Po A ET

LA uioađnis. +. |

#&. ati
Pin Pe gran basu
Taksa plaćena u gotovu, ax

GODINA XXVI
sk.

Izlazi svake.

Pretplata u Jugoslaviji Din.
48 godišnje. Polugodišnje
i tromjesečno srazmjerno;
za strane zemlje Din 96'-,
za Englesku, Ameriku i
Australiju Din 144'—

Pojedini broj din 1'-

ubrovnik, 9 marta 194053

Broj 10

2 KAZE MVA. 2 eri

Dopiši se šalju uredništvu
a pretplata, oglasi i javne
zahvale administraciji lista.
Rukogisi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i priposlano Din 7'-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

Viasnik, izdavač i urednik; DOMINKOVIĆ P. KRISTO Osnovan

1899 god.

Uredništvo i administracija: Kraljice

Marije,br. 2.

Duh našeg starog Pjemonta
i Slovinske Dubrave

- Povodom izbora prof. Rešetara i prof. Murata |
kk sa FLA
za redovne članove Kr. SrpskegARkademijejNauka -

Marko Murat

... Silom prilika Dubrovnik je u svojoj starijoj i novijoj historiji bio

č sto puta prisiljavan da trpi tuđu vlast, reflekse tuđeg duha; da se povlači sa
tradicijonalnih linija svoje stvarne i duhovne nezavisnosti, da se bori sa nezna-
onjem i braće i nebraće i da — vegetira. Dok se je oko njega sve lomilo i rušilo
u njemu je živio duh samopouzdanja, vjera u vječne vrijednosti koje su stvorili
njegovi pređi na nekad golim liticama između pučine i brda.

I zaista , Dubrovnik viđe sve...“ i ne podleže ničemu. Kao pred 132
godine tako i danas, Veliki Mrtvac iznešen je iz Kneževog Dvora, stoji čvrsto
pred savjesti novih pokoljenja i prkosi bijesnom trku vremena koji ruši i podiže
i na mjesto starog novo postavlja. Novi Dubrovnik i sve što je oko njega i
nad njim, ne može da se otme nevidnim sna ama koje izbijaju iz mrtvih du-
brovačkih i slovinskih kapitala, :

Tražite li dokaza? Eto ih pred Vama na svakom koraku. Pogledajte samo
kako se o njegovo ime otimlju čak i oni koji nijesu nikada imali ništa zajed-
ničkog sa njegovim životom, a najmanje pak sa njegovom duhovnom i držav-
nom nezavisnosti. | dok se o njega otimlju i zvani [ne zvani, kao da ih hvata

strah od Velikog Mrca, pa mu zato nalaze mjesto podređenosti. postavljanjem
ispod onoga sto je stvorila jedna profana politika, bratski inat i nadmu-
drivanje političkih pelivana i mešetara.

U tom čudnom i nezasluženom položaju, voljom Provicnosti, stari slovin-

ski Dubrovnik pokazuje znakove nove vitalnosti. Na sve strane izbijaju znakovi

koji jasno daju naslutiti da je Uskrsnuće Dubrovnika postala nužda u | T.

održanju moralnih i stvarnih osnova jugoslcxenske državne cjeline. Prvi
znaci i odjeci dolaze sa zemlje našega Pjemonta, sa Kojom je Grad Sv. :|
DPlaha, u vremenima časti i slave povezao svoju dušu i utvrdio vjeru u nesd- |
Vladive snage naše rise. Odluke Kraljevske drpske Kkademije Nauka, najveće
naše naučne ustanove, da u kolo svojih redovnih članova uvede dva eminentna

pretstavnika stare Srpske Garde, vidimo još jedan uvjerljivi znak obnavljanja
starih duhovnih veza po kojima je. Dubrovnik i za vrijeme dugog ropstva |

uspjevao da sačuva svoje slovinsko dostojanstvo i sve ono što ga je činilo ve- |
ikim i privlačnim za čitav Slavenski Jug i za čitav kulturni svijet,

Uredništvo , Dubrovnika“ pridružuje se zahvalnosti svih čestitih i nezavi-
nih Dubrovčana Kraljevskoj Srpskoj Akademiji Nauka i čestilkama  gosparu
rof. Milanu Rešetaru i prof. Marku Muratu.

Našemu narodu predstoji iako
ne tako skoro, svakako ne u da-
lekom vremenu, jedna velika za-
daća koju treba da definitivno
riješi, a to je preuređenje države,
S kojom je vezana njegova bu-
dućnost. Ali ma koliko da je to
pitanje vrlo važno jer se tiče na-
rodnog opstanka, ipak jedan dio
naroda vičan da se za _ njegovu
sudbinu svak interesuje samo on
ne, ne daje nikakvu važnost, ni-
ti priznaje potrebu da se sam za
nju brine. A pošto nije ništa ni

doprinio, ni žrtvovao da bude
saučesnik slavne stečevine koju
danas uživa: zlatne slobode i

svoje samostalne države za koju
su drugi ginuli, on dosljedno
prepušta da se za državu i na-
rod pobrine svak, ko bio, samo
on ne.

