JU

Pretplata: 48 D. na godinu; pojedini broj 1 D. Za ino-
zemstvo 100 D. na god. Plativo i utuživo u Dubrovniku.

i
)
|

li

. IZLAZI SVAKE SUBOTE POPODNE a

GOSLOVE

VLASNIK I IZDAVAČ: MJESNI ODBOR DEMOKRATSKE ORGANIZACIJE

Oglasi: 1 cm. visine u širini stupca 4 Din; za stalne ogla-
sivače po dogovoru. Priposlana i zahvale 4 Din. redak.

£

Godina I.

_-

Dubrovnik, 8. jula 1922. a

Broj 9.

-.

Je li ovo napredak?

Lijepo li bijaše ono vrijeme nepo-
sredno poslije sloma, kadno se svojim
kućama vraćala naša vojska kličući:
Čika-Peri, Srbiji, Jugoslaviji, narod-
nome jedinstvu, bratstvu itd. Tim ljepši
nam se oni časovi vide, što su žali-
bože prekratko trajali. A mogli su ostati
vječni, da je tu vođa narodnih, u nekih
naših državnika, u ljudi na položajima
bilo više svijesti, više općenarodnog
osjećanja, manje  šovinizma, a još
manje ličnog egoizma.

" Jest, onaj je zanos mogao potrajati,
jer se je i mentalitet mašega seljaka
do konca rata bio posve pročistio: i
seljak je onda mislio i nacionalno
osjećao kao pravi patriota. Ako se je
ipak našao koji inteligenat, radnik ili
seljak i u to vrijemes predratiim men-
talitetom, bio je povučen u se, dakle
posve neškodijiv. Trebalo je tada uz-

držati na okupu narodne mase, nji-

hove osjećaje još više oplemeniti, i eto
sreće. Prirodna bi posjedica bila, da

bi i oni neodlučni malo pomalo bili -

prešli u prave nacionalne redove, pa
bi nam danas sigurno druge ptice
pjevale.

Poznato je naprotiv, da se je obr-
nuto dogodilo:
nih redova prelazile su mase u ne-

il sve to više nezadovoljnika, koji su
kao bujica rasli i vodili što k anarhiji,
a što k separatizmu. Na čelo ti sepa-
ratista i anacionalnih ljudi postavili su
se sada ponajviše opet oni, što su se
za vrijeme rata bili odveć kompromi-
tovali. Jer su oni jedino u tome me-
težu, u tome neredu uviđali svoj lični
spas, stali su se služiti svakovrsnim
dopuštenim i nedopuštenim sredstvima,
da posiju što više nesloge, zabune i
nepovjerenja među narodne redove. 1
uspjeli su, jer su državne vlasti sve
to gledale pasivno, a raznim nekorek-
tnin postupcima još podupirale n4-
strane elemente. S druge opet strane

iz osviještenih narod-

i naše je novinstvo, s hrvatske i sa
srpske strane, iznova stalo potpirivati
stare plemenske zadjevice. A to je baš
ono najgore. :.

Psiha našega naroda ima jednu ne
rakterističnu osebinu: čovjek naš ne
trpi, da mu brat zapovijeda; pa ako
mu je brat i stariji i pametniji i ugle-

dniji, on jednako ne će da ima većih.

prava od njega. Tu će i poginuti, | a
ne će popustiti. Radi te nelijepe 0S0-
bine mnoge su se naše porodice is-
kopale. A i povijest nam to, srpska i
hrvatska, u tančine potvrđuje. 1 uspr-
kos takovu mentalitetu dolazi naše
plemensko novinstvo pa priča, Hrvati
moraju listom da se pretope u Srbe,
jer je Srbin stariji,
niji brat. S druge se opet strane izla-
že, kako su tek Hrvati pravi evrop-
ljani, kako Srbi moraju da prime nji-
hovu kulturu, jer ako je što dobra,
da ga je samo kod Hrvata naći, i t. db
io bodi

Pa dok tako pišu kojekakve novine,
ni po jada;
ispada nađe u ozbiljnijima, onda zbilja

o omora da se čudi i toj Ozk nina i a

SVEINU.

kad se u njemu danas može da čita
n. pr. (navodimo po ,Jadronu“): da
su Bosna, Hercegovina i Dalmacija
čisto srpske zemlje sa srpskim naro-
dom; da je Austrija od katolika na-
pravila Hrvate; da katolici mogu po-
stojati kao hrvatska stranka, ali da oni
nisu Hrvati nego Srbi i t. d.

