U Dubrovniku 20. Februara 1898.

Cijena listi.
Za Austro-Ugarsku, Bosnu i

Hercegovinu na godinu fior. 5,50

Za Srbiju i Crnu goru na go-
dinu fior. 6.

Za sve ostale
franaka 15 u zlatu.

zemlje na godinu

Za Dubrovnik na godinu fior. 5,

Na po godine i na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 10 novčića.

Ka
šalju e sdministraciji Du]
<Q patki
Dopisi se šalju uredništvu.

Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglase, priposlano, izjave

. javne zahvale, računska izvješ-

ća i slične objave plaća se 10 novč.

od retka (sitnijeh slova). Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne pii-
msju se.

Broj 8.

Izlazi svake > Fedjelje

Godina V]I.

we Šiljanje lista
obustaviće se bez obzira
svakomu koji do svrhe
Marča o. g. ne podmiri
lanjsku pretplatu. =

Adresa

Addresa? Koja? — O hrvatskom držav-
nome pravu na Dalmaciju sa Dubrovnikom
i Bokom, Bosnu i Hercegovinu. Već unapri-
jed opažamo da mnogi čitaoci u znak do-
sade počimlju zijehati. Ne bojte se, bićemo
kratki, ne ćemo vam dugo dosagjivati. Jedi-
no iz novinarske dužnosti a u oskudici za-
nimivijeg predmeta odlučismo na ovome mje-
stu o ovome po sto puta pretresanome pred-
metu nekoliko riječi progovoriti.

Prije nego se je sabor otvorio, znali
smo, da ćemo ove godine imati dvije hrvat-
ske adrese da probavimo, ali ne bijasmo si-
gurni, hoće li ovoga puta dalmatinska vlada
dozvoliti da se o tome povede riječ. Trebalo
je da sabor glasuje adresu u kojoj će barem
izraziti čuvstva vjernosti i odanosti Nj. Veli-
čanstva prilikom 50-godišnjice sretnog vla-
danja. Pošto je danas hrvatska većina u sga-
boru, trebalo je da vlada ovoga puta jedno
oko zatvori i poda blagoslov adresi hrvatske
narodne stranke. Da je dr. Miho Klaić živ
možda bi stvari i drukčiji obrt uzele, a po-
što je nestalo pozitivnog i odlučnog duha u
hrvatskoj narodnoj stranci, s toga. se ni ma-
lo ne čudimo hrvatskoj narodnoj stranci što
odustaje od misli izraženijeh u znamenitom sa-
borskom govoru pok. Klaića od g. 1895. Zalu-
du se dr. P, Čingrija muči da dade drugi
smisao Klaićevim riječima i zaludu uzvikuje:
hrvatska narodna stranka odrekla bi se kar-
dinalne tačke svoga programa, kad ne bi za-
govarala sjedinjenje Dalmacije s Hrvatskom
i Slavonijom. Jer je pok. Klaić jasno i bis-
tro kazao, da su g. 1878. nastale druge pri-
like, i da treba prama promijenjenijem  pri-
likama udesiti i politiku. Mi ne ćemo da sa-
da pogagjamo, što je pok. Klaić mislio i ka-

kvu je drugu politiku on sebi zamišljao, ali

je stalno i razumljivo, da one njegove riječi
znače: treba se okaniti sjedinjenja Dalmacije
s Hrvatskom i Slavonijom ne s toga što
sada nije zgodan čas, već što su nastali do-
gagjaji dali drugi pravac politici.

Adresa hrvatske narodne stranke  pri-
mljena je većinom glasova. U njoj. se traži
sjedinjenje — i ako u prikrivenoj formi —
Dalmacije sa Hrvatskom i Slavonijom na te-

melju narodnog i hrvatskog državnog prava.

Adresa Biankinija koja je još tražila neanek-
tiranu Bosnu i Hercegovinu zabačena je.

