——

U Dubrovniku

I

 Januara 1898.

Cijena listi.
Za Austro-Ugarsku, Bosnu i

Hercegovinu na godinu fior. 5.50

Za Srbiju i Crnu goru na go-
dinu fior. 6.

Za sve ostale
franaka 15 u zlatu.

zemlje na godinu

Za Dubrovnik na godinu fior. 5.

Na po godine i na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 10 novčića.

Za oglas?, [riposlano, izjave
javne zahvale, računska izvješ
ća i slične objave plaća se 10 novč.
od retka (sitnijeh slova). Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne
maju se.

pri

Broj 1.

Izlazi svake Nedjelje.

Godina V]I.

Početkom nove godine otva-
ramo predplatu na naš list.
Cijena mu je na godinu:
za mjesto... DOL. 0. —
» Austro-Ugarsku. , 5.50
» Srbiju i Crnu Goru, 6.—
» ostale zemlje 15 fran. u zlatu.
Za po godine i tromjesec su-
razmjerno.

Računimo se!

Da vam srce s mjesta plane,
Kad pomenete izgubljene dano.
Branko.

Ova se dva stiha velikoga pjesnika mo-
gu upisati kao bilansa naše istorije u godi-
.ni 1897. Kudgod po rastrkanome narodu

pogledamo posvuda se redaju  ,izgubljeni
dani“ za srpsko pleme. Izgubljeni su, jer po-
litika afirmacije narodne energije nije bila u
ovoj godini nego isprazna riječ i licumjer-
stvo, jer je na Balkanima propao u ,noćne
talase“ jedini zlatni čas naše povijesti, nasi-
Ijo i egoizmom tugjinaca a našom  noizre-

civon malodušnosti, jer ni jedno književno

djelo nije svijeta ugledalo da svjedoči za
stvoriteljsšku moć srpskoga genija, jer su se
najljepše ,narodne slave“ za kojima uzdisas-
mo od Kosova provrgle u blato i odurni
miris notitičke baruštine, jer se, napokon,

KS _ vekaci dogagjaji pripravljaju svuda, a samo

ih mi nikako ne vidimo. U potpunoj apatiji,
u nedostajanju gragjanskih vrlina, u impo-
tenciji patriotizma, u potpunom siromaštvu
misli i akcije pozdravljamo minulo ljeto i
čemerom i zebnjom gledamo u novo. Mi ko-
ji ove retke pišemo nijesmo kadri progovo-
riti utješljivu riječ narodu. Neka je drugi
reče ako može. Jer nas ne savlagjuje žalost,
ni strahovanje zbog poplavice tugjinske, ne-
go zbog nečesa što u samijem nama nema-
mo i ne možemo i nijesmo kadri imati.
Beznačajnost, apstrakcija, anarkija, du-
ševna besplodnost — ovo su značajne crte
našega plemena ili, da bolje rečemo, vogj&
njegovijeh pri kraju ove, u istočnoj povijesti,
zlamenite epoke i ne samo našega, nego i
brackoga nam plemena hrvackoga i svega
jugoslovenstva. Zaludu mi, preživjelom našom
polemikom, tražimo da ocrnimo jedni druge
i da prikažemo bracko pleme u najtamnijim
bojama ,ad exaltationem“ naših zajedničkih
neprijatelja. Istina je ova, da se od Drave
do Crnoga Mora i od Dunava do Jadranske
obale pod različitijem mjesnijem prilikama
iste slabosti objavljuju, ista nepopravljivost,
ista atrofija naše volje. Dugo bi nas zanijela
analiza ovoga duševnoga stanja Jugosloven-
stva. Ali nema sumnje da se sami simpatič-
ni motrioci u inostranstvu počimlju uvjera-
vati da se u balkanskim narodima ne vide
znaci teške, ali vesele gestacije novijeh vre-
mena, nego staračka drhtavica preživjele
mladosti. I to je što nas dovodi u brigu za
budućnost i za samoopredijeljenje naše rase.
Mi, dakle ne vidimo nego tmine na na-
rodnome orizontu. Sporadične pobjede  neza-
visnijeh elemenata nijesu kadre preobraziti
veliku baruštinu afarizma, bez ideala i bez
volje za rad, u kojoj živimo. Omladina gubi

)

veselje života, bori se za kruh, predaje se
vlastodršcima, pa i same njezine prostrane
osnove i žednja za širim jedinstvom nalazi
u redovima svojih savremenika neumoljive
protivnike!

