Taksa plaćena u gotevru

GODINA XXVI

Izlazi svake subote.

Pretplata'u Jugoslaviji Din.
48 godišnje. Polugodišnje
i tromjesečno srazmjerno:
za strane zemlje Din 96-,
za Englesku, Ameriku i
Australiju Din 144'—

Pojedini broj din 1-

rs

Dubrovnim, 2 februara 1939

Broj 5

Dopisi se šalju uredništvu
a pretplata, oglasi i javne
zahvale administraciji lista.
Rukopisi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i priposlano Din 7'-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

Vlasnik, izdavač i urednik: DOMINKOVIĆ P. KRISTO

Osnovan 1892 god.

Upad

Uredništvo i administracija: Kraljice Marije br. 2.

Uj i
Pričaj soji ROLU
" Ja +
NAH gd E
\ i hod
le
\

Dubrovčani, |

Eto dana Sv. Vlaha, našeg najvećeg blagdana
kad se svi Dubrovčani bez razlike, ma gdje se

nalazili, pobožno sjete i okupe da dostojno pro-'

slave svoga velikog Darca, simbola slavne du-
brovačke prošlosti.

Ovo je treća godina da se namijerno pri-
premljenim političkim manifestacijama ometa Pro-
slava Sv. Vlaha u tradicionalnom dubrovačkom
duhu ljubavi i sloge.

Općina dubrovačka svijesna svoje dužnosti
ne može dozvoliti ni jednoj političkoj stranci da
dan Sv. Vlaha iskorišćava neumjesno.

Kako ne možemo prisiliti naše nove sugra-
đane i one Dubrovčane zavedene političkim stra-
stima na umjerenost i dužno poštivanje  dubro-
Vačkih svetinja iz sadašnjosti i prošlosti; to općina
dubrovačka ne priređuje ove godine svećanost
Sv. Vlaha.

Dubrovčani,

Molimo se Sv. Vlahu, da naša slavna prošlost
ne bude okaljana žalosnom sadašnjicom i da u
buduće ovo ne bude dan našeg poniženja.

Dubrovnik, 3 IL 1959,

PRETSJEDNIK GRADSKE OPĆINE
u z. adv. IVO. SVILOKOS

|

|

| čaja, — protkana

| i očuvanje

SVETI VLAHO

3:ći februar za nas je Du:
brovčane dan velikih uspomena
naše davne prošlosti, maše stare
slave i veličine.  Svijetlim ime-
nom jednog mita, jednog hero-
ja, jednog poluboga, koji je za
dugi niz vjekova bio inkarnacija
našeg bića, mašeg narodnog ži-
vota, naše nekadašnje po pro-
storu malene, ali po vrijednosti
velike i napredne države, koji je
za tako dugo vrijeme upravljao
sudbinom našeg pitomog zavi-
je sva naša
obilježena su sva naša
djela, svi naši dani ra-
dosti i sreće, kao i utučenosti i
pribranosti u danima tjeskobe i
n
i
S:

istorija,
velika

esreće, pa ustalaštva za odmazdu
svog državnog op-
anka.
Mutna je istorija o postanju
našega grada, kao što je fanta-

ostična i legenda o izboru našega

|

svetitelja kao zaštitnika  dubro-
vačke republike, prema kojoj bi
se nekom pobožnom popu Stan-
ku bio na snu javio jedan stari
sveštenik duge, bijele brade (a
to da je bio sv. Vlaho), koji mu
reče da odmah javi senatu, da
se pod Lokrum  usidrilo silno
neprijateljsko brodovlje, namje-
rom da navali na Dubrovnik.
Pop Stanko sav preplašen izvrši
odmah tu poruku senatu, koji
u čas diže vojsku i narod na
odbranu grada i neprijateljska je
namjera bila osujećena. Iz za-
hvalnosti prema svetitelju, senat
odredi da mu se sagradi crkva
i odabra ga kao zaštitnika  gra-
da i države.