U adresama dalmatinskog sabora vidimo
da se ponavlja stara dalmatinska politika,
koja je uvijek naginjala sada Mlecima sada
Ugarskoj. U prošlosti Mleci i Ugarska, u
sadašnjosti sjedinjenje i nesjedinjenje: I ako
su se imena izmijenila, ali nije suština stvari,
naime, kod nas se sva pažnja obraća na Petra
i na Pavla. samo ne na nas same. To je onaj
naš. pragjedovski grijeh, ona mizerija, o kojoj
Smo prošle godine na ovome mjestu govorili.
Ali ni po jada da je taj pragjedovski grijeh
ili ti mizerija ostala u granicama prave Dal-

macije, već je počela zaraživati Dubrovnik i
Boku koji u svojoj prošlosti imaju sjajnijih
uspomena nego što su Mleci i Ugarska ili ti
sjedinjenje i nesjedinjene.

Pa uzmimo to blaženo sjedinjenje kao
jednu pozitivnu stvar, opravdanu i zakonitu.
Usvojimo časom i Biakinijevo stanovište, te
baćimo pogled na unutarnje prilike Austro-
Ugarske. Omjerimo snage Ugarske, pa reci-
mo, zavisi li sjedinjenje Dalmacije o Hrvati-
ma ili ti o Ugarskoj. Magjarski narod danas
vrši u monarhiji i kod dvora veliki uticaj, i
višiće ga još dugo. Neka se Šoviniste ne
varaju, jer je u interesu prvoga faktora u
državi održati taj narod, koji je danas, otkad
je stekao svoju državu, skroz i skroz dina-
sličan. U utakmici izmegju Hrvata i Magjara
nije teško pogoditi, gdje će vaga prevagnuli
i gdje je moć i brojna snaga veća. S toga
odcijepljenje Dalmacije od. zemalja zastupani-
jeh u carevinskom vijeću slijediće onda, kad
Magjari u sporazumu s krunom i drugijem
faktorima to ushtiju, a najmanje će pak za-
visiti o volji veliko-hrvata, pa im se i Srbi
pridružili. Ako ikad nastupe takove prilike,
hoće li bukači Biankinijeva soja biti zadovolj-
ni, to ostavljamo njima da razmišljaju.

Ovako je mislio o sjedinjenju i sam pok.
Starčević, te je u saboru
skom i ustao protiv aneksije Dalmacije s
Hrvatskom i Slavonijom. Pok. Starčević bio
je veliki utopista, ali u pitanju sjedinjenja

vidio je stvari onake kakve su.

Sto se Srba tiče, oni sve da hoće ne
mogu usvojiti današnje hrvatsko stanovište
zbog Bosne -i Hercegovine. Srbima austro-
ugarskim treba da je savjest barem u tome
čista, da nijesu ništa doprinijeli što bi mo-
glo Bosnu i Ilercegovinu dovesti u položaj
da se bore za narodni opstanak, kao što se
eto mi borimo na kraju XIX-og vijeka. Srbi

Dalmaciji, Dubrovniku i Boki ne mogu
usvojiti današnje hrvatsko stanovište, što že-
le da mi svi zajedno, koliko nas ima Srba i
Hrvata, okanimo se jednom starijeh mizerija
i stanemo misliti o sebi i voditi računa o
pravoj narodnoj misli. A prava narodna mi-
Sao pod moćnom mamuzom osamslogodišnjeg
hrvatskog, rečimo, saveznika, ne može na-
predovati. f

Pošto je pitanje sjedinjenja već svako-
mu dosadilo, i pošto je na temelju, kako je
bila iznesena adresa, teško što novo kazati;
da rasprava bude-što kraća i mirnija, srp-
ski zastupnici na dalmatinskom saboru, kad
se drugi put o tome povede riječ, imali bi
uz kratku izjavu ostaviti sabornicu i povra-
titi se po svršenom glasovanju.

ale

Kini jjeti hajrijje Islamijje

Mostar 10. f.bruara
Pod ovim ,unvanom“ ustanovljeno je jedno
muslimansko društvo u Mostaru, baš ovoga -Ramaza-
ni šerifa. Naša je želja bila da čekamo najsvečani-
je dane, te da naše poduzeće bude što sretnije,
jer kod nas Muslimana mnogo se drži do Rama
zani šerifa i na stotine sgvečevih izreka tvrde da

je Ramazan najsretniji mjesec u cijeloj godini, i

da je u njemu gretan svaki početak, ako je to u
ime božijeg ,raziluka“ početo.

