h:

|
i
1
1

POŠTARINA PLAĆENA,

'





Odgovorni urednik: STIJEPO M. BJELOVUČIĆ





21. JUNA 1924.

[o

Nove parobrodarske pruge.

Saobraćaj na našimi obalama po-
slije rata zapinjao ie, te nije mogao

.da udovolji najprečem poštanskom,

trgovačkom i osobnom prometu,
Parobrodarska društva s pravom su
zahtijevala od države subvenciju, da
mogu donekle organizirati redoviti
obalni pomorski saobraćaj,

Sa dodijeljenom subvencijom tre-
balo je da se ima u vidu ekonomsko
unapređenje našeg primorja, koje bi
s vremenom samo od sebe doprinje-
lo razvitku našeg obalnog parobro-
darstva.

Sve luke koje se nalaze na našem
primorju, a imaju izgleda za uspješan
razvitak u budućnosti, ne smiju se,
po mogućnosti mimoići, te njihov na-
predak osujetiti.

Industriju stranacagza koju su pri-
like kod nas veoma povoljne, treba
na svaki način poduprijeti, barem u
početku dok se razvije, odobrivši
strancima stanovite popuste, koje bi
djelovali da navrate promet strana-
ca na naše obale, sa

Lineje koje su se mogle podrža-
vati dulje vremena i prije subvenci-
je, te kod ustanovljenja kojih su od-
lučivali čisto trgovački kriteriji, te
time pružile najbolji dokaz da su za
trgUvinu pvlrebke-, «e osmuju svo uma

dati, jer bi za trgovinu bilo veoma

štetno. postojeće veze između trgo-
vaca i klijenata bi se prekinule, a
ekonomski razvitak pojedinih luka i

“ krajeva zakržljavio.

Treba voditi računa i slijediti gole

me promjene u trgovačkim prilika-

ma mastale u posljednje pet godina
gdje je promet putnika i robe uzeo
sada sasvim drugi pravac.

“ Treba nastojati da parobrodarske
pruge zadovoljavaju potrebama admi
nistrativnih tijela, kako bi lakše
djelovala.

O svim tim temeljnim uvjetima na-
šeg ekonomskog razvitka, izgleda
nam da se nije vodilo dovoljno raču-
na, kod ustanovljenja novog voznog
reda Jadranske Parobrodarske Plo-
vidbe, :

Industrija stranaca nije mikako
uzeta u obzir, te državna vlast u tom
pravcu, kod davanja subvencije nije
postavila nikakvih zahtjeva. Dubro-

vačka Paroplovidba iz svoje vlastite

incijative, odobrava strancima na li-
neji Trst-Gruž 40% popusta. Sa pot-
punim pravom državna vlast trebala
je zahtijevati, da parobrodarska po-
duzeća koja primaju . subvenciju,
odobre također za strance jedan po-
pust, koji je, dobro shvaćajući, i u
interesu samih  parobrodskih dru-
štava. : j j

Posmatrajući pak novi vozni red
u koliko se odnosi na Oblast dubro-
vačku, na žalost moramo konstato-
vati, isključivši  lineju Ston—Gruž;

“Dubrovnik—Cavtat, da su zanema-

reni interesi administrativnog,  po-
štanskog,, trgovačkog i osobnog pro-
meta u našoj Oblasti.

Našim voznim redom naročito su |

oštećeni. privredni interesi  pučan-
stva dubrovačke: oblasti, -

Luka Trstenika, specijalno za  iz-
voz Pelješkog vina, od velike je va-

žnosti, a najbolji dokaz je to, da su
do sada sedmično ticala Trstenik:
Dubrovačka Parobrodarska Plovid-
ba, Jadranska Plovidba, Boka i Dra-
žica, a sada, kada je odobrena sub-
vencija, Trstenik ima samo jedan
put sedmično vezu i to na prugu
Split—Gruž, sa pristankom od če-
tvrt sata prema voznom redu. Za-
nemariti ovako jednu luku, preko
koje se dnevno izvaža jedan vagon
vina, neoprastiv je grijeh, Prije sub-
vencije četiri pruge sedmično ticale
su Trstenik, a sada samo jedan put
sedmično, Jeli to korak naprijed, jeli
zato subvencija odobrena? Poteško-
će za izvoz vina već su i onako veli-
ke, a bojimo se da ga se na ovakav
način u opće onemogući. Bolja veza

sa Trstenikom neophodno je potre-

bna iz čisto trgovačkih i ekonomskih
razloga.