Tako isto, samo malo uvijenije, piše
i naš kolega ,Dubrovnik“. Tko hoće
da se o tom osvjedoči, neka samo
pročita uvodnik mu u br. 47. Tu se
riječima nekakva tobožnjeg - ,Hrvata“
iz god. 1853. kaže ono isto što tvrdi

» Trgovinski Glasnik“. Ali se ovdje ide .

još i dalje: Srbi su mnogo žrtvovali

«sva trojica budu jednaka,

valjaniji i zasluž-.

ali kad čovjek ovakvih

Primjer. Među ozbiljnijim novinama:
prestolnice svakako je i » Trgovinski

: zverijušicne ;zovekimeje“ damom bivalo - — Glasnik“, .Zato .se- baš. čudom čudimo, E

da oslobode i ujedine svu svoju braću.
I sada, kad su to postigli, ne će da
budu separatiste, jer ,niko ko hoće

oda triumfuje ne može da dijeli carstvo

svoje...“ Nego hoće da sva tri brata
ostanu na okupu, da se ljube. Ali da
najbolje
ipak da svi postanu — Srbi. Srpska
će.ih braća objeručke u zagrljaj pri-

"miti; neka Hrvati i Slovenci postanu
Srbi, pa će enda i Srbi postati pravi
“— Jugosloveni.... i t. d.

I kad ovako pišu listovi, koji hoće
da budu ozbiljni, onda nije čudo n.
pr. da se u nekidašnjoj ,Nar. Svijesti“
u maloj vijestici od 33 retka  susreta-
mo na 11 mjesta s riječju i ,hrvatski“
»Hrvat“. Pa to još ne bi bilo zlo, ali
se tu govori o ,hrvatskoj Ateni, kruni
hrvatskih gradova“ (Dubrovnik), ,hr-
vatskom pjesniku (Gunduliću)“, ,hrvat-
skom župniku“, ,hrvatskom  Dubro-

vniku“ i t. d. Sve dakle na dlaku kao

otrag četvrt stoljeća!

Pa će se - još pk,
jemo!..

Ami kažemo“ tko god još danas
ozbiljno govori o pohrvaćivanju ili o
posrbljivanju, tomu se mora zanijekati
ozbiljnost: on je ili svijesni narodni
zlotvor ili čeljade, koje ne poznaje na-
rodne duše, čeljade, koje iz naše tužne
historije nije ništa naučilo. Neka Srbin

da ne , napredu-

se obojica ponose svojim dobrim svoj-
stvima, ali neka se zaboga jedan dru-

.gome ne nameće, jer je obojici poz-

nato, kako se je za inat i Marko po-
turčio. Neka ne tiču osjetljive žice je-
dan drugome, već neka žive bratski, a
to će samo onda moći da bude, kad
obojica budu svijesni da ih spaja za-
jedničko ime — jugoslovensko.

Sjetite se

Jugoslovenske Mutice
Jutranske Straže

ostane Srbinom, Hrvat Hrvatom ; neka

Kupoprodnjna aferu |
Colshorn - Bont.

»Dubrovnik“ nekako “stidljivo tapka
po našem čeonom članku, u kojem
smo spomenuli kupoprodajnu pogodbu
Calshorn-Bona, pa u ovo ljetno vri-
jeme izvaljuje dosta halambure na ra-
dost onih naših sugrađana, koji se
svačijim labavim argumentacijam iz
prikrajka zadovoljni smiješe.

Prije svega »Dubrovnik“ nam  za-
mjera, što smo tu kupoprodaju obje-
Sili na veliko zvono, te nam veli, u
koliko nam je zbilja bilo stalo do za-
štite državnih interesa, da smo isti cilj
mogli postići bez javnosti jednim-pod-
neskom anketnoj komisiji ili direkciji
ratnog pljena. S

Koliku uslugu sa ovom svojom pr-
vom tvrdnjom ,Dubrovnik“ čini gosp.
Boni, prepuštamo njemu istomu da sa
vrlo blizim mu organom obračuna, ali
pri ovakovu razlaganju i u savezu sa
daljnjim Dubrovnikovim izvrnutim kon-
statacijama, mi moramo utvrditi, da
»Dubrovnik“ pobija sam sebe kad na-
vodi, da je gosp. Bona onom kupovi-
nom učinio jedno patriotsko. djelo,
koje njih oko ,Dubrovnika“ veseli,
jer da tako dobra stranih podanika do-
laze u naše ruke. Ako je to tako kako

»Dubrovnik“ tvrdi, onda je gornja nje-
gova zamjerka. što nam- -je upravio u
najmanju ruku deplacirana, šta više
on nam mora biti haran što smo taj
patriotski podvig gosp. Bone iznijeli, te
dosljedan sam sebi ;Dubrovnik“ će
morati da izmijeni naslov što nam ga
je posvetio i što glasi ,perfidija ili
zloba“ u ,ljubav i velikodušje“, te da

x od parlamentarne komisije, koju mi

sazivljemo, za svog prijatelja traži do-
lično priznanje.

Nego mi jako sumnjamo, da li će
gosp. Boua zaista to priznanje i do-
biti, s razloga što ,Dubrovnik“ da do-
đe do onakovih zaglavaka, u obrani
jedne loše stvari, proti svog boljeg
znanja i navlaš stavlja u isti red sud-

Kresovi ili radovanie.