A što je s tim našim Gjemijjetom ?! ito on
je počet u najsvečanije dane, pa šta koristi?

Reko bi svak, čini mi se, da to nije početo
sa božijim ,razilukom“, a vidi ge još sada da nije
plemenita namjera vodila gospodu pokretače, dok
počeše svi naši rodoljubi da okreću legja teme dru-

hrvatsko-slavorn= Y

Štvu, i to baš oni koji se iskreno zauzeše da po-
dupin to zaista plemenito poduzeće, kad se ne bi
pod njim skrivala neka otrovnica, koja ue htjede
da čeka ni proljeća nego čim opazi tople dane
poče glava pridizati, da pokaže nekomu: tu sam
ja, ne pružij ge!

Ora je pojava rejavo djelovala na veliki broj
članova a osobito na nekoliko članova odbora toga
droštva, koji odmah s mjesta dadoše ostavke i naj+
odlučnije ge zauzeše da rade na ukinuću toga dru-
štaa, a to su: Ali efendija Dabić kao potpredsjednik,
Oak €fendija Efica kao član i blagajnik, Ibrahim
efendija Kajtaz, kao član, te i moja skromnost kao
član, Dakle, pošto se uvjerismo, da nam nepreosta-
je drugo nego dati ostavke, to uradisno i za to,
jer smo tijem nanijeli smrtni udarac onomu koji
je hotio da nešto postigne tim društvom, i jer je
uz nag istupilo što je sačinjavalo jezgru toga dru-
štva, te naravno da za neku gospodu ne će biti
velika meda da ga so nasiše.

Bad da kažem kako je došlo do ovoga dru-
štva odnosno društvenih pravila koja su uzrok da
danas svi naši rođoljubi okreću legja tomu društvu.

Ol dulje vremena nekoliko odličnih gragjana
mostarskih bili su se svom snagom znuzeli da usta-
nove u Mostaru jedno dobrotvorno društvo, za koje
se osjeća velika potreba u okupiranim zemljama.
Pošto smo uvidjeli, da se ne će moći pravila da
isposluju kakva bi takomu društvu odgovarala, po-
vukosmo sa za neko vrijeme, čekakujući bolju pri-
liku, koja nam se bila i pružila u ove posljednje
dvije godine. Opazivši neko da ćemo mi odlučni

korak preduzeti radi tih pravila, istakoše se neko-

liko prijatelji baruna Klimburga, da oni bajagi
isposluju stitut — kakav će odgovoriti našemu zah-
tjevu — pošto je njihov dobar prijatelj barun
Klimburg.

Ovo isticanje Kl mburgovih prijatelja slaba je
odziva našlo u Mostaru ne samo kad Muslimana
nego i kod Pravoslavnih, jer se nije moglo povjero-
vati u iskrenost njihova rada. Odmah se je po gra-
du počelo govoriti, da je njihova namjera osujetiti
Tad naših rodoljuba, i u istinu da naši zahtjevi
odnosno pravila toga društva ostanu bez uspjeha,
Klimburgovi prijatelji iznesoše pravila gotova  pot-
pisana i potrrgjena od Vlade! Pravila su potpisana
od šestorice koji ne znađu čitati što je u njima
napisano, izuzam jednoga. Dakle, to je bio privre-
meni odbor, koji ne zna što je potpisao. Zar taki
mogu raditi da isposluju pravila za jedno dobro-
tvorno muslimansko društvo ?

