= Umjetnost u dalmatin-
skoj Hrvatskoj možemo po |
dijeliti a tri povijesna raz-
doblja: 1. za vremena: hr
vatskih narodnih  wladara
(od oko 800 — 1102). Zna-
čajka je ovog razdoblja
starohrvatska pleterna or-
namentika i male crkvice
originalnih i prostih  obli- :
ka; 2. za vremena slobod-
nih gradskih opčina (12:
14. v.) za vlađavine hrvat- “
sko-ugarskih kraljeva. To
je doba romanskog stila; 3. za_ vre-
mena venecijanskog gospodstva (1409-
1797). Ovo treće razdoblje možemo
“opet podijeliti na dva dijela: na do-
ba gotike i renesanse 115 116 v)_1
na doba baroka i rococcoa Iza 18
v.) Najvažni e je ovo prvo doba tre-
ćeg razdoblja, t, jo Ll61 1B vijek Ili
doba cvate gotike i renesanse u dal-
matinskoj Hrvatskoj. U pogledu goti-
ke imamo tri utjecajne struje iz Ita-
lije: donjoitalsku, lombardsku i vene-
cijansku. Ovu južnoitalsku umjetnost
i tradiciju donio je u Dubrovačku Re-
publiku Onofrije Giordani de-
la Cava iz Napulja.

Onofrije. je pozvan u Dubrovnik g.
1435 radi radnja oko novog gradskog
1438 završi napuljski
voda, dove-
grad sa Šumeta. U ve-





vodovoda. Do



majstor radnje oko. vode
dovši vodu ui
zistim pod
lika Onofr

S o

goa
Vite
LVJTE



česme, onu ve-
jevu česmu kod Ma-





Dubrovački kraj po. svojim
klimskim

odlikama veoma je
za gajenje mnogih ko-
baka 1 biljaka, koje mo-
važan izvor prihoda na-




gu biti ZV
Šem seljaku. Jedna biljka, kojoj se

ćuju malo pažnje je naš
ROGA Š (Ceratonia siliqua), a
koja može veoma dobro uspije-
vati naročito na dubrovačkim o-
tocima. Ta raste bujno iu div:
ljem stanju, a kad se navrne ra:
ste brže te poslije 2-3 godine
počne rađati. Rado se drži škri-
pova, ploča i gomila, pa ga jed
radi toga lakše gojiti. Studeni
ne trpi. Zato na udarcima stude
ni ne uspijeva, a gdje je studen
jača, tu ga uopće nema. za-
klonima od vjetra i u  prisoju
najradije se razvija i raste. Ima
stabala rogača na našim otocima,
koji mogu dati i do 20 kvintala
ploda. Takovi su doduše rijetki,
ali ih ima, kako smo napomenuli.
Naši ne posvećuju rogaču veću
pažnju, ali ga ipak rado  goje,
naročito na otocima. Rogač se
ne da prenašati. Takovi se teško
prime, a kad se i prime ostaju
kržljavi. Na Mljetu, osobito Go-
veđarima, običavaju od prosinca
do veljače vaditi divlje krekove
i posjeći s njih sve mladice. 1a-
ko ga usade i primi se. Najbolji
su ipak samonikli, koji se uavr-
nu kad ponarastu, pa tada lijepo
uspijevaju i rađaju. Siju se pice,
ali je najbolje posijati i zakopa-
ti cijele mohune, jer u ovom





O našem rogaču

može stoljećima trajati, ali



Velika Onofiijeva česma

ole Braće i onu malu kod Općine. Ve-
lika česma, koju prikazuje naša slika,

i danas divno djeluje svojom arhitek-
turom, ukrasima i mirnim proporcija-
ma. Prije su nad kapitelima stupova
(ima ih 16) ukusno bili postavljeni li-
kovi životinja. Danas nam je od tog
sačuvan samo jedan lik psa, koji je
sada pohranjen u muzeju. Ova česma
pripada inače tipu velikih monumen-
talnih fontana, koje su se postavljale
i sredinu trgova. Sične su našoj o-
vakove česme u Perugi i Viterbu.

