. staviti naplatu ove takse počev od

“postojalo je pravo općina, da uda-

šarinu, iliti bolje na tako zvani »da-

obrovački patricijat koji prisvaja i

ši nijesu bili svi neophodno potrebni,
Ali, u Senatu,p ostupak, kaže se, bio

ne jednostavne republike lijepih go-

trgovačka, a poslije silom prilika di-
“vremena za suvišne razgovore. Po-

.ta je ogromno: ono se pstavlja  iz-





tima-izmegju kuće Austrijske i Fran-

POŠTARINA PLAĆENA.

DUBI





Odgovorni urednik: STIJEPO M.



Urednik: Dr. MATIJA VIDOEVIC

BJELOVUČIĆ



+. GDI A PADA +
i... A INŽLi a 47h.

Uvozne i izvozne općinske takse.

Primijetio sam. — kaže ministar |
financija u svom riješenju od 3, marta
o. g. br. 8861. — da mnoge općine
zbog toga, što im je oduzeto pravo
naplate općinske trošarine, kao nak-
nadu za ovu. zavode naplatu uvozno-
izvozne takse na raznu robu što u
stvari nije ništa drugo nego troša-
rina, Ovakim radom same općine
stvaraju skupoću, jer se ovim cijene
raznoj robi povećavaju. Uslijed toga,
a da se ne bi skupoća povećavala,
rješavam da su u buduće ne odobra-
va naplata uvozno-izvozne takse op-
ćinama po varošima i varošicama;
One općine koje su dobile odobre-
nje za naplatu ove takse imaju obu-

1. jula 1924, god,

Ovako g. ministar: Da je trebalo
urediti i ograničiti pravo općina na
raspisivanje ovih taksa, o tomu ne-
ma nikakve sumnje. U Dalmaciji pri-
je rata nije bilo uopće. dozvoljeno
općinama udarati nikakav namet na
uvoz # na izvoz jer se je to smatralo
ometanje trgovine; najviše bi se kad
god dozvolio kakav namet na potro-
šak neke robe u području jedne opći-
ne, ali za to trebalo je posebni pokra-
jinski zakon, a predmeti, na koji bi se
namet dozvoljavao, ne bi bili nigda
predmeti prijeke potrebe. Koliko se
sjećamo, namet se plaćao jedino na
alkoholne tekućine.

Uz cve posebne općinske namete,

raju općinske prireze na državnu tro-

zio consumo«. Taj dazio uveli su bi-
li Francuzi za kratko doba svoga gos-

ja došla, ona je taj namet ostavila,
premda u zadnjim decenijima njezina
gospodstva, on nije davao državi ni
toliko, da je mogla pokriti troškove
pobiranja. No kako su na ovaj namet
imale pravo udarati prireze i općine
i pokrajina, ukinuće državnog name-
ta bilo bi poremetilo općinske i po-
krajinske financije, a kako je pravo
na namet bilo i jednim i drugoj za-
jamčeno zakonom, državna uprava,
u koliko je smatrala potrebnom, da
ukine »dazio consumo« na neke pre-
dmete, uvijek bi ujedno  naknadila
općine i pokrajinu tim, što bi od dr-
žavnih prihoda dala pokrajini barem

onoliko, koliko je dotad primala u

ime prireza od dazio consumo, i što
bi općine ovlastile na pobiranje sa-
mostalnog nameta barem u visini
državnog »dazio consumo««,

Tako je bilo prije rata, kada su
prilike bile sredjene te prava opći-
ua i pokrajine jasno i tačno odredje-
na zakonom, Poslije rata nije se ma
žalost pazilo na dotad uzakonjena
prava općina, Sam ministar financi-
ja u svom riješenju spominje, kako se
je općinama diglo pravo naplate op-
ćinske trošarine, a možemo dodati
odmah u pogledu Dalmacije, i pravo
naplate općinskih prireza na držav-
nu trošarinu. Tim se je u općinski
financijama pokazao manjak, koji je
rastao s dana na dan zbog toga, što
su u povodu socijalne politike drža-
ve počeli opadati i drugi prihodi op-
ćina. Spomenut ćemo samo ograni-
čenja, koja je država nametla vlas-
nicima zgrada u pogledu najmovine.
Zgrada, koja je bila prije rata unaj-



podovanja u Dalmaciji, a vjerojatno
zato, što je to bio namet, koji se naj-
lakše mogao pobirati, Kad je Austri-

mljena za tisuću zlatnih kruna godi-
| šnje, davala je općini u naslov pri-
| reza prihod od kakvih 140 — 210

OVAČKI

i > SEDMIČNI INFORMATIVNI i
! i PRIVREDNI GLASNIK

-.

