POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU
* e GE ze e m == oka

zem “aos + ogejno pvee



e o ijo to







Urednik: IVO ŠIŠEVIĆ
Izlazi dva puta mjesečno
Cijena 1.— dinar
Uprava i adm. Dubrovnik





















Dubrovnik, 715 Veljače 1936

Br. 46



Usromeni Matije Gubea i Antun Radića

Sva hrvatska štampa posvećuje
ovih dana članke Matiji Gubcu i An-
tunu Radiću čijoj uspomeni je posve-
ćena sedmica od 9 do 16 veljače.

Matija Gubac i Antun Radić. Odi-
jeljeni vijekovima našli su se ipak na
istoj, još neuzoranoj njivi seljačkog
pokreta težeći jednom cilju. Matija

Gubec ustao je u obranu golih živo-
ta izrabljenih kmetova a jer izrablji-
vanju nije bilo kraja, morav se je la-
titi mača da prolijevanjem krvi izvo-
juje slobodu i pravdu za seljaka. Su-
ština ovih riječi nema prizvuk zgo-
dno odabranih parola, kad se zna da
je seljaštvo u XVI vijeku bilo izvr-
gnuto nevjerojatnim progonima  go-
spodujuće vlastele. Kmet je bio u
pravom smislu rob jer je njegovim
golim životom i životima čitave po-
rodice slobodno raspolagav  gospo-
dar-vlastelin. Nasilja i zulumi bila su
na dnevnom redu. O časovitom hiru
vlastelina ovisio je život kmeta nad
kojim se je bez ikakve odgovornosti
. mogla izvršiti smrtna kazna. Strada-
nja naših seljaka živo je opisao Ilija
Gregorić u izjavi o Franju Tahiji.
Saslušanje je izvršeno u Beču 4 ma-
oja 1573 god. a tu se među ostalim
čitaju 1 ovi redci: »Kad bi Franjo Ta-
hij imao starog konja koji nije ništa
vrijedio, dao bi ga imućnom kmetu,
koji bi ga platio. Kad mu se je vino
pokvarilo, podjelio ga je među kme-
tove, koji su mu ga morali platiti,
ako. bi se ko tomu odupro, odnio bi
mu konja ili govedo. Kmetovi su mu
stoku uzdržavali, i ako bi što crklo,
morali su platiti u gotovon« novcu, a
nikako zamjenom, Kmetovi su mu
morali hraniti i čuvati lovaćke pse f,
ako bi se koji izgubio ili hpsao, mo-
rali su dati za psa vola,
 >Ti bi kmetovi bili još trpjeli, da ni-
je Tahi njihove kćeri i djevice nekr-
šćanski i tiranski silio., Poslije smrti
žene, kad ne bi koji kmet došao na
rabotu bilo radi kojeg razloga, nego
bi poslao kćer ili službenicu, Tahi bi
izjašio iz dvora u polje, pregledao bi
žene i koja bi mu se svidila, dao bi
je po svojem slugi. u  dver dovesti,
gdje bi se morala svući. Kad bi mu
se koja svidjela, dao bi je okupati i
onda bi se s njom zabavljao. I meni
oje Tahi oduzeo imanje, vinograde,
konje i stoku, što je sve vrijedilo oko
200 dukata«, iri
(Iz članka prof. Belasa u Jadran. Dnevniku)

Ovaj dragocjeni iskaz daje jasnu
sliku seljačkoj buni koju je predvo-
dio Matija Gubec za slobodu i prav-

kralj, kako se je prije često mislilo, |
niti je seljačka buna djelo ambicija z
čovjeka da se gonjen častohlepljem .

domogne krune hrvatskog naroda,
Jedini pokretač seljačke bune je se-
ljačka misao koja je već onda bila ži-
va u svijesti hrvatskog seljaka. Se-
ljak je onda kao i danas tražio os-
tvarenje zajednice u kojoj će vladati
pravda, sloboda i jednakost. Buna
Matije Gubca, kao i sve slične bune
kod drugih naroda, imala je tragičan
završetak, Pošto je njegova vojska
bila potučena kod Stubice 9 veljače
$cd, 1573, Matija Gubec je bio izve-
den na stratište gdje je 15 februara
okrunjen usijanom željez. krunom.

