'Taksa plaćena u gotovu
| GODINA XXVII

Izlazi svake subote.

k

g

(i Pretplata'u Jugoslaviji Din.
48 godišnje. Polugodišnje
i i tromjesečno srazmjerno;
za strane zemlje Din 96'-,
za Englesku, Ameriku i
Australiju Din 144'—

Pojedini broj din 1-

Dubrovnik, 18 maja 1940

tei

' |

MS. Gđa

Ć 1 Hyipomu.

Broj 20

aha amo

Dopisi se šalju uredništvu
, oglasi i javne
zahvale administraciji lista.
Rukopisi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i pripeslano Din 7'-
za svaki centimetar visine

jednog stupca.

Vlasnik, izdavač i urednik; DOMINKOVIĆ P. KRISTO

Osnovan 1892 god.

Uredništvo i administracija: Kraljice Marije br. 2.

Još jedan osvri na federaciju

Nedavno baveći se federacijom,

(zajednice između dvije ili više
(država, odnosno dva ili više he-
teregenih naroda, zbog svojih

čuvati. Kao federativna država,
(možda bi bila mogla opstojati i
Austrija, da nije imala imperija-

ma države, ondašnjiua i budućim,

kuće.
| Federativni sistem mogao bi
se zamišljati me samo za male,
inego 1 za velike države, koje
(mada stvaraju danas razne me-
iđusobne sporazume, a za veću
sigurnost čak i vojne saveze, ipak
iti su savezi za vrijeme, do odre-
iiđenog roka; mogu biti kratko-
Mtrajni, ili od slučaja do slučaja,
a u kritičnim momentima izlože-
(ni su raznim interpretacijama i
leventualnim otstupanjima od u-
igovorenih uslova koji su ih sa-
družili; dok u federaciji. oni i-
veću sigurnost i

Ali federalizam između raznih
ipokrajina jedne iste države, jed-
nog istog naroda, ne samo da
nema ni smisla, ni opravdanosti,
imego je zbog nekog antagonizma,
nli surevnjivosti između pojedinih
pokrajina, zbog, davno preživjelih
privilegija, ili uspomena iz pro-
iSlosti koje su silom prilika i dr-
iZžavnih preuređenja izgubile sva-
ku vrijednost i razlog da sei
“dalje podržavaju, — federalizam
ibi bio štetan za cjelinu, jer u
ijednom istom narodu, istoga je-
\kika, ma pod kojom formom dr-
Zave on se nalazio, ne može biti
; i staleških razlika, I
(gija, ni povlašćenih građana, jer
ivi građani i po svojim pravima,

U

no su ravnopravni. Tu zajednicu
Stvara narod iste krvi, istoga je-
ikika, i država koju je narod stvo-
rio, da tu zajednicu brani i očuva.
Pa kad bi se neko
to ne priznaje, ne znači da bi
zato ogromna većina naroda mo-
fala da usvoji razorne misli toga
hekoga, koje nemaju nikakve o-
Snove, koje ničim nijesu oprav-
dane, nego su proizvod stranač-
kih prohtjeva, ili ma kakvih se-
bičnih, svakako mneodržljivih uz-
Toka. Ti bi ljudi mogli ne pri-
E navati ni državu, ni red koji:
treba da vlada u svijetu; mogli
bi ne priznavati ni pravdu, ni
istinu, ni razum ljudski koji bi
ih za sve to osudio, pa zar bi

zarobljavanjem tuđih zemalja i |
Inaroda, za proširenje izvjetrenih |
llfeudalnih prava svoje vladajuće |

| moglo ni pretpostaviti.

ni privile- |

ao i svojim dužnostima, poipu- |

1

našao da |

| trebalo da država i narod ustuk-
kazali smo da je to neka forma |

To ne bi
Ipak u

prkos toga neprobojnog fronta

nu ispred njih? se

| logičnosti, pravde i morala, neki
državnih i narodnih interesa, ko- |
lje svaki napose ne bi mogao o- |

ljudi kažu: ,Ali mi nijesmo je-
dan narod, mi ne govorimo istim
jezikom, mi zato treba da se di-
jelimo; mi smo tako vješto iskva-

| rili taj jezik (a pobrinućemo se
lističkih ideja i težnja za prevlast |
(nad svim narodnim komponenta- |

da ga i unaprijed kvarimo i do-

tjeramo kako mi hoćemo), da to |
| već sada nije jedan jezik

tri, dosljedno mi imamo tri knji-
ževna jezika:

Sjetite se ,Dubrovnika“

Gosp. dr. Ilić u svome članku
»Napomene o federaciji“ kaže
»da je složenost oduosa i prilika
za organizovanje zajedničkog na-
šeg života nametala federalizam;
ali da je malo ljudi tu složenost
razumjelo, a da je daleko veći
broj onih, koji vještačkim i ne-
prirodnim načinom hoće da zbri-
šu među nama razlike i vaspo-
stave puno jedinstvo“.