LIS





Godišnja pretplata 80 Dinara Za inozemstvo 200 Dinara
Plativo 4 utuživo u Dubrovniku

Oglasi po posebnoj tarili



zlatnih kruna godišnje prama visini
prireza sada naproitv ona u najbo-
ljem slučaju može da dade koju stoti-
nu papirnatih dinara. Troškovi opći-
ina pak, kako su se prihodi umanji-
vali, rasli su, što je bilo i očekivati
poslije dugog rata, kroz koji se nije
moglo ni šta da uradi zbog nestašice
materijala i radnih ruka,

Nije zato nikakvo čudo, da su op-
ćine počele tražiti novaca, gdje ih
nagju, i da se je u izmišljaju općinskih
nameta došlo do prave virtuoznosti
unekim općinama. U većini općina
ograničili su se na namet na uvoz i
izvoz iz područja općine. koji je za
općine bio utoliko podesan, jer je
davao obično znatan prihod, tako da

može da privredu vrlo osjetlivo po-
godi, poglavito stoga uzroka, što ni-
je općeniti namet, za svakoga u ci-
jeloj državi jednak, a znamo, da obrt
i trgovina po mogućnosti traže mjes-
ta, gdje se mari namet plaća, Ali

pogibeljan! Mi smo čuli da se trgov-
ci mnogo više tuže na takse i name-

namete, koje im općina udara. Mož-
da je tomu razlog i to, što svaki pri-
vrednik ima neposredne koristi od
cnoga, što općina radi, ali još više
to, što su općinski nameti ipak pra-
vednije rasporedieni nego državni,
koji dok s jedne strane terete pri-
vrednike do takove mjere. da je pos-
levanje skoro nemoguće, s druge šte-
de druge porezovnike,



Nije ispravno dovoditi u svezu sku
poću sa općinskim nametima, Što op-
ćina ubere, to se opet izda i potroši
u mjestu. Nije ispravno pak pogoto-
vo onda, kad se znade da država na-

da se na istu robu dok dodje od proi-

se manjak mogao pokriti. Taj namet.|

koji je namet lak, i koji namet nije-

te koje im je država udarila, nego na

plaćiva 800 po sto azija na carinu,

BROJ 11 - GOD. 1.

zvodjača do konsumenta plaća po
nekoliko puta porez na poslovni pro-
met, da je trgovina na svakomu ko-
raku praćena nametima po zakonu
o taksama, da se i na nekim pred-
metima prijeke potrebe plaća drža-
vi sada u ime državne trošarine, sa-
da u ime monopolske takse jednu
trećinu onoga što roba vrijedi, Pra- '
ma tim silmwim državnim nametima
14%. dotično 1% općinskog nameta
skoro ni ne dolazi u obzir. Ali i kad
bi ovaj općinski namet skupoću os-
jetlivo povećavao, treba naći načina,
da se pokrije manjak u općinskim
računima, koji je nastao, kako smo
gore kazali, poglavito u povodu so-
cijalnih mjera državne uprave. Jednu
zabranu pobiranje trošarine zbog raz
lega poskupivanja životnih namirni-
ca mogli bismo razumjeti, kad bi bila
potekla od Ministra socijalne Politi-
ke, ali Ministar Finansija nije se mo-
gao ograničiti na to, da žatvori opći-.
nama jedno vrelo prihoda, a da im
ujedno ne otvori drugo. Ono preko
milijun dinara, što n. pr, općina Dub-
rovnik prima od općinskog nameta
na uvoz i izvoz, mora da ih uzme
drugovdje, miš
Ovako se dakle ne mogu rješavati
finansijska pitanja. Mi smo opet po-
navljamo, protivni ovoj vrsti nameta,
ali novaca Za uzdržavanje općine tre
“ba naći. U nas se sve govori o nekim
autonomijama, ali autonomija bez
uredjenih finansija nema, a eto vidi-
mo, da ni sam Ministar Finansija ne
misli na to. kako će oblasti, srezovi
i općine moći živjeti, kad je država
zaplijenila za sebe sva vrela prihoda,



NAŠA RIVIJERA. :

U uskrsnom prilogu izaći će neko-
liko vrlo uspjelih slika sa dubrovač-
ke rivijere.





Dubrovnik i Ženeva.

G, CH. LOISEAU.
(2)
Napominjem takogjer da ovaj du-

PREDAVANJE

prenosi vlast nije se morao služiti ri-
ječitošću da ju uzdrži. Prenos javne
vlasti nije zavisio od milosti i nemi-
losti osjetljivosti svjetine koja akla-
mira govornika, Drugi napredak nad
običajima jednog mnogo  slavnijeg
ćrada buduć da se radi o Atemi, gdje
se je, vi znate, suviše dobro govori-
lo — to jest previše za pojednostav-
niti. Ja promišljam da su se čuli raz-
govori na Placi tada, kao i danas ko-

je kratak, i bilo kako bilo republika
svetoga Vlaha nije ostavila glas jed-

vernika,

U ostalom ona je imala drugih
stvari da radi. Intezivnost njezinog
vanjskog života, koja je bila najprvo

plomatska, nije joj ostavila ni malo
lje manevara dubrovačkih diploma-
megju Venecije i Habsburga, izmegju