Osim spomenutih fontana Onofrije
de la Cava proslavio se kao graditelj
i restaurater Kneževog Dvora u Du-
brovniku, kad je ovaj uništen eksplo-
zijom g. 1435. tako da je današnji
dvor, gotsko - renesansa građevina,
djelo navedenog. Onofrija, pa majstora
renesanse Michelozza Michelozzi i hr-
vatskog arhitekta Jurja Dalmatinca
(ili Glorgio Orsini da Sebenico).







slučaju prije proklija. Rogač tek
nakon 2-3 godine starosti počne
rađati. Ima kod nas oplemenje-
nih više vrsti rogača: ČENPRI-
NA kratkih i debelih, ACALI
NA dugih i debelih 1 t. zv.
DUJIŠKIH ROGAČA dugih _i
mesnatih. Najbolja su vrst  spo-
ACALINI. jer su obilno _ mesna:
ti i u okrajcim+ puni slacorne
mezge. Orakove vrste rogača ima
dosta na otoku Šipanu, i u mje-
stu Suđurđu.

Rogači se, kako što smo vid-
jeli, ni oraju, niti kopaju, a i-
pak obiluo rađaju i davaju lije-
pe koristi. I ove godine ima o-
bitelji u našoj okolici, koji su za
rogače uhvatili do 5 hiljada di-

nara, i ako ove godine cijene.
rogača nijesu bile visoke.  Pro-
daja je inače bila dobra, pa su

se prodavali i divlji rogači za
životinjsku hranu. U današnjim
teškim prilikama ovi prihodi zna-
našem čovjeku mnogo, tim više
što se oko gojidbe rogača traži
minimalno truda, troška i  vre-
mena. Najveći se posao sastoji
u tome, da ispod rogača bude
čisto i da se ostrani drača i dru-
gi korov. Masline mu ništa ne
smetaju. Stablo rogača, ako ima
dobru zemlju, naraste veliko 1
or1-
jaški rogači su posve rijetki. Ro-
gač je uvijek lijepo zelen, pa
služi i kao uresno drvo. Cvati
već rujna, pa ne izbija cvijet od-
šah iza lišća. geć <1z stablike

Z DRABRAV A

- Onofrije de La Cava u Dubrovniku

ANKETA ,DUBRAVE“

to tali u muzičkom životu

Od ovog broja počinjemo s anke-
tom o glazbenim pitanjima i. prili-
kama suvremenog Dubrovnika, što
mislimo da će zanimati i našu širu

.jaynost. Nadamo se, da će biti do-
bar odagiv, a radi. pomanjkanja
prostora u našem listu, umoljavamo
sudionike ankete, da budu što-kra-
ći i konkretniji u svojim izvodima.

Iz opravdanih razloga u' ovom

; slučaju primamo samo. potpisane
članke, i u vezi s tim, molimo či-
taoce da nam dozvole današnii i-
zuzetak.':

Nakon skoro Io-godišnjeg in-
tezivnijeg djelovanja na  glazbe-
nom polju u našem gradu, drži-
mo za dužnost, da se u interesu
napretka same stvari, a ,sine 1-
ra et studio“ osvrnemo. na neke
činjenice, te da iskreno 1 otvore-
no iznesemo neke opaske. Kako
se glazbeno djelovanje u Dubrov-
niku razvija u krugu nekoliko
glazbenih društava. i. ustanova,
to se po prirodi same stvari na-
še opaske oduose na njih. Radi
tog i radi ničeg više! Ovo isti-
ćemo, da nas se ne bi krivo
shvatilo. Odmah u početkom isti-
ćemo i to, da je zadaća tili dru-
štava i ustanova u prvom redu
propagiranje i izgrađivanje naše
jomaće glazbene produkcije, od-
nosno kulture. < Paralelni rad s
time sastoji se u upoznavanju

naše javnosti sa“ skladateljima 1

djelima klasične 1 moderne ola-
zbe, bila ta vokalnog ili instru-

“ mentalnog karaktera.

Naša glazbena produkcija, ko-
ja dolazi u obzir je još mlada
jer, kako kaže jedon ugledni hr-
vatski esejista u članku ,, Držanje
koraka s Evropom“, ,,naši su gla-
zbenici do nedavna stvarali svo-

ja djela p> kalupu većih evrop-

skih naroda. Glavni zastupnik
tog smjera bio je Ivan Žaje. Hr
ropa im je odgovorila: Ne priz:

 najemo Vas, dok nam ne dadne-

te i nešto svoje. I glazbenici su
morali da zadru dublje u folklor
svojega naroda i da u primitiv-
nim elementima narodne ljesti-





