Pretplata: 48 vw. na godinu; pojedini broj 1 D. Za ino-
zemstvo 100 D. na god. .Plativo i utuživo u Dubrovniku.

IZLAZI SVAKE SUBOTE POPODNE

OVEN

VLASNIK I IZDAVAČ: MJESNI ODBOR DEMOKRATSKE ORGANIZACIJE

Oglasi: 1 em. visine u širini stupca 4 Din; za stalne ogla-
sivače po dogovoru. Priposlana i zahvale 4 Din. redak.

Godina I.

Dubrovnik, 22. jula 1922. ž

Broj 11.

Mo ,Gundulićev san“ — ova moja prva

»patriotska drama bi napisana u Du-
»brovniku i prikazana dne 25 junija
»1898., prigodom Slave Otkrića Spo-
.menika Gjiva Frana Gundulića, u
»Bundićevom pozorištu .... U istinu
IMl.je ova dramska scena jedna Molitva
»za Slogu Roda našega, dok su uprav

,nebratske kavge Srba i Hrvata do-
»stigle okolo Spomenika  Pjesnika
, Osmana“ kulminaciju uzbuđenosti i
»disonance“.

Ove riječi zapisa u Zagrebu na 21.
septembra ratne godine 1917. naš ve-
liki pisac, koji je kao dramatičar do-
šao do prvenstva kod Jugoslovena —
Ivo Vojnović, kad mu je preštampan
bio ,Gundulićev san“. Riječi one pune
ki vrlo gorkih nam sjećanja slijede ođ-
"mah nakon ovog ,pjesničkog viđenja“,
= | razgovora između Gundulića i pose-
ZI strime Vile.

Zadnje riječi, koje Vila sa stepenica
Spomenika upravi očaranom Pjesniku,
pamtimo ih, ove su: ,lz Carstva sa-
“/ nja, brate, pozdrav primi! | U snu ti
| vidiš. budućnosti sliku, — | Kad slava
tvoja bude sloge slava !“. Na to Gun-
dulić, kao izvan sebe, kleknuvši pred
Raspelo, velikim glasom zavapi: ,Ja

# vidjehSpas, — sad umirijet' daj mi,

Bože! —“

| + Tako stari bogoduhi Pjesnik sluša i
"(| zbori kroz usta sadašnjeg dubrovačkog
slavnog pjesnika-patnika ... Tako sluša
i zbori On kroz usta vrijednih glumaca
u hrvatskom Zagrebu redovito svake
godine u siječnju, u predstavi na spo-
men svoga (Gundulićeva) rođendana.

I najveći pjesnik slovinskog Dubrov-
nika dočekao je u carstvu nebeskih
sanja, da čuje od Hrvata i Srba mno-
gu iskrenu molitvu za bratsku slogu;
vidio je, kako se među nama na to-
liko mjesta podižu grančice mira, lju-
bavi i bratstva, kako se ruši mač i
uništava sjeme klete mržnje među na-
ma jednokrvnom braćom.

Oduševljeni pjesnik ,Osmana“ do-
čekao je, da mu se općenito priznava,
da je on prvi predstavnik slovenske
ideje među Južnim Slovenima. On prvi
jasno izriče pojam slovenske zajednice:
cijelj mu je oslobođenje jugoslovenske
raje s pomoću slovenske sjeverne bra-
će ; jezik, u kojemu pjeva, ne zove on
ni dubrovačkim ni hrvatskim ni srp-
skim već slovinskim.

Nu čemu ove napomene, koje su
svima nama Hrvatima i Srbima zaista
dobro poznate? Evo, čemu.

U avgustu, piše dubrov. ,Narodna
Svijest“ izvršit će. se svečano postav-
ljenje spomen-ploče Pjesniku Gundu-
liću u blizini njegove rake, u crkvi
OO. Franjevaca . . .“ Vrlo dobra misao,
čija je da je, to iskreno kažemo ; tu

slavu slavna raka Gundulićeva — na
žalost nama nehajno sakrivena! —
upravo potpuno zaslužuje. Samo...
pri tome pazimo.... Gundulićeva

slava nek' bude sloge slava, tako da
svaki naš rodoljub, na oštro ono pi-
tanje Vile: ,l voliš u njem svetu
bratsku slogu, tu krunu i bedem Du-
brovnika tvoga? ...“, može da odgo-

»onog istorijskog dneva separatističke,.

nika .

Gundulićeva simua nek' je — sloge slmva!

vori sa: da, pače još i da to potvrdi
kakono Pjesnik, kad gleda stari lijepi
Grad: ,Sve to u bezdan nek se sruši,
Vilo, | nek' val proguta, ako slogu
zgazi!“

Takova, na osnovu prave bratske
sloge, treba da bude Gundulićeva slava,
i sada i kad god to unaprijed bilo !
Inače .... :
bolje ništa nego se mičiti i kaljati
slavno ime Gundulićevo pred narodom,
pod separatističkim nekim devizama.

