A A Ž



i x Pre Broj 59,
Strana 2. »DUBROVAČKI LIST« 2 MN
JE UNATE : Kraljevog rodendana, posjetili su Srp pj. |
stvo, Ali ovim smo htjeli konsta Dubrov.. Radn, Društvo i Ši
Zi Pomor sfvo. činjenicu u našem po skom ika grob pok, Antuna Fabris

O »Grdinima« iz naših luka, 2

Prije nego pređem na stvar potrebno je par riječi,
da bude jasniji naslov. Mi nažalost nemamo još naše
pomorske terminologije, pak čujemo još i danas vrlo
često, da naši kapetani sa zapovjedničkog mosta da-
ju zapovjedi u talijanskom jeziku.

Tako se je uvriježila kod nas u pomorstvu i ova
riječ. »ordin«, koja bi u prevodu glasila »nalog«. A
zapravo je to — laički protumačeno — roba i uvjeti
uz koje se imade obaviti prevoz te robe sa brođovi-
ma, Na primjer: neka firma imade u Gružu 200/300
kubika drva za prevoz u Alžir, I sada kondicije Za
prevoz te robe t, j. vozarina, ukrcaj, iskrcaj, agenci-
ja, provizija, rok krcanja i t. d. predstavljaju jedan
»ordin«, i

O tim »ordinima« iz naših luka želimo ovdje, da
našim čitaocima kažemo par riječi.

Da tih »orđina« ima kod nas — uz naš jaki izvoz
na prvom mjestu drvene građe, pak tupine, bauxita, ,
stoke i t. d. — mislimo da je svakome dobro pozna-
to. Mnogi će pak misliti, da uz cbilatost tih »ordina«
i naše osrednje trgovačke mornarice naši domaći lju-
di, u ovom slučaju pomorski agenti, drže u rukama
Sve te »ordine«, i da koristi, koje od toga proizlaze u
formi provizija, ostaju našim ljudima. Nažalost to ni-
je kod ovoga slučaj, tako da možemo kazati, da čak
sve te »ordine« imadu stranci, u prvom redu talijan-
ski pomorski agenti, a onda i drugi, Jer o onoj maloj

količini, koja prođe preko ruku domaćih pomorskih
agenata, nemože se voditi skoro nikakvog računa.

Žalosna je pojava, da kod tolikih parobroda, koje

imadu u prvom redu Dubrovčani, a onda ostali naši
brodovlasnici i kod tolike drvene građe poslagane u
našim lukama (Gružu, Šibeniku, Sušaku i t, d.) jedan
naš brodovlasnik nije u stanju da nađe svom brodu
prevoz (ili kako se to u našim pomorskim krugovi-
ma.kaže: noleđati brod) iz domaćih luka preko do-
maćih pomorskih agenata, nego je prisiljen, da se za
»ordin« toga drva, kojeg sjedeći u svojoj kancelariji

- danomice gleda poslaganog na obali, obrati u ino-

zemstvo, ponajčešće u Trst, koji još uvijek swe to
drži čvrsto u stojim rukama,

Istina je, mi u pomorstvu zaostajemo za mnogim,
čak i manjim narodima od nas, ali otkada smo se oso-
vili na svoje noge, a naročito u ovih deset godina sa-
mostalnosti, mogli smo barem to postići, da se imade
pitati naše luke, ako se iz njih hoće imati tereta,

Bit će ih, koji će nam tome prigovoriti, da to nije
moguće i navesti će nam primjera kako u Londonu
možete naći svaki »ordin« iz bilo koje luke svijeta,
ili kako u Parizu možete noleđati brod iz Tunisa za
njemačke luke, a da se za to nijeste obratili niti Dro-
davaocu u Tunisu niti kupcu u N jemačkoj. Ali sve to
nemože da opravda ono čemu mi Prigovaramo.

Mi znamo, da smo ovom stanju mi sami krivi, a
to poglavito s razloga, što još i dan danas nijesmo
uspjeli da odgojimo jedan kađer pomorskih agenata,
koji bi bio voljan, da sve te »ordine« preuzme, Ne.
mislimo ovdje posumnjati u sposobnost naših pomor-
skih agenata, dapače oni su za ovo kratko vrijeme
pokazali sve dobre odlike našeg naroda za pomor.

