Strana 2.

DUBROVAČKI LIST

Ukidanje Upravnog Suda za Dalmaciju i Grnu Goru u Dubrovniku.

Projektovano ukidanje Upravnog Suda u Dubro-
vniku, o kojemu je bilo govora u posljednjem broju
našega lista, ma u kojoj formi da bude doneseno,
bila bi jedna povreda Ustavnih propisa, a uz to bi
bio jedan neoprostiv grijeh proti općim narodnim i
državnim interesima, a specijalno proti interesima Dal-
macije i Dubrovnika.

Istina u bivšoj Austro-Ugarskoj Monarhiji posto-
jalo je samo jedno Upravno Sudište za kraljevine i
zemlje zastupane na Carevinskom Vijeću, tako da la-
icima izgleda na prvi pogled, da je to jedan veliki
i nepotreban luksus, što naša Država ima šest Upra-
vnih Sudova i jedan vrhovni-Državni i Savjet. Nego
sistem državne uprave i upravno sudovanje u našoj
Državi -postavljeni su na potpuno inake temelje, nego
u bivšoj Austriji, i naš je sistem nesumljivo i moder-
niji, i teoretski bolji — pogotovo ako se u cjelini
sprovede u život; dok je već i dosadanje djelovanje
Upravnih Sudova donijelo neocjenjivih koristi i bila
čvrsta garancija pravnom poretku u Državi, pogotovo

u današnje poraino doba. Kada bi sporost i partijska.

opredijeljenost Centralne Uprave, bila dovela u pitanje
Ustavom i zakonima zagarantovana prava pojedinaca,
čemu ni institucija Državnog Savjeta nebi mogla da
mnogo pomogne, još kod sastava, načina postavljanja
i ogromne: količine poslova Državnog Savjeta, .

Svaki akt državne uprave, kojim su bili tangi-
rani zakonom priznati interesi pojedinca, morao je da
se konačno raspravi i odluči u bivšoj Austriji u re-
sornom Ministarstvu, pošto je prošao sve niže instan-
cije, i tek pošto je palo Ministarsko riješenje, mogao
se je spor iznijeti žalbom pred Upravno Sudište.
Po našem sistemu u upravnom postupku abrogirana
je treća upravna instancija, i poslije riješenja druge,
svaki upravni spor zameće se tužbom. kod Upravnog
Suda — u koliko se ne radi o Ministarskom riješenju
ili Ukazu, koje riješava Državni Savjet, i biva od na-
dležnog Upravnog Suda i presugjen — tako da dana-
šnji Upravni Sudovi, već sada, kada još nema toliko
potrebnog zakona o Centralnoj Upravi, riješavaju ogro-
mnu količinu poslova, koje bi inače morala da rije-
šavaju Ministarstva, a interesovane stranke, mjesto da
toliko čekaju na 1iješenje jedne upravne vlasti, dolaze
do presuda i odluka nezavisnih sudova, koji su dobro
upoznati i sa svim zakonima, i sa prilikama i potre-
bama svoga teritorija.

Kad se uz to uzme da je stvarna nadležnost naših
Upravnih Sudova, kao takovih, šira od nadležnosti
nekadašnjeg Austrijskog Upravnog Sudišta, a da je
Upravnim Suđovima uz to naknadno bilo stavljeno
u dužnost i disciplinsko sudovanje državnim službe-

< nicima, sprovagjanje izbora za Oblasne i Sreske Skup-

štine, vršenje kaznene vlasti nad članovima Oblasnih
i Sreskih Odbora, sugjenje u II. molbi monopolskih
krivica i vršenje još nekih funkcija — i konačno po-
gleda na današnje stanje našega zakonodavstva, tada
može i laik da uvidi zašto je Austriju moglo da zado-
volji jedno Upravno Sudište, a kako je u našoj Državi
neminovna potreba da se postojeći broj Upravnih su-
dova još poveća što je u ostalom po današnjim zako-
nima i uslovljeno, kako će biti niže navedeno — inače
trebalo bi mijenjati čitav sistem a izmijeniti i Ustav.