Pošto Klimburgovi prijatelji vidješe, da im
posao ne ide za rukom, jer Mufii_ efendija Gjabić
i njegova stranka odbi poziv i pravila nedostojnim
proglasi za Gjimajjeti Islamijju, ista šestorica, obra-
tiše ge moni i mojim druzovima, moleći nas da
mi budemo aktivni, te da radimo na proširenju
pravila odnosno na izmjeni nekih paragrafa, čim
odbor bude izabran Ja i moji drugovi odazvasmo
Se poziva sporazumno sa Muftinom strankom, . koja
je ostala pasivna, ali je odobravala korak mojih
prijatelja, jer vjerovala u našu iskrenost.

Ali šta uradiše na glavnoj skupštini? Dove-
doše iznenada na glavnu skupštinu potrebni broj
zavisnih radnika, koji ne zvadu ni čitati ni pisati,
misleći da gu dobro uradili kad izaberu odbor ka-
kvog želi barun Klimburg, te tako da rodoljubi
ostanu u manjini, da ne mogu izmjene činiti u
spomenutim pravilima. Pošto smo održi dvije iz-
vanredne sjednice na kojim se nije moglo doći do
Sporazima, meni i mojim drugovima ne preostade
drugo nego odmah istupiti i otkazati svaku pomoć
takomu društvu. Naše je istupanje odgovaralo koki

| svakog poštenog čovjeka u Mostaru.

Sada ću da se osvrenem samo na jedan pa-
ragraf spomenutog statuta, a kasnije ću sav iznije-
ti u dičnom nam ,Dubrovniku“ i podvrći kritici
pojedine p ragrafe. Paragraf 4., koji ge odnosi na
izdržavanje naših gjaka, zabranjuje davati stipendi-
je onijem gjacima koji bi se u Uarigradu - izobra-
žavali; po tom paragrafu izlazi, da je za nas Tur-

ska carevina i u prosvjetno-religioznim stvarima

inezemstvo!

Ja ne znam kakvo bi moglo biti sree jednog
Muslimana, koji bi mogao potpisati taka pravila.
Ako se je tobožnjem privremenom odboru šapnulo,

i da uvrsti i takav Paragret. u ie koji će služiti

i

muslimanskom dobrotvornom društvu, bila je na-
mjera povrijediti naše najdelikatnije osjećaje. Zar
to salazi s uma ikomu, da jedan Musliman u oku-
piranim zemljama pristaje na to, da je za nj Tur-
ska inozemstvo*)? Nikada, dok nas peča teče. Ovo
neka je svakomu na znanje!

A kako pristade Mujaga Komadina i Karabeg
Ahmed efendija?! Ja ću na to odgovoriti, da nije-
su znali što su potpisali, a ako su znali spadaju
megju Haini M.

Prama Kiki opet ću nastaviti a za sada
somo ovo i pozdrav Srbadiji.

Mehmed efendija Spahić.
TRC

O zyzamy y XepnoroBuEn
XepueroBuna, 8 jamyapa.

E8Bo r. ypezanue, norpygux ce u ja nga Tu
mojom erapauRoM pyKOM IpTHemM K0Ojy, & meka ce
3Ha am za uuje m y Hmac eBe saomajo. Maje
Hpujem;pe, a MeHH CTAPIy BHIIE ITA KaAHe 6Gyaa
skaJOcHuIa rzezajyliu uenpane Imqro ce oBlje umne,
Koje liy TH ZOJBC MAJO HEKe HABECTH.

