“a mum“

Mg

> Hercegovinu na godinu fior. 5.50

:+ dinu fior. 6.

U Dubrovniku 13. Novembra 1898.

Cijena listu

“ga Austro-Ugarsku, Bosnu i
Za Srbiju i Crnu goru na go-

* Za sve ostale zemlje na godinu
“franska 15 u zlatu.
Za Dubrovnik na godinu fior. 5,

Na po godine i na četvrt godina
.. gurazmjerno.

X Pojedini broj lista 10 novčića.

Pretplata i oglasi

Šalju se administraciji ,Dubro

Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglase, priposlano, izjave
javne zahvale, računska izvješ
ća i slične objave plaća se 10 novč“
od retka (sitnijeh slova). Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne pri“
maja se.

Broj 46.

Izlazi svake

edjelje.

Godina VII.

Hrvatsko državno pravo

s : u službi Magjarstva

Narodno, upravo prirodno pravo,
za nas je Slovence odlučno, i mi ne
vidim« drugoga izlaza slavenskijem na-
rodima iz ovog austrijskog labirinta,
već u prirodnome pravu. Nijesu ni Ma-
gjari stvorili svoju. državu usljed Etve-
šovijeh teorija o državnome pravu, već
uslijed svoje svijesti, snage, požrtvova-
nja i industrije, a kad Česi dobiju kra-

br ljevinu gy. Vaclava, ne će je dobiti

snagom državnoga prava, što ga je i

Palacki prihvatio od Etveša, nego sna-

gom narodne im svijesti, obrta, trgo-

vine i znanja.

pStovenski Narod“.

Ljude udružavaju više interesi sa-
dašnjosti nego li uspomene prošlosti.
Lord Salisbury.

Zalosno je što se evo po treći put iza-
sebice, na ovome mjestu, povraćamo na srp-

8ko-hrvatski spor. Koliko god je jaka naša

želja izbjegavati ovo tužno i dosadno pitanje,

toliko nam se ono sve jače nameće. Pa i
"kako ćeš se drukčije ponašati u mahnitoj
kući? Nema dana da ne izbije kakva novost
iz slabijeh moždani te kuće. Nije dosta što

mahnitamo pišući na materinskome jeziku,
već plodove svojijeh bolesnijeh moždani obje-
Iodanjujemo i na stranijem jezicima s ,ple-
menitom“ namjerom, ko nas još nije dobro

upoznao, da se. bolje- s nama upozna. Reko-

smo navlaš ,svojijeh bolesnijeh moždani“,
jer. nijesmo. vični dijeliti Srbe od Hrvata, te
hrvatsku nevolju smatramo i svojom kao i
pravi hrvatski boljitak svojijem.

= Poslije izjave slovenačkijeh klerikalaca
na Trsatu, kojima su namijenjene gornje ri-
ječi iz ,Slovenskoga Naroda“, organa slove-

.načkijeh liberalaca, izašla je u Zagrebu jed-

na tobože istorijsko-juridička studija na nje-
mačkom jeziku pod naslovom : Bosna i hr-
vatsko državno pravo. Pisac te tobožne
studije krije se. Boji se božijega svijetla. Ne-

“ma mu na knjizi pravoga imena, već iz pseu-

donima možemo naslućivati da se ta bolesna
glava valjda rodila u: Petrinji.
“Kazasmo bolesna glava, jer, za Boga,

“može li biti zdrave pameti u pisca-političara ko-
“ji, za ljubav umišljenoga hrvatskoga drž. prava
“na Bosnu, odriče ovoj u srednjem vijeku sa-

mostalnost, odriče joj narodni ponos, i pred-
stavlja je kao prostu županiju magjarske dr-
žave. A znate li za što? Pošto su Hrvati od-
već rano bili izgubili svoju samostalnost i
potpali pod Magjare, htjeli bi hrvatski nadri-

povjesničari i za Srbe dokazati istu potči-

njenost. Magjarima, samo da odatle uzmogu
svoje tobožnje državno pravo na njih proteg-
nuti. Pa pretpostavimo da je i Bosna bila
potčinjena Magjarskoj, odakle jedan rob ima
više prava od drugoga ili oba zajedno vie
prava “od gospodara. Ako o ikakvom držav-
nom pravu na Bosnu može biti govora, pai
m glučaju kako hoće ,pametna“ glava iz Pe-
trinje, to pravo nije hrvatsko već magjarsko:
čija je država, onoga je i pravo; pa pisao

Dr. Pliverić još onoliko učenijeh rasprava.

