Strana 2. ŽITO I BRAŠNO. Uslijed sniženja izvozne carine je posao u brašnu na Novosadskoj bur- zi malo življi. Kukuruz je za Hrvatsku i Slove- niju tražen. Pruga Sombof-Bogojevo je još uvijek neprohodna i uslijed to- ga idu svi vozovi za naše krajeve preko Novog Sada. Ova pruga je us- lijed toga prenatrpana i pošiljke do- laze vrlo sporo. Radi toga se pogla- vito traži šlepska roba, te je radi po- manjkanja takove robe kukuruz 5-10 para po kg. povisio, dok se kod nas u Gružu za sada još stare cijene prak ticiraju. Službeni tečajevi na Novosadskoj Burzi dne 18. tek. mj, bili su slijede- Ci: Pšenica 300-305; kukuruz za pro- mt 230-232.50; brašno br. O, 460- 465: 2; 430; 5, 370; 6, 345; mekinje 190, sve franko utovarna stanica. Mjera na utovarnoj stanici, Prvoklasni vojvodjanski mlinovi notiraju: brašno br, Ogg 500; O, 495; 2, 465; 5, 415; 6, 345, sve franko voj- vodjanska utovarna stanica, isplata uz duplikate teret. listova. Cijene u Gružu. Pšenica 385, ku- kuruz 310-315.— Zob 350 mjera u Gružu; brašno br, O, 550-560; br. 2, 520-530; 5, 415-490; 6, 410-435 franko pod parobrod. u Gružu. »DUBROVAČKI LIST« ša našeg tržišta. KOLONIJALNA ROBA, Cijene su se ove sedmice koloni- jalnoj robi držale veoma čvrsto us- lijed postepenog padanja naše valu- te, a takodjer i uSlijed čvrste ten- dencije it inozemstvu. Šečer, U Trstu neznatne zalihe promptne robe, pa mu je cijena veo- ma čvrsta, U Gružu se još nije osje- tila poslijedica toga, ali se je nadati povišici u toku ove sedmice. Danas se prodaje kristal po Din. 17.75 do 18.—, a kocke po Din. 19.25. Kava. Cijene bez većih promjena ostale su one od prošle sedmice. Rio obični od Din. 38.— do Din. 39,—, a Santos Superior Din, 43.— Pirinač, Nikakve promjene u ci- jenama kod ovoga artikla, Prodaju se u Gružu slabije vrsti od Din, 7.50 do 8.50, a bolje glasirane od Din. 9,25 do 10,25. Modra galica i sumpor. Uslijed ve- \like potražnje u Gružu rasprodale su se skoro posvema oba ova artikla Cijena im je bila poskočila i proda- vala se je engleska modra+galica D. 9,25, a doppiroffinirani sumpor a D. 3,10. Buhač. Nema potražnje, cijena još nije ustanovljena, trgovci kupuju u špekulativne svrte, Plaća se za ot- vorenu robu Din. 50-52 kg., a za bo- lje vrste od Din. 52-65.— kg. Burzovni Unatoč čvrtoće dinara na stra- nim tržištima, svi su tečajevi na na- šim berzama u porastu, I tako na ža- lost, uslijed političke .neizvjestuosti, sama naša tržišta obaraju dinar. Ka- ko se inače može tumačiti ova situ- te kod ziriškog tečaja za dinar noti- rao kod nas dolar 84 dinara, dok se danas trguje dolar po 84.75 ne uzi- majući u obzir da je danas dinar 6.80. Narodna. Banka zadnjih je dana snažno intervenirala, te ima oprav- dane nade, da će se tečajevi svesti na pravu mjeru kako to. odgovara pregled. unutarnjoj vrijednosti naše novčami- ce i kako istu inostranstvo opravda- no procjenjuje. Internacijonalno su Pariz, Prag, i London u porastu, na- protiv Njujork i Italija popuštaju. Za- grebačka berza bilježi danas slijede- 368,—, Italija 367.25, Prag 2.51, Beč 12.