Urednik: Dr, MATIJA VIDOEVIĆ,
Odgovorni urednik: STIJEPO M, BJELOVUČIĆ.



30. AUGUSTA 1924.

SEDMIČNI INFORMATIVNI
i PRIVREDNI GLASNIK

POJEDINI BROJ 1.50, DIN.





Godišnja pretplata 80 Dinara. Za inozemstvo 200 Dinara.
Plativo | utuživo u Dubrovniku,

Oglasi po posebnoj tariti.



BROJ 31. < GOD. L



+

Učiteljski kongres u Dubrovniku.

2500 učesnika — Nacionalne menifestacije. < Zborovanje —- Nastavni plan —
_ Religijska nastava —- Živa diskusija. — Rezolucija.
Poneseni zanosnom nacionalnom |rojske žrtve, a dum Niko Gjivanović,

Sviješću, privučeni čarobnim imenom
Dubrovnika — slovinske Atene — i
ljepotom plavog Jadrana, mnogobroj-
ni učitelji i učiteljice iz svih krajeva
domovine, od Soče do Vardara, istin-
ski staleški osviješteni, ostaviše pro-
šle sedmice svoje domove i, praćeni
u misli od hiljada svojih drugova i
drugarica, podoše na put prema našem
gradu. | pade u naš grad, od četvrtka
do nedjelje, do 2580 nastavnika i na-
stavnica, Na našim putevima i ulica-
ma navrvio novi svijet, razdragan pri-
jemom i ljepotom našeg kraja i našeg
grada. “Općina je, kako u zadnjem
broju bijaše objavljeno lijepim pro-
glasom pozvala građanstvo, da do-
stojno pričeka svoje goste, i građan-
stvo se odazvalo kako treba, Grad i
Gruž osvanuše u subotu iskićeni za-
stavama, Velika briga odbora za do-
ček, hoće li ukonačenje uspjeti, u za-
dnji se čas sama po sebi riješila. Du-
brovčani otvoriše domove svoje i
svak se natjecao da ukonači nekoga,
te tako dobiše dobar konak i mnogi
od onih, kojima bijaše namijenjeno da
spavaju na tavanima po školama, i
oni koji se ne prijaviše a dođoše.
Prvi dan kongresa,
u nedjelju, Glavni odbor U, g.
imao je u Bondinom kazalištu svoju
sjednicu, na kojoj je ustanovio neke
formalnosti za rad skupštine. Među-
tim učesnici razgledahu grad i sakup-
ahu se na Pilama, gdje se do 10!%
sati nađoše na okupu gotovo svi. Tu
je prispjela i vojna muzika, Tačno u
101 sati, predsjednik U. D. u Du-
brovniku, g M.Kusijanović, po-
zdravio je goste srdačnom dobrodo-
šlicom,
Zatim se formirala

velika povorka

sa muzikom na čelu i krenula na Pla-
cu Kralja Petra, Na Placi se razvila
veličanstvena manifestacija, koja se
uvećala kod Gundulićeva spomenika
i dosegla najviši stepen pred spomen-
pločom poginulih za oslobođenje, U-
čiteljstvo je najprije pošlo pred Gun-
dulićev spomenik, da se pokloni sjeni
velikoga pjesnika, Predsjednik Udru-
ženja Jug. Učit. učitelj iz Beograda,
g. Milutin Stanković izrekao
je tu jednu zanosnu besjedu u slavu
pjesnika slobode i oslobodilačke mi-
ski, Muzika je odsvirala himnu, a $0-
vornik je položio lovor-vijenac sa
natpisom:

Dživu Gunduliću — Jugoslovensko
š Učiteljstvo.

Odatle se povorka s muzikom upu-
tla Aleksandrovom ulicom i Čingri-
jinom ulicom opet izašla na Placu
Kralja Petra i pošla pred Spomen-
ploču; Jugoslovenski učitelji visoko
cijene svete žrtve za veliko djelo na-
rodnog oslobođenja i ujedinjenja, pa
tom svom osjećanju dadoše oduška
pred ovim spomenikom, Opet je go-
vorio g. Stanković u ime Udruženja i
položio lovor-vijenac. Muzika je od-
svirala Oj Sloveni. Zatim je odušev«
ljeno i pjesnički govorio mladi dal
matinski učitelj Bartulović slaveći he-

ju ime rodoljubnog građanstva, p9-
zdravio je učiteljstvo i zahvalio mu
za ovaj čin pjeteta dubrovačkim ju-
| nacima. Iza toga, povorka se uz ro-
| doljubne poklike razvrgla i razišla,

Poslije podne,
u 5 sati, imali su delegati Učit. Orga-
nizacija svoj sastanak u kazalištu, pa
su im verificirane punomoći i pripra-
vljene liste članova različitih odbora,
koji se imaju da izaberu na skupštini,
a koji će da, najprije oni, vijećaju o
raznim predmetima dnevnog reda i
da donesu pred plenum skupštine
svoje izvještaje i rezolucije vrhu tih
pitanja. Međutim su učesnici razple-
dali grad i bližu okolicu. Uveče su se
skupili svi na Brsaljama, da u drugar-
skom razgovoru i zabavi provedu ve-
če. Svirala je vojna muzika učitelj-
stvu u čast.

