 godina 'o-
ško kako nam stvarnost očigle-
go pokazuje.

Jesmo li željeli slobodu ?
Pravi Dubrovčani  nađahnuti
dhom svojih predaka. nosili su
svojim žilama plemenitu misao
datne slobode“-i njome: se: po-
wsili. Otmeni duhom, ponosnii
skosni gospari, svijesni uzviše-
osti ideje,  najđostojnije “ideje
ijesna. čovjeka, prezirali su sve

10, što. unižava čovjeka: servil-.

ost, pigmejstvo, oportunost, da-
ge i časti otimača slobođe.'

Da su takovi ostali u najte:
im danima punim opasnosti. za
oli život, ima mnogo: dokaza za

ijeme njihovog  ispaštanja * po“

imnicama, logorima, u taoštu.

— je li ti teško?“ — upita-.

"jednog radnika u tamnici. ,, Ka-
pće mi biti teško kad sam me-
ll gosparima?“ '— slijedio“ je
dgovor ovog prostog radnika —
ospara.

Znači, kad mogu gospari toli«

oda pate'i da ne ropću, šta i-
mda kažem ja obični radnik?
Ovo je slika. onog pravog Du-
fovčanina, kakav je bio poznat
daleko.

Gospar i radnik jednako su o-
jćali, za istu ideju radili. i žr-
lovali se bez roptanja, uzvišeni
veliki i u zlu kao 1 u dobru.
S druge strane, pod uticajem
Oznatih faktora: koji bijahu  os-
M tuđinske vlasti, stvarao se je
in elemenat koji je tamnio sli-
W grada slobode. Taj. fanatizo-
dni elemenat rekrutovan iz mrač-
ih, tjesnih ulica 1 stanova, za-
Ven mržnjom i pakošću na sve
dO nije ,od naših“, u času. kad
tje radilo o biti ili ne biti či:
de naše nacije, poslužio je mje-
Mavnima da preko njega izliju
jes i osvetu na sve one : koji
jahu i priželjkivahu o ,zlat-
U slobodi“.

Is ovim licem i naličjem do-
škao je Dabrovnik vjekovni san
Mojih najboljih sinova, dočekao
X da pri izdisaju tužno ali slat-
2 Zapjeva: ,,O divna, o slatka
obodo I

Svjedoci tih dsma opisuju po-
“Ne scene: sreće, radosti, su:
) grcaja, pa'1 prijekog umira:
Kod neopisivog ushićenja,
piječi koje je izgovorio koman-
tt slavne vojske: ,Predajte
Oravu sve što bi  potamnilo

odišnjice_ oslobodenja

Sliku sreće“, poslušane su dostoj-

zaboravilo i sve se oprostilo, O-
Praštanje i zaborav. su gestovi vi-
tezovai a ne kukavica.

Oslobođenjem Dubrovnik seje
stao podizati u svakom pogledu.
Ko se sjeća onog starog grada i
njegovog predgrađa, pa pogleda
današnju njegovu sliku, zadiviće
se: nizu vila i palata, pensiona
i hotela, parkova. U turističkoj
Sezoni gradom vrve. hiljade. stra-
naca saisvih kontinenata.

Dubrovnik obnavlja staru “sla-

vu. U njemu se kao ,,biseru Ja-
k x Y
drana“: održavaju :

šu i pjevaju auktoriteti svjetskog
glasa. Od nekad neznatnih ljudi
nikoše novi bogataši.

Mnogi u državnim preduzeći-
ma stekoše zavidne kapitale. Du-
ćani i radnje sa svojinr izlozima
takmiče se s onim velikih gra-
dova, Staudard života ovog. tu-
rističkog grada donosi nove zah-
tjeve u modi, ishrani, uživanjima.

Ovo. svako na prvi pogled uvi-
đai priznaje.

Je li se do ovakvog . stepena
Dubrovnik podigao sam svojom
sopstvenom inicijativom ili su to
posljedice stečene i skupo plaće-
ne. slobode?!

Čime je novi Dubrovnik: za \o-
vaj svoj procvat odgovorio? -—
To je zbilja žalosno. Današnji
grad niko od starijih ne poznai
u čudu se pita, šta se ovo. do-
gađa. Gradom vrve pridošlice iz
svakakvih mjesta. Te pridošlice
daju građu nekakav oštimung“,
da više ne znaš jesi li u Blatu, ili
Imotskome, Ljubuškom, Splitu i
t. d. Gradom se ore neke pjes-
me koje su nama tuđe.  Poklici
padaju što vrijeđaju naše najveće
svetinje. Mržnja se širi takova, da
natkriljuje onu iz dana. zle uspo-
mene 1914-18. Žalosno je vidje-
ti neke Dubrovčane kojima je
pravo mjesto bilo među onim
starim, uglednim, pravim građa-
nima, a ne među pridošlicama,
kako ti Dubrovčani uživaju iz
prikrajka, i gledaju kako se po-
jačava mržnja i bijes ma sve one
,,Onamo-onamo!" Ali hvala Bogu!
oči se pomalo otvaraju. Bide se
opet oni što ,pođoše spat i o-
vaj zaslužni grad sv. Vlaha  po-
čeo je opet da viđa ulicama, —
u prigodama koje mu vraća slavni
duh onaj stari gosparsko-radnički
grad, te se javlja zora boljih iljep-
ših dana. Dubrovniče! Prenise, tr-
gni mrenu s očiju, zasuči ruka-
ve, okupi sve ono »domaće i po-
daj opet ovom gradu onu divnu
sliku ,,Slovinske Atene!“. To ti
Dubrovniče zaslužuješ, a to ti je