Još nešto, braćo Hrvati i Srbi! Či-
tali smo, da: će se ovo djelo izvesti
sakupljenim doprinosima naše braće
Hrvata u Americi. Dakle, ona braća,
koja se zovu ,Srbi“, otole su isklju-
čenav1..+
rici i u Dubrovniku ?!

A što ono vele one pismene poruke
i protesti — kako smo ovih dana či-
tali u splitskom ,Novo Doba“ — jed-
noga dijela naše iseljeničke braće i
Hrvata i Srba iz Sjev. i Juž. Amerike,
protiv politike Radića, ,Hrv. Bloka“,
»čokorilovštine“ i uopće protiv širenja
separatizma u Jugoslaviji?“ ... Oni
baš u tome vide oružje u rukama na-
ših .vanjskih neprijatelja na štetu ugle-
da naše države, te i na štetu ugleda
i njih. samih, jugoslovenskih _iselje-

u Pineta neobično mnogo mogu da
urade na otklanjanju nesnosnih odnosa
između Srba i Hrvata ovamo u nas...
Oni se lijepo slažu i u tome, da bu-
dućnost pripada ne razdoru već slozi
i bratskoj ljubavi između Hrvata i

Srba, a da se ta budućnost što prije

dočeka, ne smije se činiti ništa, što
tomu smeta...
Razumijemo li mi svi, kako treba,
ove ozbiljne, iskrene, bratske poruke ?
— Ako, rodoljubi, to razumijemo, treba

< se proći nekih neumjesnih, štetnih slava

separatističkih, i ,hrvatskih“ i ,srpskih“.
Gundulićeva slava _nek' je sloge
slava ! Gjiv—o—

Soko — jugoslovensku ideju.

Ova spasonosna ustanova nikla je
u bratskom češkom narodu, potaknuta
borbom Čeha proti Nijemcima. Jaka,
zdrava češka duša salila je svu svoju
eneržiju u ovoj ideji. Biti Soko zna-
čilo je biti rodoljub, i to značenje ima
sada u slavenskom svijetu.

Sokolstvo se je presadilo u sve stra-
ne, gdje ima Slavena. Ono je u evo-
luciji Slavena, u probuđivanju narodne
svijesti, bilo kao proljeinje cvijeće,
koje nagoviješta proljeće naroda.

Gdje je nacionalna svijest tinjala,
podigla se u sokolstvu, da u njemu
izbije čista, prava ideja nacije i Sve-
slavenstva, vezana na uzajamnost. Nije
nam stoga čudno, da u mnogim za-
bitnim mjestima nikoše Sokoli, izraz
narodnog pokreta. Sasvim sti ispravno
potekli na ustuk tuđina i otuđenih na-
šinaca. Poslije pogibije Kosovske na-
rodna vjera i narodna pjesma podrža-
vala je nadu u spas, u oslobođenje.
Sokolska, ideja, mlađa ideja, no ne
manje čvrsta i moćna, zamašna i veli-
ka, postavlja čvrst temelj narodnoj
zgradi. Slijepi guslar gojio je osvet-

Zašto tako, braćo u Ame-

... Kako oni ističu, Jugosloveni .

nike, a Soko je nijetio rodoljube i
uzbuđivao uspavane i klonule duše.
. Jedinstven smo narod — nema su-
mnje — kome je tuđinski utjecaj, o-
stavio vidna traga u narodnoj duši.
Nazvaše nas trima imenima, odijeliše
trima vjerama, odvojiše trima smjero-
vima, stvorivši tobož neke ,državne“,
plemenske, vjerske i geograiske gra-
nice. Utukoše nam svijest, da ne osje-
timo da smo već zato jedan narod,
jer jednim jezikom govorimo.
Jugoslovensko sokolstvo je živo na-
rodno tijelo, koje sve spomenute u-
mjetne, izvještačene razlike sravnjuje,
ne tražeći, iz koga je pobro kraja,
vjere i zanata, već je li sin našega
naroda. U njemu se osjećaš slobodan,
jak, disciplinovan, organizovan, osvije-
šten. Ko prekorači prag te velebne
zgrade, baca u zaborav sve ono, što
nas razjedinjuje. Star se pomlađuje,

mlad se osnažuje, slab ukrepljuje, svi“

se nacionalno osvježuju, jer je to pra-
vo domaće narodno ognjište, najveći
ponos obaju spolova. Magična odora

o Sokola srazuje razliku staleža, dobi,
partije, a navlači nacionalan ponos i

jugoslovensku ideju; stvara tip Jugo-
slovena. U vrijeme najžešćih borba
svjetskog rata, kad se je neumoljivom
sudbinom našao brat proti bratu; So-

kolissu na svim irontama Nagh što
je brat ž Slaven... Ska

Ministarstvo prosvjete ravno je
shvatilo zamašitost one ideje. God.
1920. izdalo je naređenfe, da se u sve
škole uvede sokolski duh. Nažalost
malo ih shvaća ispravnost te ideje.
Kojiput i same sokolske uprave više
paze na jačanje tijela negoli na jača-
nje duha, dok bi to dvoje moralo da
kroči posve uporedo. Ne smijemo se
oglušiti pozivu, kad treba da i obolom,
pomognemo da se spasonosna ideja
širi, neka dublji korijen uhvati u cije-
loj naciji, neka bolje vrši časnu misiju
unifikacije, kojoj se otimlju srpski i
hrvatski separatiste — frankovci obaju
plemena.

