i

pei pa ho mA - Padsei aszoa daka ki Daska zat teor.

VLASNIK I IZDAVAČ: MJESNI ODBOR DEMOKRATSKE ORGANIZACIJE.

Oglasi:1 cm. visine u širini stupca 4 Din; za stalne ogla-
sivače po dogovoru. Priposlana i zahvale 4 Din. redak.

Pretplata: 48 vw. na godinu; pojedini broj 1 D. Za ino-
zemstvo 100 D. na god. Plativo i utuživo u Dubrovniku.

IZLAZI SVAKE SUBOTE POPODNE

ri

Godina I.

Dubrovnik, 5. augusta 1922.

Broj 153.

Herostratska politika

Ovaj naš državni hram tek od ju-
čer postoji, Nedovršen je. Nema ne-
go četiri godine od polaganja osnov-
nog mu kamena, Nije doživio još ni
lustralne godine rimskog svijeta,
presudni broj pet. Nema majesteti-
čnost Dianinog hrama u Efezu za
koji pričaju grčki pisci da je u svim
svojim djelovima bio čudo euritmije
i koji je bio osvećen časnom sta-
rinom, koja iedina može jednoj gra-
đevini da da veličanstvo uspomena
prislonjeno na veličanstvo ljepote.
Naš je hram sazdan od prerazličitih
skupocijenih materijala, Ali se još
radi na njemu. Aritmički, sa slabim
poznavanjem zakona arhitektenike,
sa grubom građom, ali se radi. Užur-
bali se jugoslovenski ljudi da ga što
prije podignu, da bi u njemu našli za-
klona i zaštite i kult onog etičnog
načela po kome hramovi i vjere po-
stoje i propadaju, a koje nam je jedan
naš Herostrat odlučno odrekao,

Jer smo mi okruženi samim podra-
žavaocima onog azijatskog građani-
na, koji je, nazad više od dvije hilja-
de godina, u glupoj svojoj uobraže-
nosti, samo da bi izašao iz opskurno-
sti i zaborava, zapalio Diamin hram
i uništio za uvijek jedan veliki, svjet-
ski pristan ljepote i molitve,

X Nama sada prijeti ista opasnost,

Pojavila se čitava hrpa narodnih He--

rostrata koji se trude da podmetnu
vatru pod sam temelj našega hrama
i pokušavaju da spale nježštu ivore-
vinu, svakako sa manje sreće

grijehom, jer je ovaj naš hram podi-
&nut na bolovima slobodnih ljudi,
dok je onaj efaški sagrađen bio na
mukama bezimenih robova.

Na nama je da spriječimo ovaj bez-
božni atentat.

Zdravi dio naroda — a ja vjerujem
da je to ogromna većina — svjesniji
veličine narodnoga ujedinjenja, tre-
ba sve svojesnage da uloži protiv
makinacija onih te hoće ponovo da
podvrgnu reviziji osnove na kojima
počiva Država pod koju smo se za-
klonili: Destruktivnim 1 negativnim
duhovima ne smije se dozvoliti da
dovedu u pitanje narodno jedinstvo

od

ono$ malog efežanina. Ali sa većim.

nizma.

pod izgovorom da u režimu ima pu-
kotina, da režim ne valja.

Između kritike režima t. j. politike
ljudi koji se za sada nalaze na vlasti,
kritike duha koji lebdi nad upravom
ove naše Države i protiv koga mogu
se i moraju formulisati naj radikalni-
je ograde i čisto destruktivne kritike
elemenata od kojih se sastoji naša
Država i koji su sastavni dijelovi na-
šega naroda, ima čitavponor. U tom
bi ponoru Država mogla i iščeznuti.
A tada?

Nikad u savremenoj istoriji poro-
Sjaj jedne Države nije razbudio toli-
ko omraza ni toliko lakomljenja ko-
liko ovaj naš. Od onog dana kad su
centralne Carevine izazvale evrop-
sku demokraciju na veliki presudni
dvoboj, nikad nije Evropa bila kao
sada ispunjena dubljom  uzbudjeno-'
šću ni tmastijom bijedom. Izgleda
kao da mir nikako ne može da sagje
u duše. Kao da se nalazimo u stanju
primirja i da nas čekaju nova isku-
šenja i novi potresi.

