POSTARINA PLAĆENA



SEDMIČNI INFORMATIVNI | PRIVREDNI GLASNIK

Pojedini broj Din 1.50



Vlasnici - izdavači - urednici: za odbor ,Dubr. Lista“

Dr. Matija Vidoević i Stijepo M. Bjelovučić, Dubrovnik

10. jula 1926.





Plativo i utuživo u Dubrovniku. — Oglasi po tarifi.





Dubrovnik kao uvozna i izvozna luka.

Predavanje g. Dr. Melini.

Tajnik. Trgovačko-Obrtničke Komore u Dubrov-
niku g. Dr. Milorad Medini prikazao je na predavanju,
održanom u subotu pred izabranim skupom dubro-
večkih privrednika, problem razvoja Dubrovnika kao
izvozne i uvozne luke u vezi 1 odnošaju prama aktu-
elnim problemima željezničkih tarila i irgovačkih ugo-
vora. Pošto je izneseno gledište ujedno i stanovište
naših privrednih krugova, to ie ovo stručno obragjeno
predavanje od važnosti i za mašu širu javnost, pa je
zato od općeg interesa da prikažemo opširnije i nje-
gov sadržaj.

Razvoj naših luka i naše pomorske trgovine po
mišljenju g. predavača u najužoj je vezi sa trgovačkim
ugovorom sa Italijom. Ovaj ugovor konačno je bio
redigiran tek svrhom prošle godine, ali okvir mu nala-
zimo već u mirovnom ugovoru sklopljenu u Senžer-
menu, ito baš u € 15 megjunarodnog ugovora o zaštiti
manjina. Po toj ustanovi mirovnog ugovora naša je
država obvezana bila dati saveznim državama na našim
željeznicama i u našim teritorijalnim vodama iste uvjete
za prevoz pošte, putnika i robe, vagona i brodova,
a tranšito prometu, koji vrijede za unutrašnji promet.
Tim kao što i često spominjanim jadranskim tariiama
pod izlikom. obzira na države, koje nemađu obale,
stvorilo se za Trst i Rijeku izuzetan položaj na očitu
štetu naših luka, koje nam je Austrija i Ugarska osta-
vila bez prirodnih željezničkih veza.  -

Sva težina ovoga megjunarodnog utanačenja u
prvi čas nije se osjetila, a to s jedne strane zbog toga,
što je megjunarodni promet kroz prve godine poslije
rata bio u opće poremećen, a zatim što pitanje Rijeke
nije bilo riješeno, napokon što naša država, izuzmeli
se Gruž, nije ni imala drugih vlastitih izvoznih luka
te obzirom na ogromnu znamenitost izvoza nije ni
mogla posvetiti pažnju, kuda će taj izvoz ići. Sporno
je bilo takogjer, da li se ovo utanačenje u opće od-
nosi na Rijeku, koja je po rapalskom ugovoru bila
proglašena slobodnom državom. No kad je kasnijim
ugovorom Rijeka pripala Italiji, a uspostavile se željez-
ničke sveze izmegju nje i naše države, koje je bila
prekinula D' Anunzieva ekspedicija, Rijeka je odmah
počela da privlači k sebi znatan dio prometa, koji je
željeznicom  Zagreb-Sušak išao k moru, i za koji po
pomenutom utanačenju senžermenskog ugovora naša
država nije mogla činiti poteškoća u tariiskom pogledu.

Pomoći nije bilo. No kada se je dovršila gradnja
željezničke pruge Ogulin-Knin te naša država u Splitu
dobila uz Sušak još jedan izlaz u Jadranu na more,
prva je briga željezničke uprave bila da zgodnim že-
ljezničkim  tarifama osigura Splitu barem jedan dio
onoga izvoza, koji je silom prilika do tada išao u
pravcu Sušak-Rijeka. <“

To je bila svrha nove tarife željezničke, koja je
siupila na snagu u oktobru prošle godine. Proti toj
tarifi Sušak je dakako odmah prosvjedovao, jer tim
što je Split dobio povoljniju tarifu nego Sušak, umanjen
je doista izvoz robe, koja je išla na Rijeku željeznicom
Zagreb-Sušak, ali prirodno je bilo da spadne i izvoz
preko Sušaka. Povoljne izvozne tarife, koje su bile
uvedene za stanicu željezničku ,Sušak pristanište“, to
nijesu mogle zapriječiti.