Bor je gao Te je oBe roguHe 71o6po pondo 1y-
XaH, TaMaH KO npez eBojy 3.1y epeliy, (uuje mo eBo-
jy Hero mo namy koju ra cagucmo). Bpujeme my je
Guo yrogao ga uuje moro Guru 60/66, TAMAH KAKBO
Tpeća 34 i»*ra, ypenuo ce zujeno a npaman je Ha
BATH HAOIAKO za He mope rope, nzalem je meku
no 8 nosu, nekm mo 10 nuoBu., jeza meku za je
6uo uzahem najame 50 HoBu., alu Kaj ce. yame
OmuKO momiro je caB njulen, neke eyma uaHnjeru
no 20 nosu. kmzo. Hapog je m omako Cmpomanian,
TOJuHA y CBAdeM ADJTOM H3/AJA, IA NOMHCJH ApA-
ru 6pare kako je mama kygaBunjem Koj emo ra
CazuJIH, CBY CMO HAAy y IOTA IOJOKHJIH, MHOJIHJIH
emo za liemo 6 wume 6ap mopese ouucrHTu H ne-
KOJHKO TPTOBIHMA Zyra HCNJATHTA, AZ He ĆA HH
T0, HA 870 H HAOIAKO ZyxaH Npormaze. iKaTa Hema,
xajBaH ce me mope za upona (ko ra uma, a malo
je m era, jep mymapuua me za oka OTBOpHTH)
npnranire mac 870 ca eBake crpane, zaj spahkiaj
3AJMJBOHM HOBAI, zaj NJATH Nopes, gaj oBo zaj ono,
a okTem? Hermmraj sa 310 — OBO ce cBe mopa
INJATHTH H 34jM/BEHH HOBAI OJ BJAZE H NOpe3 H
CBE APyTO IUTO KACH ADIKABHOj NpuNAJA H TO CBE
NO HOBE VOJHHe NO HOBOM KAJEHAAPY, AKO HeMA
HOBAIJA mapu poćaua ga zuoxe eoBe
No roze zyile, Humira He IiTegu gok ce 6Be Hey-
Ijaru. Csu 6u ce osu jagu H TAKO H TAKO Ipeny-
paru, za nam je uyxaH noćpo maahen, ga je ma-
keu omako Kao iro je weroBa zgo6pora u eunolia
šaxrujeBaza. /[a ce Tyxxumo nemamo Kome, pana
BpaHu oko nukag us6uja muje — HomH Cmo ce
Beliq Amo Hapoza sapek/u ga ra Hukag caguTu He-
liemo au ce TO KaCHO dy T. j. KACHO uyuie onu
Koja zyxam upumajy, ra mira le yauunru ga esnjer
NpeBape m omer HaByKy la Ce NyBaH Ca7u, Iovere
Ta nzaharu, u TO KAKO Omaku 1yxaH ImTo cy npnje
naliazu uo 20 noBu., mo 60 u 80 nosu. m To y
rpojune koz kojux nuje 6uo jegnak. A 34IIT0 To yau-
Huure? 3amTo npBu, 6opu m oeunuju gyxan mTaranie
No 20 Hou, a moceguu majo ropa no 80 nosu.
Jamro osu nombezuu nmjahame uo To? Hu samra
gpyro no ga nasyky eBujer ga ra omer cazu, jep
je uyxau noćap zmjek sa eyxy 6ozeer kaca, on
NyHH KACy HOBIHMA KAJ Ce y Apyre 38eMJ€ pacnpo-
ga, a mTO ey nama espomacuma oxpra zelja To
iyxX anje 6pura. V mamer ce 6palio, mu onćanumo
TO NpokJeTo cjeme ca name 3sem;e, a samujenumo |
ra 6jezmnom menunom, jeumom, paze u KYEypY39M
mro lie nam IKHBOT. OAPKATH. i

XepueroBana, 12 janyapa.
Hapoag je Beoma ocumpomamno, jep je roguna
eza6ćo pomuja, a agyxam caesujem omaćo imralien.
Kong npamama y gyxaHekom marasuny, TeK y 1mo-
CBezau gpaj, Kazje gyxaH roToBo Bac. npean, 10-
pumenu je mujena m. j. 6ome je omjemuBan y Goe
KJIace puman, ammje To 6uJ0, K&O IITO pOKOX,
nomTo je roToBo caB gyxam npezan ga oBujery sa-
MAXy OuH Za ra oner cazga. Ako muje pagu Tora
*) Vrhovno upravno sudište u Beču prošle godine u jednom
riješenju donijelo je, da su Bosna i Hereegovina prama Au-
stro-Ugarskoj inezemstvo. — Ured, -