trana 2.
—_——=

laki, kao što je onaj koji je sva dubrovačka srca ob-
radovao, zadivio i dirnuo najvećom zahvalnošću pra-
ma Dubrovčaninu, koji nam naš stari Zvonik iz mr-

tvijeh podiže? Kud ćeš većeg i vidnijeg svjedočan- .

stva o životnoj energiji i o tome, da se je dubrovački
nared prenuo iz sna, nego što je ovaj gest velikog
gospara, ovo munificentno djelo čestitog sina _ naših
čarobnih Elafitskih Ostrva, koji tako divno nastavlja
tradicije dvaju starih Elafićana Pracata i Skočibuhe,
djelo dostojno najpreslavljenijih imena iz kulturne
istorije svijeta? — Neka obnovljeni i uskrsnuli Zvo-

nik bude na vidiku i na osluhu svima — monimen-

tum, — opomena o tome, da duša Dubrovnika nije
iščezla, nego da se ona obnavlja i u novoj velikoj
slobodi nastavlja svoju slavnu istoriju tradicijonal-
nim pregnućima vrijednih svojih sinova ka blagosta-

nju i pravoj kulturi — sve dok bude Božija volja i.

dok ih bude podržavao blagoslov velikog Parca i
Barjaktara, gospara Sv, Vlaha!

Ueviljena driga kneza Mučenika poželjela bješe
— kao što u početku kazah — da se skloni u slobo-
dni Dubrovnik, I eto sada, poslije 539 godina, dolazi
nam ona — Carica Milica, Dolazi simbolički na
ovom ponosnom brodu iskićenu zastavama, koje zna-
če Osvećenje Kosova, Pobjedu i Ujedinjenje cijelog
našeg naroda. Zavjet je Caričin ispunjen, i onaj cje-
lokupnog naroda. Ostvarila se želja njezina da do-
= gje u slobodni Dubrovnik; ali ne više kao tužni bje-
Sunac, nego kao prava Gospogja i Carica u našem
gradu, na našemu moru, Raduje se njen plemeniti
duh, uzigraše kosti njezine u ubavoj njenoj zaduž-



bini, manastiru Ljubostinji. Slava Carici Milici!! Sla-

DUBROVAČKI LIST«

va svijem našijem slaynijem pomorcima, junacima,
mučenicima, tyorcima veličine Dubrovnika i cijele
naše otadžbine! ke A

13 novembra 1350 godine ušao je Car Dušan u
Dubrovnik, a 13 novembra 1918. ušla je pobjedono-
sna vojska Kralja Petra Velikog Oslobodioca i doni-
jela slobodu i veliko ujedinjenje, koje je valjda Duša-
nov dolazak nagovještavao. Malo  docnije Grad,
trepteći od radosti i oduševljenja, dočekao je Kralja
i Kraljicu našu. Stari ih je Dubrovnik kroz glas zvo-
na pozdravljao; Mikelocovi i Gjorgjevi stupovi i ar-
kivolte na našemu Dvoru zatreptali su kad su pri:
mili Dominum Regem et Daminam Reginam nostrac
nationis Slavonicae, ragusinae — milog nam Kralja
ujedinitelja, Kralja naše krvi i jezika našega slovin-
skoga, i plemenitu Kraljicu oduševljenu ljepotom
ovog čarobnog gnijezda kulture i uglagjenosti na si-
njem moru.

Veliki Ujedinitelj Naroda, junački i mudri Kralj
naš, iskreni ljubitelj Dubrovnika, nasljednik Cara Du-
šana, Kralja Zvonimira, Kneza i vijeća dubrovačkog
i svih Kraljeva i Knezova, koji upravljahu raskoma-
danim našim narodom, čvrsta je uzdanica naša na

. moru i na suhu, — Pod njegovom mudrom očinskom

upravom Dubrovnik će oživjeti, obnoviti se u svojoj
slavi i kao najdragocijeniji dragi kamen zasjati u zla-
tnoj kruni Kralja našega naroda.

U ime vječnog Dubrovnika, u ime našeg mora,
budućnosti i snage naše, kliknimo:

Živio Nj. V. Kralj Aleksandar!

Živjela Nj. V. Kraljica Marija!

Živio slavni Kraljevski Dom!



Naša obalna plovidba.

Tendecijozni dopis u ,J. Lloydu“. — Dubrovački privrednici jednodušno iraže da se us-
postavi putnička veza D. P. P. preko Sušaks.

U »Jugoslavenskom Lloydu« br. 83. od 4. aprila
o. $. otštampan je članak pod :gornjiim naslovom, u
kojem se pokušava da se sa netačnim tvrdnjama
obesnaži stanovište Dubrovačke Parobrodske  Plo-
vidbe, liznešeno u našem listu, a i u istom  »Jugosl.
Lloydu« o pitanju novih veza u našoj obalnoj plo-
vidbi.

