\ oo»

Strana 9

NS?

>»>DUBROVNIK«

Broj 25

utakmica. No ova utakmica u nas
nije lijepa, ona je vrlo ružna,
jer je neistinita i nemoralna, O-
na nije stvarna: ona se izražava
samo riječima, govori se onako
u vjetar. A da je stvarna, ona bi
bila uzvišena, i bila bi nam od
neizmjerne koristi.

Ima naših krajeva, zna ih sva-
ko, koji drugim krajevima dovi-
kuju: ,Ti si nekulturan, a ja
sam kulturan!“ ili ,,/Tvoja je kul-
tura od juče, a moja je od 800
pa i hiljadu godina!“ A to je
čista neistina, slijepa samoobima-
na. Treba samo malo protrljati
oči i pogledati neumitnoj istoriji
u oči, pa se čovjek mora posti-
djeti ovakvih nemoralnih tvrdnji
ma od koga one dolazile.

Neću da govorim o tome da
li je ovakvo govorenje samo po
sebi kulturno ili da li je nekul-
turno, ili bolje reći da li je pri-
stojno ili nepristojno, prikladno
ili neprikladno. Narod sam osu-
đuje takav rad kad rekne mudro:
»Ko se hvali sram na sebe svali““.

Zato je jasno da se mora sva-
kom otvoreno i glasno reći šta
je kulturno šta li nekulturno, pa
da već jednom bude jasan pojam
o kulturi i o nekulturi. Tako će
onda moći svako i o svojim tvrd-
njama dati sebi računa, moći će
razumjeti da li je onaj kojega on
objeđuje nekulturom zaista ne-
kulturan ili nije, ili da li što
od te objede baš na njega samog
ne pada?
oJa ću pokušati da svakome u
nekoliko tačaka reknem šta je
kulturno šta nekulturno pa neka
on sam vidi gdje je istina. Evo
tih tačaka:

1) Kulturno je voljeti brata i
svoj rod, a nekulturno mrziti i
brata i rod.

2) Kulturno je služiti se isti-
nom i stvarnošću, a nekulturno
a osnivati sve na neistini i laži.

3) Kulturno je dičiti se svojim
perjem, a nekulturno je pečiti se
u tuđoj haljini makar ona bila
i od zlata istkana.

4) Kulturno je prihvatiti brata
za brata, a nekulturno željeti tu-
đina za gospodara, jer je topliji
bratov izanđao zubun nego tuđi-
nova kabanica od samura. U pr-
vom slučaju radi se o slobodi u
drugom o ropstvu.

5) Kulturno je vladati se pre-
ma onoj svetiteljskoj riječi: ,,Brat
je mio ma koje vjere bio“, a ne-
kulturno je ,,uzimati brata iz tu-
đega jata“.

6) Kulturno je poštovati sva-
čiju vjeru, a nekulturno je mrziti

drugu vjeru i onoga koji je u.

njoj, ma mu on bio i rođeni brat.

7) Kulturno je zbijati narodne
snage u jaku cjelinu, a nekultur-
no razbijati jaku cjelinu u slabe
djelove.

8) Kulturno je biti nesebičan
plemenite duše, iskren, srdačan,
bratu odan bratski, a nekulturno
je biti sebičan, neplemenit, ne-
iskren, divalj i samoživ i pod-
mukao nebrat.

9) Kulturno je držati se svoje
kuće i svoga brata i uzdati se u
zajedničku moć, a nekulturno bje-
Žžati od svoje kuće u tuđu, od
svoga brata tuđinu u zagrljaj,
jesti njegov najamnički kruh, a
ne vidjeti, da je taj kruh crno
mito kojim ti tuđin kuje sindži-
re u koje će te sputati. Zato je

s—A—M

Čije vlasništvo bijaše dubrovačka okolica?

Ovo Karamanovo mišljenje o
podrijetlu pleterne ornamentike
kod nas pročitao je i auktor ,,Lo-
puda“ i , Koločepa“, jer se u
svojim tvrdnjama o ,,osobitoj hr-
vatskoj umjetnosti“ pozivlje, kako
već opazih na Karamana, pače
izričito na njegovo djelo: ,,Iz
kolijevke hrvatske prošlosti“, a
ipak uporno ostaje kod onih u-
resnih pridjeva za maše  dubro-
vačke srednjevjekovne umjetničke
spomenike. Tome se ne možemo
puno da čudimo, jer Lisičar ni-

je Dubrovčanin, niti se je do-
voljno potrudio — kao ni toliki
»novi Dubrovčani“ — da prouči

