KAR KJE SRV NT DERE ; <

DUBRAVA“









em 2 doti A
Plan Dr. Cvijeti B. Jobu
Radi  ,organizacije kulturnog i znanstvenog

rada i dizanja i spremauja novih generacija“ u
Dubrovniku, g. Dr. Crijeto B. Job izradio je
plan, po kojem se ima osnovati ,, Dubrovačko
znanstveno-kulturno društvo“ ili ,,Dubr. dru-
štvo za promicanje kulture i znanosti“. To bi
bilo središnje društvo, a kao specialna društva
imala bi se osnovati: 1) Dubr. geotičko dru-
štvo (geolkonomija, geografija, geologija i geo-
morfologija); 2) Dubr. društvo za prehistoriju,
historiju i arheologiju; 3) Dubr. društvo za fi-
lozofske studije; 4) Dubr. književno društvo;
5) Dubr. društvo za historiju umjetnosti; 6)
Dubr. muzičko društvo; 7) Dubr. društvo za
mimičku umjetnost, deklamaciju i retoriku; 8)

Dubr. fizikalno-hemijsko i mineraloško đrn-
štvo; 9) Dubr. matematičko-astronomsko dru-
štvo; 10) Dubr.  zoološko-botaničko društvo;

11) Dubr. društvo za etnografiju i folklor; 12)
Dubr. društvo za pravne studije; 13) Dabr.
društvo za državno-političke i pravne studije,
sociologiju, demografiju. statistiku, novinarstvo
i publicistiku; 14) Dubr. društvo za ekonom-
ske i finansijske studije (sa sekcijama za: bro-
darstvo, promet stranaca, industriju, trgovinu,
zemljišnu ekonomiju, bankarstvo i burzu); 15)
Dubr. društvo za socialnu medicinu i higijenu;
16) Dubr. društvo za podupiranje siromašnih
srednjoškolskih đaka i t. d. i t. d.

K tome, po Dr. Jobu treba pokrenuti ,,Du-
književno-znanstveni glasnik“ a za-
tim specialne časopise za pojedine struke!!!

brovački





»Narodna Svijest“
i pomorstvo Delješca

Zadnja ,,Narodna Svijest“ po-
svećena je Pelješcu, te u vezi
s tim donosi 5 članaka. U dva
se članka govori o pelješkom
pomorstvu. Na prvoj strani pod
naslovom ,,9v. Vlaho i Pelješac“
čitamo: ,,Prelazom  parobrodar-
stva iz drvene u željeznu kon-
strukciju, postradali su sta-
ri slavni Pelješki jedre-
njaci, koji su morali ustupiti
mjesto napretku pomorske teh-
nike, ali su se Pelješčanii
pri tom udaru znali snaći
i kormilom na drugu stranu
krenuti, a sve uz pomoć Sv.
Vlaha“.

Na drugoj pak strani pod na-
slovom ,,Pomorstvo Pelješčana“ o
istoj Stvari čitamo: ,,Iznašašćem
parobroda Pelješčani nijesu
se znali snaći, da pretvore
svoja društva u parobrodarska,
već ostadoše pri svojim jedrili-
cama, koje malo po malo propa-
doše u konkurenciji s parobro-
dima“.

Tko ovdje ima pravo i kojem

, x

će članku vjerovati čitaoci?





Baletno veče u Lapadu

U utorak I7 ov. mj. u Hotel
Lapadu priređuje baletno veče
mlada i talentirana balerina Ma-
ša Arsenjeva. Na programu su
zastupani Rachmaninov, Musorg-
Ski, Chopin, te češki auktori
Dvoržak i Fučik. U zadnjoj tač-
ki programa Arsenjeva pleše A-
rapsko Kokonješte, koje je unje-
noj interpretaciji jedna vrst sta-
rog arapskog ratničkog plesa u

originalnom = sačuvanom ritmu.
Čitav program prali  pianista g.

Boris Ignjatjev, a na programu
su također tri njegove kompozi-
cije. Za ovo baletno veče vlada
veliko  interesovanje kod doma-
će, a naročito strane publike.

PROŠLA UMJETNIČKA SEZONA

Dali možemo biti zadovoljni s glazbenom sezonom 1933/42

— Rad Dubrovačkog.

