TEN, api:
TRG; j ke

SEDMIČNI INFORMATIVNI I PRIVREDNI GLASNIK

bulk

Pojedini broj Din 1:50





Vlasnici - izdavači - urednici: za odbor ,Dubr. Lista“

Dr. Matija Vidoević i Stijepo M. Bjelovučić, Dubrovnik

4. decembra 1926.





Godišnja pretplata 60 Dinara. — Za inozemstvo 200 Dinara.
— Plativo i utuživo u Dubrovniku.

— Oglasi po tarifi.



Našim pretplatnicima.

Ove dane primit će svi naši pretplatnici čekove
za isplatu pretplate, na kojim je označen iznos, koji
duguju.

Očekujemo da će svaki pretplatnik izvršiti svoju
dužnost isplate bez otezanja, pogotovo jer je sada
konac godine, kad moramo i mi da podmirimo naše
dugove. Mi smo prema svakom pretplatniku poka-
zali svoje povjerenje već time što evo sada naknadno
tražimo pretplatu, a nijesmo je tražili unaprijed, pa
se nadamo, da ćemo kod svakoga od njih naići i na
jednaku susretljivost prama listu.

Pretplata je uprav minimalna, ona ne pokriva
ni efektivni trošak za štampanje lista, nego se mora
nadoplačivati prihodom od oglasa.

Naš pravac i uloga jasna je iz tri godišnjaka,
koje je bilo moguće održati samo sa mnogo požrtvo-
vanja i rada. Mi smo od svoje strane učinili vrlo
mnogo, a sve zavisi od pretplatnika hoće li ovaj list
i dalje ustrajati i napredovati u postavljenom cilju
objektivne injormacije i podupiranja svih nastojanja
na ekonomskom i kulturnom podizanju dubrovač-
kog kraja.

Mnogi naši pretplatnici osjetili su i na svojoj
kesi koja je važnost akcije putem štampe (potsjećamo
ih na pitanje poreza), pa je do njih samih hoće li
uzdržati ovaj organ i na obranu svojih realnih
interesa.

Organizacija oblasne samouprave.
IL.



Rad oblasne skupštine.

Oblasna skupština saziva se redovito svake g0-
dine za 5. novembra a izvanredno može da je sazove
veliki župan koji je na to dužan ako traži oblasni odbor
ili trećina članova skupštine. Veliki župan u ime Kra-
ljevo zatvara i otvara skupštinu.

Skupština sama izabire za cijelu periodu pred-
sjednika, potpredsjednika i sekretare. Formalnosti su
običajne. Članovi skupštine dobivaju dnevnice koje
odregjuje skupština i to samo za one sjednice na ko-
jima su bili prisutni. Članovi iz mjesta izvan sjedišta
skupštine dobivaju i putne troškove.

Na skupštini mogu da prisustvuju i govore veliki
župan, njegovi izaslanici, kao što i samoupravni či-
novnici koje odredi oblasni odbor.

Svaki predlog za oblasne uredbe kao i za budget
treba prije da progje odnosni skupštinski odbor. Skup-
ština je nadzorni organ oblasne samouprave te ona
postavlja sve samoupravne organe osim onih koje
uslijed oblasne uredbe postavlja oblasni odbor.

U pitanjima svoje nadležnosti koje smo nabrojili
u zadnjem članku, skupština ima pravo izdavati oblasne
uredbe. Glede pak zakona, ona može samo da izdava
uredbe za njihovo razragjivanje ukoliko je to potrebito
radi primjene u dotičnoj oblasti. Skupština ne može
izdavati oblasne uredbe za održavanje javnog mira i
poretka, javne bezbjednosti i morala, jer to spada na
oblasnu upravu. Oblasne uredbe obvezuju pod globu
ili pod zatvor.

Uredbe oblasne skupštine obnaroduje veliki župan
pod svojim potpisima. Nu ako on nagje da koja od
njih nije u suglasju sa Ustavom ili sa zakonima,
može da obustavi obnarodovanje, ali tada treba da je
pošalje državnom savjetu na odluku. Zakon odregjuje
0 tome stalne rokove.