Pa ovaj su presudni čas izabrali
neki ljudi. sa svih strana domovin-
skog horizonta, da bace sjeme sum-
nje i nespokojstva u široke narodne
mase, da podgriju atavičke naše pod-
vojenosti u duhovima i bez toga sklo-
nim  malodušnosti u ovoj tragičnoj
sutrašnjici svjetskoga rata! Izabrali

“su ovaj istorijski trenutak, u kom ne
ćemo nikad moći imati dosta prisu-
tnosti duha ni jedinstva volje, da uči-.

neproces vijekovnim tendencijama i
zabludama, kao da ih i sami ne zna-
mo i ne osjećamo u krvi i kao da ne
osjećamo svi zajedno imperativnu
dužnost da ih, u uskom zagrljaju je-
dinstva, eliminiramo iz našeg orga-
Podižu se optužnice protiv
pojedinih česti, našega naroda, kad
su te česti, savijene pod jarmom
prošlosti, tek započele da se ispru-
že u jednoj, ah, sasvim relativnoj si-
gurnosti, da se upoznaju, da se po-
miješaju, i kad bi naprotiv ono što
je besmrtni pjesnik nazvao:
»la carita del natio loco«

imao savjetovati odgovorne ljude da
s apuno ljubavi i nježnosti pripomo-
$nu gromadnom porođaju i olakšaju

na sve moguće načinetako bolni pro-
laz od embrionističkih tmina k apo-
linskoj svjetlosti. Ma koliko vješt u
kuloarskim i zakulisnim zapletajima,
nikad ne će jedan čovjek zaslužiti
ime i dostojanstvo političkoga fak-
tora, niti će ikad zaslužiti priznanje
naroda, . ako u ozbiljnim narodnim
krizama ne bude imao strogo odva-
jati prolazne pojave u procesu na-
roćne konsolidacije od permanent-
nih upravo vječnih elemenata naro-
dne duše, od onih stubova, ma koli-
ko hrapavi i neukusni još bili, na ko-
jim počiva hram narodnih nadanja.
Ja dobro znam da sadašnji prola-
zni režim ima tu rđavu tendenciju
d asebe izjednači sa samom otadžbi-
nom. Pa i ova je tendencija opasna.
U bezazlenim dušama ona može lako
da izazove mržnju i protiv same po-
litičke tvorevine, koja bi imala da
bude uzvišena nad trenutnim oblici-
ma i nađ sujetama političkih sredina.
Protiv ove proizvoljne jednačine tre-
ba ustati. Ali je ona ipak manje
aopsna od one druge destruktivne
kritike koja podriva sam osnov Dr-
žave, Država moraipak da živi, po-
red svih zabluda i slabosti ljudi koji
upravljaju njom, i ja ću se_ uvijek
lakše izmiriti sa ljudima koji na kraju

krajeva podržavaju ideju državnoga

jedinstva, nego li sa žučnim tužioci-
ma protiv istorijskih i nacijonalnih
faktora koji su, štose god reklo, saz-
dali narodni dom i koji, dok se ne
izvrši konačno velika fuzija, ništa ne
mogu nego vršiti svoj zadatak tačno
onako kako ih je priroda pripremila
za taj posao.

"Demokratskoj stranci sađašnje vri-

jeme stavlja u dužnost da, u nastaj-
noi izbornoj borbi, otvori vatru pro-
tiv ove herostratske politike i da,
prekaljena bolnim iskustvima, pono-
vno pozove na okup sve državotvor-
ne, ali i široko liberalne elemente u
našemu narodu. Ona je to dužna
svome programu, svojoj
Ona je doživjela teška razočaranja
na kontaktu sa prozaičnom realno-
st Ona je u sadašnjoj silom prilika
njoj nametnutoj koaliciji, imala do-
sta vremena da razmišlja o opasnosti
kojoj su ziložene sve zaista  demo-

kratske stranke da, u ovakvim bra-

kovima, izgube od svoje svježine i

prošlosti. |

od onog širokog liberalnog duha na
kojem počiva sam razlog njihovom
životu. Vrijeme je tranzakcija prošlo.
Vratiti se punoj čistoći programa i
težnja, u tome leži spas jugosloven-
ske demokracije. Pa i ako je posljed-
nji cilj svake stranke provesti u živoi
svoj program na samoj upravi zemlje
ima drugih istorijskih trenutaka kada
je borba izvan vlasti uspješnija, plo-
donosnija, moralnija, trenutaka kada
je narodu preče i korisnije da u je-
dnoj snažnoj falangi, oslobođenoj od
korupcije urođene svakoj vlasti, vi-
di oličena velika načela nesebično-
sti, javnoga morala i neokrečene lju-
bavi k slobodi.

