U Dubrovniku 23. Oktobra 1898.

Cijena listi,

za Austro-Ugarsku, Bosnu. i
Hereegovinu na godinu fior, 5.50,

Za “Srbiju i Crnu goru i : |
dinu“fior. 6. i Sad

Za sve ostale zemlje na godi | |
franaka 15 u zlatu. : obk

Za Dubrovnik na godinu fior, 5,

Na pd godine i na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 10 novčića. i |

NI

Pretplata i oglasi

Šalju se sdministraciji , Dubrovnika

Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju,

Za oglase, priposlano, izjave
javne zahvale, računska izvješ-
ća i slične objave plaća se 10 novč,
od retka (gitnijeh slova). Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma no pli-
m ou se.

Broj 43.

Izlazi svake Nedjelje.

Godina VII.

Srbi i Hrvati

Srbi i Hrvati. Dvije riječi —. a jedna
Stvar, dva imena — a jedan narod. Koja
jednoličnost — a ipak koja različnost! Toli-
ka jednoličnost, da su jedni što i drugi, a
tolika različnost, da su eto u ratu do istri-
jebljenja. Teška, preteška krivica za taj bra-
tonbojički rat; nemila, prenemila odgovornost
pred svijetom i pred istorijom za taj bratski
pokolj — hrvati bi htjeli da budu na strani
Srba. Ali u toliko hrvati') su oni koji i proti
istoriji, i proti nauci, i proti narodu — ne
priznaju Srbina Srbinom, srpsku zemlju srp-
skom, srpski jezik srpskijem; oni viču nema
Srba, nema! a toliko bijesne kao da ne
mogu krokom kročiti a da o srpsku petu ne
zapru. To je zaista žalosno slijepilo. Liječiti
ga, ako je moguće, i izliječiti — dužnost je
svakoga rodoljuba, a nas Srba najviše, —
jer smo jedan narod. Bolest hrvatska nije ni
zdravlje spsko. Mirna je naša savjest: lo mi
radimo vazda; to ćemo čistom savjesti po-
kušati i sad ovijem člankom. Prije svega iz-
javljujemo, da ga: nemamo s hrvatskijem na-
rodom nego s hrvatskijem političarima; na
njih mislimo kad ovdje spominjemo hrvate.

Hrvati su u ratu sa Srbima. Nema rata
bez oružja. Ali oružje hrvata na Srbe nije
svijetlo, nego monstruozno ... to oružje ima
noge, ali — kratke; to je oružje — laž. A
u laži su kratke noge.

Pogledajmo im časkom - to kratkonogo
oružje.

Govore, pišu, štampavaju — da su Sr-
bi nazadni, da su oholi, da su propalice, da
su bez religioznoga čustva, da su intoleran-
tni, da su uvjereni da nije Srbin ko nije
pravoslavni hrišćanin, pa da s toga — čuj-
te! — progone katolike. To oni govore, pišu
i štampavaju o Srbima, ali (što je najpodlije
i najsramotnije) . . . najčešće i najžešće o Sr-
bima u slobodnijem državicama u Crnoj Go-
ri i u Srbiji. To je hrvatska nenavidnost na
njihovu slobodu; svoga naroda — svome
na&fodu! Tijem svojijem  mračnijem oružjem
hrvati se lome oko te dvije srpske nezavisno
zemlje; ali ne baš oko Crne Gore onako ne-
prestano “sistematički bezobrazno kako oko
Srbije. Oni su tobože Crnu Goru već zbili,
kako čep u bačvu, u okvir biti imajuće t. j.
biti nemoguće svoje velike Hrvatske  kralje-
vine; pa,.po.onoj svojoj bezmoćnoj nemoć-
noj osudi ,Srbi preko Drine!“ — oni pod
Srbima razumijevaju samo one Srbe u Srbi-
ji. Eto, kad tako vojuju, i posluju, zaista
misle da to treba da bude taktikom proti Sr-
bima izvan Srbije, koje oni ne priznaju, ali
poznaju i pamte i pamtiće ih.

