_ —— e eaten a ene

Broj 3.





SEDMIČNI INFORMATIVNI

PRPEe S OVRRSRE KS ie I SS. “E Ta2E S %
ST RR a di KE



a

I PRIVREDNI GLASNIK



Pojedini broj Din. 1:50



t

God. 2





Godišnja pretplata 80 Din.
Za inozemstvo 200 D. .



Urednik : :
Dr. MATIJA VIDOEVIC





17. januara 1925,



Odgovorni urednik: | Ž
STIJEPO M. BJELOVUCĆIC

Plativo i utuživo u Dubrov-
niku. Oglasi po tarifi.









Porast dinara i njegove posljedice.

0dolazilo bi poprijeko na osobu nov-
očanica u vrijednosti od 30 zlatnih di-
onara. To je prem malo za naše po:

Od prošle sedmice, kada je dinar
naglo porastao u Ziirichu na 915, no-
vine su pune vijesti, o načinu kako će
djelovati taj porast na našu privredu,
Mnijenja nijesu jednaka, pa jedini za-
ključak, koji se iz svega toga pisanja
može stvoriti, taj je da naši privred-

nici još nijesu ma čistu sa pitanjem,.

da li mogu računati staluo sa poste:
penim porastom vrijednosti naše nov-
čanice. Oni, koji su tim računali, te
prama tomu udesili svoje poslove, pri-
rodno je da budu i zadovoljni. No
kako ima još mnogo privrednika, koji
dinaru ne vjeruje te cijene da bi se
najviše mogao dinar utvrćili na nekoj
vrijednosti, tako ima kod nas i pri-
vrednika, koje je porast dinara za-
tekao nepripravne. — 7

U više smo navrata upozorili u na-

šem listu, da politika koju sada vođe

dosljedno i odlučno Ministarstvo. Fi-
nansija i Narodna Baska mora dove-
sti do snaženja dinara, pogotovo pak
ako budemo imali nekoliko rodnih
godina, Po računima Narodne Banke
naša je plaležna bilanca kroz g. 1924,
bila aktivna za oko miljardu dinara,
a oplicaj novčanica nije se povećao
tako da računsjući vrijednost dinara
na poprječno 7:50 švajcarskog centima,



|
i
|

trebe, i odatle nastaje potražnja dinara,
a kako nam naš uvoz neprestano do-
nosi deviza više nego je potreba za
isplaćivanje dugovanja na strani, mora
doći do skakanja cijene dinstu a pa-
danja cijena stranim devizama. Da-
kako, politički dogagjaji, spekulacije
domaće i strane, stanje u čiiavom svi-
jetu, manji ili veći rod u drugim dr-
žavama, može ovo dizanje cijene di-
nara usporiti ili ojačati, ali teđencija
ostaje uvijek ista i ostati će, dok se
naša državna uprava bude držati pra-

vila, da se nove novčanice ne smiju

izdavati bez pokriće. | oo

Tom tendencijom treba da naši pri-
vrednici računaju i izda će biti u pri-
vredi manje iznenagjenja. Dakako u
vremena obilja novca stvarala su se
poduzeća, za kcje nije bila mjerilo
njinova rentabilnost, već se samo htjelo
uložiti novec računajući, da
buđe tako uloženo, bar.
neku vrijednost, dok se di Dprori-
Cala sudbina auslrijske krune. No za
spes takovih preduzeća ne mogu se
žrtvovati i biini interesi cijele države
i svih ocnih, koji tako nijesu radili,
već imali vjere u državu,






Budući Gruž.
Suženje morske površine nakon izgradnje nove obale.
Površina u velikim svjetskim lukama. — Planovi budućnosti.

U jednom od zadnjih brojeva »Du-
brovačkog Liste« (br. 47) detaljno smo
opisali dispoziciju, položaj, prometnu
Površinu, visinu vode, način gradnje
itd. odobrene nove opericijonalne obale
u Gružu, a pri svisi toga obećali sino
iznijeti, kako se zamišlja daljnje pro-
širenje dotično izgradnja gruške luke.

U tom smo opisu uz ostalo naveli,
kako će se u istinu novom operatijo-
nainom obalom "morska površina za
nešto suziti, ali odmah smo i nado-
dali da će pri tome gruška luka imati
znatno veće koristi nego štete, jer će
gruška luka, koja baš u tome silno
oskudijeva, novom obalom dobiti ve-
liku -prometnu površinu od circa
16.800 m2.

