Broj 11.





SEDMIČNI INFORMATIVNI I PRIVREDNI GLASNIK



Pojedini broj Din. 1:50



God. 3.



Vlasnici - izdavači - urednici: za odbor ,Dubr. Lista“

Dr. Matija Vidoević i Stijepo M. Bjelovučić, Dubrovnik

3. aprila 1926.





Godišnja pretplata 60 Dinara. — Za inozemstvo 200 Dinara.
— Plativo i utuživo u Dubrovniku. Oglasi po tarifi.



Proširenje grada i novi putevi.

Kolua cesta od Gruža
K

Krajnje je vrijeme da počnemo pripremati izgradnju
većeg Dubrovnika. Ovakav i cvoliki, kakav je danas,
Dubrovnik ne pruža mogućnosti za jači razvoj i brži na-
predak, jer je prostorno ograničen, odnosno uz da-
našnje uvjete otešćana je inicijativa pojedinca, koja u
iom pogledu igra konačnu ulogu. Danas je više manje
izrabljen svaki prometni prostor, pa se zato već odavna
osjetila potreba da se Dubrovniku udare širi temelji,
oko kojih će nastati budući veći i još ljepši grad.
Ti su temelji — regulacijoni plan i putevi. Tako je
po cijelom svijetu, tako je i kod nas. U Americi, kroz
par decenija ra pustim prostorima nastajali su veliki
gradovi, a u toj izgradnji najprije se obavljao posao
irasiranja i uregjenja puteva, postavljanja vodovodnih
cijevi, tramvajskih šina, telelonskih i električkih žica.
I čim je to obavlieno nicale su preko noći prvo kućice,
pa kuće, pa palače, kroz kratko vrijeme nastajale su
nove četvrli, sivarao se grad. Jednaki pojav imamo i

još se proširuju. Općina je prosjecala i uregjivala pu-
teve, gragjani su gradili kuće, i kroz najkraće vrijeme
nastale su nove četviti, Bilo ie par godina žive gra-
gjevne djelainosti, i u tome se približavalo amerikan-

skoj brzini, Dubrovnik te godine niie iskoristio. no-
godni momenat bio je propušten i mi smo ostali bez

novih ulica, bez novih zgrada i bez novih četvrti.
To znači veliki zastoj za naš grad, jer tko se ne raz-
vija, taj kržljavi. Zato je krajnje vrijeme da se i Du-
brovnik pomakne sa sadanje mrtve tačke.

Pitanje izgradnje novih puteva «počinje da živo
interesuje i najšire slojeve, jer se općenito instiktivno
osjeća njihova korist i važnost. U pripremama za taj
posao, koji se neće smjeti još dugo odgagjati, izvršilo

do Ploča preko Konala.

je značajnu ulogu naše društvo »Dub«. Na brojnim
sjednicama prodiskutovani su ovi problemi, i izgra-
gjivani su nacrti i planovi. U tom proučavsnju došlo
se je do zaključka da je pivi posao, koji se u tom
pogledu ima obaviti, izgradnja kolne ceste od Gruža
do Ploča preko Konala.

Projekat ove ceste bio je izgragjen još u godini
1920. pa je bio podasirt nadležnim faktorima da omo-
guće njegovo izvedenje. Usprkos povoljnih mnijenja
i raznih obećanja stvar je ipak zapela. Cestarska uprava
ovu je gradnju toplo preporučila, a u premaljeću go-
dine 1921. kad je posjetio naš grad g. Ministar Gra-
gjevina, pokazao mu se onda već izragjeni projekat,
kojeg je on oduševljenjem odobrio, te je i obećao da
će odmah u ime državne subvencije, kao prvi obrok
dati 2.000.000:— Din. te je i naredio da se odma
pošelje projekat Ministarsivu Gragjevina. Radi nekih
formalnih propisa o izradi planova i pfojekata za nove
puteve, koji su važili za Kraljevinu Srbiju, a ne za
naše krajeve, bio je projekat povraćen Ministarskim
rešenjem od 8. jula 1921. br. 9705. preporukom da
se čim prije projekat popuni obzirom na to što će se
izradom projektiranog puta koji je od velike saobra-
ćajne važnosti doprineti proširenju Dubrovnika koji

će time u budućnosti biti jedan g“ Pegaz
Fiujvnat popuujeu po bit! jedap E ijama ministarstva

bio je još u Julu 1921. povraćen Ministarstvu, a ovo
je radi megjutim nastale finansijske krize, odgovorilo
da se ne može one godine dati subvenciju radi bud-
žetske nemogućnosti ali da se ponovi molba, kako bi
se dotični iznos uvrstio u budžet za godinu 1922. 23.
— Premda se nije propustilo da se preporuči ovo
uvrštenje u državni budžet i u pojedinim susljednim
godinama, ipak nije uspjelo da se do danas dobiju
sredstva za izgradnju tog veoma važnog puta.

