ro M e a RSK os ovla s a vi Po Bo RR at A
g RNK pama ra RR qr i o pi RE PROA / o

M e SREDE a VO Ra ŽE LA NO



;DDBRAVA*



nje, koje postane izvorom dubrova-
čke nauke i literature, u jednu riječ
dubrovačke kulture. Ime Dubrovni-
ka za rana se pročulo po cijelom
svijetu, i Dubrovnik već davno pred-
.njači pred svim našim gradovima.
Pjesnici mu već u 16. vijeku pjevaju
hvalospjeve i nazivaju ga Krunom
hrvatskih gradova,

I zbilja je Dubrovnik ne samo bio,
nego i ostao Krunom svih naših
gradova. Prošetati se Dubrovnikom
1 vidjeti sve one grandiozne i monu-
mentalne građevine, koje se nižu je-
dna do druge kao Dvor, pa manastir
Franjevaca, manastir Domenikana-
ca, crkva sv. Vlaha, crkva Gospe
. Velike, Sponza i t.d. it. d., znači u
tren oka vidjeti vijekove kulture,
skupljene na jednom vrlo ograniče-
nom prostoru, kako se rijetko igdje
može vidjeti.
= Ikad se pitamo. tko je bio onaj te
nam je namro te veličanstvene
o podvige kulture, odgovor je: to su
plodovi pomorske dj o našega
Grada.

Dubrovnik je tipičan primjer, što
znači pomorska trgovina za jedan
slobodan grad, odnosno za narod i
za državu, ako se po planu i siste-
matski provodi.

Napoleon Veliki oduzme Slobodu
Gradu, koji konačno dospije pod
gospodstvo Austrije, Nastaje doba
dekadence u nauci i literaturi, tama
vlada skoro nad cijelim našim naro-
dom. Ilirski pokret oživljuje našu
naciju i Dubrovnik ponovno dolazi
do svog značenja u našem narodu.
O nj se otimlju i Hrvati i Srbi te po-
ostaje miljenik svih Srba i svih Hrva-
ta. Od hrvatske Atene postaje jugo-
slovenskom Atenom. Tradicija po-
morske trgovine ulijeva u mlađe ge-
neracije nove polete i Dubrovnik
gradi i izgrađuje svoju flotu.

Tako Dubrovnik dočeka  historij-
sku 1918. godinu. Možda ove histo-
rijske godine, kad je trebalo udariti
čvrste temelje našoj preporođenoj
zemlji, nisu naišle na dobre gradite-
lje. Možda je dekadenca u Dubrov-
niku bila jača nego pri padu Repu-
blike, a slična dekadenca kao da je
vladala i u drugim dijelovima naše-
Sa naroda. Radi toga nisu se ni po-
kazali povoljni rezultati,

U čemu se sastojala uloga staro-
ga Dubrovnika u pomorskoj trgovi-
ni? Bio je posrednikom između Isto-
ka i Zapada. Vršio je izmjenu doba-
ra. Imao je svoj dubrovački drum

Mira

od Grada do u srž Dušanove Srbije,
sve do Carigrada. Taj drum je vodio
preko Herceg-Bosne,

U novim prilikama logika je tra-
žila, da se taj drum obnovi pod bo-
ljim uslovima, tim više što je taj put
najpovoljniji i što drugog puta nema.
Tako dolazimo do odgovora na po-
stavljeno pitanje, koja je uloga du-
brovačke luke u našoj pomorskoj
trgovini.

Ako bacimo letimični pogled na
geografsku strukturu naše
konstatirat ćemo, da naša zemlja
ima u glavnom dva puta, kojima
treba da se služi u svojoj izvoznoj i
uvoznoj trgovini. Jedan je put kon-
tinentalni, a drugi je put pomorski,
Kod kontinentalnog puta naš uvoz i
izvoz ide direktno željeznicom od
polazne do odredišne stanice. Ovaj
kontinentalni put upotpunjuje vode-
ni dunavski put.

