POSTARINA PLAĆENA



Broj 44.

Jubrovač

SEDMIČNI INFORMATIVNI! | PRIVREDNI GLASNIK







Vlasnici - izdavači - urednici: za odbor »Dubr. Lista“

Dr. Matija Vidoević i Stijepo M. Bjelovučić, Dubrovnik

27. novembra 1926.





Godišnja pretplata 60 Dinara. — Za inozemstvo 200 Dinara.
— Plativo i utuživo u Dubrovniku. — Oglasi po tarifi.



izbori za oblasnu skupštinu.

Potpisan je i obnarodovan ukaz, kojim se raspi-
suju izbori za oblasne skupštine za dan 23 januara.

Odredbe ustava o oblasnoj samoupravi do sada
su bile samo mrtvo slovo, ovi su izbori prvi korak za
njihovo uvogjenje u živct. Bez obzira je li odluku o
raspisu izbora diktirala želja da se udovolji onom prin-
cipu, zbog kojeg samouprave imaju da postoje, ili je
ona uslijedila uslijed partijsko-političkih kombinacija i
računa, svakako ovi izbori prestavljaju veliku kušnju
zrelosti naših širokih slojeva za samoupravni život a
ujedno i sposobnosti postojećih samoupravnih jedinica
za pravilno funkcionisanje prama namijenjenoj im svrsi.
U tome je, i bez obzira na njihov politički uticaj, ve-
lika važnost ovih izbora.

Vrijeme, koje nas dijeli od dana izbora, vrlo je
kratko i zato će se izborne pripreme razvijati brzim
tokom. Stranačka vodstva, i ako je raspis izbora došao
prilično naglo i nenadano, brzo se snalaze i stvaraju
izborne zaključke, Po onom koliko se može sada pro-
suditi borba će se u glavnom voditi u znaku partijskih
parola, pa će izborni rezultati služiti i za _omjeranje
partijskih snaga i ispitivanje političkog raspoloženja u
narodu. Dakako, taj način borbe ima svoje pozitivne
strane, ali u mnogo slučajeva bit će od štete za pravu
svrhu kojoj ima da služi ovaj organ oblasne samouprave.
Ipak stim valja računati kao sa gotovom činjenicom.

Dvije najmanje oblasti u našoj državi to su du-
brovačka i bregalnička. Za ovakove oblasti ovi izbori
mogu da budu odlučni u pitanju jesu li one kao za-
sebne samoupravne jedinice sposobne za život ili ih
jednostavno treba likvidirati. Mi se svi sjećamo koliko
je trebalo truda i nastojanja da uopće dogje do po-
sebne dubrovačke oblasti, a sada nastaje prigoda da
se opravdaju naši zahtjevi za njenim stvaranjem. Pod
kojim će se parolama voditi borba u dubrovačkoj
oblasti ? Bez dvojbe, a to je naravno, i ovdje će mo-
rati da igra jaku ulogu politički momenat, ali hoće li
igrati i isključivu ulogu? Hoće li razna politička ra-
zočaranja učiniti svoje, da se realno pogleda na vlastite
potrebe i vlastiti interes? Hoće li se voditi računa u
ovoj maloj oblasti i o spremi i kvalitetu poslanika ili
će opet odlučivati partijski računi i prazna ambicija
korteških veličina ? Broj poslanika naše oblasne skup-
štine uprav je neznatan i jedva toliki, i kad bi bili sve
probrani megju probranim, da bi oni mogli uspješno svr-
šavati sve posle, koji ih čekaju. Na glas o raspisu
izbora dosadanje iskustvo nameće nam ova pitanja i
— sumnje. Mi ih zato i javno iznosimo, jer želimo
da sami izbornici iskoriste ovo kratko vrijeme i da
ne puste da ih se opet postavi pred gotove činjenice.

Organizacija oblasne samouprave.

Dne 26 aprila 1922, uz uredbu o podjeli zemlje
na oblasti, sankcionisana su dva druga vrlo važna
zakona o organizaciji našeg državnog uregjenja, i to
zakon o općoj upravi i zakon o oblasnoj i sreskoj sa-
moupravi. Ti su zakoni obnarođovani u »Službenim
Novinama« od 28 aprila broj 92. Uredba o podjeli
zemlje na oblasti odregjuje da se čitava zemlja dijeli
na 33 oblasti i ustanovljuje tačno njihov teritorij. Za-
kon o općoj upravi odregjuje poslove koji spadaju u
nadležnost epće uprave, odnosno velikih župana koji
stoje na čelu oblastima, te njihovih podregjenih organa
sreskih poglavara. Zakon pak o oblasnoj i sreskoj sa-
moupravi odregjuje da u svakoj oblasti paralelno
s općom upravom, t. j. sa državnom vlašću ima da
Postoji takogjer autonomna, samoupravna vlast na iz-
bornom principu sa svojom vlastitom organizacijom i
vlastitim finansijama. Prema tački 2 prelaznih naregjenja
Ovoga zakona, izbori za organiziranje samoupravne
vlasti, t. j. za oblasne skupštine, imali su da slijede
tri mjeseca po stupanju zakona na snagu. Ušli smo