mmm

grana i grančica. čudnovato je i
to, da cvijet izbija čim moluna
(plod) počme  zresti. Rogačev
plod se upotrebljava kao hrana,
a od samljevenih rogača se pra-
vi veoma tečan i hraniv kruh.
Služi također za pravljenje  to-
rata i kolača. Oni služe i kao
ljekarija za nahladu, a zdrav je
naročito pušačima. I čaj od ro-
gača, pomješan korama od baja-
ma, koristi teškoj nazebi. Mohu-
ne od rogača se upotrebljavaju
pri pravljenju raznih pića, ot-
padke, kao i pokvarene i divlje
plodove upotrebljavamo kao do-
bru i zdravu prehranu životinja.
I pice od rogača ne idu uzalud.
Upotrebljavaju se za razne ure:
sne predmete i kralješe.

Ovi su redci napisani, da po-
kažu našoj javnosti svu korist od
rogača. Na našem seljaku je da
se što više goji i širi ovo kori-
sne drvo, a ua našem učiteljstvu
i svećenstvu da na selima pobu-
de što veće zanimanje za  roga-
če. Vlaho Fortunić




Dubrovniku?

vice i melodije traže kažiput za
proživjena djela otginalnije mu-
zičke kulture“. e e

Baš raći navedenih razloga, bi-
li smo zaostali za 'Evropom, a
pokročili smo unaprijed. novijom
i sadašnjom generacijom , naših
auktora, koji su svojim djelima,
vokalnim i instrumentalnim kom:
poniranim na osnovu i duhu ele-

menata muzičkog. izražaja, obo= “

gatila našu muzičku literaturu,
već priznatu u stranom kultur:
nom i umjetničkom svijetu. Ali
evo kod nas paradoksa! Na pro-
gramima koncerata  našili gla-
zbenih društava, ustanova i sku-
pina komorne glazbe (izuzevši

dobar dio vokalnih izvedaba!) na-

lazimo relativno rijetko imena na-
ših skladatelja, koji bi morali bi-

ir ako TE, dominantni,a ono bar

rećina pojedinog programa. Ovo
nehajstvo i nemar, moramo otvo-
reno i iskreno kazati, ksrakteri-
ziraju dosađašnji glazbeni život
u Dubrovniku, kako smo naveli
u gornjim ređdcima.“ Po
Na ove prigovore, mnogi će
odgovoriti, đa su naša glazbena
djela malobrojna, da ih je teško
nabavljati itd. Da ovo sve stoji,
koje mišljenje ne dijelimo, ne bi
bio to dobar izgovor i opravda-
nje. Naše bi glazbene ust:nove 1
društva u tom slučaju obzirom na
našu glazbu, imali još veći za-

datka i misiju, jer bi tada još vi-.

še morali konstantno propagirati
našu glazbu i auktore, lim omo-
gućivati i potjecati mlade kom-
pozitore na stvaranje novil djela,
a kod publike stvarati raspolo-
ženja i shvaćanje naše glazbe. Je-
dnom riječju: dužnost im je stva-
rati našu domaću glazbenu kul-
turu. Tako rade svi kulturni na-
rodi kod sebe, a u
nastoje opet što više propagirati
svoju glazbu i svoje auktore. Ni-
jemci i Česi u tom prednjače!
Kako mi stojimo pak u ovom
pogledu već smo istakli, a sad
nađodajmo još jednu žalosnu Či-

njenicu: Naš duh 1 izražaj ne

može se ispoljiti, jer je kod pu-
blike raširen razoran  nedomaći
strani duh i mentalitet, te pra-

vo snobovsko divljenje pred stra--

nim, a u vezi s tim omalovaža-
vanje i ignoriranje domaćeg. Sto

će n. p. kazati sami stranci, ka--

da budu čitali
koncerata? Odgovor

programe  našili
je sam po

sebi jasan i određen. Iz ovakvog |

stanja stvari, moramo izaći, te
složnim zajedničkim radom ispo-
ljiti pred domaćem publikom 1

stranim svijetom ono, sto je spe-- E

cifično naše. Zar ne čujete glas
kulturne Evrope: ,,Ne priznajemo

Vas, dok nam ne dađete i nešto

inostranstvu









KA, EEK
ik iš do ESA,
|



EGA KLON A, KG









svoje“! Ovo nek nam bude me- ——

mentno, kao i spoznaja činjeni-
ce, da će dosadašnji rad na glaz-
benom polju u Dubrovniku biti
lutanje bezcilja, ako ne budemo
služiti pravoj svojoj svrsi 1 za-
datku. A.