Gijsna lista
Za Dubrovnik nu godinu fior. 4.

Za Austro-Ugarsku, Bosnu i
Hercegovinu na godinu fior. 4.50. |

Za Srbiju i Crnu Goru na go-
dinu fior. 5.

Za sve ostale zemlje na godinu
franaka 15 u zlatu.

Na po godine i na četvrt godine
surazmjerno. .

Pojedini broj lista 10 novčića.

Pretplata i oglasi

šalju se administraciji ,DUBROVNI-

KA“.

Dopisi: se šalju uredništvu.

“ Rukopisi se n> vraćaju.

javne zahvale, računska izvje-
šća i slične objave plaća se 10 novč.
od retka (sitnijeh slova). Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne prima-
ju se. i

Broj 16.

Izlazi svake Nedjelje.

Godina V.

DUBROVNIK, 18. Aprila 1896.
Srpska stranka u Dubrovniku pridružu-

- je se izjavi srpskijeh zastupnika na saboru i

vstalijem Srbima, te izjavljuje svoje nepoko-
lebivo povjerenje i duboku harnost g. Savi
Bjelanoviću, čiji su harakter patriotizam po-
žrtvovanost opće poznati, i koji se od toliko
dugijeh godina bori za Srpstvo na čelu Sr-
ba Dalmatinaca. Srpska stranka u Dubrovni-
ku i ako je uvjerena da g. Savi Bjelanoviću
ne treba izjav& povjerenja, ipak se rado ovi-
jem pridružuje izjavi srpskijeh zastupnika.

—— ei ——
Naše prilike.
L

Javili smo u prošlom broju da je knjaz
Nikola I. na Uskrs sakupivši ispred svoga
dvorca cetinjske katolike, megju kojijem  bi-
jaše jedan jedini podanik ernogorski, javio
im da mogu graditi na Cetinju katoličku cr-
kvu, a da će im on pripomoći. Ovaj zname-
niti dogagjaj plemenitoga pravoslavnoga vla-
daoca budi u nama mnoge refleksije i upo-
regjenja. Da nije već odavno sa dobro izra-
čunatom namjerom uneseno u srpski narod
vjersko trvenje, mi ovomu dogagjaju ne bi
prepisivali tolike znamenitosti, ali pošto se
već od godina kao po nekoj komandi u sta-
novito vrijeme ponavljaju po sto puta opro-
vrgnuti napadaji na Crnu Goru i Srbiju
zbog tobožnje vjerske nesnošljivosti, mi gor-
nje djelo knjaza-pjesnika smatramo velikijem
koje izbija protivnicima iz ruku podlo oružje
sumnjičenja i laži.

Kada se danas pri kraju devetnestog
vijeka obazremo na drugu polovinu prošlog
vijeka, i uočimo velikog srpskog filozofa, Do-
Siteja Obradovića, koji je u vijeku potpune
snage i zrelosti 1783. g. štampom na svijet
izdao svoju autobiografiju, u kojoj je nacr-
tao ne samo svoj život nego i stanje našega
naroda, pa kad ju s kraja na kraj pročita-
mo, onda ćemo se zaista uvjeriti da smo da-
nas još u gorem stanju nego u prošlom vi-
jeku što se tiče misli o narodnom jedinstvu
i da religija (t. j. vjera) mije narodnost, jer
su se u vrijeme Dositijevo mnoge predrasu-
de pravdale neznanjem i nestašicom škola i

knjig. Čijem ćemo opravdati danas, u vije-
ku tobožnje prosvjete, kad jedan n. pr. lije-
čnik, koji je svršio nauke u Beču, na upit,
da li će srpski kod kuće raditi, odgovara:

Ne, vjera mi smeta, katolik sam; drugi, pre-'

tjerani pravoslavni, hvališe se: Nema  Srp-
stva bez tri prsta; a treći muhamedanaec, koji
ni riječi turski de zna, kaže: Ja sam Turčin.
Da Dositije danas uskrsne pa da vidi ovaj
porok, cijenimo da bi svoje djelo spalio, u
kojem je prošlog vijeka učio: Vjera nije
narodnost. Danas u većini naroda i inteli-
gencije, osobito kod katolika i muhameda-
naca, vlada gornje mišljenje, a manjina,
koja se je zbilja okoristila naukom i pro-
svjetom bolom u duši gleda ovu narodnu
propast, koja dolazi iz crkve i škole: iz cr-
kve, koja bi imala megju rogjenom braćom
širiti ljubav; iz škole, odakle bi se imala ši-
riti u narodu prava nauka i prosvjeta. Da-
nas  prisustvujemo  žalosnoj komediji, gdje
fiofirići u cvikeru i rukavicama popuju po
novinama i javnijem mjestima: jedni. tvrde
da je narodni spas u katoličkom  hrvastvu,
a drugi u pravoslavnom srpstvu. Zavirite im
u dušu, naći ćete ju praznu bez vjere i idea-
la. Da ovi prerevni katolici i pravoslavni
rasprevljaju, da li će svoju crnu dušu bolje
spasti u katoličanstvu ili ti pravoslavlju, to
bi bio posao savjesti u koji se niko nema
prava uplićati; ali da oni spas jednoga cije-
loga naroda nalaze samo u ovoj ili onoj cr-