megjutim daleko u petu godinu otkad je zakon objav-
ljen, a ti izbori još nisu izvršeni. Sada je odlučeno da
se ovi izbori izvrše 23 januara, pak ćemo s toga
donijeti ukratko neke dijelove zakona o oblasnim
samoupravama,

Organi oblasne samouprave jesu : oblasna skup-
ština i oblasni odbor. U krug pak rada oblasne sa-
mouprave spadaju ovi poslovi :

1. Oblasne finansije, i to utvrgjivanje oblasnoga
budgeta i raspolaganje posebnim oblasnim porezima i
taksama, te oblasnim prirezima na državne poreze,

2. Gragjevni propisi i oblasni javni radovi (iz-
gragjenje lokalnih željeznica, kanala, pristaništa, mo-
stova, cesta, automobilskih i aeroplanskih veza, regu-
lisanje potoka i bujica, otklanjanje opasnosti od poplava,
iskorišćavanje prirodnih dobara itd.)

3. Staranje o napregjenju oblasnih, privrednih,
interesa ratarstva, stočarstva, vinogradarstva, voćarsiva,
šumarstva, rječnog i jezerskog ribarstva, lova, kao i
o tehničkim poljoprivrednim poboljšanjima.

4. Pomaganje obrta (zanatstva), industrije i za-
drugarstva u oblastima.

5. Uprava oblasnim imanjima, podizanje i isko-
rišćavanje oblasnih ekonomskih preduzeća ;

6. Briga o narodnom zdravlju u oblasti, kao i
O svima ustanovama kojima se unaregjuje zdravstveno
stanje u oblasti, rukovanje i iskorišćavanje ljekovitih
voda i vrela, za koje bi dobile koncesiju od države ;

7. Briga o socijalnim zadacima u oblasti ;

8. Oblasne humane ustanove ;

9. Oblasne saobraćajne ustanove ;

10. Saragjivanje na  unapregjenju prosvjete u
oblasti ;

11. Saragjivanje na stručnom obrasovinju u
oblasti ;

12. Saragjivanje na upregjenju pomorskog ribar-
stva u oblasti ;

13. Zavogjenje i održavanje ustanova za štednju
i kredit, uzajamno pomaganje i osiguranje, staranje
za ishranu naroda u vrijeme nerodice i elementarnih
nepogoda ;

14. Prikupljanje i sregjivanje NBA podataka
za potrebe oblasne samouprave ;

15. Uopće staranje o unapregjenju privrednih i
kulturnih zadataka od čisto oblasnog interesa ;

16. Davanje mišljenja na zahtjev vlade o zakon-
skim predlozima koji se tiču oblasti, kao uopšte o
svim drugim predmetima za koje vlada traži njihovo
mišljenje.

I drugi poslovi mogu biti zakonom povjereni
oblasnoj samoupravi.

Oblasne Skupštine,

Oblasna Skupština bira se_ općim jednakim ne-
posrednim i tajnim glasanjem na četiri godine. Pravo
biranja imaju svi oni koji ga imaju za parlamentarne
izbore. Isto tako mogu biti birani samo oni koji mogu
biti birani u parlamentu, ali treba da su najmanje tri
godine do dana raspisa izbora nastanjeni u oblasti.
Narodni poslanici ne mogu biti istovremeno članovi
oblasne skupštine.

Bira se po izbornim jedinicama, a to su pojedini
srezovi. Gradovi koji prelaze 5000 stanovnika isklju-
čuju se iz sreza i biraju po sebi kao posebna izborna
jedinica. Na svako 10.000 stamovnika u pojedinoj
izbornoj jedinici dolazi po jedan član skupštine, a ako
je ostatak veći od 5000, onda još jedan. Jedinica se
manje od 10.000 stanovnika kao što bibio jedan grad
n. pr. od 6000 stanovnika bira takogjer jednog člana.
Birački spiskovi su oni isti koji služe za Narodnu
Skupštinu.

Policijski financijski i šumarski činovnici, sudije
zatim činovnici agrarne reforme i oblasne samouprave
ne mogu biti kandidirani za člana oblasne skupštine.