Drugi je glavni put pomorski are

Tu je riječ o onoj robi, koja se vozi
morskim putem. Bez dvojbe je po-
stulat ispravno shvaćene nacionalne
ekonomske politike, da sva ona ro-
ba, što se u našu zemlju uvozi, od-
nosno iz naše zemlje izvozi mor-
skim putem, ide preko naših luka.

Našu spoljnu trgovinu, koja ide
morskim putem, kao i tranzit za
druge zemlje, koje dolaze u obzir,
treba navrnuti u domaće pomorske
luke. Njihov promet kao i kapacitet,
treba povećati,

Tako radi svaka pomorska drža-
va i jedino se tako mogu za nacio-
nalnu privredu postići povoljni re-
zultati.

Prama svom loži dubrovačka
luka je prirodni ulaz i izlaz za Bo-
snu i Hercegovinu, te Srbiju, a sa iz-
$radnjom potrebitih željezničkih pru-
ga i za Vojvodinu.

Uzevši u obzir ekonomsku struk-
turu naše zemlje, jasno je da je du-
brovačka luka pozvana, da prije ili
kasnije preuzme najveći dio jugo-
slovenske spoljne pomorske  trgo-
vine.

Nedaće današnjih dana ne smiju
nam zastrti pogled na glavnu ulogu,
koja je namijenjena dubrovačkoj lu-
ci, U radu za postignuće tog konač-
nog cilja trebat će i našeg napora, a
takovi ciljevi ne postizavaju se u
jedan mah. Trebat će još mnogo

- energičnog, sistematskog i koncen-

tričnog rada, Treba u prvom redu
da se mi sami sa tim problemom do-
voljno i jasno upoznamo, a onda da
vpoznamo sve mjerodavne faktore.

Kada svi faktori spoznaju istinu,

zemlje,

| Život Gruške Luke



u čemu je korist po narod i zemlju
od pomorske trgovine, kad se uvidi

da su pomorski trgovački putevi je-

dini slobodni putevi, onda će i up-
ravljači naše državne politike us-
kladiti svoje mjere sa potrebama
pomorske trgovine.

Onda neće biti moguća disonanca,
kao što je ona, da se jedno riječno
pristanište, u koje mogu da uđu sa-

mo najmanje lađe do 500 tona nosi-,

vosti, uvrsti u lučki sistem naše
spoljne pomorske trgovine, i da mu
se čak dade prednost pred lukama
koje tu ulogu vijekovima vrše.

Usprkos takovih disonanca i uspr-
kos svih nedaća sadašnjice dubrova-
čka luka vrši i danas časno i dostoj-
no svoju ulogu te je po tonaži naša
najveća uvozna luka.

Ako pogledamo statističke podat-

ke iz godine 1933, koje imamo pri
ruci vidjet ćemo, da percentualno
dubrovačka luka prama svom  pro-
metu sa inostranstvom najviše  za-
posluje našu trgovačku mornaricu.
Dubrovačka luka dolazi na prvo
mjesto, jer kod njenog čitavog pro-
meta sa inostranstvom domaća za-
stava participira sa 39%, onda do-
lazi splitska luka sa 36.2%, sušačka
sa 3497, metkovska sa 27.1% i ši-
benska sa 24.17.
Statistički podatci jednako iz 1933
godine pokazuju da je sa gledišta že-

ljezničke eksploatacije dubrovačka

luka  najrentabilnija za željezničku
upravu. Ako uzmemo promet robe,
koju željeznica dovozi u luku te iz
luke odvozi u unutrašnjost, konsta-
tiramo da vlada veliki disparitet od
prometa koji se dovozi u luku pra-
ma prometu koji se odvozi iz luke.
Kod dubrovačke luke je taj dispa-
ritet najmanji.