Oblasne uredbe obvezuju i pojedince i vlasti, ali
Sudovi, državni savjet i upravni sudovi imaju pravo
da u svakom posebnom slučaju, koji im u krugu nji-
hove nadležnosti dogje na riješenje, ocjene njihovu
zakonitost. - :

Skupština svaku godinu odregjuje svoj samostalni
budget. Kao stavka u prihodima dolaze i oblasni pri-
Tezi koje sama skupština odregjuje ako ne prelaze 50%/o

od državnih neposrednih poreza računajući tu i državne
prireze na neposredni porez. Inače je potrebno odo-
brenje ministra finansija. Budget se šalje ministarstvu
finansija na uvigjaj odnosno na odobrenje glede ta-
čaka koje na njega spadaju. Sve poreze sakupljaju
državne porezne vlasti te ih predaju oblasnoj finan-
sijskoj upravi, koja ima kao šefa jednog posebnog sa-
moupravnog činovnika. moa

Zakon odregjuje potanko različite poslove kojima
se još bavi oblasna skupština u svojem djelokrugu.

Oblasni odbor.

Oblasni je odbor izvršni organ oblasne skupštine.
Sastoji se od 5-8 članova koje bira oblasna skupština
na cijeli period, Istodobno skupština bira i zamjenika
za slučaj kakvog odstupa. Državni i samoupravni či-
novnici ne mogu biti članovi odbora. Plate odregjuje
takogjer skupština. Odbor bira izmegju sebe predsjed-
nika za sve vrijeme svojega trajanja. Nije kazano u
zakonu da predsjednik skupštine i predsjednik odbora
treba da budu jedna te ista osoba.

Oblasni odbor nadgleda rad pojedinih općina na-
pose njihove budgete. Ako nije skupština na okupu,
može da izdaje uredbe u hitnim slučajevima osim u
Pitanjima budgeta. Odbor zaključuje pravne poslove
oblasti, te zastupa oblast pred sudom i pred vlastima.
Svake godine dava skupštini izvještaj o svome radu,
Odbor je dužan starati se za izvršenje svih oblasnih
uredaba, kao i onih državnih posala koji su zakonom
povjereni -oblasnoj samoupravi; Kad bi članovi odbora
otkazali rad na koji su dužni, može ih upravni sud
na tužbu velikoga župana kazniti novčanom globom,
a isto ih tako može oblasna skupština optužiti ili sve
skupa ili pojedince i to za vrijeme trajanja njihove
službe i tri godine poslije toga za eventualne kakve
neredovitosti u vršenju službe.

Nadzor državne uprave.

Nad svim poslovima oblasnih samoupravnih vlasti
vrši državna upravna vlast nadzor preko velikog žu-
pana i posebnih stručnih organa. Uz posebne u zakonu
odregjene formalnosti, ima veliki župan pravo da za-
drži od izvršenja one zaključke koji ne bi bili uteme-
ljeni na zakonskim ustanovama. Samouprava pak ima
protiv toga pravo žalbe na Državni Savjet.

Zakon odregjuje u članku 132. kvalifike potrebite
za samoupravne činovnike. Pripreme za oblasne izbore
imaju da obave veliki župani. Kad budu provedeni
izbori i uspostavljene nove vlasti, one će prema svom
djelokrugu, koji im zakon odregjuje, preuzeti poslove
što su vršila dosadašnja administrativna tijela a i či-
novnici njihovi bit će analogno razvrstani i prema svo-
jem dosadašnjem novom položaju upotrebljeni.

Što može naše Primorje da očekuje
od prometa stranaca ?

Koliku važnost i najveće države posvećuju turi-
stičkoj akciji, i koliko promet stranaca može da znači za
opće ekonomsko stanje jedne zemlje najbolji nam je
primjer Italija i Švicarska. Sami italijanski »Enit« (To
je poluslužbena državna ustanova u Italiji: Ente Na-
zionale per le Industrie Turistiche) izdao je u 1920,
godini propagandnih svezaka u ukupnom objamu od
1.700.000 stranica. Uspjeh je bio povoljan, jer je u
toku jedne godine poskočio broj inostranih posjetioca
u Italiji od 178.000 na 501.000. Na svaki svezak od
10 stranica dolazio je jedan posjetioc više. U godini
1921. tiskano je 7,740.000 stranica, te je promet stra-
naca poskočio te godine ua 604.000 posjetilaca i time
je bila podvostručena prometna cifra od 1920. godine.
U god. 1922. izdala je Italija 8840.000 stranica reklam-
nih svezaka, a promet je poskočio u slijedećoj god. na
700.000 osoba. U 1923 g, tiskano je 17,568.000 str. te je
1924. g. broj posjetilaca dosegao 835.000. To je se bio
tek početak, U 1924. g. bilo je samo u Njemačku bače-
no 15,439.000 stranica reklamnih prospekata a u zemlje



englenskog jezika više nego dvostruko (33,269.000). U
Francusku se raspačalo 23,428.000 stranica, a u Špa-
niju 5,152.000. Pa i u samoj Italiji bilo je raspačano
4,388.000 stranica reklamnih knjižica. Ukupno je bit
izdano 83 miliona stranica reklamnih knjižica. ++“