Podnaslov ovog članka glasi: Odgovor na izjavu
D. P. P. — Drugo mišljanje dubrovačkih privrednih
krugova«!

Premda je po sadržini članka jasno gdje treba
tražiti njegov izvor i od kojeg zainteresiranog kruga
potječe, to ipak treba odlučno odbiti i sam pokušaj
da se u nedovoljno upućenoj široj javnosti na ovaj
način bar izazove sumnja kao da u dubrovačkim pri-
vrednim krugovima u ovom pitanju postoji bilo ka-
kova podvojenost u mišljenju. Jer Dubrovnik jeo to-
me progovorio i to jednodušno na jasan i odlučan
način.

Dubrovačka Općina na glas o obustavi pruge
Sušak - Split - Dubrovnik, sazvala je dne 19, marta
anketu svih privrednih ustanova. Na ovoj anketi bile
su zastupane: Trgovačka Obrtnička Komora, Trgo-
vačko Privredničko Udruženje, Savez za unaprede-
nje prometa stranaca, Oblasna skupština, Gostioni-
čarsko-kavanarska udruga i naša Općina, Na skup-
noj konferenciji odobren je postupak Dubrovačke
Parobrođske Plovidbe i izraženo jednoglasno  ogor-
čenje, te upućene protestne prestavke na nadležne
Vlasti: To je bio glas i mišljenje Dubrovnika i to ci-
jelog Dubrovnika, O ovoj konferenciji pisao je i »Ju-
goslovenski Lloyd« u svom broju od 28. marta o. g

Odluku Dubrovačke Parobrodske  Plovidbe da
tivede jednu sedmičnu prugu izmegju Sušaka-Splita i
Dubrovnika odobrilo je ne samo cjelokupno  dubro-
vačko građanstvo, po svojim mjerodavnim prestavni-
cima, nego takogjer i pučanstvo cijele dalmatinske
obale i Hrvatskog Primorja te razne
ustanove. m.

Nakon svega ovog treba se pitati tko daje legiti-
maciju anonimnom dopisniku da govori u ime dubro-
vačkih privrednih krugova i zašto »Jugosl. Lloyd«,
poznavajući ove činjenice, ipak donosi taj dopis sa
ovakovim podnaslovom. Jer očito je da se ovim na-
činom škodi objektivnoj diskusiji o samom spornom
pitanju, a javno mnijenje zavagja se u bludnju i to
putem eventualno neodgovornih lica, koja takovim
nastupima mogu da dizazovu samo nepotrebnu za
bunu. — »Jagosl; Lloyd« spada u onaj "dio naše
štampe, koji ispituje i sadržinu i pozadinu svojih čla
naka, pa se zato propust takovog “postupka u kon-
kretnom slučaju timi teže osjeća. U privrednim pita-

interesirane



njima ne smiju se preko štampe dopustiti udarci pod
krinkama, Zato pitanje legitimacije pisca ovog dopi-
sa nije od male važnosti i »Jugosl. Llovd« treba da
svoj propust radi potrebite objektivnosti otvoreno i
korigira. Pisac neka izvoli pred javnost sa
imenom, jer svakomu je slobodno da zastupa svoje
mišljenje i svoje interese, ali, ako mu takav nastup
pred javnosti ne konvenira, tada neka zna, da niko-
mu, pa ni njemu, nije dozvoljeno da svoje mišljenje
drugom preko“volje nameće, a još manje da mu ga
eventualno i podmeće. Jer dubrovački privrednici
sa svoje strane znatiće da otvoreno demantuju sva-
koga ko pokuša da se proti njihovoj volji posluži nji-
hovim imenom,

svojim

Već po ovom tendencijoznom podnaslovu može
se suditi kakova je.i cijelokupna sadržina ovog član-
ka. Odmah u početku postavlja se ponovno netačna
pretpostavka i na toj pretpostavci izvode se i daljnji
zaključci. Dopisnik doslovno kaže: Prije svega tre-
ba imati na umu, da izmedju Jadranske Plovidbe i
Dubrovačke Parobrodske Plovidbe postoji obaveza
predvidjena u ugovoru sa državom, po kojoj se ne
može dirati u područje drugoga.

Ovako“samovoljno citiranje člana 18 ugovora vi-
še je nego tendencijozno, jer član 18 ugovora glasi:
»Na prugama, za koje Ministarstvo Saobraćaja plaća
predviđenu sumu subvencije i naknade, zabranjena
je svaka međusobna konkurencija među parobrod:
skim poduzećima, bilo menjanjem već odobrene ta-
rife, bilo refakcijama ili puštanjem u saobraćaj  je-
dne paralelne linije neodobrene od Ministarstva Sa-
obraćaja.«

Nakon ovog tendencijoznog uvoda reda se niz 'ta-
čaka, kojim bi trebalo opravdati isključenje D; P. P,
od saobraćaja preko sušačke luke, Mi ćemo se na
te tačke tek u toliko osvrnuti, da se vidi koliko su
neosnovani razlozi, kojim bi se htjelo to nemoguće
stanje održati.