Tako reče prorok...

U ono vrijeme, težina grijeha i ropski duh bijaše
sapeo Izrael, Plakahu i naricahu na propašću puka
Izraelskoga.

»Put Sionski plaču, jer niko ne ide na praznik <
(Plač Jer, gl, I, pog. 4.), :

Opustio je hram Salamonov, U blatu najnižem
valja se svećenstvo njegovo. Uzvišeno zvanje niiho-
vo survano je na najprostiji zanat, Raskošan, raspo-
jasan život provede uzori naroda izraelskoga, blate
i obeščašćuju svetinje njegeve. Usne su njihove cpite
lažju,.a misao njihova ilettmjerjem. Mržnja, zloba i
osveta vrline su njihove, a knjiga Mojsijeva u ruci je
njihovoj sredstvo za vlast i pljačku,

»Svećenici njezinj prestupaju zakon moj i skrvne
moje svete sivari«, (Ezah. gl, 22, pot; 6.).

iz ustiju njihovih izlazi tupa tieč, a srce je niiho-
vo puno zlobe i pakosti, Farižejšlina ots eva sa Hoza
njihova, da bi je i slijepac vidio. Okgvje njinavo opa-
ko i lakomo, i ne pozna mmilosrgja. Misao je njihova
lažna i truje Istinu. Okorjelost u zlu je bez Sranica.

Izgubio se kompas, Ljudi utenuše u pokvarenosti,
Zamjeniše vrline za zla, a zla za vrline. Poremetiše

vrjednosti, Proroke, prosvjetitelje, Buditelje morala








ju pom

koga se tiče, u ovom shi O
jer bez ob

ovome malo dublje razmiste,
: luka, t

se rađi o kiristi, koju sada od toga erpe samo a
poglavito Talijani. V. Iv,

Gtrahovinda policije u Dulrovniku.

U zadmje vrijeme sa strane naše policije, predana
je optužba Drž, Odvjetništvu proti velikog broja Bo
gjana, a osim toga ogroman se broj poziva ma policiju
radi raznih drugih »prestupaka«,

U zadnjem broju našeg lista javili smo, da je oko
28 činovnika optuženo u vezi sa konferencijom Dari
zast, Josipa Predavca, 12 gragjana, jer su »bez pri-
jave« dspratili Dr, Krnjevića do hotela. U zadnje da-
ne pak sa strane policije raspuštena je i Hrvatska Či-
taonica i knjižica  »Stjepan Radić« te zabra-
njeno sakupljanje darova za siromašnu hrvatsku dje-
cu, Uprave svih hrvatskih društava pozvane su na
policiju radi preslušavanja, kao: Hrvatska Glazba;
Hrvatska Radnička Zadruga; Hanao; i »Hrvatsko
pjevačko društvo Gundulić«.

U utorak 18, o, mj. policija je pozvala na pre-
slušavanje preko 30 privrednika, jer da nijesu izvje-
sili zastave na 1, decembra. Naravno, da ovako ve-
liki broj trgovaca nije mogao bili preslušan do po+
dne, te su mnogi morali izgubiti cijei dan, a neki su
radi preslušavanja morali radnje zatvoriti, Način ka-
ko se postupa sa ovim privrednicima i koja im će pi-
tanja sa strane policije postavljaju, može se mu naj-
blažu ruku kvalificirati kao šikanacija, Nema toga:
pozitivnog zakona na temelju kojega su trgovci du-
žni postavljati zastave na svoje radnje, već ako se to
do sada iznimno samo u Dubrovniku prakticiralo, to
je zavisilo samo od dobre volje naših trgovaca.
Policajni činovnik g. Jakša Stanić nekim trogvci-
ma postavljao je dapače 1 slijedeća pitanja: Jeste li
Hrvat? — Kojoj stranci pripadate? — Volite li ovu
državu? — Zašto nijeste izvjesili zastave na 1, De-
cembra? — Obavezujete li se u buduće izvjesiti za-
stave? Nekim trgovcima dapače prijetio se je izgo-
nom i oduzimanjem obrtne dozvole,
Privrednici koji podnašaju najviše porezne terete,
koji savjesno i tačno ispunjuju svoje građanske du-
žnosti, nesmiju biti izvrgnuti ovim neumjesnim pro-
gonima, koji ih samo mogu da ogorče. Prava, koja su
stavom svakom «slobodnom gragjaninu zajamčena,