Veliki broj pisaca i umjetnika izragjivao je sa-
držaj i slike za te odlično , opremljene reklamne bro-
šure i prospekte. s

Jasno je, da propaganda stoji mnogo novaca.
Italijansko Ministarstvo za narodno gopodarstvo iz-
dalo je god. 1924. 1.5 miliona lira na propagandu
prometa stranaca, Sve ostale troškove morali su da
snose željeznice, gradovi, hotelijeri, trgovci i ustanove
za promet stranaca. Uspjeh takova propagandnog dje-
lovanja nije mogao da izostane. Italija je zabilježila u
jubilarnoj god. 925. još nevidjenu posjetu stranaca.

Švajcarska je osnovaj$' švajcarsku prometnu cen-
tralu u Ziirichu sa filijalom u Lausanni i brojnim za-
stupstvima u inostranstvu.'

Savez gradova potpomaže centralu sa nekoliko
stotina hiljada švic, franaka godišnje.  Dalnje stotine

biljada franaka i sva moguća reklamna sredstva izdaje |

švajcarski gostioničaski obrt. Svako pojedino mjesto
razvija opet za sebe živu propagandu.

Prirast prometa stranaca u Italiji i Švajcarskoj *

pokazao je da se kapital uložen za propagandu, tako
reći kroz druga vrata opet natrag vraća. Neka spo-
menemo na ovom mjestu samo još to, da je kupa-
lišno društvo u Davosu imalo 1925. god. 408.481 švi-
carskih franaka prihoda samo na taksama za strance.

Koje značenje ima danas promet stranaca u na-
rodnom gospodarstvu može da se vidi i iz izlaganja
proi. Morgenrotha (Miinchen) u priručnom riječniku
državnih znanosti. Za Bavarsku cijeni se promet na
saobraćaju stranaca u jednoj godini na 300 miliona
Maraka, a u obrt ukonačivanja uloženi kapital na 500
miliona Maraka. Italija je imala već 1907, god. 300
miliona Lira prometa, u god. 1924. računao se prihod
na prometu stranaca sa 2.9 miljarda Lira.
promet stranaca odbacivao je prije rata u Švircaskoj
na 300 miliona franaka a kapital uložen u švicarskim
hotelima i svratištima računao se na 800 miliona fra-
naka. Godine 1925. cijenio se čisti prihod švicarskih
svratišta od prometa stranaca već na 200 miliona. fra-
naka, a sporedni izdaici stranaca (vožnje, nabavke itd.)
na 70 miliona franaka. Delicit švicarske trgovinske bi-
lance koji je god. 1925. iznosio 367 miliona franaka
bio je dakle većim dijelom pokriven već samim pri-
hodima Švajcarske na prometu stranaca.

Za gospodarsko značenje saobraćaja stranaca na-
ročito posjete Amerikanaca, govore slijedeće brojke,
koje su nedavno objelodanjene u Sjedinjenim Državama:
Prema jednoj procjeni Ministarstva trgovine Sjedinjenih
Država, svaki je američki posjetioc Evrope u 1925. g.
izdao za svoje putovanje oko 1200 dolara. Američki
useljenički ured, koji vodi statistiku i o putovanjima
američkih državljana u inostranstranstvo, izvještava, da
je u prošloj godini putovalo u inostranstvo 356.155
Američana, ne uzevši u obzir Kanadu. To znači porast
od 54.707. Po tim podatcima bili bi Američani koji su
samo 1925. godine putovali iz Sjedinjenih Država u
Evropu izdali za putovanje u ,Stari svijet“ daleko
preko 400 miliona dolara, (J. Čulić u ,N.D“)



Dvanaest članova oblasne skupštine.
Dubrovačka oblast bira u svoju oblasnu skupštinu
dvanaest članova, i to za grad Dubrovnik jednoga, za
srez dubrovački tri, za varoš Blato 1, za srez korču-
lanski 2, za srez meikovski 2 i za srez makarski 3.
To će biti jedna od najmanjih skupština po broju
članova, (najveće imaju oko 80 članova), od nje je
manja jedino bregalnička, koja bira 11 članova. .

Burzovni izvještaj.

New-York 56'65, Italija 2'44, London 275:25,
Paris 2,16. Dinar u Ziirichu 9.14,

Godišnji

de kos a
A Miša



om