Ostali činovnici koji bi bili izabrani imaju pravo na
odsustvo za vrijeme dok zasjeda Skupština.

Izbori se vrše u jedan isti dan po cijeloj državi.
Prema ustanovi zakona o samoupravama izbori se
imaju vršiti uvijek prve nedjelje oktobra, a objavljivati
Kraljevim ukazom jedan mjesec dana prije toga. Za
ovaj put bit će naravno jedna iznimka, jer je prva
nedjelja oktobra već prošla. Od devetog do 25 dana
poslije objavljenja treba prikazati sudu za svaku iz-
bornu jedinicu kandidatske liste sa toliko kandidata i
toliko zamjenika koliko skupna jedinica ima da izabere
članova. Listu treba da potpiše najmanje 25 biraća.
Istodobno treba označiti po jednog predstavnika poje-
dine liste i njegova -zamjenika za svako glasačko
mjesto. Ti moraju biti iz općine gdje se glasa, Uz to
treba položiti pismeni pristanak kandiđataji zamjenika,

Jedno isto lice ne može u jednoj izbornoj jedi-
nici kandidovati na više lista, a u jednoj istoj oblasti
može najviše u iri izborne jedinice. U dvije oblasti
ne može nitko da kandidira,

Glasačka mjesta su ona ista kao i za izbore za
Narodnu Skupštinu, a i samo glasanje obavlja se
kao i za Skupštinu. Dekle: Izborne komisije, kutije,
kuglice, prebrajanje itd. To je sve opširno razloženo
u zakonu.

U izbornim jedinicama sa 1 izbornim mandatom i-
zabran je onaj kandidat, koji dobije najveći broj gla-
sova. U slučaju jednakosti glasova odregjuje kocka.
Gdje se bira više članova, tu se diobom ukupnog
broja glasova sa brojem mandata dobiva količnik.
Liste koje nisu dobile barem dvije trećine količnika

ne uzimaju se a obzir, a sa ostalim postupa se obra-

čunavanjem po sistemu Belgijanca d'Hondta: gla-
-sovi pojedine liste podijele se sa 1, 2, 3 itd. i onda
se tako dobiveni rezultati poređaju po veličini. Naj-
većim od tih, odnosno listama iz kojih oni rezultiraju,
doznačuje se po jedan mandat, dok se ne ispuni
broj mandata.

Protiv * protuzakonitog izbornog postupka slc-
bodna je kroz 14 dana žalba na upravno sudište, ko-
je može ili poništiti cijeli postupak, ili samo u poje-
dinim glasačkim mjestima, ili pak eventualno ispraviti
pogrešno sračunani rezultat.

Ako ostane koji prazan mandat, nastupa slijede-
će lice iste liste, a kada bi se sva ta lica iscrpila,
onda nastupaju zamjenici, a kad bi sei ti iscrpili,
onda je novi izbor.

Dubrovačka oblast ima četiri sreza i bira ukupno
13 članova oblasne skupštine.

čulanski 2, srez metkovski 2 i srez makarski 3.

Oblasni izbori i privrednici.

Na glas o raspisu oblasnih izbora odmah se u
javnosti počelo raspravljati o načinu istupa u izbornu
borbu i o izbornim parolama. Bilježimo — radi infor-
macija naših čitatelja — jedan karakteristični članak,
koji je u tom pogledu izašao u zagreba »Jugo-
slov. Lloydu“:

Nema sumnje, da će privredni krugovi, koji već
tako dugo uzalud vape za Privrednim savjetom, sa
zadovoljstvom pozdraviti ovu odluku, da se bar pro-
vedu oblasni izbori i sazovu oblasne skupštine, u ko-
jima će moći da nagju više razumijevanja i pomoći u
svojim potrebama, nego li su to to nalazili u vladi i
skupštini.

No ovom prilikom, dva mieseca prije gu izbo-
ra, potrebno je pokrenuti i pitanje, šta trebaju privredni
krugovi da čine, pa da i oblasne samouprave ne po-
stanu ono isto što su sada centralna vlada i Narodna
skupština, Treba brzo i energično stvoriti odluke i
organizacije, koje će zapriječiti, da u oblasnim izbo-
rima, progju opet kojekakvi vikači, čaršijski i seoski
političari, te ona naša inteligencija, koja bi bez politike

#
God. 3.

'

Od toga bira jednog |
grad Dubrovnik (bez Gruža i Župe), srez dubrovački
3, varoš Blato i varoš Velaluka po jednoga, srez kor=







Skviki

kaeva,

bla vl