OSTARINA PLAĆENA U GOTOVU.

UBRAVA







Urednik: IVO ŠIŠEVIĆ
Izlazi dva puta mjesečno
Cijena dinara 2.—
Uprava i adm. Dubrovnik













E God. III

Dubrognik. 15. sndenopa 1933

Br. 4]











s



Socijalnost duha

Promatrajući već od najdavnijih
primitivnih vremena, pa do dana-
.šnjeg moderno izgrađenog doba ljud-
sku zajednicu cpažamo da se kroz
istu neprekidno povlači dioba čovje-
ćenstva u dvije klase, koje su u stal-
noj međusobnoj borbi. Glavni je uz-
rok borbe u opreci interesa. Jedna
cd ovih klasa, brojem neznatna, po-
stavila je sebi za »ideal«: bogatstvo
1 materijalnu premoć. U nastojanju
Za ostvaranjem tog »ideala« mono-
plizirala je kako osobna tako stva-
ra sredstva, koja su nužni faktori
u nagomilavanju kapitala: Pred oči-
ma joj je samo cilj, bez obzira na vi-
talne potrebe onog drugog važnog
faktora u proizvodnji kapitala.

Onaj drugi osobni faktor, radnici 1
seljaci, kao sredstvo nagomilavanja
kapitala, uvijek su bili držani u je-
dnom podvlašćenom položaju, jer su
novčani magnati redovito našli nači-
i na da posredno ili neposredno utječu
na državnu vlast, kao provoditeljicu
strukture društvenog 1 gospodar-
skog života, Tako je ovaj drugi pod-
vlašćeni sfalež bio držan u ropskom
položaju kako bi mogao biti nesme-
tano iskorišćen do maksimuma: Pod-
ovlašćeni stalež bio je samo objekt
izrabljivanja, a ne subjekt 1 faktor
javnog života.




k Pravni propisi, koji su legalizirali
cvako stanje formom su se tijekom
vremena mijenjali, već prama tome,
kako je to zahtijevao duh vremena,
ali im je suština ostala ista, počevši
Od najstarijeg doba ropstva, pa sve
ćo modernije uređenog teudnog i
kmetskog odnošaja. Ova silna mno-
žina seljačkog i radničkog staleža,
pritisnuta bijedom i oskudicom, a na-
Mjerno održavana u neprosvjećenom
stanju, stalno je poduzimala gigant-
Ske borbe da se riješi tog nesnosnog
stanja. Ustanci Rimskih i QGrčkih ro-
bova, indijskih parija, razni seljački
«ustanci kroz minule vijekove, nijesu
ništa drugo nego pokušaji socijalne
Tevolucije, čiji je cilj bio priznanje
čovječnosti i čovječjeg prava. Borbe
Su dale. masu žrtava; a tek je Fran-

cuska Revolucija, kao vrhunac tih.

borba, uspjela da javno proglasi cije-
lom svijetu socijalnu jednakost i pri-
znanje čovječjih prava svim ljudima,
Također je bila provedena politička
«a snjome i ekonomska likvidacija fe-
-udalizma. Ukinuta su privilegija ari-
€ stokracije i svećenstva, ali sasvim
tm podjarmljeni stalež morao je i
dalje nastaviti borbu protiv njegovog
Novog neprijatelja: plemstva novca,
Plutokracije; istina u jednoj slobod-

ane riječi

nijoj eri, jer po Francuskoj revoluciji

priznat je subjektom javnog života,
te mu je bilo dozvoljeno da nove
borbe zaodjene u pravnu formu ra-
znih stranaka i pokreta. Međutim
sve to zajedno nije dovelo do kona-
čnog uspjeha, jer je temelj bio klasna
borba, vođena od ljudi, koji su dale-
ko od toga da budu iskreni i osjećaj-
ni tumači ovih ideja. Sljedbenici su
sticali uvjerenje o frazerstvu i dema-
gogiji svojih vođa tek pošto su oni
zadovoljili svoje lične ambicije i in-
terese.

Našu domovinu ne možemo izdvo-
jiti iz tog općenitog razvoja događa-
ja, jer se jeina njenom teritoriju
skoro paralelno odvijao opisani pro-
ces. Odigrale su se teške i krvave
borbe seljačkog naroda proti gospo-
dujućoj i bezdušnoj klasi. Gospoda
sn besprimjernim kaznama (Matija
Gubec) odvraćali narod od borbe za
čovještvo i demokraciju, ali nijesu

=mopli zaustaviti tok života, koji je

seljaštvo doveo do značajne godine
1848 kad je ukinuto kmetstvo i na-
šem potlačenom narodu seljačkom i
radničkom priznato najsvetije pravo
čovjeka: pravo da bude pravni sub-
jekt javnog i privatnog života. Selja-
štvo i radništvo_ na području naše
demovine bilo je uvijek kompaktno,

jer su naši radnici dojučerašnji selja-

ci, koji su zadržali duhovnu vezu sa
seljačkim ognjištem.

Godina 1848 dala je narodu direk-
tive za njegovo osvješćivanje i kul-
turno podizanje. To je bila. duhovna
priprema za seljački preporod, kojeg
im koncem 19 i početkom 20 stoljeća
navjestiše braća Dr. Ante i Stjepan
Radić. Ideologija seljačkog pokreta,
čiji su oni bili predstavnici, odbacila
ie klasnu borbu i bilo čiju diktaturu,
Cilj joj je bio da seljačkom a dosljed-
no tome i radničkom staležu pribavi
položaj dostojan čovjeka i da taj sta-
lež bude glavni i odlučujući faktor u
javnom životu, kako mu te po snazi
i broju pripada. Seljački i radnički
stalež u saglasnosti s gradom treba
da ima odlučnu riječ kad se rasprav-
lja i odlučuje o pitanjima, koja regu-
lišu njihov život i položaj u zajedni-
čkoj domovini.