Sto će od nas biti? Sto se sprema na-.

šemu plemenu? A što može da se izleže iz
plemena ostavljena od svuje djece? Barem da
nam siromaštvo čemu služi, pa _:la dademo
financijskoj tiraniji ovoga vijeka primjer mla-
doga naroda koji dostaje i bez novaca  po-
zivu jakih, novih vremena! Ali ni to! Siro-
maštvo nas je demoralizovalo, a bogatstvo
nam kvari srce i tako ničim ne koristimo
narodu. Što je Leopardi govorio sestri Pao-
lini :

Miseri o codardi figliuoli avrai:

Miseri eleggi!*)
mi to ne možemo reći našoj djeci, jer smo
udružili jedno s drugijem i teturajući po du-
ševnim i političkim tminama čekamo ,i pro-
sjaci i podli“ da o našoj sudbini odluče sil-
nici ovoga svijeta!

Mi iz dna duše vapimo za jednim  čo-
vjekom. Skrajno je vrijeme da se pomolii da
spasi budućnost naše rase. Taj bi spasitelj
bio pozdravljen visvkim klicanjem velike ne-
iskvarene mase bezimenoga naroda koja hle-
pi za nečijem novijem, koja umije ljubiti i
žrtvovati sebe i umirati za rodnu zemlju. Ali
što bi taj čovjek imao biti! Imao bi udru-
žiti rad jednoga Vuka sa prostranim mi-
slima jednoga Mihajla ili Petra II. Petrovi-
ća, pa da snažnom rukom, poput velikoga
Korsikanca, ne podmićen, neopčinjen sjajem
dvorova, ne pomiješan svagjama i strastima
naših političara, djevičanske duše, hrabar i
čist baci jugoslavenstvo na stazu ujedinjenja
i rada za jednu, jedinu misao. Ali toga čo-
vjeka mi ne vidimo, ako mu i hitamo dola-
zak plačem našijeh obezglavljenijeh plemena.
Ovim suzama i ovim čeznućem ulazimo u
strašni problem nove godine. Neka nam se
Gospodin smiluje, a narodu doviknimo: Sur-
sum Corda!

R. N.

ie
Dubrovnik 31. dećembra 1897.

Običaj je da se početkom nove godine
progovori o dogogjajima što su se tijekom
minule godine zbili, o posljedicama što su ih
oni izvršili, i o napretku ili nazatku ideje,
Stranke, naroda što dotični list zastupa.
Štampi, koja se ne osvrće ni desno ni lijevo
već samostalno i nezavisno svoju zadaću
vrši, ovaj novinarski običaj pruža rijetku
priliku, da, sabravši dogagjaje i rad, progo-
vori savjesno i istinski, u koliko se čovjek
običan i dogagjajima savremen može istini
približiti,

Od jednoga našega saradnika, čovjeka
učena i rodoljuba, primili smo gornji članak.
Pročitali smo ga dva i tri puta. Iz sadržine
njegove proviruje skrajnji pesimizam, ali pe-
simizam rodoljuba, koji duboko osjeća, koga
nevolje i neuspjesi narodni teško bdle. U te-

TRECI g .. i. . a:
oškijem narodnijem prilikama pesimizam  ro-

doljuba, i ako pretjeran, više koristi od pra-
znoga oduševljenja i sumnjivog  patriotizma.
Pravi rodoljub odvažno gleda dogagjajima i
prilikama u lice poput vješta hirurga koji

*) Imaćeš prosjačku oli podlu djeeu: izberi prosjake!

nožem u ruci odstranjuje bolesne udove ti-
jela, da ne okuže cijeli organizam.