međunarodni.
kongresi. O njegovoj ljepoti pi-“

j Di I | u amanet ostavio i Blaženopočiv-
no 1 sa razumijevanjem. Sve se

ši Kralj Ujedinitelj u značajnom
zdravici, koju ti je održao, prili-
kom Svoje posjete, u Hotel Im-
perijalu. Vladaj se po toj zdra-
vici i bićeš opet što si bio!

BEAPM SHAH

— Pesvynraru GparTcke capaAwe

| unpabocnabuux u MYCIIHMAHA —

(IIpumaMo us8san ypeznuuinsa)

Pujerxo je y Kome  nujeny mame
npxaBe Ouna TaKO Be/IMKA NOJIUTKUKA
nonujenanocr «kao mro je TO pašuje
6uzo y Bocnu u Xepmerosumu. Kana
ce TO yaMe y o6aup, osna je norny=
HO PA3yMJBHBO IITO Ce H3BUjeCuu Bawx-
HH IIOCIOBH 34 OBaj Kpaj M 3a napo
y Tome nujeny JyrocnaBuje  uujecy
MorJIM Huka«KO Hu za oGase. KoucTpyK=
THBEe CHATe NOJMTHUKUX JBYZUH + Ouire
cy TpOmeHe Ha HenpolyKTHBHe .I10-
czoBe: Jbynu cy ce cBahasu, reme-
panuje cy ce Tpomuze y upenupka«
ma. Mopana je ma nohe jenua Beka
Crpanka, u za osa y cBoje penoBe
.okynu najšehu uo Tora napoja, ma
na ma raj nauua 6y1e oMoryheHo'py+
jemee MHOTHX BAXHMX  AKTYOe/HHK
nurawa. HapoguTo ce og yBujek: Ha«:
MeTana INTO yxa capajiea usmebhy
NpABOCJIABHBX H MyCIUMAHA, IBA HAj+
mMHoroGpojnuja ezemenra y bBocnu u
XepueroBusu. 5

Nanac cy ce u upaBocJaBHa u MyC+
Jgamanu namiu y jexHoM KOTy, y jeme
HOM 3ajenrmukoM OparTckoM pay, Ha
zajenamukoj mozurTnukoj Jauja, Ha
nporpaMy koju npyxa ce rapanrnje,
za he cBa Hapognu  noc—oBa  6uru

pjenaBanu OHAKO KAKO TO M CaM HA- ||

ponx xena u rpaxu. A, mro je maj
Baxnuje, Hukaga Ta čapajmuva  Huje
Guna Tako uCKpeHA M CrnoHTAHA, KAO
mTO je TO Tex1O 4 «pahbeno 3a. 1o-
Cipele gBuje u no rozume = [Iper-
CTABHHMIIH KH NPABOCIABHUX M MYCIUH-
MaHa sajegauuku ganac njenajy u y
[laprameHTy, u .y GanckamM Bujehuma, ,
M Y NO/bONPHBPEeJIEHM KOMOPAMA,.H Y
OINIUTHHAMA: HY MHOTHM IPEBPeIEUM,
 KYETyPHHM M UpOCBjeTHHM YCTAHOBA-
MK. Ilozurauapu Bocme u  Xepnmero«
BHH& y MOryhHOocTH Cy Na CBy CBOjy
AKTHBHOCT LAHAC  yNyTe Ha PA OKO
NnoGOpImaa OINITHX XKHMBOTHHX  Npu“
JUKA CBOFA Kpaja M pe3ynTaTu cera
Tora seh cy BNIIbHBA Ha CBEMA CTpa-
Hama. On ocroGoheima Ha OBaMO Hu-
«an ce y Bocmu a XepneroBauu Huje
Buie panu1o ma yaanpehey npuBpe-
le, — cnenujaliHo myMCKe, — Ha 1u0+
IH3AiBY KCBP3HHIA, IPYMOBA U \jaB-
HHX 3rpala, ma. ynaupehewey  31paB-
CTBEHHX HM IDpOCBjeTHux Npuiuka, kao
mro ce To uuuu zamac. Ty me Tpeća
MuMOuha HH OHy B&IHKy Naxy koja
ce ykasyje  GocaHckOM  PYZAPCTBY,
koje uma: ga NOCJIyXM KAO: OCHOB 34
pa3B0j jyrocTroBeHcke  Teuike  HHAY-
cTpuje.

