Sretna će biti ona vremena kad države neće biti primorane da najveći e Pada ia
upotrebljavaju samo za sigurnost svoje egzistencije, nego Rad se i 15 . ec
budu osvjedočili da i sretna vojna više stoji, nego što koristi; jer kupovati

materijalna dobra ljudskim životima ne može da bude nikakav dobitak  Fetdmarscfal Moltće

O Du bro







Ljubomir Jovanorić, prvak bivše Na-
rodne Radikalne Stranke, dugogodišnji
ministar i dugogodišnji pretsjednik Narod-
ne Skupštine, bivši narodni zastupnik Na-
rodne Radikalne Stranke za izborni srez
Dubrovnik—>Kotor—Split napisao je u
svesci ,Novi Život“ od 9 listopada 1920
slijedeći članak:

Gledajući na ono što smo u našoj
prošlosti imali dobroga, zdravoga,
snažnoga i što nas je bez ikakve sum-
nje održavalo da ne propadnemo,
nego da živi dočekamo ovu slobodu
i ujedinjenje, zapazićemo u njemu, po
mome mišljenju, mnogo štošta što ne
treba, bez neke nevolje, ni sad od-
bacivati i uništavati. Gledajući tako
nešto u prošlost, nešto u sadašnjost
i u budućnost, jase poodavno zaustav-
ljam na jednom od  najzdravih, naj-
snažnijih i najlepših plodova staroga

partikularizma u našoj istorijskoj pro-.

Šlosti, na Dubrovniku.

Živeći na onom ijeskobnom kame-
nu, stalno ustravičnim prilikama ,,me-
đu lavom i drakunom', on je pod
okriljem svoje zasebne opštinske, a
po tom državne slobode, dao ipak na
muogim poljima kulturnoga, privred-
noga i političzoga života znatno više
nego muoge jevrejske oblasti, deset
i pedeset puta veće od njega. I svi-
ma tim plodovima svoga pregalaštva,
mudrosti i uljuđenosti davao je on
Obilježje koje ih je jasno odvajalo,
ne samo od onoga što je rađalo nje-
gove sirovije kopneno zaleđe, nego
iod onoga što su rađali ostali pri-
morski gradovi, srodni s njim ili -sli-
čni, po porijeklu i drugim  činiocima
Poslije ga je potopila nagla bujica
napoleonovska, i onda je nastalo rop-
stvo, dugo, teško, grobno. Sad  po-
slije oslobođenja on se mnogom sinu
našega“ naroda iz istočnih krajeva,
kad ga je pohodio, učinio divotnim
mramornim  grobom..... Pa ipak Du-
brovnik nije grob. Koliko li je djece
njegove za tih sto i nekoliko godina
robovanja produžilo, često u novom
često u starom duhu, ono - što se je
radilo prije oslobođenja! XIX i XX

vijeku Dubrovnik sudjelule obilato u

Srpskom i hrvatskom novom životu.
kao godi drugi naši gradovi, već
napredniji od njega. Ali sve što tada
rade njegova djeca, bilo da rade na
starom ognjištu ili u novim bujnijim
središtima, u Zagrebu, na Rijeci, u
Beogradu, nosi na sebi jasan pečat
staroga jadranskoga grada.

Taj se pečat odlikuje, pored osta-
loga, izvjesnim osobinama oblika. A
oblik je po sebi značajan i onda kad
je go i prazan, a kamo li onda, kad
je zdrava sadržina dobila u njemu
Svoj skladan izraz

Dovoljno je od svega toga spome-
nuti čuvenu dubrovačku ,skladnost“.

A kako bi nam ta skladnost danas
bila potrebna! Danas, kad se ovoliko
upućeni na zajedničko življenje, op-
štenje i saradnju svih sa svakim, svu»
da po našoj otadžbini, na svakom

ZICE ZETI POTOPIO TERA TDR TZV) [ORE

ČITAJTE

DUBRAVU

njenom poslu. Ah, koliko bi nam bi-
lo potrebno malo više skladnosti du-

brovačke, jer _skladnost i takvo su-
sretanje i opštenje uvodi neki lijep
red, olakšava razgovor i dogovor i
čini prijatnijim i rad i cio zajednički
život uopšte. Ta skladnost nebi bila
suvišnja ni u samoj parlamentarnoj
opstrukciji, a još manje u običnim
pretresima, usmenim i štampanim.

Malo je gdje potrebno  umjeti so-
bom vladati u društvu, kao _ što je
potrebno u demokratiji i njenim or-
ganizacijama i ustanovama. Bez toga
svaki čas izbija borba i mjesto toliko

potrebnoga rada i njegovih cvjetova

i plodova vidite protivničke sudare, a
za njima pustoš.

