bljivao grad voćem, povrćem_i.t. d..a_sada_uslilad ba

Strana 2.

Prilike u Župi dubrovačkoj

Pred otkup duhana. — Slabo stanje pučanstva. —

- Neimućstvo i bolest. — Drž. monopol i producenti.

— Potreba pomoći.

U dubrovačkoj općini goji se duhan samo u Župi.
Ova polioprivredna grana od velike je važnosti za ovo
pučanstvo, jer je u Župi zemljište takove vrste, da ne
podnosi ni gojenje žita ni loze te su radi toga raz-
loga župljani primorani da goju duhan. Do svjetskog
rata duhan se je isplaćivao prilično, jer bi pučanstvu
ostala prilična nadnica, s kojom bi moglo podmirit
trošak brašna. U- ono vrijeme kupovalo se sa 1 kilog.
duhana 8 kilog. brašna, a danas sa I kilog.. duhana
može se da kupi samo 4 kilog. brašna.

Cijena je duhanu preniska a njegovo vrstanje po
kvalitetu gore nego prije, jer onaj duhan što se je
lanjske godine klasificirao kao treća klasa, nekad je
bila druga klasa i na taj način je cijena preniska. —
Proti klasifikacije kod odkupa duliana teško se je bo-
riti, jer sam monopol u odkupu duhana ima 2 glasa,
a gojitelji samo jedan.

Gojitelji duhana općine dubrovačke imaju predati
svoj duhan berbe iz g. 1925. tek u mjesecu januaru,
pa zato donosim ovaj članak navagjajući neke razloge
radi kojih bi se duhan morao platiti bolje nego se je

plaćao g. 1925.

Znamo dobro da je u našoj državi hiperproduk-
cija duhana, pak kad bi Župa napustila gojenje du-
hana tim bi učinila uslugu državi. Ali država ne smije

ogledati samo korist monopola, nego je dužna da vodi
računa i o interesu svojeg pučanstva,

Cijeli svijet koraca napred i dok neki predjeli
naše države poboljšavaju se, neki rapidno propadaju,
a megju ovima je i Župa-dubrovačka.

Prije rata buhač je imao veću cijenu, duhan se
je bolje plaćao, bile su u Župi dvije tvornice, cigla i
brašna, u kojima je narod zaragjivao, a sada više toga
nema.

mraka zaradi ono što je neophodno potrebito za život.
Nije stoga čudo šio statistika bilježi veliki postotak
smrti od tuberkuloze. :

Nekada je Župa bila gradski vrt, koji je obskr-

m sredstava po kopnu i moru, veći
dio povrća dolazi iz vana i nastaje konkurencija koja

čini da se župski proizvodi u gradu prodaju uz nižu

cijenu nego prije. Pošto se u Župi zemlja ne obragjuje
ralom niti štrojem, nego rukom i molikom, pošto ne.

Župski je kraj prenapučen — nema dovoljno:
zemljišta i ne može da uz najveći rad od zore do:



= pUBRONAČKI LIST“

3N\ "u SIG Zi
ma Živih voda S kojim bi se zemlja natapala i pošto

nema dovoljno blaga koje bi dalo gnoja za gnojenje
zemlje, već se gnoj kupuje za skupe pare, a pošto o-
pet dolazi konkurenca sa strane na one župske pro+
dukte, koje seljak obragjuje uz teški napor, prirodna
je posljedica, da narod mora propasti uz najbolju nje-
govu volju za rad. A kađ se opet Promisli da ti ljudi.
moraju da nose na gradski trg svoj proizvod na glavi,
daleko 12 kilometara po putu i lošem vremenu, po
zimi, kiši i sunčanoj žegi, čovjek se mora čuditi kako
jedno ljudsko biće može da to snosi gotovo cijeli ži-
vot! A koliko može da donese na glavi? Tek 20—30
kg. i od tega dobije toliko da nije plaćen trud ni sa-
moga prenosa do grada. Pa ipak rađišan narod to
snosi, ali ne bez uzdisanja ! u +