Teške su riječi pale u gornjem članku.
Da ih je kazao protivnik, koji nas mrzi, koji
nam jamu kopa, spremni bi bili da se s njim
razračunamo. Drukčije je to, kad_ progovara
ojagjena duša patriote, koji gleda kako i mi
»Vojijem vlastitijem radom pomažemo nepri-
jatelju, da regbi u bezdan skotrlja naše ide-
ale, i to u času kad smo mislili da su se
stvari pravijem putem uputile. Samo ko du-
boko osjeća, samo ko žive za napredak i
ostvarenje narodnijeh ideala, znade što je
razočaranje, što je bol.

Naglasili smo tu skoro u jednom članku,
da rad naše inteligencije ne stoji ni u kakovu
razmjeru sa dobrijem sposobnostima i živo-
tnom snagom srpskoga naroda. Nepismen
srpski narod i gotovo nepismeni njegovi vo-
gje umjelj su stvoriti Srbiju i Crnu Goru, a
inteligencija koja je odatle nastala znala je
i znade većim dijelom samo bruku praviti.
Njemačko i italijansko jedinstvo stvorila je
inteligencija, a kno da je sugjeno našoj inte-
ligenciji da  parališe narodnu sposobnost i
energiju. Ovaj problem dostojan bi bio jedne
oveće studije nego što je članak u jednom
političkom listu.

Naš prijatelj u gornjem članku veli, da
bi ga daleko zanijela analizacija današnjega
stanja. Mi ćemo ipak pokušati, da ga u kru-
pnijem potezima predočimo.

Poteškoće, koje staju na put napretku
jugoslavenskih plemena, različite su prirode,
spoljne i nutarnje, tako se kad i kad ukr-
štavaju i pod takovijem se vidom pokazuju,
da ih je teško razlikovati i presuditi, da li
su to zbilja poteškoće ili ti promicala narod-
noga boljitka, jer se kod Jugoslavena tako
miješaju crkva, spoljni uticaji, plemenske mi-
zevije, da ko nije oboružan pravijem znanjem
i bistrijem razumom nehote i u dobroj na-
mjeri lako sagje s pravoga puta. I to jedino
može da donekle pravda, ali ne da opravda,
našu neiskusnu i sujetnu inteligenciju.

Danas Hrvati, Srbi i Bugari stoje jedni
prama drugijem na “ratnoj nozi sa zapetom
puškom, da protivnika-brata unište i štete mu
nanesu, što prošlogodišnji dogagjaji u vrije-
me kraljeva boravka u Zagrebu i izgredi
Bugara proti Srbima u Maćedoniji dokazuju.
Ovaki način borbe ne pristoji se braći, ne
tobože zbog platoničke bratske ljubavi već
zbog elementarne zaštite vlastite individual-
nosti i vlastitijeh interesa. Pravi Srbin ne
smije uživati, što Magjar zapovijeda na Ri-
jeei i u Zagrebu, kao što pravomu Hrvatu i
Bugarinu ne bi imalo biti milo, što Kallay
pašuje u Sarajevu i pripravlja struji ,Drang
nach Osten“ (prodiranja na istok) zemljište
do Soluna. Kao što_ jedno upropašćuje ove

tako drugo Slabi one. S toga borba izmegju

Hrvata, Srba i Bugara trebala bi da bude
poštena kulturna utakmica, sa načelom: brat
mi je miliji od tugjina, jer malijem  narodi-
ma nema danas opstanka, ako se megju so-
bom ne udruže. Na taj način mogu samo
spoljnijem uticajima i spletkama stati na put.
Oudnovato je da ova tako spasonosna misao
ima veoma malo zagovaratelja megju Hrva-
tima i Bugarima. Kod Hrvata jedva se na-
gjoše u posljednje vrijeme dva čovjeka, Bar-
čić i Potočnjak, sa jednijem dijelom  hrvat-
ske omladine, te stadoše riječju i perom za

E.

narodnu misao raditi. Kod BugarA ih je još
manje, osobito otkada Srbi ove godine polu-
čiše neke uspjehe u Maćedoniji.