Jadne taktike, vojske i oružja!

* "Ta ih sama taktika u glavu ubija. Ka-
že što su Srbi u istinu, pa što su oni Sr-
bima dužni. To ćemo vidjeti. Fle se služe
nada sve Srbijom za napadaj ns Srbe u op-
će sve i svuda. Da nu da se poslužimo i
mi malo nada sve Srbijom na obranu Srba
u opće svijeh i svuda; a ne samo onijeh u
Srbiji. Slomićemo kratkonogo hrvatsko na-
kaz-oružje samom hrvatskom nakaz-taktikom.

Srbi su napredni, a ne nazadni. To ćemo

dokazati onako kako smo rekli. Da skratimo,

. dosta nam je pogledati i na sam Biograd, i

malo ga usporediti s njihovijem (u istinu po
jeziku i po običajima više švapsko-magjar-
skijem) Zagrebom.

“" U posljednje vrijeme u većem dijelu hrvatskijeh listova,
koji su najviše rasprostranjeni i koji go najragje čitaju megju
Hrvatima pojavili su ge taki napadaji na Srbe zudpće; da smo
sami namjeravali o tome truoz i nebratskoj pra:
panju koju progovoriti. Eto nas je jedan prijatelj našega lista
pretekao ovijem iserpnijem člankom, koji donosimo na dvie
mjestu. Žao nam je, što smo. prisiljeni zadirati u ovi ino na
tijelu našega ukupnoga naroda, ali obraz i istina traže o nas,
da vršimo svoju dužnost. Mi ne napadsmo već se branimo. —
Ured. Dubrov.
ia ako i malo, časnijeh izuzetaka. — Ured.

2x ox22

a hrvati ga u Zagrebu ne-
maju; električni tramvay koji Zagreb nema.
U sred Biograda gordo se koči kra-
ljev dvor sa svojim orlima i kubama, a
Zagreb ga takogjer nema; a trebalo bi da
ga ima kako i Pešta, kad hoću, da su i oni
kraljevina. U Biogradu je sve što je moguće
ureda i uprava, svakovrsnijeh književnijeh,
obrtnijeh i humanitarnijeh zadruga; raznijeh
škola sve punijeh gjaka, kojijem roditelji ne
štede troška samo da ih izuče; naučenjaka,
umjetnika; množina najraznovrsnijeh novina.
Tu je raskošnijeh zgrada i dvorana, kakvi-
jeh Zagreb još želi; bogatijeh radnja, fabri-
ka, prodaja na pretek; tu je plac4 pokaldr-
manijeh, prostranijeh; dugijeh i širokijeh,
elegantnijeh ulica dostojnijeh i kojega evrop-
skoga većega grada a nego li Zagreba s
pokaldrmanijem samo nogostupima i s neraz-
vijenijem onako veličajno ulicama. Takav je
Biograd koji neprestano napreduje i nepre-
stano se širi, neka je već davno i prosto-
rom Zagreb nadmašio. A ko bi pak ikad do-
sta pohvalio one biogradske uprav  vilinske
perivoje po svem gradu, ona hladovita ure-
gjena šetališta kako što je n. pr. Kalimeg-
dan na visu na zapadu, a Topčider i kra-
ljevski Košutnjak na istoku; i veličanstveni
svjetski položaj, najvećega grada dostojni . . .
nad Dunavom i nad Savom! Cega Zagreb
ne će moć imati nigda, jer položaj ne stva-
raju ljudi, nego ga narav dava. Ko bi rekao
da je to onaj Biograd, koji je tu do skoro
bio jedna prosta turska varoš! Pa gdje je
ona čisto srpska i samo srpska riječ gdje-
god se kreneš, kamo god se svratiš, pa i
u kraljevu dvoru! A u Zagrebu? Njemština
i magjarština, kako na javnijem tablicama
po Hrvatskoj, tako na šetnji, na  posijelima,
u dućanima, u hotelima, u gostionicama, u
kafanama; a na željeznicama od Zagreba pa
kroz svu Hrvatsku i Slavoniju grozno li ti,
grobno li ti jekti ono magjarsko: indulaš
i mehet! na prvomu mjestu, pa gdje čak i
na jedinomu. Ko god stupi u Biograd, od-
mah vidi pokret, promet, narod, veselje, ži-
vot; a što vidi u Zagrebu? Odgovoriće ti:
Zagreb ima društava, ima zadruga, ima knji-
ževnika, umjetnika, radnja, fabrika,  lijepijeh
ulica i šetališta, lijepijeh zgrada i ako ne
koliko Biograd; ali Zagreb nema života. Ka-
ko što nema veličine prostora i položaja
biogradskoga ni narodnoga duha biograd-
skoga, tako nema ni života. Tu se slavenu
skameni srce. Nagje se u tugjini! Koliko ču-
jemo o tome tako hrvatskomu Zagrebu hva-
l& od hrvata, kad u nj dogjemo, ne bismo
lako ni znali da je to onaj Zagreb; da nam
ne kažu. Pa hoće li se još naći toga da re-
če Srbi nijesu napredni?! Ipak Srbi tako na-
predni, kako što i sam pogled na Biograd i
na Zagreb govori, nijesu oholi, nego su vrlo
skromni. Srbi se ne hvale ni na stotu svo-
jijem Biogradom, kako Hrvati svojijem  (ne-
ka bude) Zagrebom. I s toga čeljade zami-
šlja Biograd kako nešto još tursko prije ne-
go u nj dogje; a Zagreb kako neki mali
Pariz. A tamo kad dogje, Biograd ga uzne-
se svojijem napretkom i krasotom uprav na
evropsku, a Zagreb ga iznenadi, gdje i u
njemu nalazi dosta lijepa ali ne pak onoga
što je zamišljao po hrvatskijem  hvalospjevi-
ma. Nalazi da je Biograd lijep kako jedan
lijepi, mladi, živi ljudski lik, a Zagreb da je
lijep kako jedan lijepi mramorni kip. Koliko
je korisnija srpska čednost od hrvatske ba-
hatosti i oholosti! moglo bi se ovdje kazat
gospodi hrvatima.