Kazao sam da u Župi nema dovoljno livoga bla-
ga, koje bi dalo gjubra za gnojenje zemlj \ Prije se je
gnoj kupovao u gradu, kada je bilo kočija i kola ci-
vilnih i vojničkih na stotine, a sada toga nima, a ono
što ima treba da ga narod plaća uz skupe\pare, da
mu zemlja dade ploda, koji svaki dan dolali ještiniji,
kao duhan. Crni dani su došli a još crniji id(za Zupu.
Novac — što ga je narod bio uložio, malopo malo |
štedeći na grlu, kroz decenije godina, u bike, po-
štarske štedionice propao je, jer je kruna izjubila od
kupovne vrijednosti 99%! Maslina ne ragja kako ne-
kad, buhač dobio azijatskog konkurenta, duha se plaća
50% gore nego prije (ako usporedimo kup nu vri-
jednost), porezi miču, carine rastu, trošarine
općinske i na hranu takogjer rastu, cijena po ša nada
sve niska obzirom na rad i cijenu gjubra, ko| se ku-
puje i toga gjubra nestaje, iseljivanje u Ameku od
kuda je svaka kuća primala pripomoći, ogranfno je
ili bolje rečeno onemogućeno, iselivanje u Mapdoni-
ju nemoguće, jer ne daju kućicu, ralo i sjemek, bez
čega se ne može naseliti goloruk i siromah, pk što
siromah da radi? Narod se grupira u jednu i rugu
stranku koja mu obećaje ekonomsko poboljšanj ali i
tamo se razočara, pak očajava i postaje svaki d# ne-
zadovoljniji. A da li je to potrebito ? Ne, nije
bito. Vlada bi morala voditi računa kod odkupa dukina,
te doći u susret pušanstvu i ne uskraćivati dopole
nego mukati na gojenje duhana u našim krajeva,
gdje ne-ore ralo ni stroj, gdje nema gjubra ni liša
ni vode, gdje je prenapučeno, od kuda se do raliz
beaća <alila. ša dijela. diece.u Ameriku,.ne iz obijsti
nego iz nevolje da prehrani sebe i pomože onim bji
su ostali kod kuće. Zbog ovih razloga duhan bi se b-
rao, uz prednost, gojiti i bolje plaćati ondje, gdjeke
ne ore zemlja ralom ili bi se tim krajevima morlo
dozvoliti slobodno raspoloženje sa duhanom udarajki




Po ao

Br. 50..

> nan,

mali namet na strukove duliana. Ima država gdje je
slobodan izvoz duhana, pak zašto nije i u nas? Mora
se hoditi praktičnim putem i tako će se pomoći rad-

nom narodu. Možda će se kazati da nije samo Zupa

kraj u kome se zemlja ne obragjuje ralom i strojem,
već da ima dosta krajeva u Dalmaciji, Hercegovini i
Crnoj Gori. To priznajemo i tražimo da se i ovi kra-
jevi uzmu u obzir pri gojenju duhana, da im se bolje
plaća ili dozvoli slobodan izvoz uz mali porez na struk.

Fakat je da u svim onim krajdvima, gdje se ne
ore zemlja ralom, gdje ne uspjeva dobro loza, gdje

nema dovoljno živoga blaga, narod gladuje i strada

uz cio svoj naporni rad, ne od 8 sati, nego od zore
do mraka po zimi, kiši i sunčanom žegi. Narod bi

morao biti sit i zdrav, a kad toga kod kuće ne može

da bude, onda ga se mora pustiti da sam traži svoje
poboljšanie. — Zemaljska kora može jošte da prehrani

mnogo miliona naroda. Dakle ili treba pomoći narodu |
u ovim kršovitim krajevima ili ga pustiti da slobodno |

seli u drugi kraj, ali treba ga pustiti mlada, da nauči

tugj jezik i zanat ili trgovinu, kod kuće je neuk pak

ako stariji iseli, ne može da nauči dobro ni jezik ni
zanat i postaje rob drugih naprednijih naroda. — Da
se pomogne narodu treba poduprijeti poljodjelstvo i
industriju, a cijenu duhanu treba udariti toliku, da na-
rod može preživjeti. — Mato Kesovia, pouzdanik go-



jitelja duhana u Dubrovniku.