Makarska koja također spada u
Oblast dubrovačku, nalazi se skoro
u istom položaju kao i Pelješac. Uve-
denjem trosedmične pruge Makar-
ska ili Metković-Trpanj-Crkvenice -
Drače i Mali Ston sa priključkom u
Stonu na prugu Gruž—Ston, udovo-
ljilo bi se prekoj potrebi pučanstva
na Pelješcu i Makarskom primorju,
a Dubrovnik povezalo sa njegovom

jebeno 5 5088.
gove oblasti. Uzevši u obzir, da je
sada pučanstvo prisiljeno više nego
prije na dolazak “u Dubrovnik, oso-
bito iz Makarskog primorja, gdje mu





se nalaze nadležne vlasti, kao i ob-
zirom na promet stranaca u sezoni,
koji bi se služili ovom prugom, omo-
gućilo bi se da pruga nebi bila pa-
sivna, osobito ako bi se udesilo da
sa prugom Split—Metković, te Ston
— Gruž ima dobre sveze. Ova pru-
ga je neophodno potrebna, te je tre-
ba čim prije uspostaviti, z

Novi vozni red ne predviđa ni iz-
ravne poštanske sveze Dubrovnika
sa dijelovima iste oblasti. Ako sa-
obraćaj Dubrovnika sa krajevima vi-
še Korčule ima sav da ide preko
Splita, očito je da to smeta ne samo
trgovini, već da se ne može kazati
ni da je poštanska služba dobro ure-
đena,

Makarsko primorje, Neretva, otok
Korčula i Rat pripadaju dubrovačkoj
oblasti, te je u interesu pučanstva
da imaju izravno svezu sa sjedištem
oblasti. Tu svezu uzdrži samo jedna
pruga Jadranske Plovidbe, koja niie
dovoljna, jer ne tiče znatnija trgo-
vačka mjesta, kao što su n. pr. Omiš,
Makarska i Opuzen. Sa tim mjesti-
ma svoje oblasti Dubrovnik nema
dakle nikakve izravne sveze. Iz ad-
ministrativnih razloga dakle  potre-
bito je da se stavi u promet još jedna
pruga, koja bi vezivala cijeli “ovaj
kraj, preko svih luka od važnosti, sa
njegovim centrom. ža:

Ovoliko za sada u koliko se ođ-
nosi na manjkavosti novog voznog
reda u području dubrovačke oblasti.

Za podržavanje i unapređenje ve-
za šireg i većeg interesa naša je Tr-
govačko (Obrtnička Komora iznijela
u svoje vrijeme Pomorskoj Oblasti u
Bakru cio niz predloga; koji do sada



na štetu pravilnog razvitka naše pri-

SEDMIČNI INFORMATIVNI
I PRIVREDNI GLASNIK

POJEDINI BROJ 1.50. DIN.

DUBROVAČKI LIST

Urednik; Dr, MATIJA VIDOEVI



vrede i našeg pomorstva još nijesu
ostvareni. Mi ćemo i o tom pisati,
jer smatramo da je krajnje vrijeme
da se pristupi riješenju_ i ovog pi:
tanja. :

Međutim propusti, koje smo danas
naveli, toliko su osjetljivi za pučan-
'stvo, koje je tim tangirano, da treba
hitno i bezodvlačno, bez duljih dis-
kusija, pristupiti i izvesti nužne is-
pravke, Naše je uredništvo primalo
čitavu hrpu dopisa o ovom pitanju,
a Trgovačko Obrtnička Komora pri-
ma dnevno brzojavne proteste, što
je sve dokazom koliko je  sadanje

Godišnja pretplata 80 Dinara. Za inozemstvo 200 Dinara.
Plativo i utuživo u Dubrovniku, Oglasi po posebnoj tariti.

BROJ 21 - GOD. I.

uređenje obalnog saobraćaja izazva-
lo nezadovoljstvo među zaintereso-
vanim pučanstvom, E

Sa voznim parkom, koji je sada u
prometu, naše pučanstvo moglo bi
biti mnogo bolje služeno, da su vo-
zni redovi sastavljeni na osnovu spo-
razuma (preko jedne ankete ili u bi-
lo kojoj formi) od  zainteresovanih
faktora. To se popustilo, pa zato ie
i došlo do ovakog rezultata. Vozni
red može da se mijenja, jer mu zah-
tjevi u tom smislu i previše stvarni
i opravdani, treba ga odmah i pro-
mijeniti,



a
Daimacija kao
Prošle je godine Dalmacija u ovo
doba vrvila čehoslovačkim turistima.
Bilo ih je ne samo u većim mjestima,
već čak i po selima. Mjesto skupih
komforta koje pružaju evropske ri-





vijere i kupatila, oni su se zadovo-
ljavali našim morem i suncem i osje-
ćajem da su u slavenskoj zemlji kod
svoje braće. Računa se da je lani po-
sjetilo naše Primorje oko 40 hiljada
Čehoslovaka. Ove ih godine nema,
Vidi se tek po koja skupina, na pro-
lasku za čehoslovačko kupatilo u
Srebrnu kod Dubrovnika, Moguće
da je dolazak zakasnio radi nepo-
voljnih vremena; moguće da će us-
voza Prag—Sušak, koji će otpočeti
vožnju sa 1. juna, povećati promet
stranaca; — a moguće da ih ne će
ni doći mnogo. Sa žalošću moramo
konstatovati da se je u jednom dijelu
praške štampe povela i "naročita

kampanja protiv polaska čekoslova-

čkih gosti u Dalmaciju.

