..

U Dubrovniku 27. Marča 1898.

Cijena listi

Za Austro-Ugarsku, Bosnu i
Hercegovinu na godinu fior. 5.50

Za Srbiju i Crnu goru na go-
dinu fior. 6.

Za sve ostale
franaka 15 u zlatu.

zemlje na godinu

Za Dubrovnik na godinu fior. 5.

Na pd godine i na četvrt godine

L

Pretplata i oglasi

šalju Le sdministrsciji »Dubrovnika
: DODIS se šalju uredništvu.

Rukopisi se no Po \

Za oglase, priposlana izjave
. javne zahvale, Trač a VA
«ća i slične objave jen
od retka (sitnijel/alov; moa Više |
puta šampaji g a

surazmjerno. < ae
Notrankirkii
Pojedini broj lista 10 novčića. miju so. VE
: AN
dp SITE

Broj 18.

Ezlazi svake Nedjelje. ;

oi

Unija Crveno-Hrvata,
Motto .
Til-hakk-u murr-un
Istina je grka.

2 Arapska poslovica.

Čovjek pun predrasuda nije dostojan
da piše istoriju. Takav čovjek ne može dru-
go da bude nego izvrtač istine.“ Ove su
nam riječi učenoga Dominikanca P. Dido-
na') pale na um čitajući članke ,Unija“ u
.Orvenoj Hrvackoj“. Po stilu, koji sjeća na
seoske propovijedi, po idejama,  prožetijem
dosadnim dogmatizmom, napokon po mno-
gobrojnijem citatima iz biskupske literature,
svaki čitalac može na prvi mah da presudi
da je pisac onijeh članaka — pop. Ni po ja-
da. Ali što je veoma značajno i što smo ra-
di odmah da podortamo jest, da taj pop piše
o ,Uniji“ u listu par exellence protusrpsko-
me, u organu stranke čiji je vogj izrekao
duboki aforizam: da su popovi poživinčili
narod, Ova nam činjenica dovoljno karekte-
riše pisca kome smo radi progovoriti dvije,
iri iskrene riječi prije nego će da dovrši
nedoglednu njegovu raspravu.

#
o

Pa da ga prije svega upitamo: protiv
koga i zašto piše te članke? Prečasni pisac
hoće da ,dobro uglavi bogoljubni narod“ i
»izgubljene ovce“ (čitajte: Srbe katolike) ka-
ko je Dubrovnik katolički grad pa kako su
Dubrovčani radili oko Unije... pridržanjem
pravoslavnijeh extra muros, da se narod ne
bi ,povlašio“, i rasprostiranjem katoličanstva

po Balkanskom poluostrvu. Dubrovnik je, da-
kle, katolički grad! I mi to prije nijesmo
znali! ,Il timore & pauroso“ (strah je  plaš-

lji) govorio je blagopokojui meštar Radić

»6 la notte non & giorno“ (a dan nije noć).
Taj glasoviti dubrovački Monsieur de la Pa-
lisse našao je u prečasnome piscu ,Unije“
svoga dostojnoga druga. Bože moj! Kako da
vam pristojno i ozbiljno odgovorimo! Znamo
da smo katolici i znamo i to da su Dubro-
vački oci, radi visokijeh državnijeh razloga,
bili prilično intolerantni, ali ne vazda ni na
isti način. Ako želi gosp. pisac  ,Unije“ da
ga i mi obaspemo citatima, poslužićemo ga.
Uzećemo najnovije i definitivno djelo Kosta
Vojnovića »Orkva i Država u Dubrovačkoj
Republici“, pak Theinerov.., Monumenta“ te
ćemo listajući ispisati sve Ohe divne pohvale
kojima je sveta Stolica obasipala Dubrovnik
od XIV, do XVIII. vijeka: Pak ćemo našemu
Simpatičnome piscu iznijeti sva velika djela
Republikina na  balkanskome poluostrvu i
“nanizaćemo tisuću primjera revnosti Dubro-
Vnika za katoličku stvar: od Unije“ stano-
* vnika Stonjske prevlake i franjevačkoga pro-
tektorata u Bosni do zauzimanja  Marojice
Kaboge za ,Spasiteljev grob“ xu Jeruzolimu
(god. 1675.) i njegove intervehcije za gragju
. katoličke crkve u Biogradu (1677.) uspr-
kos oporbi pravoslavnijeh Srb4. Pa pošto sve to
napomenemo učenome piscu, obrnućemo me-
dalju, te ćemo mu napomenuti (ali u dvije
riječi, da ne zlorabimo njegovo ustrpljenstvo)
kako je ona ista Republika koja god. 1775.
bješe na domaku propasti od topova ruske
flote jer ne šćaše dati kapelicu Savi Vladi-
slaviću, kako je ta ista Republika nakon bo-