Apel naš upravljamo ovećim mjesti-
ma, selima i narodnom  učiteljstvu.
Zadatak je njihov da ustrajaju Sokole,
da mladež uz duševnu hranu nađe i
ugodne zabave, a sve na bolje postig-
nuće najvećega cilja, koji im diktuje
ljubav domovine.

Soko odgaja, nastavlja i popunja
djelovanja obitelji i škole, s toga neka
svakako u taj Hram uđe narodno uči-
teljstvo i drugi inteligenti. Ako poje-
dina mjesta sokolski odgoje pomladak,
sazidat će najtvrđu nacijonalnu kulu,
koju ne će srušiti nikakav narodni du-
šmanin, ma otkud došao.

Pomozimo Sokalstvo ! Gdje je škola,
nek je i Hram Sokola! Širimo ovu
spasonosnu ideju ! K.

Ratna zapamćenja.

U čikaškom ,Hrvatskom Glasniku“
piše g. L F. Lupis-Vukić svoje ratne
uspomene pod gornjim naslovom. U
br. 26. od 29. 6. 0. g. opisuje on du-
ševne muke koje su ga mučile, dok
je služio kao pomoćnik na žandarskoj
stanici u Dubrovniku. Među ostalim
spominje i ,slavnu“ dnbrovačku na-
rodnu stražu, o kojoj ovako veli:

»A odvratni su bili ti austrijski slu-
gani u Dubrovniku: organizovaše ta-
kozvanu ,narodnu gardu“; na lijevu
ruku metoše široke crnožute vrpce,
opasaše se nekim , starim žandarskim
sabljetinama, o rame objesiše stare

* puške pa onako u civilnom odjelu i

sa slamnatim šeširima marširahu gra-
dom derući se: ,Gdje ste, izdajice ?
Gdje vam je sada Srbija » Na vješala
s vama!“

Tu odvratnu, kukavičku, provoka-
tormu bahatost nikada ne ću zabora-
viti“.

Pripovijeda dalje kako bi, obnoć,
Dubrovnik pao u mrtvilo, činio bi ti
se kao grad mrtvih. ,Jedne večeri“, na-
stavlja ,tišina je ipak bila prekinuta.
To je bilo kad su uapšenici imali biti
otpraćeni iz dubrovačkih tamnica u
Gruž, a odatle financijskim parobro-
dom — dalje!

Rulja od koje hiljade sabere se da
učestvuje ispraćenju i dade oduška
svojim osjećajima“. ,U masi koja se
je gurala da vidi uapšenike bila je je-
dna šepava baba, koja se odjednom
baci na koljena posred ulice, sklopi
ruke i uzdignutim očima prema nebu
vapijaše u zanosu:

»Ah blažena “Gospe, hvala ti što si
mi dala dočekati ovi dan da vidim
kako ih vode povezane! Još te jednu

“milost molim: da mi dopustiš da ih |

vidim na vješalima !“

,Ova ista masa je koji dan docnije,
kad je u Gružu bio vješan jedan Cr-
nogorac, raznijela konop, na kome je
mučenik visio plaćajući velike svote

za maleni komadić toga konopa, da

ga kao neke moći čuva!“

G. Lupis oprašta zavedenoj masi,
ali ističe da je grehota što duhovni
vođi njeni nijesu priveo zasluženoj
kazni.

Ispisasmo ove redove ne da izazivlje-
mo kakve progone, nego da poručimo
g. Lupisu, kako u ovoj našoj, krvlju i
duševnim i tjelesnim mukama otkup-
ljenoj Slobodi, upravo oni, koji raz-
niješe uže na kojem je visio nesretni
sin naše junačke Crne Gore, i njihova
duhovna svojta uživaju najveću slo-
bodu, a u isto doba viču na teško rop-
stvo koje ih tobože tišti.

No opet ne smeta ništa. Uništen je
organizam — Austrija, koja je davala
sokove njihovu životu; došla je slo-
boda, čista, prava sloboda i donijela

svježa vazduha, u kojem su austrijski

slugani osjetili dosta kisika, pa-su oži-
vjeli. Ali će ih ovaj svježi vazduh, ova
čista sloboda uništiti kao što se nište
čestice usmrćcna organizma. Uzeli su
i oslonili ge, za zadnji put, na hrvat-
stvo, živu silu koja bi imala da im
dade životvorne snage; no prevarili
su se. Hrvatstvo je baš ono, koje će ih
unštiti, jer je narodno hrvatstvo živa
etička sila, pa će rastvoriti i uništiti
ove mrtve ostanke propale Austrije.
Ustrpimo se malo. NE.

Sjetite se

Jugoslovenske Matice
J udranske Straže.