Rožićni dar g. M. Mihanovića.

Naš ugledni sugragjanin, g. Miho Mihanović iz
Buenos Airesa, koji u svakoj prigodi pokazuje svoje
plemenito srce prama rodnom gradu, sjetio se sada
ponovno lijepim prilogom naših siromaha te narodnih
i humanitarnih  instiktucija. U tu svrhu  doznačio
je preko Dubrovačke  Trgovačke Banke svotu od
31.500 Din. Gradske ustanove primile su ove svolie:
Dječje Zaklonište Din. 2,000, Narodna, Zenska Za-
druga Din. 2.000, Uboški Dom (Domus Christi) Din.
1.000, Društvo »Dub« Din. 1.000, Jugoslavensko S0-
kolsko Društvo Din. 1.000, Pučka Kuhinja Din. 1.000
Dubrovačko Radničko. Društvo Din. 1.000.  Cestitom

- dobrotvoru i uglednom rodoljubu neka je čast i hvala.

Pretplatu treba odmah platiti.

Naši vanjski pretplatnici primit će ove dane is-
punjene čekove. Molimo, da ih odmah isplate.
Besplatne novineu-

Svaki naš prijatelj, koji nam pošalje pretplatu za
pet noviti pretplatnika, primat će cijelu godinu list
besplatno.
Čestit BOŽIĆ i NOVU GODINU želi
Svojim mušterijama o
Dubrovačka Hrvatska Tiskara.



Drž, stara moja, ovu božićnu jabuku.

Izdala godina. Pšenice bilo malo, jer bolje zemje,
zasadili duhanom. Polakomili se za prošlom cijenom.
Ulja niti za obulit bakalar na badnji dan. Pelin se
slabo prodavao, pa odnikud pare, a sve ogladnilo i
odrlo se. U dunda Tome velika obitelj: dvije kćeri i
tri sina. Stariji Luka ode otrag pet godina u Amerike.

Svako jutro žrnja mumljaju, hoće se velika po-

gača. Stari Tomo kupio je dva konja žita, eda do-
maćim prihvati Uskrs; hoće se hljeba, to je težaku
glavna hrana. A što će se poslje, kad dogju dugi
danci, a prazni blanci? Nijesu se ni prva dva konja
platila. Na početku jeseni udužio se volovsku kožu.
Razkrojio je, pa svakome po opanke. Ne našla se
koža drka, pa opanci brzo iprogledali. Brzo je Božić,
pa svak hoće nove opanke, a u kući nema već jedna
obrežnica i polu hrptenjače, te nešto okromina. Za-
tekla starog Tomu nesreća, Imao lijepu mladu mazgu,
U gori slomila nogu i crkla. Bilo je u kući i suza.
Mislio njom zakrpiti jedan dio duga, a sad i dugi
kamata na vratu.