Riješenje ovog pitanja zapelo je dakle na nje-
govoj financijalnoj strani, Moralo se je čekati i —
nazadovati, I nije ovo jedino pitanje, koje ne može
više čekati i koje se ne smije odlagati, a ipak se od-
lagalo. U tome se baš najjače očiluje kobnost kome-
sarijata u općini, koji ne može da u sebi ima one
potrebite snage, da pokrene, obuhvati i primi na se
svu opsežnost komunalnih problema, kako bi to pri-
milo gragjansko prestavništvo. Pa zato, kad napokon
dogje do promjene u općinskoj upravi, jedno od glavnih
pitanja, koje će se morali riješavati, bit će pitanje
proširenja grada izgradnjom novih puteva.

Zašto se je najprvo_ projektiralo gradnju ceste
preko Konala i kako je ta cesta projektirana, prikazat
ćemo opširnije u dojdućim brojevima.



Projekt zakona o advokatima.
Mišljenje dubrovačkih advokata.

Na nedjeljnoj skupštini Odvjetničke Komore Du-
brovnik - Kotor raspravljalo se i o projektu novog
zakona o advokatima, koji bi kroz kratko vrijeme imao
da bude izglasan u Narodnoj Skupštini. Željeli smo
da čujemo mišljenje dubrovačkih advokata o tom pro-
jektu, pa smo se obratili na gosp. Dr. Miću Mičića,
predsjednika Komore, koji je referisao o tom pitanju.
On nam je o glavnim ustanovama ovog projekta ka-
zao ovo svoje rišljenje :
pogled "pokazuje napredak u" huistni“zenunćav evi
jer prema tehničkoj strani tog projekta, odmah je jasno
da su ga priredili pravnici.

Prema navedenom projektu izjednačeni su od-
vjetnici u čitavoj državi. Pripravna odvjetnička praksa,
koja je kod nas iznosila sedam godina, a u drugim
krajevima naše države manji broj godina, dapače neg-
dje skoro nikakva praksa nije se zahtjevala, u ovom
projektu ustanovljena je na pet godina. Ako odvjetnički













Rad Pera Cingrije u Carigradu
za Dubrov. Republiku od g. 1755. do 1768.
Piše A. Vučetić.

Dubrovačka republika osvem što je slela svoje
poslanike u razne države, kao u Carigrad, i držala
svoje konsule po gradovima sredozemnoga mora i po
Balkanskome poluostrvu, često bi opunomoćila i ugledne
Dubrovčane, koji se inače bavljshu u inostranstvu
svojim privatnim zanimanjem, da za nju vrše javne
posle i upotrebljavala bi ih i za dugo vremena kao
diplomatske poslovače,

Tako se ona 1755. g. obrati na uglednog Du-
brovčanina Pera Čingriju u tu svrhu, koji od mnogo
godina življaše u Peri cerigredskoj, te ova Čingrijina po-
časna služba trajaše više godina ito od 1755 do 1768 g.

Prigoda, u kojoj se ona prvi put obrati njemu
bijaše zaplijena jednog dubrovačkog broda sa strane
alžirskih gusara maja 1754, te mu piše prvi put 9.
januara 1755 u svrhu da obezbjedi slobodu dubrovačke
plovidbe po alžirskim vođama kao i svuđa po sredo-
zemnome moru u smislu povlastica svltenovih. Dubro-
vački brod bijaše progsnjela ječna gusarska goliju, te
se on skloni u Almeriju u Španiji. Ali ked momčad
pobjegne s broda, alžirski ga gusari zeplijeniše, pove-
doše ga u Alžir i on kao dobar plijen bi prodat. Ka-

petan ovog broda, koji se nalazio tada u Kadisu,

saznavši za plijen, pogje u Alžir da se potuži na ne-

* pravdu. Ali kad dogje temo, nsgje, da jedan francuski

,

kapetan, koji je prije njega iz Kadisa bio došao u Al-
žir, bijaše razglasio, da brod pripada Dubrovčanima.
Stoga alžirska regenca zatraži od kupioca povratak
broda i pošto jedan dio tovara bijaše takogjer prodat,
zatraži da novac cd prodaje toga dijela bude zadržen
a ostatak neprodstog tovara da bude pridižan za vlasnika.