kvi, pa kad se pri tome još pozivlju na pro- |

svjetu — kao što Hrvati rade — i u ime:
njezino govore, onda su to lude, koji ne živu |
u prosvijetljenoj Evropi, koja je preko  tijeh

pitanja odavna na dnevni red prešla.

Kod ovakovijeh prilika trebalo bi upra-
vo očajavati zbog narodne budućnosti,
nema svijetlijeh primjera, koji tješe i nadom
ispunjavaju.

. Megju njima prvo mjesto zauzimlje ple-
meniti vladar Crne Gore, koji djelom upuću-
je, kako se moramo megjusobno ljubiti i
snositi, a Srpstvom se dičiti, koje nije ni

pravoslavno ni katoličko, već narodno, a do- ;

nijeli smo ga od iza Karpata sobom kao po-
gani u ove strane.
Glupost je velika ono što rade hrvacki

političari. Ljudi se uobrazili, kao da je toho- '

da |

že njima namijenjena neka misija iz Rima i

iz Beča na Balkanu, te vazdan o tome pri-

čaju da su već svakomu i uši zaglušili; ali

kad vidješe da svijet nije baš toliko glup, te |

ne će da vjeruje toj tobožnjoj misiji, udariše
u druge diple, da spase dajbudi ono što ci-
jene da im je sigurno, raznoseći laži o Cr-
noj Gori i Srbiji, da ne dopuštaju gradnju
katoličkijeh crkava na Cetinju i u Beogradu.
Znadu oni da su to laži, te da se na (eti-
nju do juče nije imala za koga graditi crkva
katolička, kad danas tamo živi samo jedan
katolik, crnogorski podanik; a da je u Beo-
gradu sama rimska kurija kriva, što se nije
došlo do konkordata izmegju ove i Srbije.
Kad nezavisna država, kao što je Srbija, tra-
ži katoličkog biskupa sa sijelom u Beogradu
a ne u Djakovu, i da bude srpski podanik
a ne tugji, a rimska kurija iz obzira prema
nekoj državi na to ne pristaje, onda da je
malo više poštenja i obraza u hrvackijeh no-
vinara, trebalo bi da zbog neuregjenosti od-
nošaja katolika u Srbiji krive Rim i još ko-
ga a ne Srbiju, u kojoj su se do najvećijeh
državnijeh i gragjanskijeh časti popeli mno-
gi katolici, kao: Gjaja, Franasović, Ban, pok.
Pančić i drugi. Da se u Srbiji katolici pro-
gone i njihovu Srpstvu ne vjeruje, kako
hrv. novine trube, ne bi se tijem katolicima
povjeravalo ministarske lisnice i delikatne di-
plomacke poslove; a takovijeh primjera i
danas u Srbiji gledamo, gdje je general Fra-
nasović, katolik s otoka Korčule, ministar
rata, a on sam od ministara prati sada kra-
lja Srbije na putu u Grčku, gdje će se bez
dvojbe povesti razgovor o krupnijem politi-

.čkijem pitanjima.

Ovakijem putem treba i unaprijed  ko-
racati, i nikada s uma ne smetati one zna-
čajne riječi, koje je izrekao lord Fitzmaurice:
.Jugoslaveni biće nešto, kad narodnost u
njih nadvlada vjerske razlike“.