Članom 102. Vidovdanskog Ustava ustanovljeni
su Upravni Sudovi i statuirano je da će posebni zakon
odrediti sjedišta, djelokrug i. organizaciju Upra-
vnih Sudova.

U izvršenju te odredbe Vidovdanskog Ustava do- |

nesen je zakon o Državnom Savjetu i Upravnim Su-
dovima od 17. Maja 1922,

. Član 6. toga zakona odregjuje da Upravni Sud
zasjedava u istom mjestu gdje i Apelacijoni Sud i ima
s njime istu prostornu nadležnost, dok član 48. istoga
zakona, koji se nalazi u prelaznim naregjenjima, odre-
gjuje, da će, do donošenja jednog zakona o uregjenju
sudova za cijelu zemlju i ograničenja mjesne nadle-
žnosti Apelacijonih Sudova, biti šest Upravnih Sudova :
u Beogradu Za Srbiju i Vojvodinu, u Zagrebu za Hr-
vaisku i Slavoniju sa Megjumurjem, u Celju za Slo-
veniju sa Prekomurjem, u Sarajevu za Bosnu i Her-
cegovinu, u Skoplju za Južnu Srbiju i u Dubrovniku
za Dalmaciju i Crnu Goru,

: Članovima 12. 18. i 14, istoga zakona statuirana
je. potpuna nezavisnost i stalnost članova Upra-
vnih Sudova,
Prama tome ukidanje ma i jednog od postojećih
Upravnih Sudova, pa makar i jednina S Ed ičim za-
konom, bilo bi očito da Ustava, jer se ustavni
propisi mogu mijenjati samo na način igj
Ustavu i kvalificiranom većinom. SV ju
Ne samo da se dakle po ustavnim odredbama
ne smije ukinuti niti jedan od postojećih Upravnih
Sudova, nego što više, pošto će se sada sprovesti po-
sebnim zakonom reorganizacija sudstva u Državi, mora
se istovremeno broj Upravnih sudova povećati, na nas
čin da bude toliko Upravnih Sudova, koliko Apelaci-
jonih, i da ue njihove mjesne nadležnosti pokrivaju,
dok sada Upravni Sud u Dubrovniku obuhvata terito-
tijalnu nadležnost dvaju Apelacijouih Sudova a dije-
lom i trećega (Višeg Zemaljskog Suda u Splitu, Veli-
likog Suda u Podgorici i Apelacijonog Suda u Skoplju).
Tek sprovagjanjem ovakove organizacije Upravnih
Sudova, sprovela bi se u život potpuno i zamisao tvo.
raca Vidovdanskog Ustava i Zakona i Državnom Sav-
jetu i Upravnim Sudovima, koji su abrogirali treću
instanciju u administrativnom postupku i upravno su-
dovanje postavili na modernu i solidnu bazu. Jednim

valjanim zakonom o Centralnoj Upravi, izvršilo bi se
toliko potrebno omegjenje stvarne nadležnosti državnih
upravnih vlasti i mogla bi se da sprovede predvigjena
decentralizacija Državne Uprave, te bi time bila stvo-
rena mogućnost valjane i shodne državne uprave u
pojedinim upravnim jedinicama, koje bi trebalo zao-
kružiti prema ekonomskim interesima i teritorijalno
uvećati, a Upravni Sudovi stekli bi svoje istinsko zna-
čenje, i imali i preobilje posla. — S druge strane na
taj način bi se izvršila i jedna velika ušteda, jer bi
se Ministarstva rasteretila, i mogla bi da u velike svedu
broj svoga činovništva, dok bi povećanje broja Uprav-
nih Sudija bilo surazmjerno vrlo neznatno. — Koliko
bi time dobio pravni poredak u Državi očevidno je,
kao i to da bi na ovaj način moralo da postepeno
nestane svakog partizanstva u administraciji, pod ne-
posrednom i strogom i slobodnem kontrolom Upravnih
Sudova, koji su ujedno i disciplinski sudovi. —

