Pretplata: 48 1. na gedinu; pojedini broj 1 D. Za ino-
zemstvo 160 D. na god. Plativo i utuživo u Dubrovniku.

IZLAZI SVAKE SUBOTE NAPODNE

đe:

VLASNIK 1 IZDAVAČ: MJESNI ODBOR DEMOKRATSKE ORGANIZACIJE

Oglasi: 1 em. visine u širini stupca 4 Din; za stalne ogla
sivače po dogovoru. Pripeslana i zahvale 4 Din. ređak

=»

X Godina II.

pe. ri
Dubrovnik, 27. januara AR

Broj 37.

or

Ustanovljenje Sreske Organizacije Demokratske
Štranke u Dubrovniku.

Na poziv naše mjesne organizacije sinoć su se u ,Jugo-
slovenskoj čitaonici“ sakupili delegati demokratskih organizacija
dubrovačkog kotara. Uz brojne članove odbora dubrovačke orga-

nizacije bili su prisutni i odaslanici naših organizacija iz Zatona
g. Lukša Gozze; iz Babinapolja g. Vicko Sršen; iz Trstenoga g.
Niko Curić; iz Slanoga g. Pero Jelić. Bio je prisutan još i oda-
slanik Orjune u Zatonu g. Ljubo Vodnica. Opravdale su odsustvo

organizacije

ipana, Cavtata i Rijeke Dubrovačke.

Na sastanku bila je ustanovljena sreska organizacija naše
stranke za dubrovački kotar te su jednoglasno bili izabrani pred-
sjednikom Dr. Artur Saraca (Dubrovnik), podpredsjednikom Lukša
Gozze (Zaton), tajnikom Ivo Sršen Fiće (Babinopolje), blagajni-

kom Pero Jelić (Slano).

Kao delegat za pokrajinski sastanak .u Splitu odabran je
jednoglasno Dr. Artur Saraca a njegovim opunomoćenim zamje-
nizom g. Mirko Deanović iz Splita.

Konačno je izabran sreskim kandidatom g. Dr. Artur Saraca

iz Dubrovnika a
iz Konavala.

njegovim zamjenikom g. Dr. Vlaho Novaković

Zemlioradnici.

Jugoslavija je zemljoradnička država.
Od stotine naših. ljudi osamdeset ih

živi o zemljoradnji i stočarstvu, — od

pet Jugoslovena četiri su težaci ili pa-
stiri. Odvojena građanskoga staleža u

nas gotovo 1 nema. Pedeset od stotine

naših građana ili su djeca ili unučad
onih, koji odrastoše uz plug i motiku.
Sela su naselila naše gradove, i gra-
dovi se jednako povećevaju prilivom
žive snage sa: sela. Naš je građanin
upola težak. A život gradova i sela

naših tako je čvrsto vezan privrednim

vezama, da i oskudan politički razum
ne može vidjeti. napretka ni u kojem
staležu bez napretka težaka.

< Jasno je, da se našom državom ne
može vladati bez zemljoradnika, a još.

manje proti njima. Ne može se već

Zato, jer sve naše stranke, koje se'

S uspjehom ili bez uspjeha bore za
političku vlast, imaju najviše pristalica
U selima. Ne može ni zato, jer se
ustavna: vlađavira ne vrši proti gole-
mom dijelu naroda. Naša politika, koja

ne bi krepko podupirala sve oprav-
dane interese zemljoradnika, bila bi
protivunarodna i proiivudržavna.

Zato se u prvi čas čini nerazumlji-
vim ,zemljoradnički pokret“. Kao čudo
neko izbio je prije četiri godine. Usta-
lasao je u nekim krajevima težačke
mase i na brzu ruku od njih složio
različite ,težačke“, ,zemljoradničke“,

»kmetijske“ i ,seljačke“ ,partije“, ,sa- |

veze“ i ,Stranke“. Udružio ih; đa se
bore proti drugim strankama, koje su
prema zanimanju svojih članova jed-
nako zemljoradničke kao i one. Samo
s jednom bitnom razlikom : Druge jake

stranke, općenarodne, svestaleške stran-

ke, koje za sobom imaju veći dio te-
žačkoga naroda u Jugoslaviji, nastale
su i razgranale se sarađnjom mnogih
obrazovanih i politički školovanih rad-

nika iz gradova i sela, saradnjom ljudi,

koji su živeći sa selima i u selima u
Svagdanjem ustrajnom dodiru sa teža-

kom upoznali njegove potrebe ; ,,zemljo- -
radničke“ su stranke u prvi mah sku-

pili demagozi, ona građska ,gospoda“,

koja se u drugim strankama ne mo-

goše proturiti na prva mjesta.
A za rad i za neki uspjeh u selima

nije tim demagozima trebalo nadljud-

ske snage. Naš težak, u svagđanjem
mučnom radu i brizi daleko od škole,
daleko od znanja i od prostrana po-
litičkog života, nije mogao shvatiti dr-
žavu i državne poslove. Nije mogao
razumjeti, koliko je za. koristan i čJ-

vječan napredak naroda potrebno i.

