Tahsa plaćena u gotovu
GODINA XXVII

Izlazi svake subote.

Pretplata'u Jugoslaviji Nin.
48 godišnje. Polugodišnje
i tromjesečno srazmjerno;
za strane zemlje Din 96'-,
za Englesku, Ameriku i
Austrakju Din 144'—

Pojedini broj din 1-

Dubrovnik, 25 maja 1940

Broj 21

Dopisi se šalju uredništvu
a preiplata, eglasi i javne
zahvale administraciji lista:
Rukopisi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogoveru, a za javne za-
hvale i pripeslano Din 7'-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

Vlasnik, izdavač i urednik; DOMINKOVIĆ P. KRISTO

Osnovan 1892 god.

Uredništvo i administracija: Kraljice Marije br. 2.

a

: Uobrazilje i sila

Uobrazilja ili mašta, sposob-
ost je zamišljanja nečega što
e postoji; ona je dakle, kratko |
ečeno, jedna laž, sa tom razli-
om, da ako je uobrazilja beza-
lena, ili neka duševna bolest, |
reba je požaliti, i ako se može
liječiti: ali ako je neka svije:
na, smišljena tvrdnja namjerom
a se nekoga prevari, da ga se |
bmane na svoju korist, a na |
uđu štetu, onda je za osudu kao |
vaka ordinarna laž; ona vrijeđa |
ak i dostojanstvo svakog pošte- |
og čovjeka, ako se i jednom |
jom poslužio. Taka uobrazilja,
o u svakom slučaju  morbozno
tanje čovjeka, može da spopane
jojedinca, kao i veći broj ljudi,
eće slojeve; može da zahvati
itave krajeve i provincije kao
cuga, sve zavisi kakvo je zemlji-
te na koje je palo sjeme, pa da
roklija i da se razvije krepka
nladika. :

Ali wobrazilja je što i korov,
coji me služi ni čovjeku ni živo-
inji, a štetan je, jer na obrađe-
jom zemljištu ometa razvijanje
corisnog rastinja, dok ne dođe
jetelac, da ga jednim mahom
svojom oštrom kosom ne pokosi
ne odstrani od dobrog i kori-
snog zrnja.

Mnoge tako štetne ideje niču
| hvataju maha kod mnoštva lju-
li takom lakoćom, kojem ne bi
ni neka najsjajnija ideja, ili naj-
uzvišeniji princip, za koji se či-
fav jedan narod borio i žrtvovao.
[ uzalud su svi napori da se te
ljude dovede do  ubijeđenja da
su na krivom putu, ako drže da
še svijet može zavarati izmišljo-
tinama ; da se istorija može is-
kriviti i da joj se može podmet-
nuti mešto što nije dobro prore-
Ketano i utvrđeno. Ko se u po-
litičke svrhe služi izmišljotinama,
li nađuvenim i netačno navede-
im događajima, taj samo daje
dokaza, da ga uobrazilja još ni-
e napustila, da je njegova bolest |
eizlječiva. Ipak na pijesku se |
= ne gradi.
| Ko može da govori o nekim |
broja odlikama, po kojima stva-
ra neke zahtjeve na štetu dru-
oga koji od svoje strane ne 1sti-
e nikakve odlike ni preimućstva,
iti ima zahtjeva? Bez sumnje
bvaj drugi, koji ni svoja prel-
ućstva, ni svoje zasluge za na-
od i državu i ne spominje, niti
to za njih traži; dok onaj koji
o odlikama najviše govori, nema
aš nikakvih spomena vrijednih, |
a koje bi mu narod imao biti |
Ako možda u tome

ma, (a koje jeisam nekad imao |
ali ih je vremenom napustio 1 |

sasvim izgubio) nalazi neku svo-
ju odliku, pa zbog nesnošljivosti
zajedničkog života hoće da se
od onoga drugoga rastavi, treba |
da zna da se odlike ne stječu
negativnim načinom, njihovim |