Novo vrijeme  dohvatilo je i sam
Dubrovnik i već od _ prije trideset
četrdeset godina počelo znatno šteti-
ti njegovu staru skladnost: ali nje još
ima dosta pod sjenkom zastave sve-
toga Vlaha, i ja mislim da je samo
treba braniti od novih nasrtaja i ru-
šenja. Ako bude očuvana, ona će za-
jedno sa sličnim plodovima vaspita-
nja, kojih srećom ima dosta i po_o-
stalim krajevima, vršiti povoljan  uti-
caj na druge stihije našega društva,
Sirovije, i ako više puta  izvrsnije i
punije krvlju i prirodnom svježinom

U ovoj širokoj našoj zajednici sva-
ki dio treba da podprinosi ono što
ima u sebi najbolje. Ne tražimo od
Rtnja i Durmitora, pa ni od_ Fruške,
limunove i maslinke._ali nemojmo
dopustiti ni da se Đevđeliji i Crmni-
ci počupaju dubovi. Dubrovniku osta-
vimo njegove pome, makar ne mo-
gli izvozom njihova voća popravljati
valutu.

A Dubrovnik sem poma i skladno-
sti ima još mnogo lijepoga, dobroga
i korisnoga što mu treba čuvati; ču-
vati ga pak niko bolje neće umjeti
ni moći nego ou sam, ako ga pusti-
IO

Danas je Dubrovnik, kao i pod
Austrijom, u zakonskom i upravnom
pogledu obično sresko, gFotarsko, mje-
sto. Onako kao Žagubica, Kačanik,
Našice, Foča Od stare njegove drža-
vne oblasti, od njegova ,kotara“,
kako je službeno nazivana, oduzela,
mu je austrijska «dministrativna po-
djela Dalmacije jedan dio i dodala
ga jednom susjednom kotaru, korču-
lankom Tu austrijsku amputaciju  o-
stavili smo nedirnutu do sad i mi,
kao što čuvamo još mnogo štošta
drugo austrijsko i ugarsko. (Nekim
našim ministrima i narodnim predsta-
vnicima kao da je glavno — porušiti
što više od onoga što je podigao
državni ustav i politički život. samo
u Srbiji) Ali to je svakako privreme-
su, Moraće se pri.tupiti i odrediti u
oklopu naše Kraljevine mjesto svim
našim gradovima, varošima, selima
pa će se nešto uraditi i s Dubrovni-
kom. Jer on danas niti treba, niti
može, niti sam želi biti potpuno svoj,
kao nekad; neće slati poslanike na
tuđe dvorove, neće kovati perpere
neće izglasavati zakone, držati svoju
vojsku i galije, Ali ipak može sam
sobom upravljati.

Meni bi idealno rješenje bilo, kad
bi Dubrovnik bio zasebna jedinka u
Skupu glavnih samoupravnih djelova
od kojih će biti sklopljena naša Kra-
ljevina* Ali, po _ svemu što se vidi,
daleko smo od takih rješenja A Du-
brovnik je doista, zajedno s  cjelim
Svojim nekadašnjim državnim kotarom
malen prema našim pojmovima, da
čini zasebnu samoupravnu pokrajinu

i uspješnije

slobodu dati

ili oblast, malen da načini i zaseban
samospravni okrug. On će se morati
dodati drugoj većoj prostoriji i s njom
obrazovati pokrajinu ili oblast. Jedni
misle da ga treba ostaviti u sada-
šnjem sastavu Dalm cije, drugi daga
treba sjediniti s onim djelom našeg
unutrašnjega kopna, Kojem je on pri-
morje,

Kako god se ovo riješilo, ja bih _u
toj široj zajednici (pokrajini, oblasti),
Dubrovniku s cjelim nekadašnjim nje-
govim kotarom dao samoupravna pra-
va, prostranija nego mnogim srezovi-
ma, kotarima, i u toj i u drugim po-
krajinam. Gruža, Podgorina, Mlava,
u Sjevernoj Srbiji, Gacko, Piva, Drob-
njaci u Hercegovini _i Crnoj Gori,

Morihovo, Babuna u južnoj Srbiji, ne-

maju razloga da traže neki. zasebni
položaj, koji bi ih jače odvajao od
ostalih susjednih srezova u pokrajina-
ma u kojima budu živjeli. Ne samo
što ti krajevi nijesu nikad bili drža-
va, kao što je bio Dubrovnik, nego
su oni suviše slični i vezani susjed
sa susjedom po interesima i po ra-
zvitku, te mogu biti zadovoljni da
Svi budu jednaki među sobom. Ali
biće sličnih malih krajeva koji će se
bolje osjećati i punije napredovati,
ako i u široj zajednici mogu lakše
čuvati svoju individual-
interese. Takvu zasebnu
Dubrovniku ne bi bilo
nikakvih nezgoda, kakih bi još za ne-
ko vrijeme moglo nastati od take or-
ganizacije nekih drugih naših jedini-
ca, u koje se za vrijeme tuđinskoga
gospodarenja i pod njegovom zašti-
tnom uvuklo više tuđinskih elemena-
ta; pa kad_ toga već nema ni u Du-
brovniku ni u njegovom području,
ostaje samo perspektiva krepkoga
dubrovačkoga renesansa u krilu uje-
dinjenog naroda,

Tada bismo vidjeli da naš Dubrov-
nik, pun prošastog pregnuća, po dru-
gi put obnavlja ratom  upropašćenu
svoju mornaricu, kupi dinar na di-
nar i dolar na dolar, i za sve to vri-
jeme čuva staro štovanje svega do-
broga i krasnoga, podiže u skladno-
sti svoj podmladak i služi nam u to-
me svima za primjer, te postupno za-
uzima u državi mjesto koje priliči
gradu što je rodio Gunduliće, Buniće
Boškoviće i tolike nebrojene druge.