Uspomena na Matiju Gubca osta-
la je kroz vijekove živa. Izrabljivani
seljak nije mogao zaboraviti borbu
protiv tirana a niti se je mogao od-
reći želje da jednom postigne najele-
mentarnije pravo čovjeka. Na oko
ona je bila mrtva a trebalo je samo
novo vrijeme da se opet u raznim
formama pojavi svježa i živa, pre-
puna životne snage novih seljačkih
generacija.

Kazali smo u početku da Matiju
Gubca i Antuna Radića dijele vije-
kovi. Borac Gubec i nosioc seljač-
kog pokreta u XVI vijeku našao je
poslije tri vijeka ideologa u Antunu

Radiću. sinu seljačkih roditelja. Ro-
odio.se je u selu gdje je i primio prve

životne. utiske, NNaučenjak, filozof i
književnik, formulisao je u filozof-
skim naziranjima ono.što je vreme-
nom postala podloga ideologiji Hr-
vatskog seljačkog pokreta, Stanovi-
šte je Antuna Radića da je seljaštvo,
kao široki narodni kolektiv, jedini i
najvažniji faktor u svim pitanjima

Javnog života, Seljaštvo je temeljni

kamen čitavog pokreta sa. svojom
posebnom. autohtonom .kulturom, po-
niklom iz krvi i duše naroda.

Ante Radić nije _ se. zaustavio na

svojim filozofskim razmatranjima ne

želeći da ostane samo teoretičar. On

je potražio kontakt sa narodom  iz-

davajući kroz više godina časopis

»Dom« i baš.u ovom listu Ante Ra-

dić izradio je svoje temeljue ideolo-
ške misli o Hrvatskom seljačkom
pokrelu.

Umro je god, 1919 ne doživjevši
snažno strujanje hrvatskog seljačkog

pokreta predvođenog pok, Stjepa-

nom Radićem a koji se je posljednjih
godina pod vodstvom Vladka Mače-
ka potpuno identificirao sa cijelim
hrvatskim narodom, stvortvši skla-
dnu harmoniju grada sa selom..
Uspomena na Matiju Gubca i An-
tuna Radića evocira nam. sjećanje i

na ostale velikane hrvatskog seljač-

kog pokreta koji su se predano i he-

rojski borili za pravdu i slobodu hr -

vatskog seljaka. a po tome i čitavog
hrvaiskog naroda...

Dubrovnik ad
sirotinji grada i okolice
U nepunu sedmicu do sada je isakupljeno oko 70.000.— dinara :

u novcu i u naravi. — Sjajni moralni i materijalni uspjeh
velikog hrvatskog plesa u Bondinu teatru

Veliki ples hrvatskih kulturnih
društava održan dne 8 veljače t. g.
u Bondinom Teatru, pretvorio se je u
značajnu manifestaciju kulture, soci-
jalnosti i rodoljublja hrvatske Ate-
ne. Još smo pod dubokim dojmom
tog događaja koji nam  vpravdano
evocira vedre misli i jasne poglede
u budućnost naše ispaćene Domovi-
ne. U jednu riječ svi, građani, radni-
ci i seljaci, bogati i siromašni, hrvat-
sko svečenstvo, inteligencija i naši
obrtnici, svi su došli i svi su ispunili
onaj najpreči i najsvetiji poziv Čo-
vjeka — ljubav bližnjemu, bol za one
koji su prepatili, u suzama se okupali
ali nikad nezanjekali sebe i svog hr-
vatskog roda,

1 progovorila je skladno i dosto-
jenstveno, bez i jednog pomučenog
akorda Duša slobodarskog dubro-
vačkog puka, toliko snažno toliko
poletno, da se starom dubrovačkom
djedovinom taj zanos širi poput
snažnog vjetra, drmajući krovovima
i ognjištima onog dragog dubrova-
čkog sela u kojem leži brižno čuva-
na ljubav za Slobodom.

