POŠTARINA PLAĆENA

iibrova

SEDMIČNI! INFORMATIVNI 1 PRIV

Pojedini broj Din. 1:50



Broj 36.









REDNI! GLASNIK

čki List

God. 1.



Godišnja pretplata 60 Din.
Za inozemstvo 200



Dr. MATIJA VIDOEVIĆ

Urednik :



4. septembra 1924,



Odgovorni urednik:

STIJEPO M. BJELOVUČIĆ

Plativo i utuživo u Dubrov-
niku. Oglasi po tarifi.







Oljetska trgovačka mornarica: zadnjih dos godin.

Trgovačka mornarica imala je i ima
pretežnu važnost megju saobraćajnim
sredstvima na svijetu ; ona pak slijedi
sudbinu napretka i nazaika u megju-
narodnom Privrednom prometu i tr-
govini.

Pamtimo kako je u oči rata bio li-
jepo razvijen putnički i teretni saobra-
ćaj po cijelom svijetu; znamo kako je
za rata lakodjer i trgovačka mornarica
siradala, te svaki redoviti pomorski

saobraćaj zapeo, Nakon rata čule se
tužbe da ,lali tonaže“ t, j. da nema
na svijetu dosta lagja za prenašanje
putnika i tereta po moru i stalo ih se
graditi pa smo doživjeli napon i ,kri-
zu“ u cijenama pomorske vozarine i
a St Šok O kraj vezane, jer

nalaze računa j
ne darade t.j. da plove

Evo prikaza svjetske tonaže zadnjih
deset godina:

















































| liko j ;
ie je već zakonom odregjeno, da se: U tom jači Unija Sj

parobroda | <; jag | brodova : i i ; oh s a Ee prednjači Unija Sjevero-Ame-

Godina [o Pelenjačei VE tina | Mimo si ešopropalo do) “| | od njemačkih lagja (i španjolskih) neće | ričkih Država, a jedinu iznimku pravi
bal. 6. plat) ast o RE de | demolirano pobirati veće pristojbine u američkim | Jugoslavija ! Po

————| | lukama, nego li i Šu di
| : Ea PAAA MI go li su one koje plaćaju : Opće i složno uvjerenje postoji u
1914. | 43,143.436 13,5 O IE I = : sand | državnim pomorskim krugovima
apo e osnivao | | E okač medju brodovlisnjcma i u redovima
,498. i —————————— im cjelo j
zo da 3,40238 2,323.937 49,261 769 a ske ; ća A Sinke: S bi ema rise da trgovačka mornarica, u
191 43,021, NIS Ak ke a E : saf = PRES «| okviru državne pomorsk iti
nI ODINA. io 3,343.089 | 2,318.223 48,683.186. | 271 ito samo računajući ladje do 100 T) | nacije i p e politike svake
1917 PETE Beni okida 0 ROTA netolazi sva u obzi 0 1) (nacije ima da sama po sebi traži, i
| HSBNOI EP. mer Sliv saka a | = 6,602.478 obraćaj. Naime kansa sa- da u utakmici nadje, načina da se
1918 se | ze M Lu La o hE eek: gu se za utak- razvije pod zaštitom nacijonalne za-
CRN Bora a s Ba ona | Jidrenjače M T stave. Stalno će se razviti po svijetu
| PATTI | 2,928.774 2,257.786 50,919.273. | 514234 parobrodi po ikako ZEA još veća i žešća utakmica; zato se mo-
| | A s n “480. raju b ici 4

| 1920 | 51786120. | 3,20516 DODnaE i uže 1 o RIE odio si e | raju brođovlasnicima pustiti što glo-
1921 56,683.181 | 3.036.542. | 2,254.930 '61,974.653 | 458.992 Americi) . 1.500.000 | močnika-pomoraca u utakmici uspiju,
Z = : osa | E | ladje-cisterne , 5.200.000 | prateći dogadjaje i vijesti iz svjetskoga

dav NE | m dade rokiiknu ppm pa Ukupno Tona 12.377.324 | pomorstva, Svakako nastupa jedna
1923 62,969.230 2,741.254 2,286.619 65,166.238 800.000 Preostaje dakle za potpuno iskoriš- | nova perioda i u svjetskoj plovitbi ;
- čivanje u velikoj pomorskoj plovitbi | ali se još može postaviti ni tačna, ni

