A PLAĆENA U GOTOVU |

UBRAVA



Urednik: IVO ŠIŠEVIĆ
Izlazi dva puta mjesečno
Cijena dinara 2.—
Uprava i adm. Dubrovnik













God. III



Dubrovnik, 17 S Žnoni 1935

 Br.40

Reguiem aeternam O naciji i nacionalizmu

Kad sutra poslije podne objave
zvona sa dubrovačkih crkava
da počimlje Mrtvih slava, krenut
će jedan po jedan, a onda čitave
povorke u istom pravcu preko
Pila do Danača, Boninova i Mi-
hajla u posjete svojim dragim
pokojnicima. Grad mrtvih, sve-
ano iskićen, primit će mase svi-
jeta, koje vodi zajednička misao
na vječni život. Pred mnogim
grobovima vidjet ćete dirljivih
scena... Samo razgovor živih sa
Mrtvim ostaje tih. Usne se jedva
primjetno pomiču, a nekad i za-
staju pred časovito lebdećim sli-
kama iz zajedničkog života borbe
i stradanja ....

Kad padne mrak, kroz koji se
još. samo _ nazrijevaju  silhuete
nadgrobnih krstova, zaplamsat će
svijećice na humcima i grobovima
One još ostaju u dubokoj noći
da izgarajućim plamenom svje-
doče ljubav živih prema svojim
pokojnicima.

- Groblje će postepeno opustjeti...
fivi će se opet vratiti vrtlogu
svakodnevnog života, zadržava-
jući, nažalost,samo kratko vrijeme
neizbježne impresije ništavosti i
prolaznosti zemaljskih dobara...
Možda će vas, polazeći na
Danče i Boninovo, šum vječno
nemirnog mora sjetiti mnogih na-
ši pomoraca, koji su u borbi
sa nevjernim elementom prirode,
našli vječni počinak u groblju,
gdje prestaje i posljednja razlika
širomašnih i bogatih, gdje nema
nadgrobnih spomenika i gdje sve
prekriva zajednička valovita nad-
robna ploča. To je naše najveće
Sroblje, jer tu su kroz mučnu ali
lavnu pomorsku prošlost Du-
brovnika, rasute kosti mnogih
naših hrabrih pomoraca.

= Naša stara groblja, po crkva-
ma i samostanima ostaju pusta.
Njihov Dubrovnik je davno
Umro

* *

Dan Mrtvih ne prolazi bez
Sjećanja na narodne velikane,
kojih su grobovi bili svjetionici u
'murnim danima narodnih borba.
= Plejade umnih boraca i heroja
Pripadaju uspomeni Dana Mrtvih.

“%



a

Svi su oni zavrijedili sjećanje i
zahvalnost hrvatskog naroda.
Kad se nađete na groblju i
kad iskažete pietet najbližim po-
kojnicima, preletite duhom sva
naša groblja i sve one posijane
grobove izvan okvira uređenih



“Pod čempresima na Mihajlu

groblja, jer to su sve jednako
naši dragi pokojnici - mučenici,
kojima na Dan Mrtvih iskazuje
pietet velika obitelj — Narod.
Sjetite se naše mladosti, koja je
u godinama svjetskog rata sa
školskih klupa otjerana na klao-
nicu da u nepoznatim krajevima
ostavi kosti prije nego se je upo-
znala sa životom. Sjetite se.... i
zaželite im pokoj vječni ....
Dan Mrtvih biidi, zove prošlost,
jer i pokojnici pripadaju nepo-
vratnoj prošlosti. Ali je Dan
Mrtvih opomena živim na djela
sadašnjosti i budućnosti, koja će
povezana zemaljskim životom po-
stati jednom prošlost. Današnje
generacije izmjenit će uloge sa
onim koji dolaze. Danas posje-

.ćujemo mrtve, sutra ćemo biti

posjećivani od budućih generacija,
koje će jednako kao i mi, suditi
onima iz prošlosti.

Na ovim je generacijama da
idući tragom prošlosti ostanu
čursti i nepokolebivi u ovom teš-
kom vremenu, ako hoće da od
budućih generacija zavrijede pri-
znanje i sjećanje, koje su zavri-
jedile generacije prošlosti.

do

»Nacionalizam«! »nacionalan«!
(s akcentom na prvom slogu!) — ima
li riječi koja se više zlorabila kod
nas u posljednje vrijeme i koja je vi-
še služila kao maska ličnim prohtje-
vima i interesima? Ona je bila si-
gurno sredstvo kojim se postizavalo
sve što se htjelo: ona_ je otvarala
vrata mogućnika, poravnavala je pu-
teve do vlasti i karijere,obarala i sa-
tirala protivnike. Klasifikacija »na-
cionalan« ili »anacionalan« bila je
čarobna formula koja je podizala ili
rušila, uzvisivala ili uništivala, Do
čega je dovela ova orgija »naciona-
lizma« i »anacionalizma«, »državno-
sti« i »antidržavnosti«, kakovi su
ljudi u njoj isplivali na površinu ili
kako je bila kobna za pojedine egzi-
siencije — nije potrebno potanje
cbjašnjavati; sve je*to i predobro
poznato.