— itd, > Efektno tržište bez interesa, Te- čajevi su ostali prosječno na visini od prošle sedmice. Nema izgleda, da bi se situacija na ovom tržištu mogla u dogledno vrijeme popraviti. Dopisi sa NEZADOVOLJSTVO SA NOVIM VOZNIM REDOM, — ŠTO TRA- ŽE PELJEŠČANI? Od kada je objavljen novi vozni red primili smo sa raznih strana mnogo dopisa i pritužaba; o kojim go vori i naš današnji uvodni čla- nak; Pelješčani, koji su najviše pri- kraćeni, traže da se hitno poprave učinjeni propusti. Smatrajući da je taj mjihov zahtjev potpuno opravdan, donosimo donja dva dopisa, od kojih smo prvog primili iz Trstenika, a drugog iz Trpnja. Iz Trstenika: U Vašem cij. listu Br. 20, čitamo o promjeni voznih re- dova obalne plovidbe i izoliranju Pelješca, a poglavito ove na polu- otoku najprometnije luke, Izim navoda u odnosaoj notici, o redovnom izvozu vina, ne smije se mimoići da ona takodjer služi kao centar uvoza i za obližnju okolicu, na koju otpada robe vagon sedmi- čno samim parobrodima, kao i 70— 100 kom, praznih vinskih bačava, — Kad znamo da se djelomično uvaža roba i iz unutrašnjosti, (kao brašno i ost.) i da su nam dokinute dvije pru- ge za saobraćaj sa Bokom-Kotor- skom, u koju se, kao i Bosnu, redo- vito šalje naše vino, onda mora roba, odnosno vinske bačve, da čeka i do deset dana u Gružu il Metkoviću, ako nije srećom prispjela, samo koji Pelješca. elješca. dan prije polaska tog jedinog paro- broda. — Ležarina i odnosni špedi- terski troškovi; koji nam ovim nači- nom uskrsavaju — kada je vrijeme da se snizuje. — a koje trpe konzu- menti, ili bolje tekuć, naši producen- ti vina, koji se u vinskoj krizi i ona- ko ugušujuznije tako sitna stvari dvostruko je teža, radi poskupljenja robe, toli i otešćavanja izvoza, o če. mu bi se imalo. povesti ozbiljnog ra- čuna. | Toliko. o robnom, ali je jaloviji putnički saobraćaj. Za Sušak ili Ba. kar, nemamo nikakvog spoja, a sko- ro je jednako sa Splitom i Metkovi. ćem ((vidi pl. red Split—Gruž). Ako imamo i najnužnijeg posla u Orebiću ili Korčuli, gdje su nam Sud, Porez. ni Ured i Poglavarstvo, meramo se ubijati »renomiranim« pelješkim pu- tevima, po 4—8 sati tamo i toliko natrag. Još nam preostaje jedina veza. za. Gruž—Dubrovnik, (polas- kom petak noćno i povratkom u ne- djelju) nu tamo gdje, izim za nas glavne trgovačke luke, imamo sije- la: Trg. Obrt. Komore, Velikog Žu- pana, Kot. Por. Vlasti, Okružnog Suda, Pokrajinsku Bolnicu, i td, jedan spoj sedmično koliko znači vi- še od nikakvog spoja? X Predvidjajući u ovome neopravda- no izoliranje naše luke, čime je oteš. ćan trgovački posao, a onaj za izvoz utnički saobraćaj, upućene su e zamolbe, sa strane trgova- i okolice Upravi Jadr. djeri p brzojavn mjesta e Poridke i Trg. Obrtn. Komori, se nadamo, da će naše opravdane molbe biti u najskorije i uvažene, fa Preporučiti je pako, i općinskim Upravama Kune i Janjine, da bi se u interesu općenitosti i