Pod njegovim slavnim imenom
i svetim likom koji je od tada
postao državni emblem, kao što
je lav sv. Marka za mletačku re-
publiku, naše je brodovlje pro-
nosilo u daleke krajeve slavu i
ugled našega građa, prinuđava-
jući svakoga na poštovanje pre-
ma njemu, ne silom i ubojnim
sretstvima kako je to danas pra-
vilo, nego svojom kulturom, dr-
žavničkom mudrošću, poštenjem,

ljudskotom, blagorodstvom, odr-

žavanjem zadane riječi koja se
nije poricala ni ispred prijetnja
najjačeg silnika.

Ovaj dan koji nema samo ka-
lendarsku važnost, slavio se uvi-
jek sa najvećim pijetetom i odu-
ševljenjem, koje je spajalo ujed-
no religiozno duh, sa državnim
i narodnim. Dan sv. Vlaha sla-
vio se preko hiljadu godina, pa
i danas ga svaki pravi Dubrov-
čanin slavi u svom srcu, kad
drukčije ne može, ma u kom se
kraji nalazio.-Ali značaj i način
pros'ave_ mnogo se danas izmi-

| koje

jenio, ne tijekom vremena koje
Sve ruši, nego nerazumijevanjem
i nepoštivanjem našeg osjećanja
i naših svetinja od strane. doš-
ljaka koji žive u Dubrovniku i
koji, zahvaljujući slučaju što su
u njemu rođeni, kažu da su Du-
brovčani, a Dubrovčani nijesu,
jer u njima ne vlada dubrovački
duh, jer nemaju ni toliko osje-
ćanja ljubavi prema našemu gra-
du, koliko ga ima svaki stranac,
koji ne nalazi dovoljno riječi
divljenja i za čarobnu ljepotu
kojom je priroda  nadarila ovaj
naš kraj i za veličanstvena djela
ljudskog uma i vještine. Ti na-
zovi-dubrovčani = prolaze mimo
naših starih zgrada, divnih na-
ših spomenika iz kojih najrječi-
tijim jezikom govori naša pro-
šlost, sa istom ravnođušnošću
kojom posmatraju i cvijeće čija
ih ljepota ne očarava, koje za
njih ne miriše, kojima smeta ova
naša pitomina kojoj ne mogu da
sviknu, pa zato plešu po njoj i
hoće da joj silom nametnu svoju
surovost i svoju odvratnost pre-
ma svemu što je lijepo i ple-.
menito.

Oni su nakastili da iskoriste
svaku priliku, da u svom bjes-
nilu iskažu svoju stranačku
Strast, rušeći svaki smisao pristoj-
nosti, bez obzira na gređanstvo
se ne slaže sa njihovim
razvratnim idejama i osuđuje
njihove provokacije, koje su sva-
kome dosadile i postale odvrat-
ne. Oni iz prkosa ističu na sva-
kom * javnom mjestu svoje stra-
načko i separatističko obilježje,
kao dokaz svoga inata, svoje
gramzivosti za onim što je naše,
dubrovačko, kao patent njihove
rijetke pronicavosti, koji se ne
boji konkurencije. Oni bi htjeli
da zarobe i crkvu, da i nju is-
koriste u svoje stranačke svrhe,
ne pomišljajući da crkva nema
sa politikom nikakva posla, da
ona mne može i neće da služi
njihovim stranačkim prohtjevima,
Oni su najposlije cd naše naj-
veće domaće svečanosti  napra-
vili vašar i odijelili crkvenu pro-
slavu od građ&nske, a to nijesu
smjeli. Jer ako općina koja pret-
stavlja građanstvo nije mogla
da sudjeluje njihovim prokacija-
ma i stranačkim ekscesima, tre-
balo je da se bar iz pristojnosti,
Svečanost izvrši iznimno i is-
ključivo crkvenim obredom, a ne
da se provokacijama došljaka i
separatistički nastrojenih neđu-
brovčana, ona provrgne u obič-
nu stranačku manifestaciju, na
štetu ugleda našega grada i
crkve.