Taksa plaćena u gotovu
GODINA XXVI

Pretplata'u Jugoslaviji Din.
48 godišnje. Polugodišnje
i tromjesečno srazmjerno;
za strane zemlje Din 96-,
za Fnglesku, Ameriku i
Australiju Din 144'—

Pojedini broj din 1-

sj.

Dubrovnik, 18 marta 1939

NJENA

Broj 11

LE! ki
rai

Dopisi se šalju uredništvu
a pretplata, oglasi i jayne
zahvale administraciji lista.
Rukopisi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i priposlano Din T7-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

Vlasnik, izdavač i urednik; DOMINKOVIĆ P. KRISTO

Osnovan

1892 god.

Uredništvo i administracija: Kraljiće

Marije br. 2.

v

JE R

A

Neka niko ne pomisli da ćemo
se upuštati u vjerska raspravlja-
nja, ili u tumačenja vjerskih dog-
mata, jer bi se našao neko tebi
nas krivo shvatic, ili bi navlaš
“ izopačio naše čiste namjere, pa
bi nas opanjkao da hoćemo da
. zadiremo u vjerska osjećanja, na
štetu vjernika jedne, a na korist
druge vjere, ili bolje crkve. A
to nije naša:namjera, niti bi to
ikoliko doprinijelo bistrenju poj:
ma vjere kod ljudi koji se ne
prilagođuju ni onoj božjoj zapo-
vijedi: pomozi se šam, pa ću te
i ja pomoći, i nijesu nikako u-
bijeđeni, da samo u svome djelo-
vanju treba da potraže svoje dobro
izlo, da u sebi samima nađu
svoji sudbinu. To bi dakle ras-
pravljanje o vjeri, čiji je pojam
u jednom dijelu našega naroda
tako pomućen, još jače zaoštrilo
antagonizam već i tako kompro-
mitovanih odnosa između jedno-
krvne braće. Zato ćemo kazati
o vjeri samo ono što je svakom
običnom čovjeku i svakom našem
bratu razumljivo, bez dogmatskih
sofizama i čjepidlačenja.
> Vjer&t_ima u Svijetu nekoliko,
Ali ma koja bila, hristijanska,
mtihamedanska, izrailška, buđis-
tička, ili ma koja druga, mi sva-
ki od njih i šve tjedno shvaća-
mo kao čisti izraz čovječje duše
u jedinom njenom odnosti sa Bo-
gom, u raznoj formi, i raznom
njenom ispoljavanju. Neosporivo
je da vjera postoji i da je ona
nerazdvojna od čovjeka koji vje-
rije, išto kao Što postoji u va-
sioni etat, bež koga čovjek ne bi
mogao da živi. Ali vjera je inđi-
vidualna. Vjera je učenje o po-
stojanju i istinitosti nečega, bez
potrebe dokazivanja; a vjerova-
nje je za pojedinog čBvjeka, pi-
tanja njegove lične savjesti. Ali
svaki kulturan čovjek ma ko
vjere Bio, treba da šem svož,
poštuje i sve druge vjer:, jer sve
e one stječu u jednom kultu
Bogu, kome Sti sve vjere jednake.
Prema tome, mađa je relativno
mali broj ljudi koji ne vjeruju,
ipak kako se ne može zahtijevati
da Svaki čovjek bezušlovno i pto-
tiv šVoga ubijeđenja vjeruje, tako
st tie može zahtijevati ni da Svaki
jednako vjeruje, a još manje đa
jednakim načinom izražava Svoje
vjerško ošjećatije, isto kako se
ne može zahtijevati ni da švi lju-
di. jednim jezikom govore. Jer
kiko Bog razumije svako osje-
ćanje čovječje duše, svaki trepet
Pipe šrca, tako ražumije i sva-
ki ježik; na kom čovjek izražava
svoje ihnisli, ili izriče molitvu koju
njenu uprivlja: Jer Bog nije for-
malist, ou gleda suštinu,