Narod, kao hrvatski, koji bilo svojevoljno bi-
io silom prilika bira vladara države, tugje po
narodnosti i težnjama, za svoga gospodara,

taj se e0 ipso odriče samosvojnog života i

ičini samoubijstvo na samu sebi, Franjo .
ki u brošuri ;Listovi jednoga antiunioste

“kaže: , Točka ona iz koje se Ugarska proti
enstvu bijaše sveudilj pri-
,družena joj hrvatska kraljevina. Kad bi Hr-

 ,Jugoslavenstvu ročila,

vatska: bila samostalnom državom ostala, kad

obi hrvatski narod bio gospodarom svoje
»Sudbine: onda ne bi Ugarska imala opira-
»lišta na jugu, da priječi državni mu raz
»Voj. Uz to ne treba pokazivati, da se traj-
»Nom samo savezu s Ugarskom mogaše u
»Hrvatskoj odgojiti naraštaj, koji je ugar-
»Skoj hegemoniji zapostavio i žrtvovao
»jugoslavenske interese“. Za to je godi-
na 1102. kad su hrvatski velikaši izabrali
Arpadovc1 za svoga kralja, veli Rački: ,Pr-
va i velika pogreška hrvatskoga naro-
da, s koje i mi danas trpimo“. Ovo ne
piše usijana glava srpskoga fanatičara, to pi-
še prvi i jedini hrvatski istoričar, koji po-
tvrgjuje naše gornje riječi.

Da vidimo što :dalje Dr. Petrinjensis,
jedan od ,naraštaja“ — o kome na više Rač-
ki govori — još priča. Znate li što, da su pozna-
ti bani bosanski Kulin i Ninoslav bili poda-
nici ugarskijeh kraljeva. Ban Kulin, od koga
imamo. najstariji srpski spomenik s obilježe-
nom godinom (1189.), biva, pismo Dubrovča-
nima kojima im daje slobodu trgovanja
po Bosni. To glasovito pismo počinje ovijem
riječima: % ume ona u cuua u cgerora Aovya. fi
BAHK EocuHheKH KSAHHu npucesan Tesk, gneke Bph-
BANIS, H Bć'kMn rpahamu ASEPOBBUAME IIPABH npuwk-
mean guru gama t, di) Ban, koji slobodno
sklapa ugovore s drugijem državama, bijaše,
po dostojnom predstavniku onoga ,naraštaja“,
podanik ugarskijeh kraljeva? Rački je pozna-
vao svoje ljude.

Eto, dokle dopire hrvatsko-pravaška bo-
lest! Eto, sve što se skriva pod hrvatskijem
državnijem pravom! I kad mi Srbi upiremo
prstom na tu rak-ranu na tijelu našega zaje-
dničkoga naroda, dovikuju nam pravaši: Iz-
rodi i prodanci. Ko je izrod, ko je prodanac,
pa i nesvijestan, dokazuju gornja fakta

Pošto se ova pravaška bolest bila počela
širiti i megju Slovencima, pozdravljamo od
srea ,Slovenski Narod“, koji je ustao na
obranu narodnog i prirodnog prava, po ko-
me jedino imamo prava na samosvojan ži-
vot, jer se tijeh tugjinskijeh državnijeh prava
kroz srednji vijek toliko nad južnijem Slave-
nima nagomilalo, da, uzmemo li za polaznu
tačku u narodnoj borbi državno pravo,  pri-
pravljamo put tugjinu, kao što rečena žalo-
sna knjiga dokazuje.