Namjera nam je prikazati u pr-
vom redu prošlu glazbenu sezo-
nu u Dubrovniku 1 to baš sada,
kada se nalazimo, vremenski go-
voreći, po sredin: između prošle
sezone 1933/33 i naredne 1934/
35. Ovaj retrospektivni osvrt  1-
ma zadaću, ne da samo kritizira
rad prošle sezone, već u prvom
redu, da za početak naredne se-
zone upozori na dosadašnje po-
greške i nedostatke u nadi da
će se to ispraviti u interesu op-
ćeg kulturnog prestiža našeg gra-
da. Pri tom se nećemo rukovo-
diti laskavim 1 snobovskim  izja-
vama pojedinih turista, koji u
ladajskom štimungu i raznježeni
našim mediteranskim podnebljem
tetoše nas 1 hrane nas izjavama
u ,,baedeckerskom“ stilu, što je
daleko od stvarnosti, a uostalom
odakle nam kriteriji svih tih stra-
naca moraju biti mjerodavni 1 bi-
ti mjerilo za niveau našeg glaz-
benog života. Zar sami ne _ uvi-
đamo što smo 1 što možemo? A-
li pređimo na konkretno!

»Dubrovačka Filharmonija“
po svom karakteru pozvana je da
bude središte glazbenog  žihota
u Dubrovniku. Aktivno dosada-
šnje djelovanje ,,D.F“ (6-8 simf.
koncerata na sezonu), opravdalo
je Ovaj njezin značaj i ispunjalo
nade, koje su se polagale u ovu
ustanovu. Formirala je lijepi broj
svoje publike, stvorila priličan
broj svirača-diletanata (u koliko
pak misli na ozbiljniji rad mo-
rala je osnovati glazbenu školu!)
i izvađala je dobar i raznovrstan
program (osim, narivno ,naših
auktora, koji su uprav egzotični
na programima !). U prošloj se-
zoni vidimo pak, kao neki pre-
okret. Mali broj simf. koncerata
(3) neinteresantan program, izved-
beispodniveana prvašnjih, ovonam
posvjedočuje. Svim se ovim mo-
ra više pozabaviti artistički vođa
g. Vruticky, naročito pak, jer se
dogodine vrši 1o godišnica ,, Dubr,

Filharmonije“. Do početka sezo-
ne treba popuniti orhestar, a to
je sada daleko lakše nego Prije,
jer se ima jaki oslon u profesi-
onalima Kurorhestra.

Pjev. društvo ,, Dubrava“ i-
zašlo je tek na koncu sezone sa
svojim koncertom. Čudi nas ovo,
jer mislimo, da sudjelovanje u
Glazbenoj Matici, gdje se redo-
vno ponavlja stari program, ne
bi smjelo biti zapreka radu ,Du-
brave“. Inače izvedba i program
zadovoljio je i služi na čast društvu.
Program je sastavljen redovito
od naših auktora, što treba na
ovom mjestu naročito istaknuti i
pohvaliti. Nadamo se da će u
narednoj sezoni , Dubrava“ po-
kazati intezivniji rad.

Crkveni Pjevački Zbor ima
posebnu zadaću i s toga ga sta-
jališta moramo i posmatrati. Od-



kazališnog društva —

io

likuje se Drojuim nastupima, pa
radi toga strada sama izvedba,
Dobre su izvedbe: koncerat Sv.
Cecilije, Griesbacherova misa 1
Mozartov ,,Ave verum''. Domaći
auktori (Dugan, Lucić, Odak,
Vrhovski itd.) još su nažalost
strani zboru. Više bi pažnje mo-
rali posvetiti i majstorima  poli-
fonije, te par excellence crkvene
glazbe.
S.P.D. .,Sloga“ nije imala sa-
mostalnih koncerata, već je na-
stupala pri obrednom pjevanju u
crkvi i prigodno. Nedavno je
nSloga“ dobila novog dirigenta
g. Pehara, te će u narednoj vje-
rovatno pokazati veću aktivnost.

Hrvatsko pjevačko društvo
» Gundulić“, nedavno obnovlje-
no, ne smijemo prešutjeti, jer
svijesna volja i jasno određen
cilj moraju dovesti do uspješnih
rezultata. ,, Gundulić“ mora biti
u Dubrovniku pravo ognjište na-
še narodne glazbe 1  interpreta-
tor pokreta ,,nezavisnih hrvatskih
auktora“. U to ime želimo mu
svaki uspjeh!

»Dubrovačko kazališno dru-
štvo'“, inače toliko napadano, po-
kazalo se najaktivnijim sa svojih
I4 izvedaba, a od toga 6 premi-
jera. Ova činjenica mnogo znači.
Dobra izvedba Krležine , Agoni-
je , na ulazimo u idejnu kritiku
samog komada, pokazala je kva-
litete društva. O posjeti već je
bilo govora, kao i o zlonamjer-
nim kritikama nekih izvedaba.