Medo Pucić i srpsko pitanje.
IV.
Na upit, kada je nastalo srpsko pitanje,
odgovara: ,Srpsko pitanje počelo je propa-
»šću Srbije, najezdom Turaka, i na žalost

još uvijek traje. Nije svako sretan kao Ta-
»lijanci, da im je povjest. poznata  cijelomu
Svijetu, i da oči sviju uprte na ovu klasi-
očku zemlju (t.j. Taliju) znaju odmah o
.čemu se radi, ali je živa istina da su  po-
»Vijesne epohe Srbije strancima malo po-
znate ostale jednako urezane u narodnoj
»duši ako ne i jače nego li one Italije Ta-
»lijancima, i kogod putuje po srpskijem  ze-
»mljama neka se ne čudi slušajući svakoga
»dana seljake govoriti o slavi Dušanovoj i
,propasti Kosovskoj kako bi drugi pripovje-
,dali o savremenijem dogagjajima').“ de

Da stranomu čitalačkomu svijetu, koji
ne pozna srpsku povjest, predoči jasnije srp-
sko pitanje, u velikijem potezima prikazuje
istoriju srpskoga naroda od dolaska njego-
va u današnje strane, što cijenimo da je su-
višno ovdje u prevodu navesti, a spomenu-
ćemo što kaže o Nemanjićima: ,Ova dina-
ostija dade u tri vijeka devet kraljeva i dva
.cara Srbiji, koja pod njihovom vladavinom
»postade najjača država na istoku, i združi
,se s Mlečićima i Normanima Napulja, i
»otvori pristup talijanskoj industriji kroz pri-
»Stanište. Dubrovnika i kad_se
»najveći srpski. vladalac,. Stefan Dušan Silni,
.pokorivši gotovo cijeli poluostrov tračko-ilir-
»ski i uredivši ga fendalno na zapadnu, pro-
,glasi carem Srbije i Romanije (1388.) i
»S toga zasnova osvojenje Carigrada, da (Tri-
»ječi su Lukari, ljetopisca dubrovačkog) drže
»daleko od Evrope narode nevjerne i prenese
»carstvo i monarhiju Konstantina Velikoga
»na srpski narod, on htjede imati u predu-
»zeću dragom dužda mletačkoga, ali se ovaj,
»ne cijenivši da je to u mletačkom interesu,
»ne odazove pozivu, i Dušan na čelu vojske
»0d 85.000 vojnika pokuša sam slavno dje-
»l0. Pokušaj se izjalovi zbog nenadne gro-
»Znice koja pokosi život Velikoga Cara 1358.
godine, kad je već bio na pd puta...... s)

Prikazujući povjest srpskoga naroda za-
ustavlja se na znameniti dogogjaj, biva selje-
nje jednoga dijela srpskoga naroda u Ugarsku,
Hrvacku, Slavoniju i sjevernu Dalmaciju, da
vojuje protiv Turčina zajedno s ćesarovcima
i Mlečićima. Osobito ističe 1791. godinu,

') v. La Serbia e | impero d'oriente 1667 st. 6.
2) v. Isto djelo str. 7.) 8

= Podlistak.
DUBROVAČKA KNJIŽEVNOST

piše KANONIK IVAN STOJANOVIĆ.

XXXX.
KLASICIZAM.

Za dokaz uljudna ponašanja najbolje mogu po-
Blužiti oni mnogobrojni anedokti te su ostali u pre-
daji, u kojijema oskakuju: 1 Esprit franeuski, i Vitz
njemački. Ovdje se ne mogu izložiti, jer nijesu pre-
dmet naše radnje; samo ćemo za izgled spomenuti
jedan cigli — iz doba današnje vladavine. Svrati
se jednom u Dubrovnik podmaršal austrijski Kabo-
ga, — koji još ia malašna bijaše otišao u Beč na
službu carevu, — te jedan dan pogje u pohode ne-
koj visokorodnoj gospogji francuskoj. Ali ona, —
ne buduć spravna da ga primi u taj mah, — za-
drža ga malo više u predsobljv. Kabogi se dosadi
to dugotrajno čekanje; te, kad ga na svrhu primi
i pričeka, on će ti je — po urogjenoj mu uljudno-
sti dubrovačkoj — ovako osloviti: ,Baš sam gospo
— da vam pravo kažem, — na muci, ne znajući
kako ću vas pozdraviti; bio sam smislio jedan kom-
plimenat, ali ovdje stojeći premišljo sam — da
iskitim što bolje; pa eto, misleći na bolje, — za-
boravih i onaj komplimenat što sam imao najprije