one pobri- nule, te. poradile. na poboljšanju == što takodjer hitno očekujemo — jer nije dovoljno tražiti nove namete i prireze, nego nešto i za narod pm diti, da lakše svoje, a po tom opci ske i državne finance pripomogne sanirati. iz Trpnja: Pučanstvo Pelješkog poluoteka, čigove se saobraćajne lu- ke nalaze u. Neretvanskom zaljevu _ imale su u predratno vrijeme, iz- vrstne parobrodarske sveze, koje su se poslije rata naravno pogoršale i na sve pritužbe nadležni su odgova- rali, da kad bude dodjeljena državna subvencija, da će njihovim potreba- ma biti udovoljeno. Državna je subvencija data, ali na naše veliko. iznenagjenje, sa novim plovitbenim redom Jadr. Plovidbe mi stojimo puno gore, nego li smo do danas stali. Nevjerojatno, ali istinito. Dak je svima manjima lukama udo- voljeno i više nego je potreba, dotle je Pelješac zapostavljen više nego zaslužuje. Vis, Hvar. Brač, vezani su dnevno sa Splitom a sa novim plovitbenim redom dnevno i sa Metkovićem. Ston ima dnevnu prugu vezu sa Dubrov- nikom, a Dubrovnik dnevno sa Sto- nom, dočim Pelješac ima tri puta sedmično vezu sa Metkovićom a dva puta sa Splitom, premda Neret- vanskim zaljevom . prolaze dnevno; dva, tri a koji dan i četiri parobroda za Soli iza ik arsku tiču ćeti ri parobroda iz Splita za Metković, a nijedan se ne svraća na Pelješac. Pruga Split —Gruž, koja nas je ve- zala sa otokom Korčulom i sa luka- ma na drugoj strani poluotoka i sa ostalim sve do Gruža dignuta je u polasku, tako da sada morem ne mo- žemo ići'na Sresko - Poglavarstvo u Eorčulu, niti u Dubrovnik, kamo za doći na oblastne urede, moramo iz- gubiti, dva dana u polasku a dva da- na na povratku. Nama su ove nužne i potrebne sveze: 1). Da pruga Split —Gruž bude išl+ onim redom kojim je išla i do sada 2). Da bude uspostavljena, tri puta sedmično sveza preko malog Stona, sa prikljuškom u Stonu, na pruzi Gruž—Ston. . 3). Da pruga Split, Jelsa, Metko. vić bude ticala bar jednu luku na Pelješcu g 4). Da dva puta sedmično, svagda- šnja brza pruga Split—Metković bu- de se svraćati na Pelješac, X POMORSTV DRRTANJE A »Bosanka« otputovala iz 17/6. za Alger f.0.;'»Daksa« 2 la u Ancona 16/6; »Dubac« otputo- vao iz Bona 10/6. za Middlesbrg; »Dubravka« prispjela u Venezia 8/6; »Lapad« Prispio u Gruž 28/5; »Na- pried« prispio u Fiume 17/6; >Pra. cat« prispio u Alexandria 11/6; »Sre- breno« otputovao iz Venezia 16/6. za Goulette; »Srgj« prispio u Barryde k 516; »Lovrjenac« ob A 1 avlja prugu Trst. Gruž-Bari; »Petka« u Gružu Žao KRETANJE. U GRUŠKOJ LUCI | Ovaj tjedan prispjelo jo Grušku luku Pe ja: u njaka, aa uh parobroda i 10 jedre našeg vina | ugrožen, — kao tako. uk: sx MLdI8 tona. tonažom)? od pak | xi Broj 21. Talijanski parobrodi: Brioni, M&el- feta, Irpinia, Lodoletta, Palatino, Cit ta di Marsala. Jedrenjaci: Papa Michele, Elisa, Roma, Anna Marija, S, Marco, Fami- glia, Madonna di Tersato, : Engleski parobrod Thurso, Albanaski motor jedr: Lulli & Co. ZA POMORSKE AKADEMIČARE Doprinosi u »Fond za siromašne učenike Pomorske Akademije, u Dubrovniku« u počast uspomene bia gopok. kap. Pera Aguzinović: Du- brovačka Parobrodska Plovidba D. 300. — Po D. 100. Kap. L. Cvjetko. vić. Kap. M, Stanković, Kap. I Bron zan jun, Po D. 60: kap. Papi, kap. L. Pehovac, Po D. 50: kap, P. Uccellini, A. Stanoš, kap. 1. Bronzan seu., kap, N, Svilokos. kap, A, Cvjetković, kap M. Hrdalo, kap. A. Batinić. kap. P. Bonačić, kap, M. Koprivica, kap. i. Pronzan jun.., kap. M. Krile, kap, V. Lujak, kap. M. Karaman, kap. J. Čižek, Po Din 30 V. Svilocossi, kap, 1 Hofimann, Pe Din 25.: kap. B, Derikuška. kap. L. Bekavac, kap. L, Sirnig, kap. 1 Scarpa, kap. N, Ra- četa, kap. V. Simičić, kap. M. Regjo kap. 1. Dujmović. kap. P. Glumčić, kap, S. Pederin, kap. A. Obuljen, kap. J. Brbora, kap. I. Bego. kap. V, Baletin, kap. P. Matičević, kap. A. Tonković, kap. &. Kolumbić. kap. M Maudić, kap. A. Caput, Po Din 20: A, Turina, S. Brajević, L. Šubert. Dr. Vice kap. Miljan u počast us- pomene blagopok. svog oca priložio je u isti iond Din. 1000, « NOVI VOZNI RED NA ŽELJEZNI- CAMA Odlazak iz Gruža, I, na 7,00, sati, Dolazak u Zeleniku 13,25, u Trebinje 10,15, u Metković 12, 10, u Mos- tar 13,14, u Sarajevo 22,20, u Slavonski Brod 11,25, u Zagreb 17,15, u Beograd 19 i IL, na 16.35 sati. Dolazak u Trebinje 19,15, uMetković 21.40, u Mostar 22,40, u Sara- jevo 7.40,u Slav, Brod 21. 10, u Zagreb 4,50, u Beograd 6. 3 HI. na 22 sata, Dolazak u Mostar 409, u a i Slav; Brod 1,35, u Zagreb 195, u Beograd 7,50, u Suboti jub- ljani 1043. u Tret 16.52) 0 3o šo Dlub Dela u Gruž ..na 5.40 sati. (odlazak iz Beograda 14,10 Zatesba 18.15, Slav. Broda 08 SLrdjća II. na 10.25 sati. (Odlazak iz Beograda 22,15, Zagreba 23.30, Slav. BL RIO “Sa: e 20,10,) : . na 22,50, sati (Odlazak iz Saraj 145 zi Slav, Broda 18,10, iz Z 12,10, Barske Pih, ) iz Zagreba 12,10, VOZNE CIJENE IZ GRUŽA DO Gle 1 raz. 114 D, Ir 76 D, dil. e. podna T 22: 135,1. ri 90 Di Tit e ko L taz. 166,5. D, IL. +. LB-UL; e Zagreba: (osobni): I, i : da r. 845.25, IL r. 563.50, rzi): 1, r, 1014.75, IL r 733, III 451,25 Beograda, (osobni): L r. 50, 11 510, of : I ni): L or 859.50, IL 1570; (brzi): IL r, 1035,50, II. r, 749, III r. 462,50, NOVI ČASOPISI I LISTOVI, Naše je uredništvo primilo: 17 broj »Nove Evrope, sa člancima 5. L. Po- povića 9 Sokolstvu, g. Žimbreka o našim kulturnim orijentacijama i P. Karavića o američko . jugosloven- skom društvu; 6. broj »Jadranske straže«, sa broj nim ilustracijama, člancima i vijesti- 9 našem i stranom pomorstvu; broj »Narodnog Bogastva, sa sli om i člankom o £. Dr. Stojadi- noviću, te raznim privrednim članci- Ma i vijestima. Pančevu je počeo izlaziti X počeo izlaziti pod uredništvom g. Dr. M. Tomandla mo- Vi sedmični list »Narodna Sloga«. PROMJENA STANA. ajem u zamjenu stan u blizini grada Sa tri sobe, kuhinjom i drugim Prostorijima, te lijepim pogledom na more, za stan u grad “ u, koji po pro- seru ara mome, “Za infotmacije obratiti se na ured ništvo lista,