Riječi Slovenskog Naroda“ i one lorda
Salisbury-a neka su nam uvijek u pameti:
narodna svijest, znanje, trgovina, industrija i
interesi podižu narode i stvaraju države.
Imaju li sve to pravaši po zemljama, koje
na temelju hrv. državnoga prava svojataju,
neka uzmu statistiku u ruke, osobito onu
Bosne i Hercegovine, pa ako umiju čitati,
imaju što da nauče.

NE sosa

Socijalne teorije i ruske prilike

od Dra F. Sigela, profesora varšavske universitati.
(nastavak)
* Prelazeći na vlade počinjemo s našim vijekom

i ističemo da je Aleksandar 1. bio oduševljen veo-

ma naprednim idejama, pošto je vaspitatelj njegov
bio Švicarac koji mu je ulio divljenje Za švicarsku
republiku. On dade parlamenat Poljskoj koja bješe
sjedinjena s Rusijom usljed bečkog megjunarodnog
ugovora (1815.), a nije bio protivan da ge isti i
Rusiji dade; ali napoleonski ratovi, ,sveti savez“ ga
svojim krajnjim Kkonservativnim težajama i Metter-

nich, taj svemogući austrijski ministar, spriječi ga.

u izvršenju te namjere, Vojnički ustanak (1825.)

5) U ime oca sina i svetoga duha. Ja ban bosanski Kulin
prisižem tebi, kneže Krvašu i svijem gragjanima dubrovčanima
“pravi vam prijatelj biti i d.

imao o ogromni uticaj na njegova nasljednika Ni-
kolu 1, i prema općem tečaju evropskog mišljenja
onoga vremena učini te on postade potpora konser-
vativnih velikih sila u Evropi. I ako je carevanje
Nikolino bila grozdena stega za Rusiju, car, osjeća-
jući da ga jedina zakonitost može zaštiti od prije-
kora da je samovoljno služio vrhovnoj vlasti, naj-
veću je važnost polagao na vršenje zakonskih pro-
pisa u cijeloj državnoj upravi.

'Preba ipak priznati da je u to vrijeme, po
mišljenju samih Slavenofila, parlamenat mogao biti
opasan za Rusiju radi sljedećih razloga: Onaj dru-
štveni razred, koji je služio državu na bojnom polju,
postao je pod zapadnim uticajem plemstvo, u za-
padnom smislu te riječi t. j. prvi i vladajući razred
društva. Zajedno s tijem cdnošaji seljaka prema
plemstvu takogjer se preobraziše, i ako je pri krajv
XVI. vijeka nesloboda seljaka bila uvedena u 'Ru-
siju, to nije bilo ni najmanje za poniženje seljaka
a za uveličanje plemića (dvorjana), već je to bio
samo oblik plaćanja državi zbog vojničke službe.
Koji je seljak prije služio državi ručnom radnjom,
krejem XVI. vijeka primjenjuje svoj rad vojničkom
razredu, da bi ovaj mogao potpunije i pristojnije
služiti u vojsci. Kao što već kazah, vojnička služba
i njezina naknada (ekvivalenat) besplatni radnja
seljaka. tomi dvorjaninu — vojniku imala je
tako malu vrijednost, da je često siromašan dvor-
janin volio biti seljak. Ali se ove prilike promije-
niše za Petra III. i Katerine [I. Ova posljednja
poprimila je sasvim mišljenje Mont squeiu-a, da je
plemstvo temelj prijestola i monarhije, te potvrdi
zakon Petra III. (1785.), kojim se dvorjani osloba-
gjaju sbavezne. vojničke službe, i tako ih. preobrazi
u plemstvo a njihove seljake u neslobodne ljude
(koji su privezani za zemlju svoga eospodara), koji-

“ma je trebalo svojim radom da izdržavaju vladajući

razred, da bi se mogao lakše intelektualno razvijati.
Otuda, da je u Rusiji za Nikole 1. bio ustanovljen
parlamenat, taj bi bio gastavljen isključivo iz plem-
stva, čijem bi oslobogjenje neslobodnih seljake (ljudi)
postalo ako ne nemoguće, ali bi ga svakako veoma
oteščalo i na neodregjeno vrijeme odgodilo.