| napuštanjem, nego njihovim oču-

vanjem. Gubitak odlika ili prei-
mućstava, znači  degenerisanje,
jedan nedoslatak, a ne vrlinu.
Mnogi znameniti ljudi u svije-
tu, opijeni svojum silom i veli-
činom, smatrali su kao da su od
Boga poslani da upravljaju cije-
lim svijetom i da mu nameću
svoju vlast. Ali suština njihove
pom«amne čežnje za uređenjem |
svijeta, bila je uvijek prevelika
njihova sujeta i egoizam. I naj- |
kulturniji narodi davali su pri- |
mjera njihove lažne kulture i |

uobrazilje, da su oni neki izabra-
fi" narod, vlastan da bez skrupu-
la uredi svijet kako mu se belje
svidi. Ali daleko je od tih ljudi
bio razum, boji bi ih morao u-
bijediti o mogućnostima toga u-
ređenja nekim kulturnijim nači-
nom (kad su se već razmetali
toliko svojom velikom kulturom),
nego što je sila i pokolj. Za tim
varvarskim nagonom velikih, po-
vođe se obično i mali ljudi, ko-
ji imaju ambiciju da vode glavnu
riječ i davaju direktive kako se
w teškim prilikama treba vladati;
pa mjesto da smire  uzbuđene
duhove kojima najpreča dužnost
i briga treba da bude očuvanje
države, oni nalaze za potrebno
da se narod još jače uzbuđuje
agitacijama, koje u časovima op-

— —=—3—=—-— mada

|

šte zabrinutosti, mogu najmanje
biti poželjne.

Danas u svijetu vlada i suviše
veliko uzbuđenje, a nikad svijet
nije bio složan kao danas u pri-
znavanju potrebe općeg mira i
rada, jer u tome nalazi jedinu
osnovu života i napretka  cije-
log > čovječanstva. Da se to
postigne, ljudi su našli da je naj-
bolje sretstvo ukrštavanje oružja
ižmeđu dva ljudska tabora, koji
jednako uvjeravaju da će tako da
urede svijet i da neće odustati
od borbe dok to ne postignu. A
čovječanstvo  zaprepašteno ovim
užasnim riješenjem, vjerujući da
će ovo biti posljednji trzaji, po-
sljednji pokušaji grube sile da
zavlada svijetom, čeka samo po-
bjedu pravde i morala.

Jugoslavija i

U Moskvu je nedavno
naša delegacija da pregovara sa
pretstavnicima velike Rusije o
potrebi razmjene dobara između
Jugoslavije i našeg velikog sje-
vernog brata. Dakle, da se dođe
do trgovinskog ugovora.

Prošlo je čitave dvije decenije
kako između nas i bratske Ru-
sije nije bilo potpuno nikakve
povezanosti, osim duhovne. Da
li su takovi odnosi između nas
i Rusije bili opravdani ili ne u
to nećemo ulaziti niti zbog toga
nekoga kuditi, odnosno hvaliti.
Opravdanje za takav odnos, koji
se je opravdavao zbog sigurnosti
pravilnijeg razvoja naših unutra-
Šnjih prilika, još je najjači argu-
menat. Sistem vladanja u Rusiji,
koji je gravitirao i preko grani“
ca nekadašnjeg velikog carstva i
u tome nadiranju preko  svojik
granica relativno donekle uspio,
stajao je ma putu, kako i u dru-
gim državama, tako i kod nas
normalnom razvoju unutrašnjih
prilika. Ta penetracija duha vla-
davine iz Rusije na tuđe terito-
rije nije primljena u njenom is-
tinskom ideološkom smislu, ni u
njenom pozitivnom djelovanju,
već baš u negativnvm smislu ra-

| zaranja i nereda. Poslijeratna psi-

hoza bila je vrlo pogodna da
primi brzo, lako i gotovo sa o-
oduševljenjem, nešto novo što e-
voluiše sistem upravljanja sa svi-
jetom, bez obzira da li takav si-
stem odgovara duhu narodnom,
i da li mu je svaka zemlja i na-
rod u njoj zgodno tlo za razvi-
janje. Pogotovo, ako se iz nove
ideologije upravljanja sa narodi-
ma apsorbiraju samo loše strane,
onda je razumljivo, da su se sve

pošla.

zemlje oko velike Rusije morale

agraditi kineskim zidom, da is-
kvareno tumačenje i prakticiranje
komunizma ne izvrši penetraciju
u njihove zemlje i zahvati im
narod.