] jo RO dk ] p
Kako se vidi nije ,vrag toliko crm, | najbolji dio precstale austro-ugarske gvozdenih parobroda i motornih bro- stalna prognoza na duži rok vremena,

kako ga se slikalo“! Doista je za rata | trg. mornarice, dok su Jugoslaviji bile

dosta lagja propalo; koncem 1918 ne-
stalo je uopće dvije trgovačke zastave
i tonaže: Njemačke i Austro-Ugarske
u pomorskom saobraćaju. Italija je iz-

gubila za sata od svoje tonaže (30.

juna 1914. imala je netto prekomorske
trgovačke tonaže 871.400) dvije trećine!
Ali je Unija Sjeverno Američkih dr-
žava, koja do rata imala za samih tona -
2,016.000 u parobrodima, a 1,125.000T.
jedrenjača svoje trgovačke mornarice,
baš za rata počela da je gradi i sad
ima parobreda za 13,426.000 Tod
1,171.000 T. jedrenjača, neračunajući
znatnu tonažu po jezerima,

Kako se dakle vidi, povisila se svjet-
ska pomorska tgovačka tonaža za više
od 15 milijona tona u razdoblju od
g. 1914. do uključivo 1923.

Kroz ovo razdoblje lagje parnim i
motornim pogonom bacile su još dalje
u pozadinu jedrenjače. U zadnje doba
rastu brojem i tonažom  lagje motor-
nim pogonom, a po svemu izgleda
da nastupa doba slično onomu, kad
su parobrodi u pomorskom saobraćaju
zavladali nad jedrenjačama, Osim na-
rasta američke trgovačke tonaže, na-
rasla je po ratu i Japanska za 2 mi-
lijona tona parobroda (cd 1,500,000 T.
na 3.604 T.) a Italija takogjer ukapno
za 18 miluna tona. Engleska nepo-
+azuje relativno velik porast: od
19,846.000 T. na 21,695.000 ; ali još
uvijek nadmašuje Za preko 2/3 ukupnu
tonažu svih ostalih država.

Važno je istaknuti činjenicu, da se
Malija ,pomogla“ u svojoj trgovačkoj
mornarici, što je prisvojila najveći i

»darovane“ (1?) neznatne i presušene
»mrvice“, na osnovi t. z, ugovora iz-
\megju gg. Dr. Trumbića i Beriolini,
|od 7. septembra 1920. ,vrhu spora.
zumne konačne razdiobe cjelokupne
| trgovačke austro-ugarske mornarice“,
| Od osobite je važnosti istaknuti, da
| Njemačka, koja je koncem 1918. bila
| sasvim ,na čistu“ u trgovačkoj mor-
narici, obnavlja velikom: energijom i
| ogromnim novčanim  srestvima svoju
| trgovačku mornaricu. Na koricu god.
| 1923. imala je već za 2,510.000 T no-
|vih najmodernijih parobrođa i motor:

I gov. mornarica takogjer znatno nara-
| sla i baš: od 1,791.000 T. g. 1913.
(ona 3.453.000 T, g. 1923. Ali će je
| Njemačka stalno na skoro pristići.

| Nova i znatna američka trgovačka
| mornarica poduprta od uprav želiezne,
čisto američke, državne pomorske po-
litike, donijet će svijetu još novih ,iz-
nenagjenja“ u plovitbi. Karakteristična
je činjenica, što se je američki kapital

jako zainteresirao u njemačko trgo-

| vačko pomorstvo, koje američka dr-

| žavna vlast takodjer pogoduje, u ko-





dova još oblo 52.7 miljuna tona za
utakmica po svijetu.

Iz krize u vozarinskim cjenama mnoge
ladje ne nalaze teretu i nazad malo sed-
mica bilo je ladja za oblo 8 miljuna
tona vezanih i neuposlenih u lukama,
izvan saobraćaja !

Efektivno u trajnom saobraćaju va-
rira sada tonaža od 44—45 miljona T,
dok je prama surazmjernim iskazima
g. 1913. bilo redovilo u saobraćaju
oko 40 miljena tona godišnje.