Kad bi se naprotiv ozakonila odluka Gospođe
Ministara Pravde i Financija, značilo bi to ne samo
povrijediti Ustavne propise, nego, poljuljati iz temelja
čitav ovaj sistem, srušiti ono što je sazidano toli-
kim naporima i što još ima da se dobrim dijelom
tek uvede u život, značilo bi utvrditi dopuštenost mi-
jenjanju i odredaba o nezavisnosti Upravnih Sudova
u izricanju pravde, čime bi njihova zaštita, i kontrola
upravnih vlasti, postali iluzornim, značilo bi napokon
da se, jednim vješto ubačenim članom u jedan Finan-
sijski Zakon, mogu poništiti sve tekovine Vidovdanskog
Ustava i sva politička i gragjanska prava.

Gospoda Ministri motivišu svoju odluku potrebom
štednje. Mi se pitamo što bi država zaštedila ukidanjem
Upravnog Suda u Dubrovniku ? — Kancelarije suda
su u državnoj zgradi, u kojoj ima još toliko od go-
dina. neiskorišćenih prostorija, dok se u interesu tu
iste šrednje plaćaju masne kirije za druga državna
nadleštva, koja se nalaze u privatnim kućama. — Oso-
blje ima, koliko nam je poznato, nedovoljno - jedan
predsjednik, tri sudije, jedan sekretar, jedan pisar, jedan
arhivar, jedna dnevničarka i dva služitelja. — Koliko
bi od tog osoblja moglo da otpadne ukidanjem suda ?
Možda jedna ili dvije osobe-a koliko bi iznašali putni
i selidbeni troškovi osoblja, koje bi imalo da seli u
novo odredište, i penzije reduciranim mladim i spo-
sobnim ljudima? Kako bi ta pak štednja izgledala za
Narod, koji bi iz najudaljenijih krajeva Dalmacije i
Crne Gore, gdje mahom i nema modernih saobraćajnih
srestava, morao da ide da traži pravdu čak u Sarajevu ?

Kako bi se pak i kojim troškom moglo da vrši

disciplinsko sudovanje u Sarajevu za državne službe-
nike iz Dalmacije i Crne Gore, idk što bi to značilo
za optuženika. ? |

Zar je io štednja, toliko naglašavana od današnje
Vlade, da protuustavno hoće da ukida Upravne Sudove,
koji su vitalna potreba, još u danšanje doba raspoja-
sanih strasti i krupnih afera, dabi se uštedilo par sto-
tina hiljada dinara, dok se uzdrži osamnaest Minislar-
stava sa bezbroj nepotrebnog činovništva, trideset i tri
Oblasti sa trideset i tri Velika Župana i nebrojenim
referantima, trideset tri Oblasne Skupštine sa ogromnim
brojem poslanika i činovnika, toliki Universiteti i srednje
škole-a tek još imaju da se organizuju nebrojene sreske
samouprave sa svim svojim kolosalnim aparatom koji
će opet pasti na teret Države u pomanjkanju sobstve-
nih sredstava za samostalan život — barem u prečan-
skim krajevima. —

Razlog pomanjkanju dovoljnog posla ne može
da bude opravdan. —

Gore pomenuta organizacija Upravnih Sudova
bila je predvigjena onda, kada Upravni Sudovi nijesu
imali nida sude po upravnim sporovima. (čl. 102 Ustava)

Megjutim Upravni Sudovi dobili su svu silu no-
vih funkcija istovremenim i poznijim zakonima.

Po zakonu (od 26, Aprila 1922) o Oblasnoj i
Sreskoj Samoupravi Upravni Sudovi sprovagjaju izbore
za Oblasne i Sreske Skupštine i komačno riješavaju o
valjanosti istih, te ovjeravaju mandate odnosnih po-
slanika, vrše kaznenu vlast nad članovima  Oblasnih
i Sreskih Odbora, riješavaju žalbe protivu riješenja
sreskih Poglavara, koji bi zadržali od izvršenja odluke
Sreskog Odbora i Sreske Skupštine.