Eto sim Biograd obara potvore  hrvat-
skijeh političara na srpsko nazadnjaštvo i

otolo hvalisanje. On im sam dava lekciju,
koju bi imali dobro u pamet usaditi. Ima li
bi ovo dobro promozgati. Oni vazda pod
obranom mogućega zapada, a Srbijanci vaz-
da na udaru i zapadu i istoku; pa oikle, u
malo godina slobode, ovolika razlika izmegju
Biograda i Zagreba u narodnomu duhu, u
udobnosti, u napretku!

Srbi nijesu prosijaci ni propalice, kako
trube bezobrazni ljudi; i to ćemo dokazati
samom Srbijom, kad oni hoće da samom
Srbijom dokažu srpsko siromaštvo. Dakle, oni
vele Srbi su propalice? Propalice! A u sga-
momu Biogradu ima preko dvadeset milijo-
nera, osim raznijeh banak:, zadužbina, i nov-
čanijeh zadruga, kojijeh se nalazi u svakomu
ovećemu mjestu u Srbiji. Gdje su ona bujna
polja i ravnine, lugovi i gajevi, šume i brje-
govi sve rodno sve bogato, sve natopljeno
izvorima i rijekama, puno i krepka, i sočna,
i žitka, i krilata, i četveronožna? U Srbiji
ne ćeš lako naći slugu ni siromaha. Propu-
tuj svu Srbiju s kraja na kraj, mučno ćeš
naći koga da ti pruži ruku, ako ne slijepca
u svetac pred kojom crkvom. A gdje je to
drugovgje tako! Srbija osim ostaloga, ima
dvije vele krasne humanitarne ustanove za
siomaha. Najprije u Srbiji nikomu se ne
smije prodati sva zemlja za dug, nego siro-
mahu valja da svegj ostane onoliko zemlje
slobodno koliko se uzore u pet dana. Za ti-
jem treba da svak svake godine d& u opći-
nu (,opći koš“) onoliko nova žita, koliko ga
dohodi prema porezu što ga plaća: neka puk
ne osilane bez hrane, ako bi ga izdala po
nesreći godina. Ako ne treba, to općina pro-
da; a do godine opeta davaju novo žito. Tu-
ko u srbiji ima vazda nova zdrava žita, a
nigda nema glada kako drugovgje. Srbija je
tako rodna, da se tu ne koje grada, nego
kažu: gdje je grad, nije glad! Reći će hrv.
političari da je dužna. Pa što! Koja to dr-
žava nije dužna i preveć? Zemlja je svakako
rodna i bogata; a to je prvo i glavno za
bogastvo. Eto dakle sama Srbija kaže i to
da u hrv. političarima nema vjere ni onda
kad zbog Srbije trube o srpskomu  giromaš-
tvu — na dlaku kako švabe i magjari i svi
dušmani Srba i Hrvata.

