9 bu Jedan sal u Gradskoj kafani Vrata se luksusnog automobi- la otvaraju, a ruke simpatićnog malog cruca otvaraju vrata. Ula- zi jedan povisok čovjek. To vam je gospar Kiko. Svak ga pozna. Izašao je sa jednom damom u krznu, svojom madamme Katy. Ova je kafana za mnoge radost, jer Vas čeka topla 1 svijetla, da- jući Vam razonodu i lijepu pro- mjenu. Dolje vidite maestra Vru- tickog. Dirigira neku poznatu ariju. Cijelim svojim žarom, skla- dnim 1 'emperamentnim muzici- ranjem, ljupkom fizionomijom, dovoljno elastičan maše svojim dirigennskim štapičem. Sve mu ide za rukom. Pod njegovom ru- kom sve ispada tipičnoreprezen- , tativno. sA U gornjem dijelu kafane sjedi ih nekolicina. Svi čitaju ili igraju Konobari su u poslu. U donjem dijelu, pri velik:m staklima, gdje je onako moderno garnirana sli- ka cjelokupnog jednog folklora, stisnuo se je jedan mladi par, Ona griska zemljičku sa masla- ocem, a on je ushićen gleda. A tamo u daljini vide se silhuete Oherezade, Excelsiora, Viktorije, te Belvedera. (itav._ mozaik. X Pod taracom kafane lupa mo- tor. Još jače se čuje lupa glibo- dera. Uz to kroz kafanu zastruji novi val Straussovih akorada. Za mnogim stolovima prati se to ti- hom kretnjom usana. Svak tu ariju pozna. Kasirica sa svojom ljubkom kapicom piše i nabađa bonove. A tek su 5 sati. Dolazi po malo 1 mrak. Pijucka se, puši, Počinje .po malo da se uvlaći ži- va konverzacija, nonšalantnost, nepodvučenost dosjetke. Osobito ovo, kod onog lijevog ugla, gdje je uvijek živo. G. Iveković tra- čkara okolo, hvata svaki trenutak da zadovolji posjetitelje. Hans, najpopularniji dubrovački kono- bar, svojim brzim koracima hvata i smije se. Inkarnacija veselosti 1 kretnje. e Pauza je. Hoću da izadjem. Ne daju mi ni da obučem. kaput. Upravo gosparski žele da vas i- Sprate, a ne. samo prime. Go- spar Kiko još stoji: naslo- njen kraj one pregrade, što dijeli kafanu od pomoćnih prosto- rija. Mađamme Katy se smije. Mali crnac figurira svojim odi- jelom, te otvara i zatvara vrata. Ulazi se i izlazi. Sijalice_ u sve većem broju oživljuju. Poslije pauze čujem Zajčeva “Zrinskog,“ najefektnije akorde hrvatskog mu- zičkog stvaranja. Izlazim. Crnac mi otvara vrata. Vrata se nijesu za mnom zatvorila, jer su odmah za drugim ostala otvorena. Neka! —samo sa srećom! | DUBRA MA KONCERAT ,DUBRAVE“ u svijetlu inostrane kritike — Kritičko razmatranje jednog prisutnog gosta — U subotu 24. februara davalo .je ovdje pjev. društvo, Dubra- va“ koncerat, ua koji me je pozvao jedan prijatelj. Htio je da čuje moje stručno (mišljenje) mijenje, jer sam ja dugo vre- mena proveo u pozorišnom i film- skom životu. Treba iskreno da priznam, da sam u početku obio prema tome dosta skeptičan, ali već poslijeh uvodnih kora moje se raspoloženje promijenilo. . Sto je u muzikalnosti i umjetničkoj osjećajnosti bilo tu pruženo, bi- jaše upravo za divljenje, Ovdje odzvanjaju glasovi iz mladićkih neistrošenih grla, koja sudjeluju s ljubavi 1 radosti. Obično nam iznose vazda iz glavnoga grada samo orhestralne ili korske kon- čerte, a pri tome zaboravljaju, da u jugoslovenskoj provinciji osobito u Dubrovniku, postoji jedna veča, samoniklija