dubrovačku prošlost i da preko
nje primi ako će i zeru (malo)
dubrovačkog duha, pa da onda
govori o Dubrovniku i njegovim
etnografskim odnosima. Obratno,
on je uzeo da _ piše o prošlosti
dubrovačke okolice onako kako
to danas traže stanoviti politič-
ki pogledi i osnove; dakle ,,po
planu“. Ali što je kod ovog naj-
ljepše jest to, da Lisičar navode-
ći Karamana u prilog svojih tvrd-
nji, navodi jedan njegov pasus
kojim sam sebe pobija, a da to
nije ni primjetio, Na str. 14 svo-
je radnje o Lopudu  uzimlje iz
Karamanova djela: ,,Crkvica sv.
Mihajla kod Stona“ ovo: U tim
crkvicama, a u vezi s njihovom
pojavom u doba hrvatskih narod-
nih vladara u Dalmaciji (god.
800-1102) htio se je često vi-
djeti poseban naš nacionalni
slog, makar da regionalno do-
sezanje tih crkvica uključuje jed-

naročito kulturno navikavati svo-

ju djecu na ljubav i bratstvo, na.

odanost svojoj svetoj grudi za
koju se mora žrtvovati i krv i
život, a sasvim je nekulturno u-
čiti ih mržnji na brata samo za-
to što je druge vjere i pretpo-
stavljati mu čak i tuđina samo
ako je iste vjere koje su oni, pa
zato da mu se pribjegavaju i na-
vikavaju na pomoć iz tuđinskih
ruku od kojih su u jednoj mito
a u drugoj hukagije.

10) Kulturan je onaj narod ili,
koji mu dio, ili samo njegov ne-
znatan djelić, koji se u svojoj
sadašnjici brine za svoju buduć-
nost imajući na umu onu narod-
nu: ,Ko gotovu ruši kuću manj-
kaće na križepuću“, ili onu ,,Ko
danas ne misli na sutra nestaće
mu i posljednjeg jutra“.

Eto šta je kulturno šta nekul-
turno, što kulturna što nekultura,
biće svakom jasno iz navedenih
tačaka, Meni zato nije stalo više
do toga da dokazujem što je bo-
lje; kultura ili nekultura. Sva-
kojako ne bih htio tuđu kulturu
svojom svojatati; makar se njome
kitila i gomila gospode, iznikla
iz naroda pa ga se odrekla, pa
trajalo to i hiljadu godina. Na-
rodna kultura počinje od onoga
trenutka otkad je narod stao na
svoje noge i otkad se kiti svojim
perjem.

Ne mogu na ino a da ne rek-
nem, da se kultura ne vgleda u
»ivalisavoj kulturi“, nego u slo-
zi i složnom radu našeg čovjeka
od Triglava do Bjelašice.

; Dr. Nikola Vučetić

nako djelove hrvatskog teritorija
i primorske romanske gradove
Dalmacije, i makar da njihova
pojava prelazi na jugu grani-
ce hrvatske države“. .

Još je nešto zanimivo. Lisičar
uz prije spomenuti citat iz Ka-
ramana navodi odmah i drugi,
gdje Karaman odbija tezu o bi-
zantinskom = stilu dalmatinskih
srednjevjekovnih crkvica (central-
ne građevine). Taj mu citat nije
ondje trebao, kad nije uopće ni-
gdje spomenuo da ove građevine
neki naučnjaci pripisuju vizantin-
skom uplivu. Ali ovo mu je za-
cijelo bilo u potsvijesti dok je
isticao »hrvatski stil«, jer, za
Boga, da bi se moglo i pomisli-
ti da ovdje kod nas može Vizant
(Istok) da ima bilo kojeg uticaja!

1V

Da utvrdi hrvatstvo ostrva: Ko-
ločepa, Lopuda i Šipana ili Elap-
hita, kako ih Plinije nazivlje,
Lisičar se, pored stila srednje-
vjekovnih građevina na njima i
pleterne ornametike na njihovim
crkvicama, pozivlje i na pisane
dokumente iako su ti dokumenti
jedino kronike. Na osnovu tih
kronika Lisičar tvrdi »da nam
i povijest kazuje da su ova ostrva

bila vlasnost hrvatskih  kralje-
va«"").
Pričanje starih dubrovačkih

kroničara o tome kako su Du-
brovčani stekli Elaphite, u uskoj
su vezi sa njihovim pričanjem o
stečenju područja: Župe, Gruža,

Rijeke i Zatona, koje mazivahu

»Astarea«.

Kada bi se pričanje o steče-
nju »Astaree« moglo utvrditi kao
povjesnički neprikosnoveno, a ne
da je nečija izmišljotina, moglo
bi se uzeti za istinito i ono o
stečenju »Elaphita« i obratno jer
su oboje djelovi starog Zahumlja.

Tvrdnja Lisičareva nije nova.
Ona se povlači naročito od vre-
mena kada je u našim stranama,
Po rascijepu »Narodne stranke«,
pomalo uzelo maha Pravaštvo, jer
mu je ona trebala da utre put
u našim stranama, gdje u narodu
nije bilo poznato hrvatsko ime.
Ma da je ova tvrdnja već onda
bila naučno pobijana, i ma daje
pomalo prelazila u zaborav, iako
su u Dubrovniku dvije političke
novine — kada se je Pravaštvo
rasulo — nosile natpis »Crvena
Hrvatska« i »Prava Crvena _ Hr.
vatska«, Lisičar se opet njome
služi; treba mu kad se piše »po
planu«.