Velike reforme Aleksandra II. još su u pameti
svijeh i svakoga. On je bio odlučio da izvrši oslo-
bogjenje neglobodnih seljaka, reforme u pravosugju,
ustrojstvo autonomne uprave u pokrajinama i veli-
kim gradovima sa uvedenjem na novo ruskog naro-
dnog predstavništva, kad od jednom  razbojnički
prekinuše nit njegova dragocjenog života.

Aleksandar 1II., još dok je bio nasljednik pri-
jestola bio je usvojio ideje slavenofili, a pošto stu-
pi na prijesto bio je za svega svoga carevanja sjajni
predstavnik njihova mišljenja. Staranje oko pojača-
nja religioznih, moralnih i ekonomnih sila svoga
naroda, zaštita radničkih razreda, u jednu riječ
unutrašnji ra-t Rusije u svijem pravcima potpuno ga
je obuzimao. Nijesu mu bila mila nikakva vojnička
preduzeća i bio je uvjeren, da je njegova najsvetija
dužnost starati se oko uzdržanja mira; tvrdo ubije-
gjenje o svetosti njegove carske misije ulilo je u
njegov duh mržnju protiv svijeh prijevara, koje su
tako 'česte u megjuunarodnim odaošajima, i punilo
njegovo gree blagovolenjem prema svijem narođima.
Nepovjerenje Aleksandra Ill. kao i mnogih lica iz
upravljajućih ruskih razreda prema parlamentarnom
obliku vlade mcže se objasniti dvjema činjenicama,
Najprije nalazimo megju naprednijim i originalni-
jim piscima!) Hvrope i Amerike veliki skepticizam
k narodnom predstavništvu u današnjem njegovom
obliku. Dok je pred jednu petnaestinu godina to
predstavništvo bilo držano kao nepogrešivi lijek svijem
gocijalnim bolestima, sada se čuje često govoriti
da je to tek lukavi oblik isisavanja radnika sa strane
bogataša i inteligencije. Zatim su parlamenti po-
kazali svoje slabe strane u različitim zemljama: u
Francuskoj — umanjio je čuvstvo potrebe jake vla-
de; u Njemačkoj — neobično komadanje političkih
stranaka; u Austro Ugarskoj — krajnja lakoća u
sastavljanju parlamenta u kome je većina poslanika
mrska pučanstvu; u Sjevernoj Americi — neko ne-
povjerenje prema zakonodavstvu pojedinih država i
nekoliki planovi da im se ograniči djelokrug.“)

') Karl Marx sa svom socijalističkom i anarhističkom  ško-
lom, De Greef, Ward.

2) Bryce. The American Commonwealth, London i New-
Jork. 1890.

Očevidna pokvarenost poslanika (Panama, Ban-
6& Romana) izazivlje više sablazni megju narodima
nego li iskvarenost individualna u upravi, Nabrojene
do sada pojave navode na misao, da današnji na«
rodni parlamenat nije posljednja riječ kao oblik
učestvovanja naroda u vladanju i regbi da je pod
carevima Aleksandrom II. i Aleksandrom III. po-
čeo nicati neosjetno jedan novi oblik predstavništva
a to je raspravljanje zakoni od lica koje je vlada
pozivala iz naroda, jer je od njih očekivala najbolji
savjet na osnovi njihova znanja ssmoga predmeta
kojega se zakon tiče. Ako se sada vratimo na znan-
stvenu književnost, naći ćemo da već od nekog
vremena njemački profesori, Ahrens i Roder, tvrde
da ge sve više i više želi zamjena sadašnjeg obič-
nog predstavništva narodnog predstavništvom goci-
jalnih grupa koje se bave različitim oblicima obrta,
trgovine, nauke i t. d. da bi tako bili predstavlje-
ni interesi pojedinih zanimanja, čijem bi se zami-
jenila prilično metafizička ideja predstavništva na- |
rodne volje idejom predstavništva različitih zvanja
u narodu“). Na taj način možemo se nadati da će
se tokom vremena javiti najpraktičniji način pred-
stavništva, koje takovo žele najnapredniji umovi
Evrope i Amerike (Ahrens, De Greef, Ward.)

