Strana 2

>DUBROVNIK«

života, ne može neslavno obršiti
i propasti!

Na žalost divni narod srpski
ostao je iza rata bez starog vod-
stva i organizacije. Tome su bi-
li razni uzroci. Nastale su nove
administrativno-političke podjele,
propali silom prilika neki stari
kuiturni centri, prestale opstoja-
ti stare patriotske stranke, ne-
stale srpske narodne škole, i t.d.
Uz to su mnogi stari i prokuša«
ni borci i vođe na bojnom i po-
litičkom polju nažalost izginuli
ili pomrli, mnogi od prije za sva-
ki rodoljubni pothvat  požrtvovni
ljudi doživjeli materijalnu propast,
da i ne spominjemo one straho-
vite gubitke života ljudskih i po-
sljedice užasnih patnja i progon-
stava. Dok su nekima tuđinci du-
šmani za njihovo zlo i suviše po-
magali i davali im upute i di-
rektive, srpski narod ni od svo-
ga nije bio pomagan, no u ne-
čem od nekoga i odmagan.

Sve je ovo ipak srećom i pro-
lazno i savladljivo, jedino je od
prijeke potrebe vodstvo i orga-
nizacija. Glavno je da se sretno
i smišljeno zapečne, a drugo će
sve već ići i samo po sebi. ,,U-
dar nađe iskru u kremenu, bez
njega bi u kam očajala!“

Neosporno čestiti prvaci treba
da dadu inicijativu, prvo užeg
pa šireg dogovora, za čim treba
da sljeduje ozbiljan i istrajan rad
za dobro srpskog naroda i cjelo-
kupne naše države. Tako će se,
i -ako kasno, ipak časno, krenuti
pravim i spasonosnim putem, ko-
ji vodi sreći i napretku naroda
našeg i domovine. Krajnje je vri-
jeme, da se srpski narod u Ju-
goslaviji bez razlike vjera i stra-
naka složno pripravi za čas, kad
bude nužno, da se čuje i srpski
glas za ostvarenje pravog i traj-
nog sporazuma među braćom i
održanje od vanjskih  dušmana.
Svako oduljivanje  neoprostiv je
grijeh i nepopravljiva šteta!

Zajednica

Jedni hvale jednu od ovih dvi-
ju ustanova, a drugi drugu. Pa
koja je bolja, povoljnija i kori-
snija od ovih dviju? Meni se či-
ni da je to i malom djetetu ja-
sno, pa ipak, vidimo i kosmate
i ćelave glave kojima to nije ja-
sno. Ili zar bi drukčije jedni tvr-
dili, da im je draga zajednica, a
drugi da i glavu daju za pose-
bicu? Kad je to tako, mislim,
da je potrebno da se umiješamo
u ovu raspru, i da dokažemo ko-
ja je bolja, upravo jedino dobra,
od tih dviju ustanova: zajednica
ili posebica ?

Današnje je vrijeme čudnovato,
ali su ljudi u njemu još čudno-
vatiji. Ima ih vrlo mnogo koji
s đavolom tikve sade, a ne mi-
sle da će im se one razbijati o
glavu. Oni i u ovom pitanju o
zajednici i posebici idu sa đavo-
lom pod ruku, i tvrde da im je
spas jedino u posebici, a ne vide
kuda ih to vodi: slijepi su kod
očiju. Ako im je, bar, sačuvan
sluh, ja ih molim, da čuju i do-
bro utube što ja mislim o zajed-
nici i posebici. Odmah ću reći,
da je zajednica, dabome, i kori-
snija i bolja od posebice, jer je
ona i čvršća i jača; u njoj smo
obezbijeđeni. Evo koji primjer.

Ko od nas ne znašta je moba,
onaj lijepi stari običaj jednođu-
šnog rada, porijeklom iz praslo-
venskog života? Kada se kakav
posao vrši mobom, on se očas
otalja, štono riječ, čisto blisne.
Srećna su bila ona zlatna vreme-
na, kada se mobom radilo i u
kući i u polju, veselo i u pjesmi.
I zato se uvijek mnogo i uradi-
lo. Oranje, kopanje, sjetva, žetva,
branje kosidba, komušanje, kru-
njenje, prelo it.d, bili su mobi
dika i ponos, prava gordost. Na

žalost u naše dane moba je za-

boravljena, a zamijenila ju je tu-
đa nadnica i tuđi kuluk. Kao
nasljetstvo od tuđe sile primljeni
oni su čak ozakonjeni i pretvo-

reni u novac kao namet (na vi-

lajet) ili u rad (na silu) — po

zapovijesti.