Drugi dan kongresa,

u ponedjenik, razvio se pravi rad
skupštine,

Prije podne,
u 814 sati, kazalište je prepuno. Malo
kasnije dolaze gosti, Predsjednik g.
Stanković, burno pozdravljen. oivara



prosvjete, dr. Petar Grisogono, vel.
Župan dubrovački, dr, Otomar Non-
veiller, dubr. opć. upravitelj, dr, Jo-
sip Marčelić, biskup dubrovački, Pop
Boško Mitrović, pravoslavni paroh,
prof, Josip Čičin, prosvj. insp., Antun
Mostalinić, obl. škol, nadz., dr. Ivo
Gjaja, prof. beogr. Univerziteta, prot,
I. Lovričević, predsj. dalm, prof. dru-
štva, prof, P. Radoničić, u ime dubr.
prof, društva, prof, A. Vučetić, arhi-
var, M, Murat, konservator starina.
A, Zuviter, upr. u. m.

Skupština ih pljeskanjem pozdrav-
ja,
Predsjednik g. M. Stanković u pri-
godnoj besjedi ističe kako ova učitelj.
skupština ima

-a

osobiti značaj,
stoga što se drži u Dubrovniku, jer je
ovaj grad u našoj prošlosti odvojio
svojim  kuiturnim radom i njegova-
njem slobode i narodne misli. Du-
brovnik je bio nosilac naše široke ne-
ograničene narodne misli, a učitelj.
stvo je tu misao ispisalo na svoj bat-
jak. Izrazuje u ime svega učiteljstva
priznanje i zahvalnost Dubrovčanima,
što su ovako lijepo i srdačno primili
u svoje krilo narodno učiteljstvo, 1 iz-
javljuje da će Dubrovniku narodno
učiteljstvo ostati vječito harno. Za-
hvaljuje dubrovačkoj štampi na po-
zdravu, a napose »Dubrovačkom Li-
stu« na posebnom izdanju za uveliča-
nje kongresa, Zatim predlaže da se
izaberu razni odbori; predložene liste
bijahu aklamacijom primljene. Sedma
tačka: nadzor i nadzornici, skida se,
pristajanjem skupštine, s dnevnog re-
da, jer se referent razbolio. Skupština
je, zatim, uz burno klicanje, prihva-
tila



brzojavni pozdrav kralju,
Predsjednik  saopštava brzojavni






skupštinu i predstavlja goste, To su:
žika Radosavljević, delegat ministra ,

pozdrav predsjednika vlade, g. Davi-
dovića. Na ovaj će se pozdrav odgo-
voriti. Potom skupštinu

pozdravljaju gosti,
gg. Vel. Župan, Opć. Upravitelj, kat.
iskup, pravosl. paroh, dr. Gjaja,
prof, Lovričević i deleg. min. prosvie
te, a svakom skupština  odzdravlja
klicanjem, Učiteljstva se osobito doj-
mio govor g. dra Gjaje. Predsjednik je

“| gostima zahvalio na pozdravu. .

Iza kratkog odmora rad se nasta-
vio ,a kad su se u skupštini pojavili
izaslanici Češkog Učiteljstva, g. dr.
Malenka i gđa Juliana Heklova,
skupština ih je klicanjem pozdravila,
Na to je dr, Malenka izručio pozdra-
ve č.-sl, učiteljstva  jugoslovenskom,
govoreći o solidarnosti i spominjući
500-god, jubilej česke prosvjete, koja
je započela nacionalnim radom tabor-
skih rodoljuba.

Pošto se, poslije toga, izvješće o ra-
du Glavnog odbora u prošloj godini
i budžet za novu godinu. predao na
ispitivanje odnosnim odborima, prešlo
se na 5. tačku dnevnog reda:

Osnovna načela za novi nastavni
plan i program

osnovnih škola naše kraljevine s ob-
žitom na detaljni program iz narodne
istorije SHS. Referiše g. Joca Miloje-
vić, učitelj iz Zagreba, Konstatovav-
Iš nejedinstvenost školskih zakona i
nastavnih planova, koji su još na sna-
zi u pojedinim krajevima naše otadž-
bine, podvukavši neophodnu potrebu
da se već jednom to stanje ukloni i
novi zakoni jedinstveni za cijelu kra-
ljevinu donesu, i iznijevši kratak hi-
storijat rada dosadanjih skupština po
tom pitanju, referent je stručno ras-
pravio načela na kojim bi se imao iz-
raditi jedinstven nastavni plan i pro-
gram za sve osnovne škole u našoj
kraljevini. Zatim je istaknuo momen-
te iz sviju nastavnih predmeta u pr-
vom redu iz jezika, historije i geogra-
fije, koji imaju posebni značaj za na-
cionalno vaspitanje, pa se pri izradi
nastavnog plana imaju uzeti u obzir.