Iz ovih promatranja može se zaključiti, da je
veoma pogrešno mišljenje koje susrećemo često
u Evropi i Americi i po kojem se misli, da je ru-
sko društvo naklonjeno despotizmu. Naprotiv je u
Rusiji dobro poznato zapadno narodno predstavništvo,
ali su takogjer, i to veoma jasno, poznate i njego-
ve sl*be strane. Ruska vlada shvaća koristi od slu-
šanja narodnog glasa, ali misli da oblici predstav-
ništva, koji sn se do sađa javljali. .ne. odgovaraju
svijem zahtjevima. Napokon snažna vlada, koje se
potreba priznaje na široko u ruskom narodu, regbi
da pruža zamašne koristi ne samo u megjunarodnim
borbama, što je uopće priznato, nego i kod kuće,
gdje jaka ruka nije ni malo manje petrebita za
pomoć viromahu i slabiću već šta više i cijelomu
društvu.

Pri svemu tome što je do sada izloženo ima
i neke istine u razlici izmegju husije i zapadne
Evrope. Potreba jake vladu bez sumnje mnogo se
više osjeća u Rusiji; nadmoćnost aristokracije u svi-
jem poslovima političkog i društvenog života opaža
ge mnogo više na zapadu usprkos sve izjavljivane
ljubavi k jednakosti; napokon protivnost izmegju
društvenih razreda jača je u zapadnoj Evropi nego u
Rusiji, i ako se čini (u odjeći, u vanjskim forma-
ma) da su u ovoj posljednjoj zemlji razlike ogro-
mne. Ove razlike (t. j. na zapadu) mogu se lako
objasniti istorijski. Protivnost izmegju erkvenog i
svjetovnog društva (t. j. na zapadu) postade u vrijeme |
obrazovanja različitih germanskih država na razvalina-
ma zapadnog rimskog carstva. Ona je bila ukorijenjena,
prvo, u krvi, jer su orkovnjaci bili gotovo sami
Rimljani (romanizovanih Germanaca bilo je malo);
drago, u vaspitanju; a napokon u naravi središnjih
privlačnih tačaka (biskup ili nadbiskup s jedne
strane a kralj s druge strane), Propovjedi u crkvi o
velikim vjerskim istinama (m. pr. protiv gordosti
plemstva i ostalim njegovim manama) išle su ne-
kako protiv svjetovne vlasti, te to dovede do pro-
tivnosti izmegju crkve i države, kojih iskre još ti-
njaju pod pepelom od V. vijeka, te buknu u vri-
jeme Grgura VIL i Henrika 1IV., i proizvede neiz-
brisivo nepovjerenje šta više i neprijateljstvo izme-
gju erkve i države, koje još nije iščezlo. Razumije
ge da su ova čuvstva u obje strane imala isti re-
zultat, biva, poniženje kraljevske moći. Doista je, mis-
lim, istina koja nije još bila sasvim priznata od zapad-
nih naučenjaka, da je upravo rimska crkva pravi
uzrok toga duha nepovjerenja protiv vrhovne drža-
vne vlasti koje je regbi kao urogjeno svojstvo Zza-
padnoga Evropejea. Ovaj misli da je vlada gotovo
nekakva moć tmini, koju treba stegnuti koliko je
moguće više. On je smatra kao nešto izvan društva,
i s toga društvo treba da je vazda na oprezu da
ga ta vlast ne podjarmi, Misao, da su interesi
vlade i interesi društva jedni te isti, da je moć
vlade i moć naroda — ova, dakle, veoma prosta
istina potamnjena je na zapadu, pa baš i u Ame-

%) Ovo je bilo tu nedavno opširno raspravljeno u Belgiji |
prilikom prdglćda (revizije) ustava. — Ovaj oblik predstavniš-
tva bio je poduprt od mnogih poslanika, i oni ga nažvaše
predstavništvo interesa, DB