U tački 1. navodi se, da već davno postoji razvi-
jen pulnički saobraćaj preko Sušaka sa parobrodima
Jadranske Plovidbe, a da je dužnost D, P. P. da po-
veća saobraćaj preko Trsta, Neosnovanost ovog sta-

novišta dovoljno nam pokazuje činjenica, da sme

do uvogjenja novog ljetnog voznog reda imali dvije

brze pruge Sušak-Split-Dubrovnik, koje nijesu ticale
Crkvenicu, a isto toliko iz Trsta za Dubrovnik (is-
ključujuć talijanske linije). Zar je to razvijen saobra-
ćaj, pogotovo za prugu Sušak-Split-Dubrovnik, kod
sve većes promela stranaca preko Sušaka?
Jadranska Plovidba podržaje dva put sedmično
prugu iz Trsta ili Venecije tičući Zadar, Šibenik,

















e
Švi žele da kupe Schichiov sapuan,
8
e
Neki se dadu nagovoriti da kupe
druga sredsiva za pranje.

_ :
Većina oslaje vjerna Schichto-
wWome sapunu.

Tko postupa rszboriio ?

Samo onaj, koji ic oprezan!

*

Zaista, pcrcic li rubije ma i samo
jedampui jeftinim i lošim sapunom,
gubite više, nego šio možcic uštediti
na cijeni sapuna u jednoj godini.







Split, Trogir, Makarsku i Matković, a jedan put sed.
mično Trst, dalmatinske luke i Patras. Zar je i toj
područje Jadranske Plovidbe?

U tački 2.) omalovažuje se D. P. P. sa njena tri
parobroda za obalnu plovidbu, te se izvađa samovo: |
ljan zaključak da je ona prvenstveno prekooceanska
slobodna plovidba, te da nije najstarije društvo, već
da je to Krajač u Senju, a zatim Negri i Rismondo,

D. P. P. u istiniu je kao društvo najstarije, dočim
Krajač, Negri, Rismondo kao i mnogi drugi to su sa
mostalni armaturi. D, P. P. sada posjeduje tri paro:
broda za obalnu plovidbu, ali ne smije se zaboravili
da je do pred rat imala za obalnu plovidbu parobro:
de: Dubrovnik, Albaniju, Bojanu, Lapad, Šipan, lo-
krum, Petku, Zaton i Lovrijenac. — Dubrovnik i Lo-
krum za vrijeme rata su potopljeni, a još ni do dan
danas ošteta nije isplaćena.

Zar D, P. P. nema prava da ponovno zauzme svoj
položaj u razvitku i usavršavanju našeg obalnog sa:
obraćaja? i

Na navode tačke 3. mogli bi mnogo toga da izne
semo o susretljivosti Jadranske Plovidbe, ali radi
prelazimo preko toga.

U 4.) tački tvrdi se, da je D, P. P. odbila kupnji
Obalne Plovidbe, a Jadranska Plovidba da je pit
hvatila. Ova tvrdnja nije tačna, već naprotiv je isli
na, da ondašnja Uprava i družinari Obalne Plovidbt

| nijesu htjeli prihvatiti ponudu D. P. P. i akoprem ji

bila mnogo povoljnija. Jesu li ti družinari zadovolji
sa svojom transakcijom? i
U tački 5. ističe se veći promet stranaca preko
Sušaka, kao dobri rezultat intezivnog rada i veli |
kih troškova Jadranske Plovidbe. Mi ne omalova |
žujemo rad Jadranske Plovidbe na propaganđisti
čkom polju, ali“ moramo priznati da je D. P. Pu
tom polju razmjerno više uradila, Takogjer ne smi
se izgubiti iz vida, da je pojačani promet preko Sie
šaka usljedio takogjer usljed popusta na našim ze
ljeznicama, ukidanju vizuma za dolazak Nijemać
kod nas, kao i jake propagande samih Nijemaca, &
ne putuju preko talijanskih luka, g
Sa ovakovim argumentima imalo bi se da sprijeć |
normalan razvoj putničkog saobraćaja na našem Je
dranu, Naravno je, da ovo nastojanje izazivlje ošii
reakciju dubrovačkih privrednih krugova. A Dubrt
vačka Parobrođska Plovidba mora da ustraje u sva
zahtjevu za uspostavu svoje vlastite pruge Sušat
Split-Dubronik, jer bi se u protivnom slučaju oprat
dano smatralo da je odgovorna za napuštanje ! ,
šenje privrednih i pomorskih interesa Dubrovnik
okolice. Sušak je najvažnija naša polazna tačka *
obalnu plovidbu, od koje ni jedno naše društvo. |
smije da bude isključeno. Zato treba najoštrije a
diti što se u opće može da i pomišlja na zabrani
canja Sušaka za sve domaće parobrode, a ZA 5;

P. pogotovo.
4

Dubrovčani, širite Dubrovnčk LS