') Dhomme prćvenu est indigne d'ćerire. Phistoire. Il ne
sera jamais gu'un fausgaire.“ Introduction a la Vie de J6gug-
Christ. p

ja na Kosovu pisala Vuku Brankoviću i go-
spogji Mari, njegovoj ženi, da ,ako ushoće
da st stvori crkav po svojoj vjeri, slobod-:
no“ 1). Napomenućemo kako je Areidjakon
Brnja Gjorgjić (veliki, bogati vlastelin i mo-
žebit kolega prečasnoga pisca , Unije“) god.
1669. nastojao uvjeriti Dubrovački Senat da
u samome interesu unije otvore gradska
vrata ultramontanskim Srbima pravoslavne
vjere. Napomenućemo mu napokon, kako je
državnik i više puta poklisar Prisvijetle  Re-
publike Mato Gundulić sasvijem drukčije sa-
vjete davao Republici i Papi, sasvijem “dru-
gim tonom govorio o pravoslavnima nego li
što svjetuje i govori časni i učeni našljednik
Arcidjakona Gjorgjića u , Crvenoj Hrvatskoj“.

Taj Mato Gundulić, koga. Appendini z0-
ve ,uomo di prudenza e dottrina“*), čudan
bješe .svat; neka vrsta Srbina katolika zablu-
gjeloga u XVII. vijeku kad još — za veliku
sreću. Republike i Dubrovačkoga glasa — ne
bješe ,Crvene Hrvatske“. Taj zlamen'ti du-
brovački vlastelin (po vjeri katolik, da ne bi
naši čitaoci slučajno zaboravili da su Du-
brovčani katolici) bi zamoljen od Pape Kle-
menta X. (1670-1676) da mu napiše izvje-
štaj o stanju katoličke «crkve na Balkanskom
poluostrvu. Dubrovački diplomata lati se od-
mah posla i njemu imamo da blagodarimo
dragocjen svis kome je naslov: Diverse no-
tite dello Stato della Christianita nei Regni
di Bosnia, di Serbia e di Bulgaria raccolte

da me Matteo Gondola in occasione delle mie

Ambascierie_ alla Porta per U Eccellentissima
Republica. di Ragusa“.) Gundulić megju 0s-
talijem zanimljivijem stvarima priča kako je
belkanskijem narodima zajednička ljubav k
svome sveštenstvu i kako žalibog grčko-isto-
čni popovi ulijevaju narodu  ,una  stolida
aversione et odio che portano ai Latini.“
Baš kako bi srpski poklisar XIX. vijeka go-
vorio o propagandi katoličkih popova proti.
pravoslavlju u Dalmaciji! Pak plemeniti pi-
sac dohodi na veoma sugestivno poglavlje:
»Modo di trattare coi Greci“. Vi ćete, hoz
sumnje, promisliti da Mato Gundulić svjetu-
je Republici da postupa prema  pravoslavni-
ma a la ,Crvena Hrvaćka“! Bvže sačuvaj!
Vremena su sekte i sektarskijeh popova još
vrlo daleko! Bvo u originalu znamenitijeh
riječi dubrovačkoga državnika: ,E cosi piu
espediente sarebbe d'andar il meglio che si

puo d'accordo con loro, con lodare_ e
mostrare aver in veneratione i loro ri-

ti che veramente sono lodevoli e venera-
bili, e di riconoscere la conformita dei loro
dogmi. con i nostri come veramente (con la
gia delta ristrettiva) sono conformi, no en-
trare senza gran cautela nella disputa
sopra le controversie concernenti lo scisma
che ci tiene separati da loro“. Pa sad zače-
pite uši. prečasna gospodo Pišta, Ljepopili
et Comp.! ,E poichč e proibito per disposi-
tione duna Bolla di Clemente VII ai La-
tini con Greci Scismatici il Matrimonio, sti-

in uso largamente le facolta 6 hanno dalla

9) ćao — Mon. Serbica.