Takodjer u pitanju pemorskih voza-
rinskih cijena važi onaj vječiti željezni
zakon o ponudi napram potražbi. Zato



| nih lagja za prekomorsku daleku plo-
; vitbu ; i pošto ona dalje gradi, stalno
| će kroz ovu godinu dotjerati na preko
| 3 milijuna tona, tako da će brzo imati
| obnovljenu najmoderniju trgovačku
| mornaricu na  predratnoj visini od
| 4,743.000 T. Njemačka naime učinila
| je, što se tiče obnove trgovačke mor-
marice su u ovo 5 godina uprav čudesa.
Očito njemački narod dobro pamti i
još bolje sluša i slijedi riječi Kaisera :
,Deutschland, Deine Zukunit liegt am
Meere“ (Njemačko, tvoja je budućnost
na moru)! Sluša njemački narod ove
riječi; a pomorski carski program vrše
složno: država, kapital i radna snaga,
u potpunom skladu, neumorno se dan
li noć radi na veličanstvenim brodo-
gradilištima. Istodobno po svim pred-
ratnim pomorskim svjetskim putevima
vije se već na lijepim i velikim lagja-
ma njemačka trgovačka zastava; Za
sada skromnija, ali ipak upadno veli-
ka, te ,zabrinjuje“ jedino u tomu
| Engleze, a plaši Francuze, čija je tr-

1
|



| njene potrebe ove u svjetskoj trgovini
| po ratu nastala je kriza u vozarinskim
| cjenama, te u brodogradnji i u ku-
| povnoj cijeni parobroda. Još godine
| 1920. bila je vozarina po toni za 600%/0
| skuplja, nego li neposredno pred ratom;
\ali je već 1920. počela padati, dok

nije n. p. juna 1923. spala na 125%,

Ova kriza vozarine još traje u medju-
| narodnom pomorskom saobraćaju, Zato
| se čuje povike, neka se demolišu stari

parobrodi i neka se grade novi samo

za obnovu nacijenalnih potrebitih irgo-
| vačkih mornarica. Osobito Italija ide
| sađa ovim putem, otkad je g. Musso-
'lini udario temelje takodjer i državnoj
| pomorskoj politici, koje do lani u Ita-
' diji nije ranije uopće bilo, te i ugušio
pljačku državnih para, u ime subven-
| cija, koja se kroz decenije vršila u
\Maliji. Ovdje su naime neka parobro-
| darska društva poglavito i više zara-
| djivala iz državnih subvencija, nego li

| iz faktične plovitbe, te je pomorstvo |

iz znatne povišice tonaže i radi sma- ,

| doista Vilo slabo stalo. Sad je to pre-
stalo, ag. Mussolini u nedavnom svo-
jemu govoru, pozivljući svu naciju i
na“ rad u pomorstvu, opetovao je:
| »Vivere non necesse, sed navigore ne-
| 2 iš
je0esse (— nije potreba živjeti, ali je
| notreba ploviti),

* *
=
Kako se iz novijih poučnih djela i
stručnih pomorskih smotra razabire
| konačno su sve pomorske države na
svijetu, pa zadnjih dana i Turska, uta-
načile osnovnice za pomorsku politiku.



| Sad postoji tendencija, da se što više
\ eliminiraju jedrenjače i da-se građe
samo brodovi od gvoždja sa preko
6000 tona na pogon parom i eksplo-
zivnim motorima, a poglavito upora-
“bom nafte. Motorima se obraća u svim
|. pomorstvu zanimanim krugovima
najveća pažnja. Suviše se ide zatim,
, da se demolišu stari parobrodi, a da
| se ovi nikako ne prodavaju na stranu,
(jer se ovim ne smanjuje svjetska to-
omaža, a može se dati srestvo ,nelo-
| jalnoj“ utakmici, osim toga se u ovom
odnosu svuda ističe istina iz iskustva,
| da je naime za brodovlasnike šteta tim
manja, čim se prije oslobode od osta-
| rjelih ladja. Ide se pak zatim, da se
uspostavi što više stalnih i brzih pre-
| komorskih pruga — linija — sa spe-
| cijalnim ,liners“, jer je ovaka plovitba
| napram ,trampsima“ unosnija. Već su
| pred rat Njemci imali preko 80% svoje
| trgovačke mornarice stalno zaposlene
\na redovitim i stalnim prugama po
| cjelom svijetu. Napokon što se tiče
| državnih pogodnosti i pripomoći sa
strane država na korist i zaštitu naci-
jonalnih trgovačkih mornarica za da-
jeku plovitbu, stalno je da su pogod-
nosti frajno potrebite, a da subvencije
samo privremeno mogu — eventualno
koristiti; da se pak u nijednom slu-
čaju time nema ikako ograničiti pri-
vatna inicijativa. — Amerika je za rata
i prvih godina po retu bila osnovala
državnu trgovačku mornaricu ; ali je
to nju koštalo ogromnili trošaka i gu-
bitaka i škandala, pak sada prepušta
trgovačku plovitbu  privatnicima, uz
velike povlastice, ali bez ikakvih sub-