Ovo ima biti veliki zadatak demo-
kratske stranke. A u prvom redu,
da, sa širokom konstruktivnom poli-
tikom, propagandom u širokim naro-
dnim masama, na vlasti ili van nje,
suzbija i bezopasnim učini naše mo-
derne Herostrate,

L. Vojnović.

————————

Dvanaesti čas

Podavno je u nas jedan zabrinut
prosvjetni radnik napisao riječ, koja
točno označuje diagnozu današnjega
našeg nezdravog stanja: devalvacija
kulture.

Kultura naša propada. Propadanje
njezino objavljuje se posvuda: u
štampi, po uredima, u školama, u
privatnom i javnom redu i radu. Oni,
koji su dosada bili čuvari i nosioci
njezini, sustaju i malakšu.  Znanju,
savjesnosti i čovječnosti sve dublje
padaju cijene na burzi danošnjega
pometenog javnog mišljenja. A sa
dna, iz gliba, iz kala života, slobodno
i bez borbe dižu se polutanska lako-
most i nečovještvo, drsko ustaju i
rugaju se svemu, čime se može po-
nositi prošvijetljen, napredan i za
svoju budućnost brižan narod,

Istinito obrazovani ljudi danas su
ponajviše parije svoga društva. Nji-
hov rad ne nailazi na vidljivo stvar-
no priznanje, njihovi napori ne dopi-
ru dotle, da im zajamče sređen, pri-
stojan život bez gorčine.

A kad već sustanu, kad im već do-
tešča breme ličnih i porodičnih bri-

kad a modvaknom poznavanju

(Nastavak, Vidi br. 11.)

Mi željno očekujemo čas, kad će-
mo, dajbudi, u osnovnim pitanjima
narodnog života i kulture imati jedan
jedinstveni nazor. No kako doći do

njega? Ispravno je kad se reče, da '

obrazovan čovjek do novog uvjere-
nja dolazi samo evolucijom. Ove du-
ševne evolucije, opet, nema ako se
duša ogradi dogmatičkim ubjeđenji-
ma, jer se evolucija zbiva samo on-
dje, gdje su duša i srce otvoreni svi-
jetlu i toplini tuđih osjećaja i mišlje-
nja, i uz uvjet da se prizna opravda-
nost i tuđem mnenju. Budući da je
svo ljudsko mišljenje o stvarima i do-
godajima posve relativno prvi je uvjet
suđenja, koje traži da bude uvaženo,
da uvažava tuđe mišljenje. Da bude
uvaženo, tuđe mišljenje ima da bude
najprije dobro poznato. Mi Srbi, Hr-
vati i Slovenci težimo đa se iz naše

smijemo, dakle, da se ogradimo jedni

od dr

moo ok vii A razrožnost 1
na putu potpunom
stapanju, FE. popio narodnom

pi

o

ota u unitarnom
a e dužnost sva-

kog obrazovanog i iskrenog narod-
njaka da upozna narodni kulturni,
socijalni i politički rad Srba, Hrvata
i Slovenaca, da u njemu potraži i na-
đe ono vječno i duhovno općenarod-
no, što narod čini živim i djelotvor-
nim. U tom duhovnom upoznaje se

i naše narodno jedinstvo i naša na--

rodna veličina, u tome duhovnom iz-
jednačuje se naš nazor u osnovnim
narodnim pitanjima i dolazi do višeg,
nacionalnog mjerila vrednota i od-
nosa, u tom duhovnom omili svakom
Srbinu i Slovencu što je Hrvatu sve-
to, i obratno, jer se sve narodno mili.
Upoznavajući međusobno kulturno
socijalno i političko djelo, raširuje se
svakomu duševni vidokrug, što je
neophodno potrebito, jer smo svi
zvani i prinuđeni da sudjelujemo na
narodnom kult., soc. i političkom
djelu, a bez toga poznavanja naše bi
sarađivanje bilo jednostrano, i šte-
tno, možebiti. Svako bo narodno dje-
lo ima se prosuđivati, u prvom redu,
s višeg narodnog gledišta, a nikada
najprije s drugog kog gledišta. Kako
se nemilo ispoljilo nemanje tog gle-