U riječniku Jugoslovenske akademije
nalazi se da riječ krijes dolazi od sta-
roslovenskeg krćs , što znači ono vri-
jeme, kad se sunce, došavši do najsje-
vernijeg položaja opet okreće put juga
(ljetni solsticij), a to je najvruće vrijeme
u godini. Otale i ,krijes“, onaj inse-
kat što po vas dan pjeva u to vruće
vrijeme. U dubrovačkoj okolici — ko-
liko znam — samo u potonjem zna-
čenju čuje se riječ ,krijes“, dok se
riječju ,radovanje“ označuje oganj, što
se loži uoči Vidova, Ivanja i Petrova
dana, pjeva se uza nj i preko njega
preskače.

Ovaj običaj ostao nam je od pogan-
skih vremena, a zaodjenut je kršćan-
skim ruhom. Primitivni narodi promje-
njivahu razne elementarne prirodne sile;
sunce, oganj, grom što u lična božan-
ska bića, koja uživahu osobiti kult
(obožavanje). Tako je u Aziji bilo na
glasu asirsko i babilonsko te feničan-
sko poštovanje ognja, što je utjecalo
i na vjeru Izraelićana. Stari Egipćani
vjerovahu, da je. čovjeka stvorio Ra,
bog sunca, U starom Meksiku imali su

Tomatiuha, boga sunca, koga smatra-
hu utemeljiteljem svih stvari. I u Pe-
riu je bio takov bog, a zvaku ga /nti.
Njihovi kraljevi (Incas) zvali su se
intip churicuna (sinovi sunca) i vjero-
vahu, da je Inti (Viracocha) sin Pa-
chacamac-ov (stvoritelja svijeta). Stari
Slaveni u pogansko doba obožavahu
Peruna, boga groma i oluje, komu je,
kao i starogermanskom Donaru bio
posvećen hrast. Obožavahu i lipu. Imali
su i svete gajeve. gdje se nijesu usu-
đivali sjeći drva; polja, gdje nijesu
smjeli raditi zemlju; vode, u kojima
im nije bilo dozvoljeno ribati. U san-
skritu bog ognja zove se agni, cd šta
je lat. ignis, a naše oganj.

U obredima, koji se obavljahu u
vrijeme ljetnog solsticija (o Ivanju da-
nu) odskače naročito jedna tačka, a
ta je unutrnja veza, kojom su spojena
dva elementa oganj i vođa, toliko poš-
tovana od Indoevropljana. Po strani
vatre je voda, valjda zato, što se u
njoj, n. pr. u Rusiji, poslije nego se
naloži suma, kupaju. U ruskom se
Krstitelj zove Kupala. Ovo je u vezi
sa staroindijskim običajem, koji su oni
imali na svečanosti zvanoj Mahavrata,

t. j. svečanost suncostaja ljetnog (doc-
nije zimskog). Uza zvuk tambure žen-
ske bi nosile vrčeve pune vode triput
okolo ognja s desna na lijevo, pa s
lijeva na desno, a pritom pjevale pje-
sme. Kad bi se posljednji put okrenule,
izlile bi vodu u oganj i pogasile ga.
U ovom obredu, koji nije baš posve-
ćen bogu sunca, nego bogu Indra, koji
dijeli zlatnu kišu, Ilillebrandt u svom
djeln ,Romanische Forschungen“ a
Olđenberg u ,Religion des Veda“ vide
prastare čini (čarolije, magije) za kišu.
Pritom se ovo opaža: u nazorima
indoevropskih naroda srednje evropske
širine čini vrijeme o  Ivanju danu
neku vrst granice među suhim i vla-
žnim vremenom u tome smislu, da su
daždi prije Ivanja dne korisni. a po
Ivanju danu obično štetni. ,Kad pade
kiše u kris, udesna je“ zabilježio je i
naš Pavlinović. Nije pretjerano, ako se
pretpostavi kako misli Schrader u svom
djelu Sprachvergleichung und Urgeschi-
chte, iz kojeg crpim u glavnom građu
za ovaj sastavak — da u ovim obi-
čajima imamo pred sobom tragove
jedne sredoljetne svečanosti i koja se
slavi bez osobitog obzira na najdulji

dan, a k čijim svečanim obredima
među ostalim pripadao je i taj, da se
je u odnosnom ljetu posljedni put
prosila vlaga na pašnjake i polja pu-
tem čini na kišu.

Maunhardt je u svom e Baum -
kultus“ mnijenja, da se u ovim sveča- . -
nostima odrazuje čarolija na sunce, jer
oganj prikazuje svijetlost i vrućinu
sunca, potrebitu za bujnu vegetaciju
bilja.

Kako se iz dovle izloženog rasabire,
ovaj običaj loženja ognja o ljetnom
solsticiju od davnih je davnina, pa u
našem narodu nema samo religijozni
već i nacijonalni značaj... Grehota je,
da se ovakovi lijepi običaji u nas ma-
lo pomalo gube i pomeću, premda nas
oni i razveseljuju i oplemenjuju. Kako
je krasno ono skupno i skladno pje-
vanje pučkih pjesama uz oganj, što
nam zanosi srce i budi narodni osjećaj!
Spomenimo se poslovice, koja nam .
veli: ,običaji od starine štit su jaki
domovine“, pa naročito s tog razloga
gojimo i čuvajmo, Jugosloveni, svoje
lijepe narodne običaje!

= lvo I. Stjepović.