Zajednica balkanskih slovenskih država,
kojoj su posjetama vladara u Sofiji, Beogra-
du i na Cetinju bili udareni početci, ne daje
onijeh znakova života, što bi rodoljubivo sr-
ce očekivalo. Istina da nije bilo prilike, da
se ta zajednica djelom pokaže, ali izgleda da
se je ostalo pri prvijem početcima, dajbudi
tako naši neprijatelji spoljni i domaći rados-
no pripjevaju.

Prošlogodišnji Vidov-dan i ovogodišnji
Gjurgjev-dan obradovaše svakoga Srbina i
Slavena, dok dogagjaji koji se posljednijeh
dana odigraše u Biogradu ispunjaju srca ne-
kom zebnjom, kao da će se stvari povratiti
u staru i pogrešnu kolotečinu, tako naši pro-
tivnici trube, a kad se oni vesele, nama ne-
ma radovanja.

U Bosni i Hercegovini srpski nar»d
ustao da se brani od Kultur-triger-4, a pra-
voslavno svećenstvo sa vladikama našlo se u
protunarodnom taboru, i Kallay je bio odli-
kovan u najvećem jeku borbe. U Ugarskoj,
Hrvatskoj i Slavoniji Srbi se povukoše za
crkveno-narodnu autonomiju i tu se uspješ-

Mini
aća) f

a

no bore za održanje iste, dok na političkom

polju ne daju o sebi glasa, no su se još u
Ugarskoj počeli megju sobom na novo sva-
gjati. U Dalmaciji, Dubrovniku i Boki mr-
tvilo, da ne rečemo što gore. Na kulturnom
polju osim prenosa Vukovijeh kostiju nije bi-
lo nikakve znatnije pojave. O Hrvatima malo
se-ima što reći, jer sami ne mogu povesti
nikakve znatnije akcije, dogagjaji na Rijeci,
u zagrebučkom saboru i sudbena rasprava
zbog umorstva u Sjeničku veoma su tužni.
Samo pojava Narodne Misli daje nade za
pravilniji rad u budućnosti.

Iz ovakijeh pojava teško je išta dobro
zaključiti. Ima dosta tamnijeh strana  Poja-
vila se je ove godine i po koja svijetla po-
java, te i ako je prešla kao raketa, ipak je
dokazala da narodno srce u Srbina jako bije,
da narodna svijest nije uspavana, a to znači
mnogo.

I ovu godinu preživjesmo u krizi, koja
traje od dulje vremena, i čije riješenje ne će
lako brzo nastali, kao što bi čije rodoljubivo
srce željelo. Jedino riješenjem ove krize nesta-
će onijeh tamnijeh strana. Sa svim tim i
dan današnji moglo bi biti kod inteligencije
i vogja manje beznačajnosti, manje anarhije
i manje duševne besplodnosti. Kad bi toga
manje bilo, bilo bi i manje razočaravanja i
očajavanja. -

Naše je konačno mišljenje, da se kao
Srbi do danas nemamo čemu radovati, ali
nemamo razloga ni očajavati za narodnu bu-
dućnost. :

ie
Domaće vijesti

Ugarska. — Na 30 dećembra držaće se u
Višću veliki srpski narodni zbor, na kojem će se
prosvjedovati prvtiv zakonskog predloga o pomagja-
rivanju imena sela, varoši, gradova. —  Tokogjer
se vode pregovori megju S:bim, Slovacima i Ru-
munima, da se u +mislu programa narodnosne g
kongresa učine zajednički koraci u stvari spomenu-
tog zakonskog predloga. — Bulimpeštanska srpska,
slovačka i rumunska sveučilišna «mladina izradila
je memorandum, koji će podnijeti sveučilišnom rek-
toru Hercegu. Rektor je sem bio izjavio, još prije

sas