Nego i to suzenje morske površine
gruške luke ne znači upravo ništa kad
se uvaži da premnoge svjetske pro-
metne luke, pogotovo one koje leže
na ušćima velikih rijeka kao Hamburg,
Sulinasitd. nijesu ni malo šire, već još
uže od gruške luke. Paičisto morske
luke svjetskog značaja, kao Marseille
i od iste kopirane stare luke Trsta,

pa i, nami oteta, riječka luka mnogo.

Su tijesnije_ od gruške luke i poslije
izgradnje nove operacionalne obale.

Dok Će gruška_ luka poslije rečene
izgradnje obale pred istom imati jednu
korisnu Š'rinu od m, 350 do 400, a
na ulazu m. 300, luka Hamburg je
široka circa 320, Suline m, 160, Mar-
selska (kao i stara Trsta) od glave
Pristlana do lukobrana m, 150, a na

, ulazima m. 80. Riječka koja je duga

[erca 2 Im 1

ez našega Baroša,
nema nigdje više od 200 m, širine.
Ima još tiješnjih luka, kao n. p. Bre-
menhsfen gdje izmegju pojedinih pri-
staua nema više od m, 110 uz 8 m.
vode,

Sve su to luke u. kojima ulaze, iz-

| laze, pristaju, operiraju i manovriraju
veliki transoceanski parobrodi od 8.000



i više bruto tona nosivosti (po lijepom
vremenu i bez remorkers).

Kad se sve to uvaži tek vidimo kako
Su skroz neopravdani prigovori da će
se novom operatijonalnom obalom pre-
više sužiti gruška luka, koja, iako mi

to najživlje želimo da postane, napo-

kou nije ni jedan Hamburg ni Mar:
seille, pa niti Trst.
Pai kad bi u velikoj budućnosti



to gruška luka i postala, ona bi se
mogla izvrsno proširiti, dotično pro-
dužiti i u velike izgraditi time da se
jednim debelim i jakim obranbenim
kamenometom ili lukobranom u zgod-
nom položaju naproslo zatvori circa
250 m. široki morski prolaz izmegju
vrha poluotoka Lapada i otočića Dakse,
koji prelaz nije nikakva parobrodarska
rota (komandanii prolaze na vlastitu
odgovornost), jer ima više kamenitih
pličina, pa i struje su jake te je zato i
pogibelian prolaz (nedavno se iu teško
nasukao i talijanski bark Mendolie.)
Tom obrenom Gruška bi se luka





udobno produžila do Pom, Svjetionika
Dakse, a povećala bi se i tim što bi



Cijela circa 5 klm. duga, 450 do 500
Hi: Široka, a do 30 m, duboka Riječka
uvala ušla u sklop gruške luke.
Taj bi obranbeni kamenomet (de-
bela školjera) ili lukobran izmegju
Lapada i Dakse, mogao zgodno biti
prekinut u takvom položsju (bliže La-
pada) i takvoj širini, da se omogući
prolaz manjim brodovima (da im se
naime pokrali put okolo Dskse), ali
da pri tom debelo uzburkano vanjsko
more ne može u grušku luku.
Deljuja izgradnja gruške luke mo-
rala bi ići za tm da se što bolje o-
brani od mora III, a osobito IV. kva-
dranta t. j. da se dvema lukobranima
u zgodnom položaju i zgodne dužine

t. j. iednim lukobranom sa pom. Svje-
| tionika Dakse prama kraju, a drugim u
protivnom simislu sa kopnene strane.

Kad bi se sve te lučke radnje, da-
leke buđućnosti, izvele, današuje u-

uslijed gradnje nove
rive, ne bi ništa značile, već naprotiv
njezina morska površina mogla bi se
korisno još više umanjiti. gradnjom
.jedn:g velikog pristana na Kant:fiku
ou smjeru praina
“Daksi dugom circa 200 m. a širokom
60—80 tm, kojim bi se opet u velike
povećala prometna površina graške
luke, a na kojemu pristanu suviše bilo
bi dosta mijesta za više željezničkih
kolosieks, za msgazine, bangare, si-
[loše i ostalo što je potreba. Tim dis-
pozicijama gruška bi luka postala jedna
ad najsigurnijih na svijetu.
Dubrovnik, 13. 1. 1925.

Ing. Ivan Juričević.







Maslinarstvo.

Masfinarski tečaj u Stonu
za čeone radnike.