muzikal- nost. »Jugoslavenske narodne pje- sme! Ko ne pozna ove tužne melodije, koje diraju srce?..... A- li kosi pozna? Samo onaj, koji posjeti ovu krasnu zemlju, neko vrijeme prožiri u njoj, upozna ljude i običaje. Jer sve ove lje- pe pjesme spavaju snom očarane Božice 1 očekuju bajnog princa de ih poljupcem probudi, pa da započnu živjeti u širokoj javnosti evropskih velikih gradova. A zbog čega to? Zbog toga što je ovaj narod _ zaisa_ najdobro- čudnigi, najskromuiji među svim narodima, pa neće da s» natura. Ta skromnost, pokraj sasvim vanredne kulture, nije nikako na mjestu. Nije dovoljuo da muzi- čka središta jednom u godini čuju malen izbor jugoslovenske muzike (kaonoti zagrebački kvar- tet), nego šaljite svoje orhestre, Svoje zborove u sve evropske metropole, da dobiju pojam o ljepoti vaše muzike! Da sad pređem na svoju pra- vu temu, na govor o pjevačkom večer» Dubraye“. Odmah pristup, jedna pjesma za mješo- viti kor iz dubrovačke renesanse »Kad Ljubomir uteče“ dala je već naslutiti veliko umjeće pje- vača. No vrhunac večera bi po- stignut muškim korom Krstiće- ve ,Legoh da spavam“. Čovjeku je postalo uprav toplo oko srca. O kojom je predanosti ovaj muški zbor interpretovao tu. pjesmicu, to je bilo vrijedno ne samo čuti nego i vidjeti. Podvlačim ,i vid- jeti“ jer je trebalo da se Svojim očima vidi, kako se riječ i mu- zika izrazuju na crtama lica sva- kog pojedinca Oni osjećaju što Pjevaju. Zalibože ne tako sasvim ženski zbor. To valjda dolazi stoga, što mlade djevojke pri- državaju prema publici prestrog, ponekad čak indiferentan izraz lica; pa opet su Drestrašeno zao- Kk MAR ea oh a S A osvježujućeg vjetra do i kupljene notama. Bože moj, dje- vojke su tako lijepe, i umiju bez sumnje nešto, pa mogu sebi do- pustiti, da udijele publici jedan prijatniji pogled, inače sile lju- de da ih samo slušaju i ne gle- daju, a to jamačno mlade dje- vojke ne traže. Gdje pak sudje- luju u mješovitim zboru, postaju očito bolje, jer: ir tu povuče snaga divnih baritcna 1. basa, kako osobitom u dvjema poto- njim pjesamatoga večera, u »Ko- navoskom pirovanju “ Brkanovi- ća. U jednu riječ“ izjednačen 1 dobro vođen zbor. Poglavlje za sebe jeste dirige - nat i po svoj prilici njihov po- dučitelj maestro J. Vlach Vru- tickv. Muzičar do vrh prsta i to u najpravijem smislu riječi; jer njegove ruke vladaju svim nijan- sama 1 tempima partiture. On sSpunom ljubaznošću gladi piani- sime da odmah zatim prijeteći zamahne zatvorenom šakom pro-. tiv fortisima. Gromko zatutnji tek forte kao olujna buka mora u blizini. Tad otvara on polako Prst po prst te ova šaka koja je dotle nlijevala strah pretvara se u .očinsku, ljubežjivu ruku i prouzrokuje aa se oluja stiša i prijeđe u ljubazno čarlijanje o- putpune tišine. Sasvim veliko je bilo ono veče koje sam doživio. Ipak treba da kanom jednu gorku kap u slatko vino. Kon- cerat..... itd. i Dubrovnik“. O- vim drugim dijelom mislim na »Publiku'. Nije naime bi'o.....! Dvadeset lica sjedili sno u veli- koj dvorani. Prorok nije na ci- jeni u svojoj zemlji. Ali da _ se naprosto ignorira ono čim bi se imalo dičiti, to me razumijem. Ta, što se upravo ima pružiti da se u Dubrovniku namami