Od sveukupnog prometa željezni-
com kod Šibenika je dovoz u luku
iznašao 96.5%, kod Splita _ 85.47,
kod Sušaka 82.4%, kod Metkovića
69,5%, a kod Dubrovnika samo
58.8 %

I ove će brojke same po sebi tra-
žiti. da se o njima povede ozbiljna
računa.

Završit ću da uloga dubrovačke
luke u našoj pomorskoj trgovini nije
ne samo prestala, nego je danas vr-
lo znatna, a sutra će biti stavljena
pred veliki zadatak, da preuzme
lavlji dio naše
trgovine. Treba se za to dobro pri-
premiti. Nije dovoljna željeznica i

tarifa, nego ii trgovačka vještina.

Kroz najkraće vrijeme će kraljev-

spoljne pomorske

Broj 27

Pomorski muzej

Dubrovački Muzej od dana kad je
prešao u nove prostorije stare tvrđa-
ve Sv. Ivana podijelio se je u tri odi-
jeljenja — u kulturno-istorijsko, pri-
rodoslovno i etnografsko. Odmah se
ie uvidjelo da je zgrada vrlo podesna
za muzej, ali da treba provesti veli-
ke popravke i preuređenja unutra.
Pošto nije bilo dovoljno sredstava
odmah u početku to je muzej ponov-
no zastao u svom razvoju, a sav se
je rad stručnog muzejskog osoblja
ponovno ograničio na mehaničko i
teško magaziniranje i čuvanje starih
predmeta.

U zgradi bi inače bilo dosta pro-
stora, ali je većinom neupotrebljiv.
Zgradu bi trebalo jednom većom in-
vesticijom od temelja 1estaurirati.
Treba savršeno stručnjački urediti
gornju terasu i zidine, da ne prodre
ni kapljica vode za vrijeme kišnih
perijoda, pa bi onda po planu nekog
našeg priznatog arhitekta trebalo
urediti muzej i unutra — prostorije i
ormare za zbirke. Sve bi to moralo
ozbiljnije i savremenije da izgleda.

U jednoj polovini gornjeg sprata
trebalo bi konačno osnovati pomor-
sko odjeljenje. Predmeta imade već
dosta u muzeju, a mnogi propadaju
po familjama i u starim kućama i
podkrovljima od Peljašca do Kona-
vala, A ipak su svi ti predmeti vrlo
važni, jer predstavljaju jedan dio
prošlosti Dubrovnika. Oni spadaju
najvažnijem dijelu dubrovačke povi-
jesti, jer se sav Život našeg grada
uglavnom vazda osniva na moru. A
predmeta imade mnogo, jer se je
ustanovilo to prošle godine kad se
je mislilo na pomorsku izložbu.

Stavljamo na srce Dubrovčanima
i svim onima koji su na položaju da
pokrenu to pitanje, da ne zaborave,
da je ipak sramota ako najstariji i

najslavniji pomotski grad u državi

nema svog pomorskog Muzeja,



ANTUN POKOVIĆ

EXPORT — IMPORT
DUBROVNIK



GA E i



ska vlada pristupiti izgradnji željez-
ričke pruge Ustiprača-Foča-Gacko-
Bileća-Dubrovnik i time će dubrova-
čka luka biti najbliža svim našim

istočnim krajevima. Izgradnjom ove

pruge — makar je uskotračna —
gros našeg izvoza i uvoza Sravitirat
će na Dubrovnik, Dubrovnik će biti
udaljen od Beograda samo 572 vir-
tuelna kilometra željezničke pruge,
dočim sve druge luke preko 600 ki-
lometara. :

Izgradnja te pruge neće dugo če-

kati na svoje konačno dovršenje te
treba već sada pripremiti sve po-
irebno, da našu luku osposobimo za
veći kapacitet, i tako duprinesemo
svoj udio novom trgovačkom  za-
mahu našega Grada.

Andrija Ćurlin

24

Sekretar Trgovačko-Industrijske i Zanatske |

Komore u Dubrovniku,