2 IE

%) Sasi ovoga značajnoga spisa bješe mnogo. a oosnditi
ge takogjer njim služio. Mi smo imali u rukama rukopis Ju-
goslavonsko Akademije br. 722 pa iz ovoga rukopisa navagja-
mo odnosna mjesta. Spisu je naslov: Razne bilješke o stanju
kršćanstva u kraljevstvima Bosni, Srbiji i Bugarskoj. Skupio
Mato Gundulić prigodom poslanstavh Republike Dubrovačke

Porti Otomanskoj.

mo espediente che dai nostri Prelati si metta

Sede apostolica di dispensare in questo...“')
Mato Gundulić na više mjesta revnuje za
prelaz pravoslavnijeh u krilo latinske crkve,
ali kolikim taktom, kolikim. dubokim  iskus-
tvom, dokazuju rječito te njegove riječi. A
da su u Turskoj Imperiji Latini i Grei brat-
ski živjeli u sjenu dubrovačkoga prestiža,
svjedoči i ta činjenica da sun. pr. u Jo-
dreni (Adrianopoli), gdje Dubrovnik  imaše
svoju crkvu, grčki vladike sudjelovali u  la-
tinskijem obredima. Tako se zbi u vrijeme
poslanstva Gundulićeva kod sultana. Jedan
član diplomatske misije umrije u Jedreni.
Pop latinski isprati mrtvo tijelo u crkvu. ,E
fu notabile“ priča naš poklisar ,che vi con-
Gorse anche il metropolitano greco con di-
versi monaci e sacerdoti del suo Rito il quale
solennizd con molta eđificazione d? ogni uno
quel funerale; tl qual rito si esercila,
contradiziono da per tutlo
oni *).

kto tu. Dosta je. Ne bismo htjeli da
pisca , Unije“ uhiti mala snaga, ni da bude-
mo našim čitaocima dosadni. Ali to nas miri,
to nas obasjava blaženstvom.  Ovaki pri-
zori, osjećaji i riječi XVII. vijeka tješe nas
od opskurne vojne devetnaestoga i od popov-
skijeh citata kako je onaj nekoga Urbana
Verži, i njegovijeh «ekspektoracija o Fociju-i
o šizmi*)

Iz ovoga vidimo da se republika držala
oportunizma u vjerskom pitanju kako i u po-
litičkim pitanjima i da je u njezino zlatno
doba bila toleraninija jer bješe mudrija, jer
ne bješe još u intelaktualnoj i političkoj de-
kadansi, igračka Jezuvit4, koji su, van sumnje,
prvi uzrok njezine propasti. Sa njihovim do-
laskom u ovaj grad, republika poče da
se sasvijem  talijanči, a oligarkija postade
tjesnogrudna i nesnošljiva u vjerskim  stva-
rima. Bilo bi zanimljivo analizovati ovu evo-
lućiju dubrovačkoga duha pod uplivom Lo-
yolinih i Bobadilovijeh šljedbenika. Mi još o
tome imamo malo dokumenata, a kako bi
smo ih imali, kad je veliki dio arkiva drža-
vnih i privatnih propao za vazda! Ali ta je
činjenica nesumnjiva. Od godine do godine
možemo po mnogim znakovima slijediti pro-
padanje prestiža doista narodnih redova — sv.
Frana i sv. Dominika — i podizanje jezuit-

senza
in similt oecast-

ske družbe i njezinog ubitačnog miješanja u

državne i religiozne posle isčiljele Republike.
Dosta bi nam bilo, ono što piše arcidjakon
Gjorgjić Stijepu Gradiću 14. Marta 1672. o
svome predlogu da se sagradi crkva pravo-
slavna ,in ditionis nostrae loco“ kako bi to-
lerancijom i ljubavi prisajedinili zagorske
pravoslavne Srbe. ,I Gesuiti“ piše Gjorgjić
sono contrarii, temendo, che non tirino i

!) Ovo mjesto srpski glasi ovako: I tako bilo bi zgodnije
slagati ge koliko je moguće ljepše s njima, hvaleći i iskazujući
poštovanje njihovim obredima koji su zbilja dostojni hvale i
štovanja, i priznavajući suglasnost njihovih dogma s našim kao
kao što su zbilja (sa već rečenim ograničenjem) suglasni, ne
ulazeći bež velikog opweza u raspravu o prijepornim pitanjima
koja se odnose na šizmu koja nas dijeli od njih. I pošto je za-
branje: o odredbom bule Klementa VIII. Latinima sklapanje
vjenčanja ga onim Šizmaticima, cijenim da je zgodno da naši
prelati budu primijenivali šitokih rukava vlast što imaju od
sv, Stolice za dopuštanje ovakih brakova,

2) To znači srpski: I bilo je značajno da je učestvovao mitro-
polit grčki sa nekoliko kalugjara isveštenika svoga obreda koji
je opojao na veliku utjehu svakoga onaj sprovod; koji se obred
bez pogovora vrši svuda u sličnim prigodama.