Nema sumnje da je ovogodišnjem
izostajanju čehoslovačke braće  ne-
što doprinijela i lanjska vrlo lako-
umna kampanja naše štame protiv
njih. U najuglednijim našim listovima
— u Beogradu i u Zagrebu — izašli
su lani alarmantni članci pisani sa
stanovitom antipatijom prema Česi-
ma, čak i sa tobožnjim strahom da
nam je naša obala od njih ugrožena!
Mi smo već lani reagirali protiv to-
ga i dokazivali ne samo političke
probiti od što tješnjeg upoznavanja i
dodira sa Čehoslovacima, već i veli-
ke ekonomske koristi za naše Pri-
morje, Stranac dolazi i ostavlja no-
vac. Makar čekoslovački gost bio
štedljiv i ne trošio onoliko koliko će
potrošiti, recimo, Englez ii. Ameri-
kanac, on ima tu prednost što dolazi
u masama. I uvijek će zemlji biti
kudikamo veće koristi od 1000 Čeho-
slovaka nego li od 10 Engleza.

Megjutim onaj netaktični ispad na-
še štampe znali su vrlo dobro da
iskoriste oni koji su bili nezadovoljni
(jer sami oštećeni) bujicom čehoslo-
vačke turistike prema  jugoslaven-
skoj rivijeri, u prvom redu vlasnici
velikih kupatila u Čehoslovačkoj, na
Tatrama, i vlasnici morskih kupatila
na talijanskoj rivijeri (Opatija, Lo-
vran, Grado, Portorose i t. d.). Ne
može se isključiti da nije i njihov
prst u spomenutoj kampanji praške
štampe. Les affaires sont les affaires!

“Bio ovaj'ik'onaj razlog — mi se.

danas nalazimo “pred neugodnom ći-
njenicom '4a“nam' ove godine promet

zemlia turistike.

stranaca obećava vrlo malo, a to je
silna šteta za zemlju, šteta i za pa-
robrodarska .društva i za gostioni-
čarski obrt i za sve što je s njime
spojeno, šteta za trgovinu, šteta za
sve ore koji sa strancem zaslužuju,

Promet stranaca je u svim zem-
ljama koje je Bog obdario prirodnim
ljepotama, morem, brdima, jezerima,
historijskim kulturnim spomenicima,
postao jednim od glavnih vrela pri-
vrede. To nam najbolje pokazuju
Švicarska, Italija, francuska Rivijera.
A Dalmacija je od prirođe obdarena
tim ljepotama 'kao malo koja zemlja
na svijetu. Nego, naravno, nisu do-
rijski spomenici — hoće se tu, u pr-
vom redu, i komfort, hoće se t. i.
moderni hoteli, moderna kupatila, i
sve one druge ustanove koje čine da
strancu život bude ugodan. Stranac
koji dolazi na rivijeru. spreman je da
troši, ali zato ima i svoje zahtijeve.

U Dalmaciji, na žalost, mi oskuđi-
jevamo time. Vrlo je malo mjesta ko-
ja raspolažu boljim hotelima. Pred
kakovih petnaestak godina bila se
je počela, onda u Beču, akcija za
stvaranje uvjeta prometa stranaca u.
Dalmaciji. Bilo se je osnovalo akci-
jonersko društvo za podizanje hotela |
u svim prikladnim mjesuma na.mo-
ru. Parobrodarska društva su prima-
la znatne državne subvencije za po-
državanje luksusnih parobroda i naj-
bržih izravnih linija. Stvarale su se
posebne reklamske agenvije Na sa-
mom namjesništvu u Zadru bio je po-
sebni odsjek. sa posebnim referen
tom za promet stranaca. Nadošao
je rat koji je, naravn,, sve lo pore-
metio, i otaah

No sad bi trebalo poeti iznova, i
sa većom ljubavlju i sa većim pole-
tom u svojoj slobodno; domovini. Tu
bi trebalo da se nagiu na zajedni-
čkom radu i staranje države i privat-
na inicijativa i interes kapitala. Prve
su stvari: hneli, prevozni sredstva i
— reklama. Bez toga gostiju će biti
sve manje. Uz ovakove prilike kako-
ve su danas, Dalmacija će i kao zem“
lja turistike biti :»mo — mrtav ka-
pital. — »Novo Doba«.









NAPOKON! | sE
Obzirom na slab odaziv putnika po našim
kupalištima, a da se učine izvjesne olakšice
u pogledu tretiranja putnika pri dobivanju
vizuma, plaćanju taksa,  manipulisanju sa
putnim ipravama itd, — “sazvao je Ministar
Trgovine i. Industrije. širu konferenciju o
tom predmetu, koja će se održati u pone-
djeljak 23, tek. u Ministarstva Trgovine. i
Industrije u Beograda. 2
g" na sleinsnna 1