Ilpamjepu #3 HelaBne npom1ocTa u
npumjepu cazaneocrTu jacHo u“ o He-
noćuTHo noka3yjy mira 3mauu CJOoxKeH
NOJUTHUKA PA M KOJIHKO HM KAKBE OH
KOPHCTH MOXE IA NPYKU M 3eM/BH M
HApOly, M 3EMAJbCKOj IPUBPeJH M Ip-

XABHO-Hanuonajnoj muciu. Capanwa.:

IpABOCJABHHX W MYCIAMAHA HAWIA3ZH
3aTO laac Ha nyHy nolpinky 4 o/0-

6paBawe Imu4poku4x  upyimTBeHnx  pe-
NOBA-H OHA Ce CMATpa KAO  HeoNXO-
daa 34 zAbH  OMUTA  INpOCIepuTeT
Bocne u Xepnerosune.  JKema 1a y
OBO KOZO CTyne u XpBaTu zaje caMo
jou Buie: noTcrTpeka 3a paz oHum
IynuMa KOju cBojy mozaTuuky akiujy
3zacHuBajy Ha .Haueny Hapojine core
u yaajaMHora cuopa3ymujeBama.

Y pume maxoBa napon llpuucke a
Bp6acke GagmoBune Budo je  Mamu-
decToBao cBojy upuBpxenocT nou-
THIIWH NpaBora napojuora cnopa3yMa,
npoBeneHor kpo3 JyrocnoBeHcky Pa-
nukazay Gajegauny u gao go 3maa
na.je myT kojuM ce uomo noGap, je-
NuHO MOryhaH u ga ume Tpeba uhu
H JAbe.

Ilpe mekozmuko nasa y CapajeBy je
npemuuyo jena ong. uajacTazayTujux
MYCIIUMAHCKHX HHTEJIEKTya LANA M jaB-
Hux paguuka, up. Maxmya Dexmen,
Koja ije u cam cBojuM pa1oM Kpo3 Jy-
roczosencky Panukanuy  Šajezamny
MHOT0| NONpuHHOCHO IOJIATHNH HApOJ-
HOr cnopa3yMa. Oko. geceT xubaga
rpahaHa CapajeBa, kao 4. UpeTcTaB=
HuKA #3. pa3uux mujecra bocne H
XepnmeroBuEe, 4 MyCJIUMAHA M . Ipa-
BOCIIABHHX, CBOjMM yueliheM Ha ca«
Xpari He CaMO IITO Cy OJAJ4 NOMTy
jeguoM. uCKpeHOM POJOBYĆyY M 1O6-
POM 4 NonITeHoM qoBjeky, Hero cy y-
jenao ManudecToBa1u cBoje onobpa-
Babe. CAJANIIbET IOJMTZUKOf KYpCA u
axnuje, uuja je jenam. on mgajenarage«
jux mpercTaBuuka. OMO MP NOK. IP.
Maxuyn Bexmez.

* Bocna u XepneroBuna ocjeruze cy
OTpOMHEe KOPECTH OA jeNHOT  CIOpA-
3yMHor paza koju he u y Gynyhe me-
CYMIGMBO. MABATH BCJIMKE H OMIITEKO-
pucne pesynrare. Hapojue Mace To
xeme u To he.ce 6e3yCIOBHO M IA-
me. cnpoBoguru! Jep Ou saucrTa Gu ia
BeJIMKA IpeXOTA peMETHTH OHO BEJIH-
ko njeno, koje je y Bocsu u _Xepne-
TOBuHH NOKAa3ZA1O CaMO HajGobe  pe-
3YATATE-

IZUMIRANJE

naših starih tekovina

U najtežim danima ropstva pod

; Turcimai kasnije pod austrijanštinom,

naš je narod čuvao svoje stare srp-
ske tradicije, svoje običaje i opće
narodne tekovine Rao svoje najveće
svetinje

U starije doba srpske istorije naš
narod i naše. rodoljubive porodice
su se ponosile nakitima, srpskih ru-
kotvorina, nošnje, oružja i bogatih
umjetničkih radova, čija su vrjedno-
ća mogla tek“ poslije “nekoliko vje-
Rova da cijeni u svojoj pravoj veli-
čini. Bogati umjetnički radovi i u-
tvari“u našim- crkvama i  manastiri-
ma; neocjenjivo blago u zlatu i drugim
skupocijenostimau velikim palatama
naše vlastele i domovima naših imućni-
jih pomoraca, trgovaca i poljodijelac«
navlačivali su pažnju i visoko poš-
tovanje evropskih vladara i bogata:
ša stranih naroda. Oni su u naše
krajeve dolazili i svoje emisare slali,
ali te naše stare tekovine nisu sa so-
bom odnosili, jer su naši stari znali
kako da ih čuvaju. Ima mnogo pri-
mjera, ne samo za. vrijeme turskog na-
silja nego i za vrijeme austro-ugar-
skog terorizma kroz dugi niz godi-
nai u skorašnjem svjetskom «ratu,
naši stari patriote su svoja oružja i
svoje narodne dragocjenosti u šuma-
ma i međama zakopavali da im na-
jezda ne bi odnijela to narodno ve-
liko bogatstvo.