Policija bi trebala da ih u prvom redu štiti, U našoj
državi postoji sveopće izborno pravo tajnog glasa-
nja. Policija može jedino da se informira, dali je net-
ko djeluje kao komunista, ili ne, jer je jedino rad ko-
munističke stranke zabranjen, S

Trgovačko Privredničko Udruženje u Dubrovni-
ku svojedobno donijelo je zaključak, da trgovci nije-
su dužni stavljati zastave na Svojim radnjama,  Si-
gurni smo da će Trgovačko Privredničko Udruženje,
trgovce koji su se držali ovog zaključka uzeti u za-
štitu i protestirati proti postupka policije,

i savjesti, svijesti narodne, zavela je i smotala u vr-
tlog bujica pokvarenosti,

»Proroci njezini složiše se u njoj, kao lav su, koji
riče i grabe plijen, žderu duše, otimaju blago i drago.
cjene stvari, umnožavaju udovice usred hje«, (Ezah,
gl, 22, pog, 25.).

»Ali u proroka Jerusalemskih vidim strahotu; či.
ne preljubu i hode u laži, ukrepljuju ruke zlikovci.
ma«, (Jerem, gi, 23, pog, 14.)

Ne postoje ni Pravda, ni Čovječnost, ni Ljubav,
Kraljevi i knezovi njihovi slave orgije, i valjaju se u
nevaljalstvu i truleži, Pale ruše, otimaju i ubijaju.

»Gle, knezovi Izraelovi u tebi dadoše se da pro-
ljevaju krv svaki svom silom svojom«. (Is, gi, 22,
pos. 6.),

»Knezovi su njezini usred nje kao vuci, koji gra-
be plijen, proljevajuči krv, gubeći duše sramotnoga
dobitka radi«, (Ezah, gl. 22. pog. 27.),

Milosrgja za slugu, roba čovijeka, nema, Nemir j
u narodu! i

»K čineći silu u narodu jedan drugome i svaki bli-
žnjemu svome, dijete će ustajati na starca i nepošten
čovjek na boštena«, (fs, gl 3, pog, 6.),

A_narod, čiji vrhovi čine dno pokvarenosti i pod-
losti? — Zanosi se za svojim uzorima i tone u rasulo..

e
e

x * *

stiž, da stranel noleđavaju brodove 1z našiti 2.






govorio $. prot, Novak Bukvić,











nog predratnog srpskog nacionaliste. Na robi |

Kada se je povorka sa groba ge na Plag;
Kralja Petra bila je dočekana od nekolicine Orjuna.
ša, koji opazivši u povorci jednog uniformisanog SE
naovca, na počasnom mjestu povorke, počeše ks
ti: Živjela Jugoslavija! Dolje Velika Srbija! Kada je
netko iz povorke reagirao sa poklikom Živjela Vel. |
ka Srbija!« Orjunaši su učestali sa poklicima, a Orju.
naš 6, Milivoj Žile išao je 2 povorkom do do Kra.
ljevog Dvora neprestano kličući. U tomi času iz po.
vorke su istupila dva Bokelja u crnogorskoj narod.
noj nošnji, te uperivši revolvere: prema Milivoju žili
ispališe u zrak tri metka, od kojih je jedan pogodio
električnu žarulju i razbio je. Hitce iz revolvera sui
ispalili g, Pero Porobić iz Ercegnovoga i 6. Blagoje
Petković, koji je u Zelenici u vojničkom logoru držag |
kantinu još za vrijeme Austrije?!