Tako ja shvatam čuvanje dobroga
što ima u starom partikularizmu. A
Dubrovnik nije sam. Ima pored nje-
ga još dosta krepkih individualiteta u
u krilu naše države, prostranijih ili
manjih koji imaju u sebi mnoštvo
štošta dostojno naše pažnje.

Veliki će grijeh biti plitkim ujedna-
čavanjem i poravnjivanjem ugušiti u
zametku sve što te oblasne i mjesne
snage mogu dati našoj zajednici.

Turistički Dubrovnik

U Savezu za unapređivanje turizma
u Dubrovniku već su započeti pripre-
mni radovi za iduću turističku sezonu.

Dubrovački Savez na čelu'sa gosp.
Dr. Matijom  Vidoevićem kao pret-
sjednikom sprema se da bude na vi-
Sini uloge i zadataka, Rojim ima da
Služi. Njegova incijativa bila je do
skora znatno paralizovana jakim fi-
nansijskim udarom, koje je pretrpio
Još 1929 godine. Dugim naporima od-
bora a posebno geg, Dr. M. Medini,
bivšeg pretsjednika, konačno je us-
pjelo da su likvidirana sve stare  o-
baveze.

Na ovo ćemo se drugom prigodom
Opširnije osvrnuti.

nosti svoje









_ =

Najstariji hrvatski
tiskani molitvenik

U 31. knjizi ,Đjela“ Zagre
bačke Akademije objavljena su

dva. latinicom pisana spomenika -

hrvatske proze iz XIV i XV vi-
jeka pod naslovom  ,,Vatika:
hrvatski molitvenik i dubrova
psaltir“. Djela je popratio ops
nim uvodom poznati naš &
vni povjesničar. Dr. F. >
a Dr. Ciro Giannelli, skriptor
Bibliothecae  Vaticanae 4 Rimu,
u svom prilogu na hrvatskom je-
ziku opisuje spomenuti
nik, koji se u Vat. knjižnici na-
lazi od doba Lava XIII, kad je
tamo dospio iz knjižnice si ih
knezova Barberini. Ovi su g
pak dobili u XVII v. kao poklo


















C

nardina  Larizze. Molitvenik je
napisan u dubrovačkom narječju
hrvatskog jezika, Ne može se
tačno odrediti vrijeme kad je
tiskan, ali sigurno spada među:
t zv. ,inkonabule“, t, j. najsta-
rije knjige štampane u vremenu
od izuma štampe do svršetka

RV. v,

Ova je činjenica za nas od ve-
like kulturne važnosti, tim više
što je i ova kulturno -politička
manifestacija našeg naroda veza-
no uz ime Dubrovnika.



Dubrovčanin —
Hrvi isusovac u Srbiji

Učety rio m sesku
»Vrela i prinosa za povijest Isu-
sovačkog reda u hrvatskim kra-
jevima“ (Sarajevo 1934) napisao
je Dr. Miroslav Vanino opširnu
raspravu  ,,Isusovci u Beogradu
u. KVILi XVHI v.', 12 koje vi-
dimo, da je prvi Isusovac, koji
je došao u Srbiju, bio Dubrovča-
nin o. Bartul Sfondrati. On je
tamo djelovao od 1580—1582, a
umro je 1585 u Temišvaru, u
42 godini iza kako je već dulje
vremenu bio poremetio umom. U
Temišvaru je tada bila brojna
kolonija dubrovačkih trgovaca,
pa imamo sačuvano pismo jedno-
ga od ovih, kojim moli da uklo-
ne o. Bartula, jer da je šenuo

X Sa 2
ni
KO

umom. Pismo je pisano latinski

pa premda je to barbarska latin-
štima, ipak je ova činjenica važna
sa stanovništva hrvatske kulturne
Povjesti, jer su, kako vidimo, i
trgovci znali latinski, pa bilo kako.

Sfondrati je došao inače u Sr-
biju na taj način što ga je pa-
pa. Grgur_XIII. dodijelio apo-
stolskom viZitatoru, poznatom
stonskom biskupu franjevcu. Bo-
mifaciju de. Stephanis. Držalo se
inače da je Sfondrati prvi Hrvat,
koji je uopće postao Isusovac, ali
se danas znade da je to bio pak

Toma Zdelarić. :

n
od dubrovačkog nadbiskupa Ber-

dak:

ore pra seas Apple