vremena i razbora i žrtava, da se dr-
žavni rad uputi pravcem, na kojemu
će što prije doći olakšanje svima, te
da mognu djeca živjeti bolje i pouz-
danije od otaca. On je osjećao teškoću
siromaštine, poreza, vojne dužnosti,
bolesti i mnogih ljudskih nepravda,
Demagog u selu
On je svalio sve.
obećao sve, — za
u daljini pokazao

na državu i težaku
imandat. Kad mu je
zlatna brda, digao
pest na nepravdu i prolio gospodsku
suzu za težačkom nevoljom, vješto la-
skajući i vješto se prenemažući, neza-
dovoljni težak vidio je u njemu pri-
jatelja svoga i shvatio, da će ga iz-
baviti samo ,vjera u Boga i — te-
žačka sloga“.

A iežačka sloga ne će spasili težaka.
Ne će ga spasiti, jer među težacima
kao i među gradskim svijetom ima go-
tovana i lihvara, kapitalista i pauka,
koli se svuda turaju naprijed, pripravni,
da se popnu na leđa slabijima od
sebe, što -se poštenim radom mučno

provlače kroz život. Ne će mu pomoći
»težačka sloga“, jer težačke sloge ne |

može ni biti! Što je korisno težaku u
Vojvodini i Slavoniji, nije korisno te-
žaku u Hercegovini i Dalmaciji. Je li
za ovo potreban primjer? Dok vojvo-
dinski težak traži: slobodan izvoz pše-
nice i kukuruza u tuđe zemlje, da ga
mogne lakše i skuplje prodati, dalma-
tinski: težak želi ograničenje izvoza ili

imao je ravan put.

zabranu, da mogne lakše i cjenije doći
do kruha. A gdje se ne podudarajit

koristi, tu ne može biti jedne volje ni

jedne politike. Bez jedne. zajedničke
politike težački stalež ne može nikada
stvoriti jedne stranke, koja bi mogla

“raditi za korist svih težaka.

Zato  ,zemljoradnički poktet“ nije |
drugo nego igra demagogije i cijepanje
narodnih snaga. Taj je pokret u Dal- |
maciji oslabio Demokratsku Stranki:,
a da težacima nije donio nikakvih ko-
risti. i mii :
Demokratska Strauka okupila je u
svoje redove uz ostale staleže i naj- |
veće mnoštvo težaka iz cijele Jugosia- |
vije i kod posljednjih izbora pokazala
se najjačom strankom u državi. Ona

onije puno izgubila otpadom sekih dal-

matinskih težaka pri tim izborima, ali.
je Dalmacija puno izgubila. Ona nije
mogla računati na pomoć te snažne
jugoslovenske stranke onako, kako bi
to s pravom mogla, .da joj je dala |
puno povjerenje i birala njezine pred-
stavnike. A sve upućuje birače iz Dal-
macije na tu stranku : 1 njezina uspješ-
na borba za državno jedinstvo, i otpor
proti hrvatskom separatizmu i srpskom.
hegemonizmu, koji unose najveći ne-
red u državnu upitavu i ometaju pri-
mjenu društvene pravde i jednakosti,
koja je prva misao demokratije.

A razborit i pravičan zemljoradnik
i ne iraži ništa drugo od svoje države,

onego mnogo brige za selo i mnogo

pravde za sve. Ni jedno ni drugo ne
može se ostvariti raskidanjem narodnih
snaga, nego samo udruživanjem svih '
poštenih elemenata iz svih staleža, svih
kojima je na srcu dobro ove države.
A to je i prva namjera i svrha De-
mokratske Strafike' “< doo

Sjetite se

Jugoslovenske Matice“!

o Praznovieriu. i

“Po Lehmannu praznovjerje je ono
opće mnijerije,. koje ne opravdava
Vjera ili je u opreci sa nazorima zna-
nosti, Imamo i drugi naziv, sujevjerje,
a dolazi od starosl, sujetan — ispra-
zan, tašt. Praznovjerju nalazimo tra-
Ša u najstarijoj povjesnoj predaji uop-
će. Danas još živi ponajvećma kod
Onih naroda, koji su se najdocnije
oslobodili od divljaštva; među. ovima
su najpraznovjerniji u Evropi Španjol-
Ci, Južni Talijani, pa mi Jugosloveni.
Nazad samih 150 godina bilo je na
Balkanu mnogo nevinih žrtava radi
Ovog ispraznog vjerovanja,

Vračarske čarolije i zaklinjanja

[egzorcizmi) imaju biljeg pola kršćan-
Ski, a pola poganski i pokazuju. se
Jasno kao plike preinake poganskih
Caranja, . m2 ae :