u pameti!“ Ta gospogja francuska stavi se odmah |

na čemu je, te odgovori: ,Meni se svigjaju tako
uljudni prigovori dubrovački, — pa baš i kad su
meni samoj namijenjeni; sad spozuajem koliko su
sgodni komplimenti, pa bili i satirični!“ — 'Ta ista
gospogja naredi jedan dan svojoj sobarici da joj ni-
koga ne. pripusti, prije no se kaže ko je. Zakuca
baš taj isti dan njeki vlastelin dubrovački. ,Ko ste
vi?“ — upita ga sobarica. On se odmah dosjeti
da je to nalog gospogje, te da joj pokaže kako se
on u aristokraciji s njom takmeni, odgovori soba-
rici: ,Nijesam došao da ti rečem: ko sam, nego
da te upitam: je li gospogja doma!“ Sobarica po-
gje da javi taj odgovor gospogji. koja se uput do-
misli podboku, te primi teg plemića — pitajući
tisuću oproštenja. Ova ubavost općeg postupanja,
ovaj klasicizam: i u izvanjskijem poslima, a ne sa-
mo u književnosti, bi uzrok, — da je vlada dugo
očuvala dostojanstvo prema svojijem podanicima.
Valentin del Lago piše u knjizi: Memorie della
Dalmazia“ (pagina 112) sljedeće: ,Si domanda, 6o-
me possa esser avvenuto, che coteste divisioni, e
Subdivisioni fra cittadini si .mantenessero, mentre
nelle altre parti dell Europa le stesse divigioni con-
flagrarono in sommosse, in devastazioni. Due cause
a cio contribuivano: La piecolezza del territorio,
quindi relaziohi quotidiane fra governanti e suddi-

ti, e quindi possibilita disonoscersi piu da vicino;
sviluppo quindi di affezioni e di simpatie fra le
porsonalita, e le personalita in tutti i ceti influi-
Sono potentemente su tutto il ceto a loro appar-
tenente. I gospari sempre vivendo coi coloni, nel
dar leggi armonizavano colle inolinazioni di quelli,
perehč tutti personalmente erano conosciuti. La se-
conda causa 8 il grado di civilta a cui le caste su-
periori, i gospari di Ragusa pervennero: che cre-
dettero bene di contornarsi soi fregi, e coll aureola
della civilta, e delle lettere, ed i svdditi attratti
dallesempio credettero bene dover prima venir al
loro livello per competere. I gospari non erano dun-
que soltanto levislatori, ma anche esemplari viven-
ti i sudditi oredevano toccare Videale a poco a

poco imitando +7 gosparo. Ragusa in questo o si-

mile ad Atene, ed a Firenze, dove ad onta della
demociazia, reggeva in sostanza Varistocrazia della
coltura, e dellinteligenza. Troviamo dunque a Ra-
gusa un passato glorioso appoggiato tutto sui pro-
dotti dell inteligenža, associati al benefizio čell'ina
dipendenza; perehč Ragusa dopo aver commesso il
primo fallo imposto dalla necessita di aver pianta-
to domicilio in condizioni di suolo del tutto nega-
tive, per natrirsi, dovea proveder come mantenersi,
e poi dovea continuamente vigilare alla propria di-
fesa per esistere. Tutto questo dovea far passare il

governo democratico ad una aristocrazia pura per
necesgita di fatto“.

Evo u čem je bila klasična ta ubavost općeg -
ponašanja: Ubavost forme imala je bit saglasna sa
moralnosti, i sa načelima: vjere i filozofije; ali sa-
mo tako, da ni jedno ne bude: ni više ni manje
od drugoga, — no u pravom, i potpunom skladu.
Materija (tu ubrajamo: i čine, i riječi, i ponašanje
— u jednu riječ: sve što je oćutljivo) je bila idea-
lizirana, a to baš i jest: čist klasicizam. U  dana-
šnje doba: riječi, čini, i ponašanje, — ne slažu se
ni iz daleka: s unutrašnjim kakvim uvjerenjem,
niti u opće s ikakvim načelom moralnosti. Na prvi
pogled zbilja bi se reklo da su potekli iz kakvog
uvjerenja, a kad tamo isto su kao orasi: 8 dvora
pozlačeni, a unutrima šuplji (Vrhunac ipokrizije).
— Aošto li bi rekli o moralnosti dubrovačkoj?!
Primjera ima: strahoća božija; ali u ovo malo od-
mjerena prostora ne može se iskazati — ni samo
ono nešto, što mi znomo. Ali kud ćete boljeg do-
kaza od onog interegnum od gotovo osam  dugijeh
mjeseca, kad je, — s razdora političkijeh stranaka,
— parod dubrovački ostao bio bez vlade; i ne do-
godi se: nijedno ubojstvo, nijedna kragja, nijedno
nasilje?! Sudovi, senat, bijahu zatvoreni; a narod?
Ovdje pita Ferić: ,quid tum ille? Num cvepit ha-

benas regni ipse?“

Za oglase priposlano, izjave, <“