Pošio pak čovjek nije vlastan
da nameće silom drugom svoje
mišljenje, jer tu snagu nema ni
sama nauka, ako neko neće da
je prizna i da je pirhvati, tako
je najpr:rodnije da se svak drži
Svoje vjere u koju mu niko ne
dira, a da zato ostavi i drugome
slobodu, da ispovijeda svoje reli-
giozno uvjerenje, na svoj način
jer na to svaki čovjek ima pravo
koje mu je zemaljskim zakonom
zajamčeno, i niko ga ne smije u
tome sprječavati. Mi tim ne upu-
ćujemo nikoga na vjerski inde-
ferentizam, jer i to je zlo, koje
ponekad može da bude pogibelj-
nije od nevjerovanja. Ima ljudi
koji se prave indiferentni, da se
u društvu pokažu liberalni, kul-
turni, napredni ljudi, dok zapra-
vo oni nijesu ni jedno ni drugo,
nego se samo hvastaju svojim li-
beralizmom, da tim prikriju svoju
duševnu golotinju, usljed čega
izgube svaki smisao pravilnog
života, svaki osjećaj pravde, mo-

rala, čak i ljubavi prema svojoj
narodnosti i svojoj « tadžbini.

Ne ostaje dakle nego vjerska
snošljivost, koja je jedina u st:-
nju da suzbije vierski antagoni-
zam, i stvori mir i ljubav među
braćom ; koja dovodi čovjeka do
spoznanja, da se ljudi ne razli-
kuju po vjeri (jer vjera nije ni-
kakvo obilježje čovjeka), nego po
njihovim djelima

Snošljivost vjerska treba da
vlada među nama, jer to je mje-
rilo našega zdravoga razuma, na-
še kulture, prvi uslov našega za-
jeđničkog života, a zajednički nam |
je život, uslov našega nacional-
nog opstanka. Mi sačinjavamo
danas jeđuu jaku, u svemu svi-
jetu uvaženu državu, koja ima
sve tislove da se razvija i napre-
duje, pa đa postane velika i moć-
na. A kad bismo se pocijepali i

željeli da se rastavimo, kad bismo

žavne formacije da živimo svaki
o svom hljebu, mi bismo postali
tako sićušni i neuračunljivi, da
se nikako ne bismo mogli ođr-
žati, nego bismo u kratko vrije-

me postali tuđi plijen, jedna ma- |

sa ljudi bez cilja i bez smisla
života, kao aerolit koji se odvojio
od svoje matice i luta po vasioni,
dok se ne izgubi i sasvim nestane.
Može li ko pametan pomisliti da
bismo pod ma kojom tuđom dr-
žavom, u društvu sa nekim tu-
đim narodom koji bi nas  prezi-
rao i brojuo nadjačao, mogli na-
stavljati sa prepiranjem oko na-
šega individualizma, sa zahtjevi-
ma uređenja naših narodnih pra-
va itd., ili bismo morali da se
odreknemo svega toga, pa. naj-
poslije i svoje maternje riječi, da
se raznarodimo i utopimo za u-
vijek u moru tuđine?

Našoj vladi predstoje u najkra-
ćem vremenu riješenja vrlo važnih
pitanja za unutrašnje državno u-
ređenje, pa se u Narodnoj skup-
štini već ističe i potreba novih
izbora, dakle saradnje naroda, za
stvaranje novih važnih zakona,
kao predđuslov za riješenje tih važ-
nih pitanja. Treba zato đa naš
narod, Shvaćajući pravilno svoja
prava kao i svoje dužnosti slo-
bodnih građana ove države, buđe
unaprijed opravdati povjerenje
koje država u nj polaže, da do-
kaže da nije više rob predrasuda
kojima ga lažni demagozi čak i
sa mjesta odakle bi trebalo da se
čuje riječ ljubavi i bratstva, ane
zlobe: i mržnje, — uckaju na mr-
žuju i nepriznavanje svoga brata,
a iz ličnog koristoljublja služe se
vjerom, da ga lažima i fantastič-
nim obećanjima odvrate od na-
rodnog jedinstva i učine ga su-
krivcem tolikog zločinstva. Neka
se naš narod sjeti kletve svoga
velikog pjesnika:

»Ah da je proklet ko cjeć vjere —

htjeli ma pod kakvim vidom dr- | na svoga reži brata«,

na

Stanovište vlade.
u hrvatskom pitanju

Prošle sedmice podnio je u
Narodnoj Skupštini  pretsjednik
Vlade. kao resorni ministar unu-
trašnjih djela, g. Dragiša Cvet.
ković svoj ekspoze.