Ta se tvrdnja osniva na navo-
dima nekih dubrovačkih analista
(kroničara) ma da oni, kao i svi
stari Dubrovčani nemaju ama baš
ništa zajedničkog sa današnjim
hrvatovanjem kod nas. Spominju-
ći oni te vladare i njihove po-
klone, zacijelo ni u suu ne po-
misliše da će se iko tim poslu-
žiti u cilju rušenja njihove Slo-
vinske misli i odvajanja Dubro-
vnika i njegova kraja od prirod-
nog mu zaleđa. Vidjećemo kako
Dubrovčani dobro znadijahu čija
bješe zemlja, koju im ti tobožnji
hrvatski vladari pokloniše. Da
ovi stari ljetopisci svoje pričanje
nijesu osnivali na nekim pouz-
danim dokumentima, poznato je

danas svakome, ko se je imalo
bavio dubrovačkom poviješću. “Ta
u XIV vijeku nije bilo u Du-
brovniku baš nikakvih  auten-
tičnih isprava starijih od godine
1000, pa još dalje do 1300 god.
bilo ih je tek malo.“) Njihovo
je pričanje nastalo tek u .XIV
vijeku, a osnov mu je kazivanje
ljetopisa popa Dukljanina.
Mađarski historičar, ugarski
Nijemac Ivan Krstitelj Engel, u
svojoj Povijesti dubrovačke  re-
publike o darovima raznih  teri-
torija Dubrovčanima, piše ovo:
»Kaže se da je Stjepan Vojislav,
obnovitelj Srbije i njen oslobo-
ditelj od vrhovne vlasti vizanti-
ske oko 1040—1050 god., iz
prijateljstva prema  Dubrovčani-
ma, njima darovao Župu, Rijeku
Gruž i cijelo Primorje do Ora-
ša... . Isto tako  darežljiv,
kažu, da je bio i Stjepanov sin
Mihail (1050—1080) prema Du-
brovčanima svojim saveznicima,
On im darova ostrva Koločep,
Lopud i Sipan«“) Navodeći ovo
mjesto iz Engela, Lisičar ističe
da to čini »radi svoje objektivno-
sti i zadnjom iskrenom željom,
da prikaže povijest otoka Kolo-
čepa u pravom i istinskom  svi-
jetlu«,*) a odmah za tim odriče
svaku važnost Engelovu pisanju.
Ali to on ne čini na osnovu ne-
kog uvjerenja, utvrđena  povje-
sničkim činjenicama, već napro-
sto stoga »jer se (Engel) ne
obazire na iskaze domaćih  du-
brovačkih kroničara, pa miti na
ljetopisca popa Dukljanina, na
kojega se osvrću i davaju mu
neku važnost skoro svi naši do-
maći povjesničari, kao i dr. Ji-
reček....<, jer da »Dukljanin
takođe tvrdi, da je: Silvestar,
praunuk Stjepana kralja Hrvat-
ske i Dalmacije, darovao dotične
otoke Dubrovniku«.*“) Po ovoj
Lisičarevoj zamjerci Engelu _ (ži-
vio je 1770-—1814) moglo bi se
promisliti da nije bio objektivan
pišući dubrovačku povijest i da
je sa nekom naročitom  tenden:*
cijem pisao onako. Protivno, En-
gel je znalački radio svoj posao.
Poznavao je dubrovačke analiste
pa, ako nije usvojio njihovo pri-
čanje o poklonima hrvatskih
(upravo bosanskih) vladara Du-
brovniku, znači da nije mogao;
a prenio ih je na srpskoga kra-
lja Vojislava i njegova sina Mi-
hajla stoga, što je za ove imao
oslona u historiji. Oni su doista
u ono doba vladali Primorskom
Srbijom i bili gospodari Zahum-
lja i Trebinja od kojih su obla
sti Dubrovčani doista i dobili
one predjele koji postadoše osnov
njihove državice. I dubrovački
kroničar Cerva (1744), govoreći
da svi dubrovački kroničari, osim
Gundulića, tvrde da su. Dubrov-

čani primili Elaphite od kralja

Silvestra, ističe da treba istražiti
vrijeme toga kralja. A. »nakou
ovog iskaza zaključuje, da su te
otoke Dubrovčani primili na dar |

50) Lisičar, Koločep 88

31) N Nodilo, Prvi ljetopisi i drevna histo“
riografija Dubrovnika. — Rad Jugosl
ARad. knj. 65.

32) Engel, Povijest dubrov. republike ; Du“
brovnik, 1905 str. 16.

35) Lisičar, Koločep 24

34) Idem, Koločep 94-95