Kapetan, kad degje u Alžir, bi ljubazno primljen,

te mu se izruči brod i dio tovara, još neprođat, i iznos
novčani za onsj dio, koji je bio prodat. Zatim kapetan
tražaše, da mu se vrati onaj dio opreme brodske, koje
je bilo nestalo sa njegova broda. On je imao pak
prigcde, da sazna što kaže Bej i što mu priopći ho-
landeški konsul gospodin Pavao de Paravicini, koji je
tu bio, t. j. da dubrovačka nacija, ma da je plovila
ped pvinom ispravom sultanovom, ne bi se mogla
poslužiti s njem izvan sultanovih granica i da Dubrov-
čani ne smijedu nositi živežnih namirnica njegovim
neprijsteljima ; ali da će Alžir do brzo poslati svoje
povjerenike Posti i da će oni tada o tome raspravljati
s onim ministarstvom i podvuče da dubrovačka nacija
bijaše tek od kratkog vremera poznata. O tome Pa-
ravicini izvjesti 31. avgusta 1754, a kad je on sprav-
ljao ovo izvješće dubrovačkoj vladi, Bej mu pošlje
dragomana porukom, da će naložiti svojim gusarima,
da plijene dubrovačke brodove, koji bi nosili hrane ili
municije njegovim neprijateljima i da o tome obavijesti
dubrovačku vladu,

Stoga dva cdluči, da ne zapusti dolazak alžirskih
povjerenika u Carigrad, nego da bdije nad onim što
ori rade onemo ida nastoji, da im Porta efikasno pre-
poruči dubrovačku plovidbu. Za ovaj posao senat
izabra ličnost Pera Čingrije  poznajući njegovu okret-
nost i privrženost domovini; a dižeći da mu je zato
doznatna ruka kapudan-paše, posla Peru Cingriji pismo
za pašu pozivcm da pogje što prije u njega, te izru-
čujući mu pismo izjavi mu sa najljudskim riječima,
kcliko su mu Dubrovčani harni za ljubaznu zaštitu
dubrovačkih kapetana i da ga izvijesti o svemu onome,
što se dogodilo dubrovačkome zaplijenjenome brodu
u Alžiru. Sasvim pako da ona regenca bijaše vratila
brod, protestuje za ostalo, te se stoga Dubrovnik obraća
moćnoj zaštiti kapudan-paše i moli ga da nagovori
alžirske povjerenike, kad dogju u Carigrad, da porade

da Alžirani ne vrijegjaju slobodu dubrovačke plovidbe
poštujući sultanovu povlasticu. Ako bi povjerenici za-
kasnili, neka zamoli kapudan-pašu, da prvom prigodom
piše onoj regenci o odanosti Dubrovnika preporukom,
da se ne posluži nikakvom izlikom za proganjan;e
Dubrovčana,

Pošto se pako nije pristojalo, da se dogie pred -
kapudan-pašom praznin ruku, naredi mu da dobavi
dva odreska raznobojnog svilenog atlasa (cavezzi di
raso) i dva fine svite i da mu ih pokloni na ime Du-
brovnika. Tako isto da pokloni jedan odsječak svite
dragomanu, koji je veoma obljubljen kod Beja.

Senat preporuči Čingriji, da kad dogju alžirski
poslanici, pazi na njihovo poslovanje glede Dubrov-
nika, te da pogje opet u kapudan-paše, da ga učvrsti
istim osjećajima i predoči mu ono što hoće sultan
na korist Dubrovčana. ?

Napokon mu senat kaže: »Trebaće da pogjete i
u povjerenika i da ih podvorite u naše ime, preporu-
čite im naše kapetane i poklonite svakome od njih po
jedan odrezak svile i jedan svile. Vi ćete nas po na-
puljskim korijerima obavješćivati o vašemu djelovanju
a mi ćemo vam do potrebe davati nove napuike. Pri-
općićete nam koliki je trošak za rečene poklone i ime
lica, kojemu taj trošak ima biti podmiren. Ponavljamo
da zastava nijedne kršćanske nacije nije podložna ni-
kakvu ograničenju osvem onih općih; a zabrana pri-
jenosa živežnih namirnica u. mjesta, koja ih trebaju,
isto je kao uništenje naše plovidbe“. .

Senat se napokon spuštio na njegovo razumye-
vanje i na poznavanje razloga koji mu mogu koristiti
i preporučio mu je, da ozbiljno razmisli o onome |
što treba.

Na ovo pismo Pero Čingrija odazove se svojim
pismom od 15. II. 1755. iz carigradske Pere. Izjavljuje,
da ga je vlada izvanredno počastila svojim povjerenjem