.. Ma koliko đa je rad Narodne
skupštine u pretresanju državnog
budžeta izazvao u javnosti razu-
mljivo interesovanje, opet sa naj
većim inter€som isčekivao se je
ekspoze g. ministra unutrašnjih
poslova. Danšškje naše unutraš«

nje prilike, koje već dugo čeka-
ju svoje sređenje, kao da se na-
laze u posljednjem stadiju sr«đi-
vanja. Š toga se je sa napetošću
iščekivao i sa velikim interesom
primio opširni ekspoze g. Dragi-
še Cvetkovića u kojem je  izne-
seno i stanovište Vlade u  jed-
nom od najdelikatnijik ali uisto
vrijeme i najozbiljnijih pitanja,
koja se podrazumijevaju pod i-
menom: firvatsko pitanje.

| ti što pre. Ono ima da

O tome je ministar g. Dragi-
ša Cvetković kazao ovo:

Deklaracija Kraljevske vlade
jasno je obrazložila novu orijen-
taciju naše unutrašnje politike:
odlučno i brzo pristupiti riješe-
nju svegja onoga, što danas obu-
hvata po am Hrvatskog pitanja.
Kraljevska vlada poklanja ovom
problemu svoju naročitu pažnju.
Ovo je jedan od izvanredno važ+
nih problema i njegovom riješa-
vanju ima se pristupiti u punoj
ozbiljnosti i punoj iskrenosti. O-
vo je jedan problem koji se ne
može riješiti jednim potezom pe-
ra, a ne može se riješiti ni jed-
nostranim aktom, već samo pu-
tem zajedničkog političkog  do-
govora.

Analizirajući sadašnje stanje u
kome se i ovo važno pitanje na-
lazi mi možemo, a mislim da se
S time slažu i naša braća Hrva-
ti, pre svega konstatovati da je
u prvom redu potrebno stvoriti
bolje međusobne odnose i veće
povjerenje. Grube greške učinje-
ne usljed pogrešnog shvatanja 0-
voga problema, moraju se ispra-
vljati.

Ovo ispravljanje ima se izvrši-
osigura
da se stvori puna prijateljska at-
mosfera, u kojoj će se pregovo«
ri moći mnogo lakše voditi i sa
mnogo većim izgleđima na us-
pijeh.

Time ulazimo u samu suštini
problema, Tu hoću da primjetim
da se sa izvjesne strane čuju za-
mijerke upućene Vladinoj dekla-
raciji da nije. postavila osnova
na kojima će riješiti Hrvatsko
pitanje. Međutim, za posljednjih
nekoliko mješeći Sve političke
organizacije u zemlji, sve istak-
nute pobtičke ličnosti i svi nađ-
ležni činioci, izjasnili su se, da
še Hrvatsko pitanje mora riješiti
u jednome iskrenom, lojaliom i
poštehom Sporazumu svili zainte-
rešovanih strana.

Bilo bi šasvim neuputno već
ovdje šada objavljivati granice
tog budućeg, željenog sporazuma,
One će se pokazati same sobom
kada se bude pristupilo razgovo-
rima i pregovorima između mje-
rođavnih činilaca.

Ima stvari koje su izvan dis-
kusije, ima stvari koje mogu bi-
ti predmet diskusija. Ovde nije
sada mjesto, a ni momenat da
ukazujemo na sve detalje, to će
biti učinjeno u pravo vrijeme,
Glavno je da vam mogu mirno
reći, a ja vas molim da to pri-
mite sa povjerenjem vi, a i cije-
la zemlja, da Kraljevska | vlada,
ne sužavajući granice ovih  raz-
govora, hoće svim snagama na-
stojati da se sva pitanja, koja
tangiraju riješenja ovog problema,
izvedu na čistinu i da se pojmo-