Referat, pažljivo saslušan i odo-
bren, predat je tada odnosnom odbo-
ru, da o njemu donese rezoluciju.
: O 6. tački dnevnog reda:
Religijska nastava u osnovnoj školi,
referisao je 6. Josip Škavić, prof.
Uč, Škole u Zagrebu. Ovo je pitanje
došlo na raspravu povodom zahtjeva
srpskih vladika, da vjersku nastavu
u osnovnoj školi u Srbiji preuzmu sve-
štena lica, a da je ne podavaju učite-
lji kao dosad, Referent je u svojoj ra-
dnji iznio razna gledišta s kojih se ima
posmatrati odgojni rad škole, Ta sla-
vna gledišta jesu: psihološko, pedago-
ško, socijološko, nacionalno, državno
i staleško. Sa svih tih gledišta rete-
rent dolazi do zakliučka, da cio od-
gojni i obrazovni rad u osnovnoj školi
ima da vrši učitelj: škola učitelju.
Konstatovavši, zatim, da su vjerska
nastava i odgoj neophodno potrebiti
za razvitak ličnosti narodnog čovjeka,

[referent pledira za to, da i nauku vje-

re u osnovnoj školi predaje samo
učitelj, kao što predaje i sve druge
nastavne predmete.

Naglasuje, da postavljanje ovog pi-

z tanja na dnevni red, ne znači njegovo



riješenje; to je samo početak rasprav-





———————Gooo ono



ljanja jednog pitanja, koje se u našoj
državi nameće svom žestinom.

Referent je na koncu burno  po-
zdravljen, a njegov referat predat od
boru,

Tim je rad prije podne zaključen.

Poslije podne,

najprije su pročitani  brzojavni  »o-
zdravi, pa se prešlo na rad. Na izvje-
štaj administrativnog odbora drug
Udicki primjećuje, da bi trebalo tra-
žiti saradnju sa nekim samostalnim
učiteljskim organizacijama u kraljevi-
ni, a jedan drugi delegat misli, da LE.
Udruženju prijeti raspadanje, jer n.
pr., jedno, njegovo, Uč. društvo ne
odobrava rad Glavnog odbora, i što
neki članovi upropašćuju društveno
glasilo primajući ga. a ne plaćajući
ga, Izvjestitelj odbijajući ovu primjed-
bu, odgovara Udickom, da se dosta
uradilo da svi učitelji dođu u U. J. U.
ali uzalud.

Skupština je primila ovaj izvještaj
kao i izvještaj financijskog odbora
bez daljnje rasprave. Na isti način pri-
mljen je bez rasprave i izvještaj vrhu
referata o osnovnim načelima za na-
stavni plan. 3

Skupština je oživjela, kad je došlo
na raspravu izvješće većine odbora i
rezolucija vrhu

religijske nastave,

Rezolucija je glasila, da se referat
u načelu prima, naglasujuć načelo:
škola učitelju.

Jedan član odbora iznio je odvoje-
no mišljenje, da se vjerska nastava
ostavi

svešteniku,

I tako su se pojavila dva suprotna
mišljenja, oba traže složno da se vjer-
ska nastava predaje u osnovnoj školi,
a razilaze se u tom: tko će da predaje
tu nastavu; većina odbora i, očito, ve-
lika većina skupštine bijaše za to, da
vjersku nastavu predaje učitelj kako
je zakon i običaj u Srbiji, a manjina
skupštine, bijaše za to, da je poučava
sveštenik, kako je to u zapadnim kra-

jevima naše države normirano, a gdje:

su ipak često tu nastavu predavali
učitelji,

Treće mišljenje, da se vjerska na-
stava ukloni iz narodne osnovne ško-
ie nije se jače očitovalo, jer su gotovo
svi skupštinari bili za to, da mora ona
ostati sastavni dio nastavnog plana.

Usprkos češćeg predsjedničkog o-
pominjanja, da se to delikatno pita-
nje ima tretirati sa puno takta, došlo
je do nemilih nekih pojava u ovoj di-
skusiji,

Predsjednik je, srećno, priveo ra-
spravu kraju, pa je većina glasovala
za rezoluciju odbora. Zatim se, bržim
tempom raspravio izvještaj odbora
za prijedloge. Ovaj je iznio mnogo uč.
zahtjeva, koji se imaju predložiti dr-
žavnim vlastima na uvaženje. Osobita
se pažnja posvetila primjedbama na
novi činovnički zakon,

Na koncu, g. je predsjednik zahva-
lio drugovima na brojnom odazivu i
Dubrovčanima za prijem i usluge, pa
je proglasio IV. učiteljsku skupštinu
zaključenom.

Uveče je bila drugarska večera u
Hotel Imperijalu, a po večeri razgo-
vor i zabava, Na večeri su bili kao
gosti g. Vel. Župan, Opć. Upravitelj





i Komandant mjesta, koji su pozdra-