Ove pojave mogle su da nastanu
u atmosferi violentnog nacionalizma
pređašnjih režima, koji nije značio

ono što moraju da znače svi zdravi

i normalni nacionalizmi. On je zna-
čio u prvom redu nepriznavanje ka-
rakteristika i odlika kulturnih kom-
ponenata, još neusklađenih i nekri-
stalizovanih koji sačinjavaju našu
mladu državnu zajednicu, značio je
nametljivost sa strane pojedinih ple-
menskih = individuauliteta,
ekskluzivnost i neuviđavnu netrpe-
ljivost.

Uzroci ovako shvaćenog naciona-
lizma nalaze se u krivo  interpre-

“tiranom osjećaju patriotizma, Pred-

rasuda nepomične rase uzela se kao
neprikosnovena dogma, te sve razli-
ke među našim kulturnim individu-
alitetima, uslovljenim raznim histo-
rijskim prilikama, tumačile su se kao
»anacionalnost«, »austrijanština«,
»separatizam« itd. Međutim. histori-
ja proizvodi, prema svojoj unutraš-
njoj logici, svoje činjenice; postavlja-
ti je zbog toga na optuženičku klupu
i pozivati je na odgovornost skraj-

nja je nerazumnost, Historijske su
činjenice — činjenice, i treba

s njima postupati kao sa svim dru-
Sim činjenicama: treba ih priznati,
računati s njima i izići s njima na
kraj kako se bolje umije i može.
Uzalud im je tražiti »krivce«; ovi se
često nalaze baš na onoj strani koja
okrivljuje i optužuje.
Partikularističko shvaćanje nacio-
nalizma mora da u drugim jedinica-
ma vidi »anacionalnost«. Iz te per-
spektive opažene su i naglašene sa-
mo razlike; centripetalne sile, koje
su ipak iza njih, ne vide _ se i ne
shvaćaju se. Nivelatorski mentalitet,
zaslijepljen svojom  ekskluzivnošću,
ne može da ih uoči, a pokatkada i

surovu _

neće da ih uoči, jer mu nije u inte-
resu. Patriotski osjećaj je pokretljiv
i dinamičan; on se hrani živim psihi-
čkim sadržinama: osjećajem  zajed-
nice, materijalne i moralne, privrže-
nošću i ljubavi. Gdje ove posljednje
nema, nema ni patriotizma. Kako da
se onda patriotsko osjećanje probu-
di — silom?

Sticajem posebnih historijskih uz-
roka, nigdje možda nije bilo toliko
regionalnih razlika kao u slučaju
naše države. Tu je trebalo vanred-
nog takta kako bi se taj šareni mo-
zaik uravnotežio. Koliko god  iz-
gledalo paradoksalno i nacionalisti-
na nepojmljivo, ovaj se cilj mogao
jedino da postigne jačanjem stremlje-
nja k jedinstvu koje, poted svih raz-
lika, postoji — baš onim: što mnogi
drže skrajnje pogibeljninn: priznava-
njem -i promicanjem specifičnih raz-
lika. Jedan je od najelementarnijih
zakona prirode: jedinstvo u raznoli-
kosti. Što bi značilo jedinstvo kad
ono ne bi bilo jedinstvo raznolikoga?
Gdje je sve jednako, ne radi se više
o jedinstvu nego o — jednakosti.
Samo u pojačavanju raznolikoga, u
mogućnosti punog razvoja regional-
nih karakteristika, može da se raz-
vije osjećaj zajednice. Kad pojedine
kulturne jedinice osjete da se mogu
slobodno i potpuno afirmirati kao
takove, tim istim momentom proši-
ruje se i nacionalni osjećaj u pravcu
više državne sinteze. Nivelacijom
postizava se protivno: nasilnim uni-
štavanjem regionalnih razlika uni-
štavaju se i centripetalne sile, dok
centrifuugalne, koje se s prvima nu-
žno ukrštavaju, ostaju prepuštene
samima sebi. Možemo da volimo ne-
ku zajednicu baš zato jer ne treba
da zatajimo same sebe, jer možemo
da u nju unesemo ono što najbliže i
najkonkretnije osjećamo, ono što sa-
činjava najtoplije naše »ja«: svoju
ljubav prema svom uženi kraju, pre-
ma njegovima običajima, prema nje-
ovim osobinama.

Za sreću, ove su činjenice počeli
da uviđaju mnogi ljudi u raznim kra-
jevima države. Nedavno je zagre-
bačka »Nova Evropa« od septembra
1935 raspisala anketu o nekim ak-
tuelnim problemima naše unutrašnje
politike. Odgovori, koje je ova revi-
ja donijela u svom broju od 26 sep-
tem. tg., vrlo su zanimljivi i važni;
ali možda je najzanimljiviji i najvaž-
niji odgovor g. Dragomira R. Mino-
vića, direktora banke u Mladenov-
cu (Srbija). Donosimo u izvatku ne-
ka najznačajnija mjesta iz toga član-
ka: »Mi, Srbi u Srbiji, očekivali smo,
ako se ratovanje srećno svrši, u naj-
boljem slučaju: ostvarenje Velike

idi.

ki

nam



a =





moa mnm jea