. Zle strane novih tarila opazile su se još više,
kad je naša država u zamjenu za znatne popuste, koje
je Kraljevina Italija priznala na željeznicama poljo-
privrednim produktima naše države, dozvolila neke
popuste na svojim. željeznicama za robu, koja se iz-
vozi iz naše države za Trst, dotično uvozi preko Trsta
za našu državu. U isto doba dozvolila je Kraljevina
Jialija na željeznici, koja ide u Trst, opći popust od
800/0, a na željeznici koja ide u Rijeku popust od 90%,
iako da je tim privukla ma Rijeku glavni dio izvoza

: i :
iz Slovenije. Posljedica je svega ovoga bila, da nove
tarife nijesu pokazale za izvozi uvoz preko naših
luka one koristi, koje je i'javnost i državna uprava
očekivala.

Revizija ovih taria bila je dakle potrebna, a Ona
se obavlja u znaku natjecanja izmegju Sušaka i Splita.
Dubrovnik je u toj borbi u toliko interesiran, što u
povođu polakšica datih od naše države za izvoz iz
naše države i uvoz u našu državu preko Trsta, on nije
više bio u stanju da konkurira Trstu u mnogim kra-
jevima, gdje je prije mogao i to baš najviše u uvozu:
one robe, za koju je Dubrovnik u našoj državi naj-
prikladnija luka (južno veće, kava“ sumpor).

Predavač spominje ma to sastanak gragjansiva
god. 1922. u općinskoj: vijećnici na poziv općine i
Trgovačko Obrtničke Komore. .Resolucija prihvaćena
na tomu sastanku upozorila je već onda na potrebu
izgradnje željeznica na Split kroz unsku dolinu a na
Dubrovnik preo Foče. Da su te željeznice već izgra-
gjene, pitanje izvoza i uvoza preko naših luka bilo bi
u glavnom po sebi riješeno. Sada može se riješiti

citre proizvodnje to je kao neminovna posljedica sli-
jedio veliki pad cijena. Bez sumnje da je kraj ovako
niskih 'cijena konsumpcija znatno rapredovala, osobito
u Sj. Americi, gdje se buhač danas najviše troši, kemijski
rastvoren, kao tekućina. Kolikogod će ova pojava s vre-
menom uplivati na porast cijena, to su ipak ponaj-
bolje nađe, da će u iom pravcu najviše poradit, kako
stigli izvještaji pretskazuju, činjenica da se i u Japanu
kraj današnjih cijena bolje isplati gojidba drugih pro-
izvoda, kao pirinča ili duhana, nego li buhača, Odnosni
preokret nije za očekivat da bi mogao uslijediti tako
reći preko noći. Kako šio su postepeno poslije debelih
godina u cijenama buhaču nastupile mršave, tako istim
tempom može nastupiti poboljšanje. Potrebno je, da
oni naši seljaci u Dalmaciji, sađioci buhača, drže u
prvom redu ovo na pameti i da ne zapuste gojidbu
buhača. Ono je istina, da se to- danas mršavo ispla-
ćuje, ali uslijed pomanjkanja drugih proizvođa, koji bi

se našem seljaku bolje isplaćivali, na slabijem ierenu, |

gdje ipak buhač može da uspijeva, ie obzirom na
bolja vremena, koja će u svoje doba sjegurno nadoći,
gojidbu buhača treba uzdržati. Korist odatle može da
bude brža i veća, ako naši seljaci, naročito u dubro-
vačkom srezu, poglavito u Konavlima i na otoku
Mljetu, dobro uoče nove zahijeve i sve one promjene

samo sa tarifalnom politikom, koja umjetnim načinom, koje su u novije vrijeme nastupile u trgovini buhačem.

ima da nadoknadi ono, što našoj željezničkoj mreži <

fali. To je pak moguće bez prevelikih žrtava, ako se
svakoj luci opredijeli uvozno i izvozno područje. Luke

“ južne Dalmacije Metković, Gruž i Zelenika vezane -si

uskotračnim željeznicama za državu, te one po sa:
momu svomu položaju i po željezničkim vezama imađu
svoje posebno područje. Utakmica izmegju njih i luka
na sjevernom i srednjem Jadranu ne može da bude.

Predavač upozoruje na to, da je trgovačkim ugo-
vorom kabotaža zabranjena, ali dozvoljen pristup tali-
janskim lagjama izravno s mora i bez prekrcavanja u
Metković. U zamjenu dozvoljeno ije i našim lagjama
pristup u talijanske riječne luke Ravena, Fana i Pe-
saro, ali te luke nemađu ni iz daleka za talijansku
trgovinu one znamenitosti koju Metković ima za našu.
Metković je na ušću Neretve, a dolina Neretve vodi u
srce naše države. Osim toga do Metkovića ne. mogu
stići velike lagje drugih naroda. Ne. može se unaprijed
predvigjeti, kako će se stvari razvijati, ali isključeno
nije, da tu dogje do sukoba interesa, osobito kad se
uzmu u obzir povlastice date talijanskim državljanima
ugovorom o nastanjivanju.