O našoj publici, i njenom ne-
haju itd. već se mnogo. pisalo i
u tom se traži uzrog krize q
kulturnom i umjetničkom radu u
Dubrovniku. Mi smo se osvrnuli
i na drugi elemenat toga rada
(t.j. izvađače), da čitavo pitanje
ne ostane nepotpuno i jednostra-
19, jer ta dva elementa međuso-
bno sarađuju, a uzrok  neuspje-
ha moramo tražiti na obje strane,

Zdenko Šapro

zašio?
Zašto kurorhestar ne priređuje
javne besplatne koncerte i zašto

je od jedne kulturno-umjetničke

ustanove postao kavanska ka-
pela ?





Zašto se na Pločama mi i na-
Ša djeca nemožemo pošteno oku-
Pati bez ,kupališnog dinara“?

Bo.

Zašto bi tolike naše gospođe
poslale ponude Kati Jerinić, dje-
Vojci_ Koja i Jelke Slavković i
zašto bi Katu htjeli imati za
Svoju djevojku?

e

Zašto se , Dubrovačka Biblio-

teka“ već toliko godina...

(( E
tvara ..?

))

Broj 11 4

ZA NAŠE RIBARSTVO

Tko najviše uništuva ribu?

Čovjek je glavni neprijatelj ri-
be. On, u svojom polhlepi da u-
lovi što više ribe, ne. gleda_ ni
na vrst ribe, niti na njezinn ve-
ličinu, kao ni na dobu lovljenja,
Zato se služi svakojakim sredstvi-
ma. Čovjek znade, ca se ne smi-
je loviti ,riblje mlijeko“, niti ri-
bati šabakama, na kojima su vre-
će malih oka (odredjena je veli-
čina oka za stanovito doba godi-
ne). Uza sve to što su naredbe
tu, ribari znaju upotrebiti šaba-
ku na kojoj su vreće zabranjene
veličine oka. Još su zabranjena
ova sredstva. ribanja:  bucanje,
bliskanje frondžate, uporaba pri
ribanju modne galice,  mliječar,
vapno, ievantiska babulja 1 pro-
klete dinamite, kojima upravo
opustošiše naše obale. I mreža--
ma, tako zvanim ,,goćama“,
branjeno je ribati u konavlima 1
uvalama, ali na žalost i to se
propuštava. ,,Goće“ istružu mor-
sko dno, ruše riblja gnijezda, u-
nište male ribice svake vrsti i
kud ove prodju, kao dao je ku-
ga prošla. Sve je to zabranjeno,
al se ipak to upotrebljava i kao:
da ne opstoje vlasti. Jedan jedi-
ni ribarski stražar za cijeli lučki
kotar dubrovački —- to je upra-
vo smiješno. Trebalo bi najma-
nje četiri stražara. Sada ni ovaj
jedan nema motora, nego putuje
poštarskim parobrodimaililađom.
A mizerni su tada rezultati.
Neobhodno je zato potrebito, da
se u dubrov. lučku kapetaniju
postave najmanje četiri ribarska

Za-

stražara 1 da se opskrbe priklad-

nim motorima, da mogu valjan
vršiti povjerenu dužnost.  Dana-
šnji ribarski stražar vrijedna je
i poštena osoba. Strog je i mar-
žjiv, ali Sam ne može se naći i-
stodobno n. pr. na Mljetu i u
Rijeci Dubrovačkoj. Trebalo bi
da se i naribarnicama pripazi na
Vrst ribe 1 veličinu ribe, koja se
prodava, a to bi imali paziti lu-
čki peljari, a gdje ovih nema,
nek se povjeri nadziranje  opći-
nama ili seoskim glavarima u
mjestima pri moru. o Prekršitelje
ribarskih propisa treba Strogo
kazaiti, pa im neće drigi put
doći pamet da zaribaju nedozvo-
ljenim sredstvima. “Io je jedini
lijek.

U doba Republike Dubrovačke
mnogo se je i bolje pazilo, da
se ne utamanjuju ribe, na _ pro-
daju ribe i na red u ribanju. U
svakome su mjestu pri moru do-
govorom vlade, imenovane dvije
ili tri osobe, a zvali su ih ,,giu-
stijeri “Oni su pazili da li ri-
bari vrše ribarske zakone, pazili

su na vrst ribe, što je na pro-
daju dolazilo i na cijenu. Sve
prepirke između ribara oni bi

riješavali, a mjesu se potezali po
sudu, trošili i dangubili, Nije se
opraštalo pak ni činovniku, ako
bi propuštao ili zažeo oko koje-
mu prekršaju. Odmah bi bio ot-
puštenizslužbe. Vlaho Fortunić