Po zakonu (istoga datuma) o Opštej Upravi kod
Upravnih se Sudova polažu ispiti za sreske Poglavare.

Po zakonu (od 31. Jula 1925.) o činovnicima i
ostalim državnim službenicima gragjanskoga reda U-
pravni Sudovi vrše disciplinsko sudovanje na1 velikim
dijelom državnih službenika.

Konačao čl. 67 tačka IV Finansijskoga Zakona
za 1927/28 god. stavljeno je u dužnost Upravnim Su-
dovima razmatranje i sugjenje prestupnih monopolskih
krivica u drugom stepenu i razmatranje riješenja u
monopolskim krivicama na osnovu propisa čl. 5 i
11 Ustava. —

Toliko općenito, a specijalno za Upravni Sud u
Dubrovniku, poznato nam je da je baš u ovoj godini,
valjda ne radi nestašica poslova, bio postavljen i treći
sudija i to još prije nego je bilo nadošlo sudovanje
u monopolskim stvarima, koje uslovljuju sigurno
veliki posao.

Kvalitativno uvjereni smo da je posao kod U-
pravnih Sudova neobično težak velik; kod aminjeg
nesavršenog zakonodavstva, i kod kolizije raznih za-
kona K polna — :

O se pak hoće da tako optereti Upravn “
dove, da nastane stanje, kakovo je kod! Državnu

“Br. 40.

Saveta, tada je daleko bolje da Upravnih Sudova i ne
bude — jer oni neće moći odgovarati svojoi visokoj
zadaći.

Dokazali smo dakle da bi projektovano ukidanje
Upravnih Sudova uopće, a specijalno Upravnog Suda
u Dubrovniku, bilo protuustavno i u opreci sa najvišim
Državnim i narodnim interesima, a da razlozi nave-
deni od Gospode Ministara ne stoje.

Svakako stoji da je Dalmacija sa ovim i ovako-
vim Upravnim Sudom bila potpune zadovoljna i na
rad istoga ponosna, da se je Upravni Sud u Dubro-
vniku pokazao na. visini svoje zadaće te da je nje-
govo djelovanje u svakom pogledu bilo neprisiupačno
svakom utjecaju i zasnovano na zakonskim propisima
bez obzira na partije i plemensku opredijeljenost —
čak i državnu pripadnost. To je u ovom današnjem
poratnom vremenu i u vrtlogu partijskih strasti i borbi
jedna velika tekovina, i jedna solidna garancija za
razvoj ove naše, tolikom krvi otkupljene i poslije to-
liko vjekova ujedinjene, Države u modernu pravnu
Državu, koja će moći da zauzme zavidno mjesto megju
kulturnim državama.

Duboko smo uvjereni da će Dalmacija učiniti
svoju dužnost i dići muževnu riječ da se Upravni Sud
za Dalmaciju i Crnu Goru uzdrži, i da će se svi Dal-
matinski Narodni Poslanici, bez obzira na partije, naći
u ovom općem našem interesu na okupu, dok se po-
uzdano nadamo da će i jedini Hrvat i Dalmatinac u
Ministarskom Savjetu, znati što mu je dužnost, kad
jednom nije mogao da predupredi da do ovakove
odluke njegovih kolega dogje.

Još nešto, bez obzira na sve ono šlo je izlo-
ženo, Dalmacija, koja ima desetvjekovnu široku općin-
sku autonomiju, koju je uspjela da održi teškom bor-
bom za tugjinskog gospodstva, koja ima potpuno inake
upravne zakone, neće nikada moći dopustiti da ona
baš u najvitalnijim svojim interesima, dogje pod Bo-
snu i Hercegovinu, koje još nemaju ni organizovanih
općina, koje su bile njemačko-magjarski pašaluk, gdle
vladaju još dijelom turski a dijelom specijalni zakoni,
a i specijalne prilike, koje slobođarskoj Dalmaciji ni-
jesu srodne.