Moba je lijep primjer što se
može postići zajedničkim, družin-
skim radom, i kako se obezbje-

i posebica

đuje život od nazadovanja i od
propadanja.

Uz mobu pristaje kao divan
primjer zajedničkog rada još na-
ročito Zadruga, praiskona ustano-
va našeg naroda, iz koje su se
redom razvijala plemena i kne-
žine, župe i t.d. pa, najzad, iz
nje se razvila i država sa svojom
složenošću i korišću za pojedin-
ca i cjelinu.

Naš narod je mnogo cijenio
zadružni život. Zadruge su bile
u prošlosti i glavite i voljene.
Bilo ih je svuda u našim. kraje-
vima. One su bile i ponosite
svojim imanjem i, naročito, 1ano-
gobrojnošću svojih članova. No
vremenom crv posebice i nespo-
razuma podgrizao je njima teme-
lje i zbrisao im  mnogobrojnost,
ali im se trag nije utro još ni
danas, i gdje se još koja zadru-
ga nailazi lijepo se vidi kako
njena ljepota otskače u svome
sjaju od bijede u posebice, gdje
se zacarila nemaština i siromaštvo.

Pored onih zadruga iz starih
dobrih vremena, umjesto njih,
pojavile su se novovremene, mo-
derne zadruge (gospodarske, zem-
ljoradničke, pčelarske,  vinogra-
darske, zdravstvene it.d.) Narod
ih je drage volje prihvatio, jer
u njima vidi svoj spas. Narod
zna i lijepo kaže da ,nema mo-
ći bez pomoći nit užitka bez pro-
fitka“. A profita u posebici niti
je ikad bilo niti će ga ikada bi-
ti. Čovjek sam i samohran, ino-
kosan i osamljen, jeste to isto
što i go plast na _ vjetrometini,
on je ,,sirak tužan bez iđe iko-
ga“, upravo, on je ,,slamka me-
đu vihorove“.

Bježanje iz zadruge (dijeljene)
dovelo je do nestašice radne sna-
ge koja se ne može nadoknađiti
ili plaćanjem nadnica ili nadni-
čenjem drugom za nadnice za se,
to jest, mora se rad odraditi. Po-
vrh svega toga  siromašenje se
ne da zaustaviti, i ono davi sve-
tovećma.

Poslije mobnog i zadružnog
primjera zajednice najsavršeniji
primjer ljudske zajednice jeste
država. U državi se ogledaju isti
oni uređaji kakove imamo i u

mobi i u zadruzi. Cista i primjer-
na slika narodne  mobe vidi se
u potpunosti u narodnoj i dr-
žavnoj odbrani, u narodnoj voj-
sci. U njoj je cio narod jedno-
dušno na radu. Nju jedinu, t. j.
vojsku, prožima ljubav i volja za
odbranu svete grude u svoj sna-
zi njenoj. U njoj je oživotvoreno
načelo: ,Jedan za sve svi za
jednog“.

Država kao zajednica, najkori-
snija je i najjeftinija ustanova
čovjeku za slobodan i miran nje-
gov živet, ako se pametno uredi
i ako se razumno upravlja ujo-
me, i povrh toga, ako se u njoj
metne svaki na svoje mjesto ko-
jem je dorastao, a on da zna da
je to mjesto njegovo za nj pri-
vremeno t.j. da je samo mjesto
vječno, a on privremen na njemu.
Često, dabogme, sve to ne biva.
Sebičnost ljudska i sujeta, a i
plitkoumnost unazađuju državu,
poskupljuju njen život, slabe njen
napredak i polet, i stvaraju ne-
prilike, dovode u pitanje sam
državni opstanak. To se vidi na-
ročito onda kada se izgubi smi-
sao za državu, ili ako ga ni ne-
ma, ili ga nije nikada ni bilo,
kao ni sposobnosti za stvaranje
narodne države, za njene održa-
vanje i njeno razvijanje, niti pret-
stave za jaču i svijetliju narodnu
budućnost. U ovakvom umnom
raspoloženju, ili bolje reći, rastroj-
stvu, sebičnost je nezasita, a su-
jeta ožeđala. U takvom stanju
stvaraju se nepotrebne i za za-
jednicu štetne posebice; ustanov-
ljavaju se nova i opasna lega u
kojima se legu zmije, izviru novi
i skupi izvori (nepotrebni polo-
žaji) i još skuplje ustanove kojih
izdržavanje  opterećava i onako
teško izdržavanje državnog stro-
ja. Stvaraju se izapletena uprav-
na tijela da bi se neko njima u-
vajdio! Sve to postaje upravo o-
nako kao i u Zadruzi kad se iz
nje izdvajaju braća od braće, si-
novi od oca, vjerujući tvrdo da
će se tako živjeti i bolie i jefti-
nije i lakše. Stvarnost je, među-

Broj 39
tim, grka i pregrka. Ona laky.
mislenost i sebičnost ljuto kaz.

njava; ona pouči da ne bude lak.
še jer se brzo malakše. Osam.
ljenost je grka, gotovo siroma.
štvo, pa uskoro stvara bijedu.