Papstva k Islama, izmegju Porte i
Austrije i takogjer u nekim momen-

cuske. Što se tiče taktike riječ: tran-
stormizam bila je kasnije stavljena
u modu u Italiji, ali stvar je obična i
nazad sedam osam vijekova ljudima
koji su snosili breme sudbine Du-
brovnika. Oni su pregovarali sa ci-
jelim' svijetom, promjenjuju često na-
čin saveza, prelaze od jednog zašti-
tnika k drugom i uređe na taj način
da ih imaju više na jednom, a da ni-
kada, i toje glavna tačka, nijesu sku-
čili svoju neovisnost. U srednjem vi-
jeku Republika pregovara sa  srp-
skim i hrvatskim knezovima. Vidimo
je kasnije gdje plaća danak Turskoj,
saveznicom Karla V., zaštićenom od
carstva, Ona se je provukla-kroz sve
opasnosti, i za čudo njezina sloboda
svršava da je zauzeta na jedan neo-
čekivan način, da tako rečem bila je
u mengjelima dviju Velevlasti, koje
se nijesu nikada sukobljavale i koje
će sto godina kasnije postati savez-
nice: Francuska i Rusija od god.
1806, |

Unutarnji život uregjen, vanjski
život. politički i diplomatski inten-
zivan. Što je duša svega toga? Patri-
otizam u isto vrijeme sabran i blis-
tav, koji osobito u osudnim momen-
tima, uzimlje ozbiljno propis napi-
san na ulazu velikog Vijeća »Oblite



privatorum publica curate«, Patrio-
Io



tizam koji se u zgodama uzdiše do
heroizma, jer, u nekim epohama a
osobito s Turcima nije se vodila di-
plomacija čipkasta. Ja mislim na
smrt poslanika republike Nikole Bo-
ne u tamnicama Silistrije, onog ve-
likog gragjanina, koji je radije, nego
da popusti zahtjevima ultimatuma
Porte god. 1677. podnio sve vrsti
muka i tako sačuva sa svojim neu-
strašivim držanjem dostojanstvo i
sudbinu svoje zemlje.
Mi ćemo naći, pored kojih protiv-
nosti: koje padaju u oči, više nego
jednom ovakovih slika kroz politič-
ku historiju Ženeve.
“ Glavna je razlika da je Ženeva
prama sredim šesnaestog vijeka vla-
dana po feudalnom sistemu Zapada.
Suverensku vlast tu je obnašao knez
biskup, taj je crkovni beneficij, kako
se kaže u današnjem jeziku, preno-
sio bez ikakvog učešća narodne vo-
lje, a i bez kontrole ili ratifikacije
jednog tijela koje predstavlja autoh-
tonu elitu uporedjivu dubrovačkoj
aristokraciji, Sve što može da učini
narod buržoazija, radmištvo i seljaci
ostaje u tome da zahtijeva za se ma-
li dio učešća u legislativi i u mjesnim
upravama, kao jamstvo protiv sa-
movolje, dakle začetak onog, što će
se kasnije zvati selfgovermenti,
Čas se ovaj narod, koji se svrhom
XIII og vijeka uredi u općini, namjeri



u poslovanju na biskupa dobre volje,
na liberali duh, na patriotu u smis-
lu ženevskom i postigne od njega je-
dnu vrst isprave, koja se označuje
imenom  sloboština: one sloboštine
koje njemu dade Ademar Fabri jesu
na čast muzerenu i epohi. Mi ćemo
dati jedan primjer o teme.

Čas se naprotiv namjeri na biskupa
koji u zahtijevima naroda ugleda samo
pokušaj diranja u njegovu vlast; te (us-
lijed toga on suprostavlja pravo i duh
feudalni duhu demokratskom, auto
nomističnom i da tako rečemo parla-
mentarnom. Što je gore, taj je biskup
često stranac u gradu, pa i još gore
koljenović vojvodske savojske poro-
dice, koja otvoreno hlepi za malemm
gradom Ženevom, i radi kroz pet sto-
ljeća na tome da ga bilo silom bilo
lukavštinom prisajedini svojim vlas-
titim državama. Ženeva, dakle za
razliku od Dubrovnika ne će početi
sebi stvarno da pripada, to jest da.
bude država vladana vlastitim zako-
nima već istom poslije udarca što ga '
reforma zadade biskupskoj vlasti.
Vježba je u:javnoj slobodi ovdje duga
i tvrda, Ali na uzvrat, kad je ta vjež-
ba jednom dokančana, narod nema
više potrebe da povjerava aristokra-
ciji brigu svojih poslova, on je već
zreo da sam to oprema, a to se nika- '
da nije zbilo u starom Dubrovniku.
(< (Nastavit će se)