9) ,Orv. Hrv.“ br. 11. U tom istom članku učeni pisae
imenuje (možebit ad usum Croatorum) nekoga Nika Ivanova
ile Bona!!! ko bi reko da se od tim pohrvaćenim oblikom
krije naš besmrtni Nikolica Dživa Bone, ,,Pater Patrine!“

nostri ai loro riti“ (sic!).') I Senat posluša
Jezuvite! Tako bi, te se Dubrovnik omrazi
Rusiji, koja ga na bečkome kongresu pr odade
Austriji. Ovo je istorija!

Bo

Mi bi mogli u dugo nanizati istorijska
razmatranja o ovome zanimljivome predme-
tu. Ali što sve to dokazuje i čemu se o tome
piše? Ako je tako dobro utvrgjeno, dai go-
lubi svetoga Vlaha znadu, da je Dubrovnik
katolički grad i da su Dubrovčani bili (a i
sada, Bogu fala, jesu) revni katolici, pače pro-
tektori katolicizma na zapadnom dijelu Balkan-
skoga poluostrva, tada doista to ne može biti
prava svrha članaka o Uniji“. Toliko više
da mi nijesmo nikada rekli da je sjedinjenje
Grkava stvar u načelu rgjava, kako nijesmo
nikad rekli da načelno zabacujemo  sjedinje-
nje Dalmacije, Dubrovnika i Boke sa susjed-
nim posestrimskim zemljama. Ne, drugi je,
tajnt razlog onome pisanju. Oprostite, časna
gospodo, ako, dužnim poštovanjem, odgrne-
mo koprenu s vašega srca, Ali na pošljetku
vi ste se sami odali. Nijeste se u vašoj ka-
tedradskoj  nepogrešivosti stavili, da sama
okolnost što o tome velikome pitanju tako
lakoumno pišete u listu koji je zaklet dušmanin
srpskoga imena i plemena, da ta sama okol-
nost otkriva vaše ,bogoljubne“ namjere i baca
u more sve vaše argumente. ,Govori istinu
u službi laži“ reču Henrik Heine o. La-
martinu kad je ovaj rječito pobijao  pre-
dlog da se Napoleonovi smrtni ostanci pre-
nesu sa sv. Jelene u Pariz. Jest, govoraše,
duhoviti pjesnik Lamartine ima razlog kad
govori da je Napoleon bio tirjan, egoista,
neprijatelj slobode naroda, sve je to istina,

ali — ali u predlogu o svemu tome nije '

govora, nego je fakat da je Napoleon obno-
vio Francusku i proslavio onaj narod kako
nijedan vladar prije njega i Lamartine sve
ovo zna, a ipak govori protiv. Eto tako isto
— si licet parva componere magnis — časni
pisao ,Unije“ govori istinu (0, vrlo relati-
vnu!) » službi laži. Ne, pitanje unije na
Balkanu nije pitanje religiozno, kako vi lice-
mjerno govorite, nego je eminentno narodno-
sno pitanje ili, da se tačnije izrazimo, prije
se ima riješiti i kristalizati narodno pitanje,
pa, pošto se riješi, po pravu i pravici, pri-
stupiće se, ako je kome volja, riješenju unije.
Prije ne! Nu to vi ne razumijete ili ne ćete
da razumijete. Ko su glasnici unije? Hrvati.
Ko je u oprijeci sa srpskim programom, sa
mišlju Srba, od kojijeh su*4o pravoslavni, ko
vodi očajnu borbu protiv onijeh istijeh Srbi
te ih: se pozivlje na trpezu sjedinjenja?  Hr-
Vati. Ko su oni te u isti mah propovijedaju
uniju zablugjenim oyeama i ne priznaju tim
ovcama narodnu individualnost? Opet Hrva-
ti. Zar ne vidite kako teško, kako udesno
padaju ova pitanja i ovi odgovori? Ona ista
politika koja teži na ostvarenje velike Hrva-
Gke na razvalinama Srpstva, oni isti ljudi
kojima je lozinka: Srbi preko Drine, oni

isti propovijedaju Srbima — uniju!!! A vi.

ge, dakle, i ne stavljate da na  Balkanima
sve vrije od. narodnijeh pitanja, da je cio
Balkan jedna družba narodnijeh crkava, vi
zaboravljate da ste vi, hoćete li ne ćete li,
pioneri jedne anti-nacijonalne misli i da vi
uniju ponizujete do orugja te ubitačne mi-

') Ovo glasi srpski: Jezuiti su protivni, jer se boje da ne
pritegnu naše na svoje obrede.