Srbi nijesu bez religioznoga  čustva. 1
to ćemo dokazati Srbijom, kad hrvati hoće
najveće da se njom služe. Kako je moguće
da budu nereligiozni oni, koji su tu do jučer
za vjeru na vješalima i na kolju izdisali?!
Srbi kako svuda tako su i u Srbiji vrlo re-
ligiozni. N. pr. dosta se je bilo namjeriti u
Biogradu kad je umro mitropolit Mihailo.
Po sve dane i noći, prije nego ga sahra-
niše, velika je saborna crkva bila puna vjer-
nika, koji su molili, plakali i ljubili pokojni-
ka. A i sad kad je svečanijem danom orkva
puna, tu nema onoga nepristojnoga obazira-
nja ni namigivanja i t. d. preko službe. Na-
rod stoji najsabranije preko sv. tajne, tako
da se mnogi u našijem stranama mogu u
njih ugledati. Nema tu jednoga koji ne će
što za svoju crkvu priložiti kad se kipi, i
baš vesela srca. Toliko su religiozni, da ne
bi ni po što trpjeli popa koji im se ne bi
nosio strogo po erkvenijem pravilima; paček
to bi zamjerili i katoličkomu svećeniku. Eto
i opeta nešto kaže i sama Srbija t. j. da
hrvatima nema vjere ni onda kad zbog Sr-
bije trube o srpskom  indiferentizmu. Koliko
bi bolje i pametnije uradili ti hrvati kad bi
na mjesto Srbiju pošli učit religioznosti i
i moralu na pr. onamo u njihov Zagreb,
gdje na 100 rogjene djece dolazi im 54 ne-
zakonite!

Ali ako su Srbi religiozni, kako što kaže
i sama Srbija na koju hrvati najveće viču,
Srbi su u isto doba i vrlo tolerantni, i nije
istina da ne vjeruju Srbinu koji nije pravosla-
vni hrišćanin, i da progone katolike. Kad
hrvati hoće da to poreku najbolje samom
Srbijom, a mi ćemo im dokazati samom Sr-
bijom — da su i tu hrvati nebratski daleko

od istine. Ima sila božija fakata u samoj
Srbiji, koja najbistrije kažu da su Srbi veo-
ma tolerantni i da poštuju dokazano srpstvo
svakomu Srbinu, pa koje vjere on bio. Da
ne duljimo, dosta je i preko mjere da spo-
menemo. samo štogod, Spomenućemo. U Sr-
biji su najveća mjesta čak u državnoj upravi
i u vojsci otvorena Srbima nepravoslavnijem
kako i pravoslavnijem. Od šake katolika u
u Srbiji eno vam n. pr. ministara Franaso-
vića i Gjaje, pa eno generala Horvatovića.
Hrvati lažu da su se oni svi pohrišćanili.
Gjaja je bio čak i ministrom za erkovne po-
sle, i raspisivao je naredbe i odluke pravo-
slavnijem popovima i monasima, pa čak i
vladikama i mitropolitu. Eno u sred Bio-
grada — svega kršćanskom krvlju omaštena
—- mMuhamedanskoga svećenika g. Faladžića,
komu je srpska vlada sazidala ukusan dom
i lijepu džamiju. On u Biogradu kao i dru-
gi drugovdje, uživa svu slobodu i veoma je
dobro vigjen. Njegov položaj u ničem ne
izostaje za onijem pravoslavnoga svećenika.