odišta, u nekim krugovima, od prvog
dana Ujedinjenja do danas! Napome-

nimo samo prepirku: Rijeka ili Ska-
dar, ili onu o glavnoj željezničkoj
pruzi na more. Cio naš javni život

dokazuje da je u nas razvijeno i lo- |
kalno i provincialno, i plemensko i

vjersko gledište, a da općeg nacio-
nalnog gledišta nema, premda bi ovo
imalo biti prvo.

Izmjenično upoznavanje donosi još
jednu, osnovnu korist. U obrazovanih
S. H. S. nije različit samo sustav
vrednota i nazor na svijet, nego je,
u prvom redu, različita njihova psi-
hološka organizacija. U psihološkoj
organizaciji Hrvatovoj zakrkniva lo-
gika Srbinova, a u onoj, Srbinovoj lo-
gika Hrvatova: oni, n. pr., polaze iz
istih premisa, ali se brzo razilaze i
dolaze do oprečnih zaključaka. Ka-
ko je to moguće? Posve prirodno,
kad su u svačijem mozgu utrti pu-
tovi koji određuju različitu dinamiku
duševnog života, t. j. naše mišljenje,
osjećanje i htijenje. U najširim narod-
nim vrstama negdje više negdje ma-
nje samo primljetljiva, ova raznoli-
kost duševne organizacije najjače se

ispoljava u obrazovanim krugovima,

gdje se različitim kulturnim uticaji-

ma i obrazovnim sistemima stvarao |
= vijeka do danas, naćićemo ih. Po če--

i različit duševni svijet. Da se i duš.
organizacija ujednači, S. H. S. treba
da jedan drugome otvore dušu, da

izmijene misli, da sađu jedan drugo--

mu u osjećaje, da te misli, i osjećaje
usvoje, pa će se onda razumjeti i u
težnjama. Riječi: jedinstvo i sloga,

bez ovog duševnog jedinstva i slaga-

nja, samo su prazna gezla, koja ubr-
zo gube svaku snagu, ako se ne

zarode i ne razviju u dušama tenden-
cije koje vode slozi i jedinstvu,

Međusobno upoznavanje, dakle,
jedino će nas izvući iz naše jedno-
stranosti i nastranosti, i po njemu

ćemo doći do široke narodne dušev-.

nosti u kojoj će se, onda, posebne

kvalitete i nazori i kulturne vredno-

te, ili stopiti u organsku cjelinu, koje
su narodne, zdrave i životvorne, ili
izlučiti, koje su tuđe, nezdrave i ubi-
tačne.

U nas se još ne osjeća jači uticaj
onih naših odličnih prvaka koji su
se iz sve naše raznolikosti izvili i
izgradili u jedinstvene nacionalne
ličnosti, a njih bi trebalo više čuti i
slušati, više slijediti, njih koji imađa-
hu i imaju visoka narodna gledišta,
široke nrodne poglede, duboke na-

. rodne osjećaje i čistu dušu, a mržnje

nemaju. Oni su nam živi primjer, ka-

ko se ima raditi da se dođe do viših
nacionalnih spoznanja 1 višeg stepe-

na nacionalnog savršenstva. Koji su

to? Otvorimo kulturnu i političku

povijest našega naroda — Srba,
Hrvata i Slovenaca od početka XIX.

mu? Po najčistijoj huma-

nosti, jer je naša velika Narod--

na Misao nikla, razvijala se i po-
bjeđivala samo u najplemenitijoj
čovječnosti. Ona i danas osvaja sa-
mo čovjeka, Stoga, svi vi, što

imate u sebi čovjeka, potražite |

sebe u Srbu, Hrvatu i Slovencu, i
naći ćete se; drugi uzalud bi se tru-
dili, ne će se naći. Prvo valja
da traže i nađu usebi čo-
vjeka.

Ove redove potakla je okolnost,
što je  »Srpska Književna Ža-

“S

ši
ka

La

ć SM