Ako Dalmacija baš mora da izgubi svoj Upravni
Sud, što ne smije da bude, tada Dalmacija može da
dogje samo pod Upravni Sud u Zagrebu, i pod ni-
jedan drugi.

Rad Dubrov. Obi. Skupštine.

U broju od 7. t. mj. donijeli smo izvještaj sa
prve sjednice jesenskog zasjedanja Dubrov. Oblasne
Skupštine. Nastavak sjednica radi ograničenog prostora
nijesmo mogli donijeti u prošiom broju, pak to či-
nimo danas, Ek

Prihvaćen je hitni predlog poslanika g. Dinka
Sarnečića, da se hitno zairaži otvaranje osnovnih škola
u Kuni, Potomju i Osobjavi. U tom smislu upućena je
depeša Ministru Prosvjete,

Skupština je stavila na raspolaganje veterinarskom
oblasnom referentu Din. 5000 za suzbijanje zaraznih
bolesti na stoci.

Za trećeg skupštinskog tajnika izabran je samo-
stalni demokrata g. Luka Oreb. :

U pitanju osnivanja stanica za opasivanje kobila
i mazaka prihvaćen je zaključak, da se isposluje, da
ostane stanica za kobile u Metkoviću i da se ustanove
dvije nove stanice za opasivanje mazaka i to jedne u
dubrovačkom kotaru, a druga u Vrgorcu. :

Pitanje ukinuća poljoprivredne stanice u Metko-
iću i preuzimanju državnog rasadnika u Čibači, pre-
pušteno je Oblasnom Odboru, da najprije ispita ren-
tabilitet ovih rasadnika, te o tome izvjesli skupštinu.

Poslije odmora skupština je uputila Kancelariji
Nj. Vel. Kralja ovaj telegram : ,Sa prve sjednice Oblane
Skupštine dubrovačke oblasti podastiru oblasni posla-
nici Vašem Veličanstvu izraz nepokolebive vjernosti i
odanosti“ #

G, Andrija Hrislić, izabran je jednoglasno za taj-
nika odbora za uredu i ostale zakonske predloge, a
g. Petar Vukosov za presjednika odbora za molbe
i žalbe. ;

.. Na sjednici od 8. o. mj. primljene su jednoglasno
i bez debate Uredba o poslovnom redu Skupštine, a
više raznih molba upućeno. odboru za molbe i žalbe.

Na sjednici od 9. 0, mj, jednoglasno je prihvaćen
predlog poslanika g. Kolumbića, koji se odnosi na
uredbu o regulisanju ribolova u Neretvi i mjera proti
tamanjenju ribe minama, koje će biti vrlo elikasne.
Bitiće ponovno uspostavljene ribarske straže uz zajed-
ničku saradnju državnih i općinskih organa. Na ovoj
je sjednici raspravljeno i pitanje skupštinskih prosto-
tija, jer su prostorije u ,Villa Elisa“ otkazane. Zaklju-
čeno je, da se nagju nove prostorije, ili da se even-
tualino ostane u dosađašnjint, :

Na sjednici od 10. 0. mj. presj. Obi, Odbora £.
Dr. Koprivica, referisao je o toku konterencije svili
predsjednika Oblasnih Odbora u Beogradu, te o ko-
racima, koji su poduzeli ža pripomoć narodu koji je
Postradao od suše i o ishrani pasivnih krajeva ove
oblasti. — Skupština je odgogjena do prosinca, kada
Će se uzeti u pretres Proračun za 1928.
Tamanjenje ribe dinamitom.

Naša Oblasna Skupština prihvatila je j

jedni e jednoglasno

i presjednika Obi, Skud. g. Raka, o oto

Ma 1 uputila ga lučkoj kapetaniji I. reda u Du:

4 Slota. dobije a a da ribarski stražar (pele
, otorni ; PRačin,

lakše obavljao svoju službu, novi na