Ovijeh je dana proputovao svu Srbiju
jedan katolički svećenik: dum Andro Murat,
ne preobučen, nego sve i svud strogo od
popa; pa kroz svu Srbiju, kako i u Biogradu,
bio je svjedokom tako velike srpske toleran-
cije kakve kod našijeh hrvata nema ni u
snu. I zaista slušali smo od popa Murata ta-
ke dokaze tolerancije, ljubavi i poštovanja, da
svakomu našemu protivniku to začepiva usta.
Najprva gospoda i najznamenitija: kako knji-
ževnici, presjednik općine beogradske; -mini-
stri, pa i sam mitropolit govore za sve osta-
le. Književnici kako n. pr. Miličević, Dučić,
Brzak, Milutinović, Matavulj, Vidaković, po-
častili su ga svojom osobitom pažnjom,  lju-
baznosti i dočekljivosti, a tako i sam  pred-
sjednik općine g. Stojanović svojijem drago-
ojenijem sastancima i pozivima. Pa kao da
to nije dosta, on jedan prosti svećenik imao
je čast naći se i veće puta pozvan u mini-
strovu domu i za stolom i na šetnji. Pa i
g. mitropolit tako je bio prema njemu pri-
jazan i blagonaklon, da ga je primio odmah
osobitom gotovošću, pošto se“ prije s njime
bio upoznao u jednoj od najuglednijih kuća.
S njim se zadržao u najslagjem razgovoru i
pokazao mu sve zlamenitosti svoga Dvora,
pa ga počastio i svojom slikom s autogra-
fom, i na rastanku ga, nakon više od debela
PO sata razgovora, do na vrh stepenica is-
pratio. Kad se svemu tomu doda koliko su
g. Muratu bili na ruku, bez njegove molbe,
gospoda koja se u Srbiji i pitaju i broje, da
bi proputovao Srbiju, e tad se vidi što sui
ko su Srbi, tad se pozna srpsko blagorod-
stvo u Srbiji prema svijem Srbima, koji ni-
nijesu dušmani srpskomu. narodu, pa koje
vjere bili. Koja razlika! Srbi u Srbiji toliku
čast i ljubav iskazuju jednomu  prostomu
svećeniku katoličkomu a hrvati u Zagrebu
ne praštaju pravoslavnijem popovima, pa ni
vladikama, pa baš ni crkvi pravoslavnoj, pa
čak ni pred njegovim  Veličanstvom! Koja
razlika! Naši su hrvati toliko netolerantni da
im smeta vjeri (!) jedno čeljade bilo kojo
samo s toga što je Srbin, i oni samo
s toga traže kako bi ga gonili bilo pod je-
dnom bilo pod drugom izlikom.) Dakle je
laž, dakle je erna laž i podla potvora i ta
da Srbi ne priznaju Srbinom onoga koji nije
pravoslavni i da progone katolike. Prigova-
raju konkordatom i zadarskijem ,,Glasnikom“.
Zadarskomu ,,Glasniku“ odgovorio je ,,Du-
brovnik“ kako treba; a za konkordat Srbija
živo nastoji i to već odavna, pa će joj jedan
dan bit i to moguće što sad nije. — Eto
sama Srbija krši hrvatsko nevaljalo oružje
napereno preko nje proti svijem Srbima: a
tako im ga krši i sama junačka Crna Gora.
Osvrnućemo se malo i na to. U ovo malo
godina Crna je Gora toliko napredovala u

*) Ko želi još bolje poznati doka dopire hrvatska intoleran-
cija, neka čita Crvenu Hrvatsku“, ,Hrvatsko Pravo“, ,Hrvat-
sku Krunu“, ,Hrvatski Branik“, , Katoličku Dalmaciju“ itd. itd.