publika? Svaki grad ima pone- što čim se ponosi. Dubrovnik i- ma pored svojih prirodnih i ar- hitektonskih ljepota, i jednu ( . Ćć ZONE »Dubravu“ (koja ima tu nesreću da se nalazi baš ovdje, a ne u Beču ili u kojem svjetskom mu- zičkom centru) pa kao da se je srami ne poklanjajući naprosto pažnje ovom pjevačkom društvu. »20“ velim i pišem dvadeset lica na jednom koncertu svoga »Wander teama“. U športsko doba ovaj je izraz umjestan. Jeli OVO umjetnosti vješto stanovištvo Dubrovnika? Austrija je svojim negometnim ,,divot timom“ na. pravila ogromnu propagandu za. Beč i za svoju zemlju. Ne bi li ovo moglo potaknuti grad Du- brovoik da razmisli što. bi mo. gao učiniti za Pfopagandu kad bi pomogao i jedan kor, koji ZU Š Hoću da se nadam d zaista dobronamjerni podupro ovakav služi na čast gra- a će moj Prijekor Gruž je dubrovačka luka, na kao takav daje strancu prvi do. jam i utisak o nešem gradu. Ka. kovo to može biti, upravo se stidimo izreći. Gruž izgleda da nas kao kakva zapuštena palan. ka, te se tu u najkraćem vreme. nu moraju izvesti potrebite r forme i preinake. Stanovnie Gruža, tamošnja luka, trgovina | i poduzeća važan su izvor op-. ćinskih prihoda, a općina upravo neznatan dio svojih ras: shoda upotrebljava za potrebe: Gruža i Lapada. | Gruška podružnica ,,Duba“ smatra kao prvu od svojih duž.. nosti pozabavit se ovim proble-| mima, te se o tom već povela. riječ. Obratili smo se zato taj) niku podružnice preč. Dum Đuru Krečku, koji je o tom dao izja-. vu našem listu. 3 — Mi smo već pretresli sveli aktuelne potrebe zapuštenog Gru- | ža 1 Lapada, započeo je naš dra-. gi Dum Đuro, 1 izradili u glav- nim crtama plan našeg rada 1. nastojanja. i U prvom se redu ima urediti. Momntovjerna, sagraditi put, pos-. taviti klupe i osvjetlenje.. Uopće osvjetljenju treba posvetit veliku pažnju, jer u Gružu i, Lapaduj stojimo uprav mizerno_ u tom. pogledu. To je pak prvotna po-. treba Lapada kao stjecišta stra-. naca 1 , novog Dubrovnika“ ŠSwu=: ma 1 bujno raslinstvo najviše da-. ju našem Lapadu onaj opjevani. čar i romantičnost. Zato vlasti“ moraju najenergičnijim mjerama spriječiti i zabraniti svaku sječu, koju nažalost vidimo gotovo na svakom koraku. Treba što prije početi sa pošumljivanjem, i to u prvom redu Nuncijate i Kanta-. figa. Iko se prošeta kroz Lapad. zgrozit će se na onim raskopa-. nim 1 razvaljenim jametinama, načinjenim radi vađenja mujare. | To ostavlja neprijatan utisak na. strance 1 domaće, rušeći divnu harmoniju islikovitost lapadskog Pejsaža. I to pitanje treba ure-_ diti, kao iregulaciju pri gradnja- ma. U svim ovim pitanjima a- peliramo u prvom redu na nad-. ležne vlasti, moleći ili za pomoć. i razumjevanje. O higijenskim | prilikama našeg kraja, toj tak. 1 rani, mogao bili Vam sada odr- | žati čitavo predavanje, završio je Dum Đuro, kao uvijek pun op-. stimizma i nade u uspjeh svake dobro i korisne akcije. Staro zlato kupuje i preuzima u zamjenu Franjo Slirli, urar. Prima na popravak sve : = vrste satova uz garanciju vis-a-vis Hotel Imperijala doprinijeti, da oDubra nij pribavi unapreditelje, koje ona. zaslužuje kao velika kulturna te“. čevina lijepoga grada Dubrovnika. nG