Dakle da se paspostavi ono du-
hovno jedinstvo koje je nekad u
teškim našim narodnosnim prili-
kama ipak opstojalo, koje nam
je dušmanin upropastio, a koje
mi hoćemo da obnovimo. I kako

obi se moglo ne priznavati da je

to jedinstvo zaista postojalo onda
kad je ljubav vladala među bra-
ćom, dok nas ne tuđin, nego na-
ši ljudi, sinovi našega naroda, a
tuđim uplivom i potstrekom ni-
jesu pomutili pred austrijskom
okupacijom  Bosne-Hercegovine.
Onda kad je još moglo biti ne-
kih razlika među nama, sitnih
predrasuda i političkih razmimo-
ilaženja, nije ipak niko od ,,na-
rodnjaka“ ni posumnjao da smo
jedan narod; a danas kad smo

nego

postigli to jedinstvo, kad
se toliko

da se jedan od drugoga ničim

ne razlikujemo, izbile su razlike |
dijele u dva, pa i tri |

koje nas
naroda. Mi zato_ ne  otstupamo
od našeg tvrdog  ubijeđenja, da
je prirodnije, pravednije i logič-
nije, da se te sićušne, izmišljene
a progresivno  uveličane razlike
kojih inače ima u svakom narodu,
uklone ispred narodnog jedin-
stva, koje nije  umišljeno, nije
prohtjev, nego uslov našeg na-
rodnog opstanka; nije megaloma-
nija, nije čežnja za hegemonijom,
nego jednoj laži suprotstavljanje
istine,

l Ra-
zumljivo je u ostalom što su te
razlike vremenom nabujale, kad

smo
približili i izjednačili

im se dalo nezaslužene važnosti,
mjesto da ih se osudi; i kad o-
ne nalaze opravdanosti i potstre-
ka kod samih naših istaknutijih
ljudi od auktoriteta.

Mi treba da raspravljanja o
federaciji ostavimo za bolja vre-
mena, onda kad bude pitanje o
»Balkanskoj Konfederaciji“, a do
tada treba da naš narod sav bu-
de prožet jednim duhom, kao što
je i politički jedan; da država
bude jaka, kao granit tvrda, da
bude stožer oko koga će se o-
kupiti svi balkanski narodi zatoč-
nici slobode i nezavisnosti; da
bude brana koja će svakome zlo-
namjerniku ma sa koje on strane
dolazio kazati: preko mene se
ne prelazi!

Šta je preče: KRV ILI VJERA

»Ktv nije voda“

»Brat je mio Koje vjere bio',

»Vjera unosi mir u dušu“

Poslat sam bio naredbom Vr-
hovne Komande od 29 III po
st. kal. 1913 god. na  otsustvo
(odmor) kući nakon uspješno u-
gušenog pjegavca kod zaroblje-
nika i naših vojnika u IX puku
I poz. Dunavske divizije u Pre-
ševa. Nisam podnosio raporta za
ovo otsustvo, ali sam naredbu iz-
vršio drage volje, i već I apr.
po st., izjutra našao sam se u
zagrljaju svojih najmilijih.
Sutradan bio mi je prvi izlaz

posjeta mome dragom prijatelju,
poznatom rodoljubu i dobrotvoru
našeg vascijelog naroda bez ob-
zira na vjere, pok. Ljubomiru
Krsmanoviću. Sa mnom je po-
šla i moja žena, koja me je kao

ljekar zamijenila i u Ljubinoj
kući dok bijah u ratu. Tu
Smo zatekli  čuvenoga  nauč-

gospođom mu. I on mi
dobar znalac i prijatelj, a sve do
početka rata bio sam mu ljekar.
Drago mi je bilo to viđenje, te
posle kraćeg pozdrava sa doma-
ćicom i domaćinom, i sa Cvijiće-
vom gospođom, ja pozvah Cviji-
ća u jednu od mnogih soba bo-
gato nameštenog stana Ljubina,
dole na Savi. Tako se nas dvo-
jica, Cvijić i ja, izdvojismo. Htio
sam da se porazgovorimo, da sa
Ovim velikim  naučnikom našim
izmijenjam nekoliko riječi o o-
nome što sam ja zapazio u na-
rodnosnom pitanju prolazeći kao
ratnik kroz Južnu Srbiju od Ku-
manova, preko Ovčjeg Polja i
Štipa, pa i preko Gradskog i
Prilepa, sve do Bitolja, Vodena
i Soluna. Naročito sam želio da
reknemo koju riječ o njegovim

Dete

brošurama ,,Arbanija“ i ,,Flotan-
tne mase na istoku i jugu Srbi-
je“. Razgovor nam je .bio dug,
preko dva sata. Poneki put je
bio i nešto žučniji. U nj se u-
pleo i naziv ,,Starobugarski je-
zik“ mjesto ,,Starosloveuski jezik“
kao i krajnje sjeverne etničke gra-
nice našega naroda. Dosta smo
se razilazili ponegdje u mišljenju
šta bi trebalo raditi da se stane
na put neistinama što ih naši pro=
tivnici iznose Kao istine pred stran
neobaviješten svijet. Tvrdio sam
da bi i sa naše strane trebalo
iznositi istine sa dokazima.

— Istine se ne dokazuju! —
rekao mi je Dr. Cvijić odlučno,

| sa osmjehom na licu.

— Ne dokazuju se onome ko-
ji ih zna kao istine, ali se do-
kazuju onome ko ih ne poznaje,
a gotov je da iz knjige primi i
neistinu kao istinu, jer je neoba-

| viješten! — rekao sam neprijatno
nika prof. Dr. Jovana Cvijića sa |
je bio |

dirnut.

Iz našeg dugog razgovora, ko-
ji mi je do danas sačuvan  do-
slovce izvadio sam samo ovu nje-
govu riječ i moj mu odgovor.

Nakon tri godine posle toga
našeg razgovora 1916 god. (da-
iuma se ne sjećam) bijah u ve-
ćem društvu u Lozani sa našima
Sve samim poznatima, mahom
naučnicima, što su se kao i ja
tamo našli kao bijedne izbjeglice.
Među nama je bio kao najvećma
cijenjeni i Dr. Jovan Cvijić, Sje-
dali smo u kafani na terasi za
jednim velikim okruglim stolom
i razgovarali o čem sve ne. Ne-
ko pomenu jedno novo obimno
djelo u izlogu Pajovljeve knjiža-
re. Djelo je na francuskom jezi-
ku, bogato i raskošno izrađeno
sa geografskim kartama i ,,doka-
zima i citatima“ svakojake vrste.