Stari Egipćani, Babilonci i Asirci

Vjerovahu u zle duhove i vještice ta-
“o, da je Hammurabi, kralj cjelokup-
"e Babilonije, koji je živio okolo
1000 godina prije Mojsija, a 2200 pri-
Je Hrista, naredio u svome zakonu (S
ž. između ukupnih 280 $$), da se
Vaki onaj, koji svog  iskrnjega ne-
Pravedno potvori, da je vještac odno-
NO vještica, kazni smrću, a imanje

da mu se zaplijeni. Jedan od najve-
ćih asiriologa, F. Delitzsch, kaže na
to: »Sram nas bilo, nas kršćane, da
mi i danas vjerujemo u ovakove bu-
dalaštine« (v, Delitzsch: Mehr Licht).
Srednji vijek, sve do 18. stoljeća, bio
je grozan u ovom pogledu. Fanatizam
je tada bezbroj nevoljnika spalio na
lomači. Ni dubrovačka republika ni-
je bila pošteđena od one užasne po-
šasti, od koje bolovahu i najnapred-
nije države u Evropi. Ipak je dubro-
vački kriminalni sud vodio samo 2
istrage protiv vještica 1660. i 1689.
$od. Ove je istrage lijepo opisao Dr.
Kosto Vojnović u CXXI knjizi »Rada
Jugoslovenske akademije«,

. Pokojmi Onyskiewicz u svojim »Sli-
kama iz dubrovačke prošlosti« govo-
ri o trećem procesu, koji se je vodio
1671. god., ali ne od državne već od

crkovne vlasti. U prvim dvjema pro-

cesima bile su jadnice osuđene na
vješala, dok ovaj treći ne zna se ka-
ko je svršio,

U starini nailazimo i na mčre —
incubi i succubi, kako ih "nazivahu

Kimljani — koje ljude noću u spava- |
nju pritiskuju i dihanje im zaustavlja“

ju. Incubi su muški, a succubi su žen-
ske: jedni druge pratijahu razbludno
u snu. Prijeporno je bilo pitanje sta-

fih auktora, da li mogu nastati živu-
ća bića, kad spolno opće vještice
s vragovima. Francuz Bodin (zvan
Bodinus), koji je 1580. god. u svom
djelu »Daemonomania« tražio  naj-
žešće  proganjanje = vještica, piše:

'»Pred carem Sigi smundom pretresa-

lo se je ovo pitanje i ustanovilo se
je, da može doći do tog općenja i do
porođaja..., Ali u ovoj stvari uče-
njaci nijesu istog mišljenja. Jerolim i
Agustin tvrde, da se iz toga. ništa ne
rađa, a, kad bi se i rodilo, da ne će
biti čovjek nego vrag (si fiat,
diabolum in carne, non hominem
fore).

Ovaj je primjer dosta, a da se upo-.
srednjeg vijeka,

zna kobna bludnja
radi koje je postradalo toliko nevinih
žrtava praznovjerja. | |

Stari nam ostaviše i vjerovanje u
lorke (od tal orco s člankom I',
kao lojstro od l'ostroilan-
tina od F antenna), tako da
imamo i poslovicu: visok kao lorko;

isto je staro vjerovanje u vukodlake

i tintiline,

Mnogo načina za očuvanje od vje- '

štica i svih duhova bez sumnje se je
razvilo u doba, kad je vjerovanje u
vještice najvećma cvalo. Pri tome ni-
je nikako isključena mogućnost, da

se je dalo kršćanskih obličja pogan-
skim predodžbama. ae
Prije Grka i Rimljana upotreblja-
vahu zapise i drugi stariji narodi, Ži-
dovi su ih imali u obliku zmije kao ria-
ušnike (minđuše, rećine), a Egipćani
u obliku gundovalja, Na vratu bi ih
nosile žene, ili bi ih objesile djeci oko
vrata. Rimljani ih imađahu u ražnim
formama, Nošahu ih na vratu, okolo '
ruke, na prstima, pa možda odatle
dođoše u običaj đerdani, narukvice,
niz bisera, prsten itd. Mladi Rimljanin
prije nego bi obukao togu (narodno
rimsko odijelo široko i dugo, od vu-
ne), nosio je takav zapis zvan bullae.
Aristotel pripovijeda, da slina čovje-
čja ima moć protiv čarobnjaka, uje-
da zmije itd, I danas neki prazno-
vjerci, kad! govore o kužnim bolesti-
ma, pljunu, pa će: »U kam se uprlal«
U državi Rimskoj posta znanost slu-
žba augur4 (od avis — ptica i gurere
— ispitivati) i haruspika (haru —
utroba i spex — gledalac), što bi u
našem jeziku značilo: gataoci po pje- '
vanju tica'i gataoci po drobu zaklane
životinje. Prije poduzimanja ratova,
sazivanja skupština, sklapanja poslo-

va pomnjivo. ispitivahu, kako lete |

ptice ili kako dišu utrobe životinja

prenesenih za žrtvu. »Fascinum« zva-