Po mišljenju govornika Dubrovnik ide u susret
vremenima, gdje treba da dokaže da je svijestan
svojih trgovačkih tradicija 1 dorastao zadaći, koju mu je
sretan položaj ma Jadranskom moru dosudio. On valja
da uzima pred očima to, da je om u prvomu redu
trgovački grad, te da može se kazati živi od trgovine.
God. 1925. uvezlo se i izvezlo preko Dubrovnika po
podacima Direkcije Pomorskog Saobraćaja u Splitu
912260 tona robe. Računajuć da je za samo iskrca-
vanje, prekrcavanje i dalju. otpremu te robe utrošeno
po toni 40 Din, dolazimo do toga, da je ne računajuć
eventualnu trgovačku dobit samo od toga posla ostalo
u Dubrovniku oko 8.5000.000 Dinara, Što to znači za
naš grad, vidi se, ako se ovaj prihod uporedi sa pri-
hedom od jedne druge za Dubrovnik vrlo znatne pri-
vredne grane, od prometa stranaca. Računajuć da stranac
poprijeko potroši dnevno 100 Dinara u Dubrovniku,
da dogjemo do iznosa od 8.500.000: Dinara, ireba
85.000 dana boravka, tf. j. da u Dubrovniku bude
svaki dan kroz godinu poprijeko 230 stranaca.

Tržište buhača.
Uzroci današnjim niskim cijenama. — Izgledi u
budućnost. .

Ovogodišnja obilna žetva buhača u Japanu, koja
se računa na 9000 T. više 3000 T. stare nerasprođane
robe, kojim količinama ima se nadodat ovogodišnja
žetva u Dalmaciji; koja se procjenjuje na 1500 T. više
300 T. stare robe, glavni su razlozi sadanjim veoma
niskim cijenama ovom proizvodu. Visoke cijene od
prošlih godina, kako se vidi, dale su podstreka da se
naročito u Japanu gojidba buhača vilo bujno razvije.
Budući da svjetska potrošnja još daleko izostaje ispod

u

Dalmatinski buhač dobio je na svjeiskom tržištu opasnog
konkurenia u Japanu. Ozbiljnost te opasnosti i u čemu
se ona sastoji, bilo je ranije u-više navrata obširnije
ireiirana preko »Dubrovačkog Lisia«. Premda su naši
seljaci na vrijeme bili upozoreni, da obzirom na jaku
konkurenciju od strane Japana oivorena. vrst buhača
ima veoma slabe izglede na prodaju, to ipak na više
mjesia u dubrovačkoj županiji većina seljaka nije poka-
zala dužnu pažnju toj opomeni. Istina je, da je mjesec
maj, u vrijeme branje, bio dosta. kišovit, ali jednako
odgovara istini, da su ipak sa svim tim, seljaci po
otocima, kao n. pr. na Braču, Visu, Solti i Korčuli,
uspjeli svojom pažnjom i marljivosti da učine daleko
bolju vrst, nego n. pr. u Konavlima ili na Mljetu.
Neka bi se i oni, koji tu griješku sada plaćaju na
vlastitom iskustvu, barem za u buduće opametili.
Izim bolje vrsti, potrebna je nadalje organizacija
i ostalog rada u vanjskoj trgovini sa buhačem. Dalma-
cija unaprijed ne smije se ograničiti samo na izvoz
buhača kao cvijet, nego treba razviti jednako izvoz
buhačevog praška i buhačeve tekućine. Tu je zadaću
na sebe preuzelo novo osnovano društvo »Buhač« ali
ono očekuje takogjer dužnog odaziva od strane pri-
vrednika, naročito iz Dalmacije. Jedino ujedinjujuć
svoje sile, Dalmacija biće u stanju, da se s uspjehom
bori protiv jake japanske konkurencije. Bude li utom
pravcu dovoljnog shvaćanja od strane svih interesanata,
poboljšanje konjunkture moglo bi da nastupi prije,
nege bi se moglo nadati. Stanko Gučić.



Moćete li biti sigurni, $
da ste zbilja dovsi |
MAGGIE |

či

ki












to pazite tačno na ime
MAGGI i na zaštitnu
marku (zvijezda sa. križem) |



kod naknadnog punjenja tražite
izričito MAGGIJev_ začin, i to
iz velike. MAGGIjeve originalne
boce, pošto se u njoj po zakonu
ne

osim








prodavati ništa drugo
Bia MAGGI začin.







dn
, x J

God. 3.

Gođišnja pretplata 60 Dfnara. — Za inozemstvo 200 Dinara.

.




s