Da li to ljudi znaju? Da li su
razmišljali o tome? Ako jesu
morali bi znati. Do duše, Svima
je poznato, ne samo ljekarima
da ima ljudi sa bistrim očima
kad ih pogledate, pa su ipak, ;
kod bistrih očiju, slijepi: unu.
trašnjost njihovih očiju je bole.
sna. No i obični, svakidanji ljudi
iako potpuno zdravih očiju, če.
sto su do nevjerovatnoće slijepi,
Ti i takvi ljudi ne viđe šta je ja.
Ka zajednica: oni je slabe svo.
jom posebicom. Tako postaju ku.
kavne posebice i čvrste zajednice,
ali tako i jake i čvrste zajednice
slabe i gube svoj ugled i svoju
snagu. No te kukavne posebice,
uobražene u svoju ljepotu, na
potsmjeh su pametnom svijetu;
još ako im se pretrgne i posljed.
nja vezica koja ih je vezivala sa
jakom i složnom zajednicom, pro-
đu kao ,slamka među vihorove“,
ili bolje reći, ,,budu plijenom
vrana gavrana, ili morskog pa-
sjana“.

Izgleda mi da se mudrac ba:
dava trudi da našem čovjeku sklo-
ri onu lijepu 1 mudru izreku;
,Slogom rastu male stvari, a ne:
sloga i velike kvari“.

Čovjek je, čini mi se, u sebi.
čnosii nezajažljiv, u sujeti nepo«
pravljiv, u ludosti neizlječiv au
samoljublju nedostižljiv, zato je
on č-sto i kod očiju slijep, i kod u-
šiju gluv. Eto, zato on i neće ine
može da uvidi, šta vrijedi zajed:
nica, čvrsta, složna i jaka zajed:
nica; šta vrijedi bratu mu ili ocu,
šta i samom njemu. Neće i ne mo-
že! Pa, ipak, mora mu se reći:
»Osvijesti se čovječe!« No nije gt
lako osvijestiti, a to je suva šte:
ta i za njega i za cjelinu, pau
prvom redu za njega kao poje
dinca najveća,

Dr. Nikola Vučetić

Pred

Ratni izvještaji javljaju o vaz-
đušnim navalama koje s jedne
strane  preduzimlje njemačka a
s druge strane engleska avijaci-
ja. Njemačka avijacija u svom
naletu dolazi u sudar sa engle-
skom najviše u kanalu Lamanš i
na istočnim obalama Engleske,
dok engleska avijacija vrši veo-
ma jake napade na njemačke
gradove i mjesta gdje se nalaze
razne fabrike i slagališta ratnog
materijala i na aerodrome.

Sukoki na kanalu Lamanš ve-
ćeg su zamaha i oni se ponav-
ljaju već nekoliko dana. Koliko
jedna toliko i druga strana isti
ču i objavljuju svoju premoć; jer
dok po njemačkim izvještajima
teško strada engleska avijacija i
konvoji lađa za Englesku, dotle
engleski izvještaji donose o veli-
koj premoći engleske avijacije i
potpunom neuspjehu njemačkih
navala, te o velikom broju obo-
renih njemačkih aviona.

Svakako ove avijatičke borbe

zimu
većeg zamaha učestale su ovih
dana. Jesu li one posljednji jači
pokušaji pred opšti sudar i na
valu na Englesku sa njemačke
strane, kao što se je to već na
goviještavalo, ili s: to samo jače
borbe koje bi imale da završe
»ratnu ljetnu sezonu«, jer sti
one zimi gotovo nemoguće; to će
se vidjeti još za ovih nekoliko
dana. Ima više izgleda da su ov
samo veći udarci pred zimu, koja
će donijeti ratno zatišlje ali zat
velika revoluciju u ishrani Evro
pe, pogotovo zaraćenih zemaljs

Kao posljednje iznenađenje je
opet Balkan. Engleske novit
donose o velikim nemirima "
Albaniji, a pogibiju na  stotioć
talijanskih vojnika, a talijansk?
novine to demantuju i svode 9%
beznačajne ispade grčkih ustaši
prema nekim albanskim  prvs€
ma. — Ako se i na Balkanu P"
čelo da krvavi, onda vidimo vilo
rđav — omen.