Svakako, bio to glavni razlog
ili ne, Jugoslavija zvanično nije
podržavala veze sa Rusijom kroz
puna dva decenija. Ali to nepo-
državanje veza, koje je bilo u-
slovljeno, svakako, dosta jakim
razlozima, nije prekinulo niti je
moglo prekinuti one trađicijonal-
ne veze krvi i jezika koje su, i
pokraj ove, recimo otuđenosti,
vezivale duhovno nas i Rusiju.

"Teške današnje prilike u Evro-
pi krenuli su nas sa mrtve tačke,
da se približimo velikoj Rusiji i
da se sa njome otpočne  razgo-
vor kako razgovara brat s bratom.
I došlo je do toga. Počelo se je
sa trgovinskim pregovorima, da
se iz njih razvije sve ono što će
i nas i Rusiju brzo dovesti u o-
naj uzajamni položaj koji je me-
đu našoj zajedničkoj slavenskoj
krvi i jezikom i prije vladao.

Naša delegacija bila je i vrati-
la se iz Moskve — zadovoljna.
Ali nije zadovoljna samo ona,
zadovoljna je cijela zemlja, jer
krv nije voda, jer se brat s bra-
tom opet sastao. Uspostavljanje
odnosa između naše zemlje i Ru-
sije bit će sigurno od obostrane
koristi ne samo trgovinske već i
političke, duhovne i moralne. O-
vo nam daje neku garanciju u
obezbijeđenju našeg međunarod-
nog položaja. S druge strane 0-
vo uspostavljanje odnosa sa Ru-
sijom otrijezniće i neke naše lje-
vičarske elemente, i razuvjeriti
ih u sprovađanju njihovih ideja
na način kako su to oni zami-
šljali, jer su iz doktrine tuđih

pi

Rusija

ideja upili samo negativne stra-
ne, koje su kod nas značile zu-
šenje reda i mira. Sada će ima-
ti prilike da se uvjere da su —
za sebe možda idealno — svaka-
ko bili na rđavom putu u shva-
tanju primjena onih ideja, za ko-
je su se zalagali a koje su im-
portirame primili iz Rusije. .Jer
svi ideali su dobri kada u svojoj
primjeni daju pozitivan rezultat
progresa, blagostanja, mira i re-
da, inače su samo nesreća po
pojedince, narod i državu.

Stoga je vrlo razumljivo što
je uspostavljanje odnosa sa Ru-
sijom naišlo u svima slojevima
našega naroda na oduševljeni pri-
jem, ne samo u onim koji u to-
me vide praktičnu trgovačku 0-
bostranu korist, ili kod svih ko-
ji se iz krvnog i jezičnog srod-
stva vesele ovom  bratskom pri-
bližavanju, nego i kod onih koji
su cijenili da su već davno ve-
zani za Rusiju više iz povezano-
sti novih od nje primljenih nače-
la nego iz tradicionalnog krvnog
i jezičnog, dakle slavenskog, srod-
stva.

U ovim teškim danima iskuše-
nja, kada svi strepimo pred sud-
bonosnim događajima i ulažemo
sve da ih spremni dočekamo —
kako nas pointa ne bi pro-
klinjalo — postigli smo jedan
uspjeh koji mam još jače krijepi
duh, koji nam još više daje ga-
rancije, da ćemo biti kadri opri-
jeti se svakom nasrtaju ma oda-
kle on dolazio, jer nas i braće
Rusa ima preko 200 milijona.

đa