Na pucanj iz revolvera publika se je razbježala, |
a policija je odmah uapsila Orjunaša Milivoja  žil,
jer je sa poklikom eventualno mogao koga i da ubije,

Nešto poslije 12 sati popodne, gradom se je raz.



šinila vijest, da je policija u zgradi Sreskog Poglavar.

stva, premlatila orjumaša Žilu 1 Slavića, Njihovi dru.
govi tražili su liječnićku pomoć 1 poveli Dr. Balda
Martechinia, kojega policija nije htjela pustiti u zgra-.
du Sreskog Poglavarstva, da pregleda ozlegjene or.
junaše, U zgradi Sreskog Poglavarstva policija e
pendrecima i nogama tukla orjunaše, čije ie zapama.
ganje silno uzrujalo stanare susjednih kuća,

G, Milivoj Žile nam je izjavio da je njega napao
državni redar g. Dušan Olujić, te ga udario pendre-
kom i nogom,

Ovi strašni dogogjaji u Sreskom Poglavarstvu,
proširili su se gradom munjevitom brzinom, te se je
to sa čugjenjem i zgražanjem komentiralo. Još veća
uznemirenost nastala je u gradu, kada se je doznalo
da je prigodom »puenjave kod Kraljevog Dvora, g.
Risto Šuković, kandidat na šestom mjestu Narodne
Radikalne Stranke za općinske izbore, izletio sa ka-
rabinkom na prozor svoje kuće, koja se halazi u bli
zini Kraljevog Dvora. (Op. slag. možda je ta karabin-
ka služila za olovne kuglice, sa kojima se je g, Risto
irebao produsirati u Općinskoj Vijećnici).

Na večer su priređeni javni koncerti: Hrvatske
Glazbe, Sakolske i Srpske muzike,



Cijelo večer publika je bila uznemirena iz bojazni
da bi se mogle desiti još Strašnije stvari, pogotovo
vidjevši Bokelje, koji javno pucaju po ulicama, da se
nesmetano sa strane policije šetaju gradom i dapače
dolaze i u Općinsku kavanu. Nervoznest se je osje-
ćala u zraku. Vjera u ličnu sjegurnost pokolebana je...

Potpunema smo uvjereni, da je policija uapsila
one koji su nucali iz revolvera, da bi u narodu vladao
veći mir, a smatramo da državno odvjetništvo, ako:
već nije poduzelo shodne korake :da će ih poduzeti,
da se tako povrati vjera, da u Dubrovniku ipak po-
stoji javna bezbijednost, koja nam jamči za ličnu si-
gurmost i na gradskim ulicama,

Na usnama kćeri Jerusalemske presušila je mo-
litva, a žar ljubavi ; slasti

Cvjeta čežnjama Sulam-
kinim.

Zru i rumene se slatki plodovi na prsima njiho:
vim, i strastvenim čežnjama opijaju se sinovi Izraela.

»Sedam će žena uhvatiti jednoga čevjeka govor
reći; svoj ćemo hljeb jesti i Svoje ćemo Odijelo nositi,
Samo da Se zovemo tvojim imenom, skini s nas sra-
notu«, fIs, gl, 4, nog, 1).

Smješi se zavodljiva Judejka smjehom neodoljive
pohote i zavodljivim kretnjama, bestidno šapće svom
napasniku u uho: »Lijepa sam! Moji su zubi stado
ovaca, moje su grudi kao dva laneta blizanca, koja
pasu među hiljadama. Moj je vrat kula Davidova.
»KAD BUDEŠ IMAO TOLIKO ZLATA KOLIKO
TEŽIM, BIT ĆU TVOJA..

— Lijepa si ružo Saronska! Kosa je tvoja kao.
stado koza, koje se vide na Galedu; oči su ti keo dva

(0) ž . : e : Ž
duboka zagonetna jezera, a lice ti je satkano od ru



menih čežnja; vrat ti je gladak i nježan kao mramiot-

ni stup na kome počiva oltar; grudi su tvoje kao dva
laneta blizanca, koja pasu među lianima, a stas ti
je kao cedar libanski. — Prostrti su sagovi u ložnici
mojoj, zavjese su spuštene, Postelja je naša obložena