Tekom mjeseca januara obdržavat
će se na državnom rasadniku u Stonu
jeđan 15-dnevni tečaj za čeone radnike
za maslinarstvo. Ovom tečaju će pri-
susivovali 20 učesnika iz raznih sre-

zova ove oblasti gdje se maslina naj-

više goji. Učesnici će se vježbati u
svim radnjama cko unapregjenja ma-
sliferstva kao što: u gojenju maslina
iz Sjemena, u kalamljenju i sadnji ma-
slins, u gjubrenju i u kleširenju ma-
slina, kao što i u obrani maslina od raz-
nih bolesti i štetočina. Svaki će učes-
nik dobivati jednu primjerenu nadnicu
a bil će mu poklonjen jedan potpuni

| olat za klaštrenje i kalamljenje masline

i jedno djelo o maslinarstvu tvrdo
ukoričeno, Pri koncu tečaja će svi u-
česnici položiti ispit pred odaslanikem
Ministarstva Poljoprivrede i Voda,

Ovaj tečaj ima svrhu da odgaja če-
one radnike, koji će biti u stanju da
rukovode sa svim radnjama oko ob-
nove, uzdržavanja i obrane našeg ma-
slinarstva, a pošto je maslinarstvo u
ovoj oblasti jedna od najglavnijih gra-
na poljske privrede, želimo da ovaj
tečajbude okrunjen najboljim  uspje-
hom.

zatvori luka sa sjeverozapadne strane, |

manjenje mosste površine gruške luke |
cperatijonalne |

Pom. Svjetoniku |

o Most na Draču kod Janjine.
Nekoliko mjeseci prije raia, počelo
se je sa gradnjom ovog mesta, a na-
| vještenjem rata“ prekinuta je radnja.
| Temeljne gradnje mosta skoro su pot-
puuoma bile gotove, a za ostatak do-
. gradnje, cijeli gragjevni materijal je
: smješten tik do samog mosta, kao san-
(0 turin, izklesani korčulanski kamen, pi-
| jesak, kreč, te kolone za vezivanje bro-
| dova kao i ostali potrebiti materijal.
Sa poipunim pravom naš narod je
očekivao, da će se poslije rsta most
dovršiti. Ta nada na žalost još do danas
nije se ispunila, akoprein je materijal
vas spremljen, te sa veoma malo tro-
oška mogao se je posao završiti.
| Graduje, koje su već gotove ali ne
: potpuno, izložene su nepogodama vre-
rena, te jače oluje uvijek nanašaju
| štete na dovršenom dijelu mosta, tako
oda prijeti pogibelj da jedan dan more
. proguta sve.
> Da fnancija!ne prilike naše države
; ne dozvoljavaju da se poduzimlju veće
.oradnje, to razumijemo, ali da se jedna
vrijednost kao što je ovaj most sa go-
otovim materijalom za gradnju, ovako
orasiplje i upropašćuje, to ne razumi-
jemo i nikakve financijalne prilike to
"ne mogu ispričati.

Sada kada se nagoviješta i otvaraju
krediti za ekonomsko pridignuće Dal-
; macije, upozoravamo mjerodavne i na
ovaj naš most, gdje se sa najmanjim
| troškom meže napraviti najviše, a is.
| pred narodnih očiju brisati ovaj živi
dokaz upravne nesposobnosti, 8B.



. Obala u Zelenici.

Primili smo ovaj dopis :

| Za gradnju operacijone obale u Ze-
i Jenici napokon je urečena licitacija u
Splitu na 17. januara, a za svotu od
2:5 mil. dinara, Prema vrijednosti novca
to ie premalena svota, da bi se ikoliko

mogao iskoristiti prvoklasno izgragjeni |
izlaz željeznički na more u Zelenici.
Poznato je, daje Gruž sve više raslu-
| ćim izvozom drva zakrčen, a pošto je
konačno od svih cdlučujućih faktora
zabačena ideja izgradnje Ploča, to se
mora Zelenici posvetiti veća pažnja, .
jer je moguće veoma jeltino  ogra-
oditi obalu i za nekoliko velikih paro-
| broda, a ne kako je ovom licitacijom
| predvigjeno samo za jedan veći pe-
|riod. Zelenika je krivnjom sarajevske
| željezničke direkcije, koja je u mjesto
! da uredi vozni park u svojoj rađioni,
| gledala da tu svoju nesposobnost za-
bošuri propagirajući nove luke u Plo-
| čama a uništujuć već postojeće, —
ostala do danas neizgragjena, iako je -
u 7% investicijonom zajmu bilo strikte
rečeno, da će biti utrošeno 6. mil. di-
nara, što bi danas odgovaralo radi
pada dinara od onda na 24 mil. dinara.
Po tome Zelenika dobija danas samo
deseti dio od onoga, što joj je zako-
' nom bilo garantirano, a to rađi ženi-
jalne sarajevske direkcije. Ta direkcija
neprestano dokazuje kako ona jedino
poznaje računicu, -a ne pita koliko bi