Kad te je počelo hvatati ne će jedna. Zemaljski
gospodar zatražio svoje putem suda. Skupilo se do
belavola: uvjeta, poklona za više godina. A sad od-
vjetničkih troškova, biljega i drugih danguba porazi
starog Tomu. Došao porez za tri godine, Bio je stari
Tomo dao nešto na račun. al se toga skupilo. Odakle
da plati? Porezni sluga porobio Medonju; boljeg orača
nije bilo u selu. Otiće džabe na dražbi. Žao se bilo
njim rastaviti staromu Tomi, pa ode do prijatelja, da

pozajmi novaca. Stari Toma poštenjačina, pa ga svak
žali, al kad nigdje para u nikoga. Svak se stisnuo.
Sin Luka ne javlja se ima godinu dana. Nema stari
Toma više nade, da ga odakle sunce ogrije. Ne može
više da snosi, pa tužan Tomo huče kudgod ide, a
noću se neprestano prevrće, ne može da spava; misli
ga more,

Došao Nikolj, a staromu se Tomu.ne da išta
zaklati. Ima u toru što bleji i bekeće, Promislio sve

što je za noža dozrelo prodati, a za kuće ostav
jednog šuška i jednog rogonju, samo da se omrse
blage dane. Ne bi ni to, al mu ove godine sam
jedno skviči u košari, i to je slabo. našao se oba
pa ostao kočetan.

Stari Tomo postao mučavljiv, pa se za njeg:
pobojala njegova Anica. Još jedino što po običaju
pobožno se moli sa svojima u ognjištu, a kad u 1

tanijam reče ,Utješiteljice žalosnijeh“ podigne oči i
vide se orošene suzama. U molitvi stari Tomo jedino
nalazi utjehe; ona ga krijepi. a on moli.
Jednom stigne u putu starog Tomu kum Ilija,
kad su se iz baštine vraćali. ,Pomoz Bog, kume Tomo,
nazove mu kum Ilija. ,Da ti i Bog do, kume Ilija“,
odvrati stari Toma. ,Ne vidim te odavna“ reći će
kum Ilija. ,Što je od tebe, a što od tvojih? upita ga
na dalje. ,Eto smo zdravo Bogu hvala! A kako si mi
ti kume Ilija i što je od tvoje družine? odgovori stari
Toma. ,Eto sne, Bogu hvala, zdravo, a moglo biti i
bolje“ reče Ilija.
»Nek ti sinko i Bog dade“ odgovori stari Tomo.
U to se čuje u gori dvije pjevačice. gdje pjevaju:
Božić zove s one (bande) strane,
Kolendo, kolendo!



Ne će doći do nedjelje
Kolendo, kolendo!
Ni do druge polovine
Veselo, veselo!

A žene nam pjane leže
Kolendo, kolendo!
Griju noge u ognjištu
Veselo, veselo! -

A djevojke pobjesnule
Kolendo, kolendo!

A mladići vragul:ći
Veselo, veselo!

kao da otpjevaju:

Kolendari kuću grade
Kolendo, kolendo!
Što ćemo im darovati
Veselo, veselo!
Toralicu, bokaricu

I dva ovna vitoroga
Veselo, veselo!
Jednu kravu jalovicu
Kelendo, kolendo!

I djevojku gustokosu
Veselo, veselo!



S one strane vode ladne
Veselo, veselo!

Preveste nas na te strane
Kolendo, kolendo !

Na te strane vode ladne
Veselo, veselo!

Mi vas preves ne možemo
Kolendo, kolendo!

Nama ljudi doma nema
. Veselo veselo!

Da gdje su vam ne bilo ih
Kolendo, kolendo!
Otišli su u badnjake
Veselo, veselo!



Kum Ilija i stari Toma umukoše, kao da slušaju
Phkvanje manjgura i igjoše napred, Najednom ćellija:
»Na su se raspjevale naše manjgure, vesele se beli



»St veliki Bože i sveto Njegovo porogjenje, nimalo
»Ik veselim, Gladno godište, golotinja i bosotinja ve-
»lika. Kamale i skupoća bajoslovne, a porez nas za:
»divil Eto mi za porez ponesoše i mog Medonju.
»Algdje su kamate i dugovi? A iko je dužan i na
»B9žić je tužan“. Sve to nabrajajuć zakrkne mu riječ



Tara







Na drugoj strani brijega pjevaju druge dvije,“

Kolendo, kolendo! mu.