Sreća je Hrvatskog naroda da su
se tada stavili na čelo pokreta ova
dva čovjeka, koja su istinski voleći
svoj narod, poznavali njegove potre-
be, pa ga nijesu poveli putem ostalih
socijalnih pokreta u svijetu, Dr. Ante
i Stjepan Radić uvidjeli su odmah da
bi našem slobodoumnom narodu bilo
štetno nametnuti ideju klasne dikta-

Zimski bazen u Dubrovniku

Donašamo perspektivnu siiku »zim-
skog bezena« rad našeg sugrađanina
niadog i agilnog projektauta dana-
šnje moderne arhitekture gosp. Uga
Vernazza. Gosp. Vernazza predvidio

Možda će se mnogi nasmijati kad
pročitaju ove redke, jer ideju zim-
skog bazena u Dubrovniku smtraju
neostvarljivim snom. Njima odgova-
ramo da su mnoga velika djela imala



DEO SBELTI MA ZLOG BAZEN
«POE JEK TA OT NJOM EDMAZEA >





















je mnoge atribute, koji u turističkom
centru mora'u biti sastavni dio mo-
dernog bazena. Projektirani bazen
čine velika kafana, muzikhall, gom-
baone, plesna raprezentativna dvo-
rena, parne kupelji, sodatoryum, ku-
pelji za djecu, odrasle i športski ba-
zen sa skakacnicom u dimenzima
propisanim internacionalnim pravili-
ma plivačkog športa.

svoj prvi početak u maštanju a ka-
snije je nadošlo vrijeme u kojem se je
mašta metamorfozirala u stvarnost.

Ako se jednog dana bude nastoja-
lo da se dubrovački turizam protegne
i na zimu, onda će ova »mašta« dobit
realnu podlogu.

U drugom broju donijet ćemo sliku
tlorisa bazena sa detalnim opisom

mo OG O O KV

ture, koja uskraćuje čovjeku i čovje-
čanstvu ličnu i skupnu slobodu i da
bi diktatura klasno  organizovane
manjine pokvarila seljaštvo i upotre-
bila ga u svoje svrhe. Radi toga su se
trudili da misao seljačkog pokreta
uhvati što jači korjen u narodu, svi-
jesni da samo takav pokret može ko-
načno zadovoljiti opravdanim intere-
sima svih potlačenih slojeva naroda i
dovesti sve klase naroda potpunoj
harmoniji.
Stjepan Radić je upravo apostolski
obilazio narod i odgajao ga u ideja-
ma seljačkog pokreta, pa je njegova
neprocijenjiva zasluga što je danas
ideja seljačkog pokreta obuhvatila
cijeli hrvatski narod. Snaga  hrvat-
skog vođe ležala je u njegovoj iskre-
nosti i ljubavi za narod, na čiji je žr-
tvenik i život položio, želeći da svoj
narod dovede u red ostalih zapadno-
evropskih naroda. Ideje je propasi-
rao jer je njima bio osjećajno zado-
jen, a ne iz demagogije ili ambicije za
unosnim položajima. Hrvatski selja-
čki pokret dovest će narod definitiv-

“no do željenog uspjeha kad se pored

denašnjeg dostojnog nasljednika ne-
umrlog vođe Stjepana Radića, Dra
Vlatka Mačeka, na svim položajima,
gdje ima da se čuje narodna riječ,
nađu ljudi koji će svojim radom i ži-
vetom slijediti nauk Stjepana Radića.
Ti ljudi moraju dušom i srcem osje-
ćati životne potrebe i opravdane in-
terese seljačkog i radničkog staleža,

Pojedinima to nije potrebno jer im
je socijalnost prirođena. Ali još uvi-
jek u društvu ima onih koji misle da
je dovoljno razbacivat se parolama
o socijalnosti, jer osjećaju da je to
bitna oznaka svakog savremenog na-
rodnog zagovaratelja. Sve češće se
događa da o socijalizmu govore i lju-
di koji su svoj život proveli u bez-
brižnosti, uživajuć plodove tuđeg ra-
da. Počam od studentskog doba ko-
jem su pribjegli samo zato, da neko-
liko godina provedu u raskalašenom

životu, pa do razbacivanja nasljeđe-

nog novca, igrajući karte po kafan-
skim stolovima, dani su odlazili je-
dan za drugim u psihološkom stanju,
koje je daleko od stvarnog života i
njegovih svakidašnjih potreba. Paro-
le o socijalnosti treba argumentirati
vlastitim privatnim životom. Inače
one dobivaju prizvuk  frazerstva i
demagogije, te se ne mogu odstraniti
ni časovitim druženjem sa radničkim
staležom.  Socijalnost pojedinaca.
kao psiholšoki elemenat, produkt je
dužeg vremena.

Na sv'm javnim položajima mora-
mo tražiti ljude, odgojene u socijal-
nom duhu, ako hoćemo Hrvatski se-
lječki pokret dovesti do konačne
pobjede. U borbi oni će biti prva
i najjača garancija uspjehu.

FUTTN ES KEPT TA TERET e ORONT
Širite »Dubravu«

IE KEKE IE
nan





zm eo

si 2 E o.

ri Arene









jeee
mr
zau “umm