Dali smo, doprinijeli smo i datiće-
mo, jer eno na malenim vratima gor-
dog Lovrijenca slova postaju sve ve-
ča, sve čitljiva. Vijekovi govore gla-
som silnih osvetnika: Non bene pro
toto Libertas venditur auro! |

Ne, i nikad ne, za zlato čitavog
svijeta ne prodaje se sloboda, a naša
čovječanska pomoć neka utare siro-
tinjske suze njezinim prvoborcima,

ko

Još oko 6 h. pos. p. stigla je prva
grupa autobusima sa preko 100 selja-
ka i seljanka u svojim bogatim dubro
vačkim nošnjama. Ulice grada dobi-
vaju najsvečaniju sliku, Ne desetki,
već stotine i hiljade svrstavaju se u
redove i čekaju da budu pušteni u
zgradu teatra, da ga vide, Unutra se
vrše užurbano zadnje pripreme. .Tu
je oko 70 gospođa koje s najvećom
požrtvovnosti uređuju hiliade stiglih
darova. Tu su poletni omladinci koji
ioš vrše zadnje radove na dekoraciji.
Bondin teatar već pliva u moru svi-
jetla i boja hrvalske trobujnice po-
mješane grbovima dubrovačke slo-
bode. Dekoracija djeluje poput fan-

tastične. priče i teatar nija više tea-

tar već raskošna narodna sabornica.
Već oko 8h, ogromna je masa.

prekrila placu kralja Tomislava ot-

varajući  špalir posjetiocima. plesa..

Glavna vrata teatra širom su otvo-

rena. Gusti špalir seljaka i građana-
u najsvečanijim nošnjama  pozdrav-

ljaju posjetioce. Taj prizor djeluje
uzbudljivo i veličanstveno poput
sjaja velebnih vrata kraljevske pa-
lače.

Za nekoliko minuta zgrada je tea-
tra bila prepuna, Tačno u 9 h. sve--
čanim kolom otvoren je ples. I samo
u prvih par taktova bila je slika ve-
ličanstvenih boja zaokružena. Stari
je župski lijeričar na ifreskima  Bu-
kovčevog plafona oživio. Stotine na-
ših ponosnih seljaka i seljanka po-
mješali su se hiljadom građana, da
jedna ugledna Englezica spravom us-
klikne: >A tko su pravi seljaci?«
I ovaj značajan upit daje jednu mar-.
kantnu i mnajbitniju karakteristiku
čitavoj priredbi. Pitomi dubrovački
puk stajao je ponosan uz bok nesto-

ra dubrovačkog plemstva i gospara,

Od 9 h. veče do 6 h, u jutro ostala je
nedirnuta i ničim nepomučena ta E
slika. Pig o
Predsjedništvu hrvatskih kultunihk |
društava treba izraziti osvbito pri-
znanje za uloženi trud i požrtvov- |
nost. Jednako treba istakyuti požr-
ivovne gospođe, gospođice i gospo-
du obučenu u narodnim dubrov. no- |
šnja. Bogate i najfinije večernje toa-
lete naših dama jedva da su se mo-
gle takmiti u moru narodnih nošnja.
Priključujući ćisti prihod plesa
živoj akciji — odbora za zim-
sku pomoć grada i sela — do
ovog časa Dubrovnik je dao oka |
70.000 din. u novcu i naravi određe-
nih sirotinji, 0
Kako smo informirani ovih će da-
na stići i šest vagona kukuruza za
dubrovački kotar, kojeg šalje zagre-
bački odbor zauzimanjem narod. za-
stupnika g. prof. Roka Mišetića.

Engleska. revija |
o Dubrovniku.

Engleska turistička revija »Ihe
Wanderer« | donosi u januarskom
broju dva članka sa slikansa o Du-
brovniku iz pera engleskog publici- |

ste g. Edwards-a, Jedan članak mosi

naslov »Dubrovnik — biser | Jadra- |
na« a drugi »Kneževa paleća u Du--
Drovpaieh 0 o