Taj je dio naroda poslije oslobo-
đenja (ili kako ori rađe kaže: po-
slije prevrata) primio jednostavno
na znanje da nije više pod_ Au-
trijom;,-da-je “sada druga-država,
druga uprava, druga vojska, ali
od toga mu nikakva vajda, kad
jednako treba da plaća porez, da
ide u vojsku itd. On jednako
kao i ranije bira kad je zeman

. Ko mi reći ume

U slavu Marku Muratu
Prijatelju i bratu,
Cuvenom Dubr včaninu
Cestitom. katoliku

I ponositom Srbinu,

A Akađemiku
Zaslugom izabranom
Slikaru Bogoćanom

Ko mi reći ume; gde se slava rađa
I otkud potiče, gde je njeno vrelo:
Da l' slučajno ona čoveka pogađa
U nj ulazeć' tajno, al' odvažno, smelo?

Kad se dete rađa, bilo gde mu drago,
Praotački dar ga sam od sebe prati.
Zaplače I' se ono što se rodi nago
I" što znade, šta će da propati ?

Lete ne zna.ama ništa o uzdarju
Praotačkom što je njemu na put dato:
Da !' je snabdeveno zlom, il! kakvom

[čarju,
Sudba | mu je crna, il! je'kao zlato?

U uzdarju tome leži sve, i srodstvo:
Leži narodnosna velika odlika :

Leži ljubav, blagost, čojstvo, blago-
Kao i zločesta zlotvorova slika.

Šta uzdarje Tebi beše, moj Maestro?
Čestitost i ljubav i u Srpstvo vera.
i si njima, zbilja, Dubrovnik sav

[prestr'o
Kao i praoci tvoji: r/si im nerera.

Kičicom si svojom slik'o divne čari
Kojima se Vlahov Dubrovnik ponosi :
vUlazak Duš: nov“ u Dubrovnik stari,
fivopis večeri s mora, žala, svet zanosi

Ti zasluži lepo“ime besmrtnika,
Zaslugom li svojom_ili čistom verom

| Praotaca večnog grada Dubrovnika...
2 o

Reć' će Sveti Vlaho mereć' pravom
Imerom.

Beograd 1 1 arta 1940

Dr. Nikola Vučetić |

rr

| slaže se u svemu sa tim

[rodsteo |

| ojek nađe

Nametljivci i naš seljak

kako ga

drugovi, pa tako skida sa sebe

| brigu da sam misli za svoje do-

bro. I onom jednakom lakoćom
kojom ide na izbore očekujući
od toga neku svoju ličnu korist
koju će mu njegov izabrani po-
slanik donijeti na tanjiru, on će,
mađa razočarau od prijašnjih i
luzija kao n. p. o neplaćanju po-
reza, ipak glasati za onoga istog
veselog prijatelja, koji mu već
sada, mada su izbori još daleko,
prilazi sa novim obećanjima i
uvjeravanjima, kao n. p. da neće
više biti državne vojne dužnosti,
ni državne vojske, jer da se ima
stvoriti banovinska vojska, koja
će biti »naša«, za razliku od dr-

 ožavne koja je »tuđa«. I tako da-

lje, kako propane jedna izmišljo-
tina koja se narodu vješto pod-
meće, nađe se odmah druga, ko-
jom će ti samozvani narodni pri

jatelji držati u
jadan. narod, koj
vjeruje.

Narod iz naše
ćudan je, do krajnosti povjerljiv;
on sluša nekoga koji kaže da
mu je duhovni otac, a koji bi
trebalo prema tome da mu bude
bar najusrdniji i najbliži prijatelj
ali ni to nije, nego traži da ga
sebi potčini, da bude apsolutni
gospodar njegove savjesti, njego-
ve sreće i života. A poslanik
kome narod daje svoje povjerenje,
samo-
zvanim duhovnim ocem inače bez
njega i njegove pomoći, teško
da bi mogao biti narodni posla-
nik. To je dakle jedna družba
koja,se ni po čemu ne  razliku-
je u mislima, koja je uvijek slo-
žna u radu za svoju ličnu korist.
I nema sumnje, ljudi s ovakim
metodama uspijevaju donekle kod

naroda koji se lakoumno pušta
varati, jer ima svojih domaćih
briga 1 nevolja s kojima treba

da se bori. Ali ipak dođe vrije-
me kad čovjeku spane mrena s
oči i zasjaje mu istina. Naš je
narod već do sada dobrim dije-
lom uvidio ono što smo mi dav-
no predviđali, da onaj u koga
je vjerovao i smatrao ga za pri-
jatelja, nije bio dostojan njegova
povjerenja, pa ga je od sebe ot-
stranio. Ali to nij& dovoljno, jer.
nametnika ima uvijek u dovolj-
nom broju, koji su spremni da
zamijene onog koji otstupa. Uvi-
vreća  zakrpu, — ili
šljuka prdavca. Ali je teško na
svojoj grbači stjecati iskustva, o-
sim što prijeti bojazan da nas
vrijeme iznenadi, Zato naš narod
koji je tako bistra uma, treba
da se jednom osvijesti i da vo-
kaže da mu ne treba savietodav-