diče liki.



inih riječi
|koje su vrlo aktuelne za naša vre-
Imena, Prenosimo neka
i mjesta: ».....









CIJENA 1 DINAR

ubrava











God. /V



Dubrovnik, 4 Srdhja.. 1936

BESS













»Hrvatski Dnevnik« donio je, u
svom prvom broju, nekoliko uvod-

od Dr. Vlatka Mačeka,

značajnija
nu uza sve to ostaje
nacionalizam tek pusta forma, ako
nema nikakve sadržine, t. j. ako ta
iorma nije zato tu, da ostvaruje ide-

| ale pravice među ljudima, koja se
danas naziva socijalnom pravicom«.

... »Rekoh da se traže novi putevi,
a obično se prelazi preko onoga što
je najvažnije, a to je ČOVJEK, Po-
stavljaju se razne ideje, koje kona-
čno služe same sebi. Nastoji se pro-
vesti ih pod svaku cijenu, pa i pod
cijenu da čovječanstvo njima robu-
je. A hrvatska narodna politika ne-
će tim putem. Neće ni tuđe ni do-
maće samovolje — bilo pod imenom
bolješevizma ili. fašizma. — - Jedno i
drugo je i opet zlo, jer ne samo što
širokim slojevima naroda, dakle na-

e

"80, što je još žalosnij ije, pogažena je
Zona misao, radi koje su misli pro: |

pau već rijeke krvi i suza — mi-

ao slobode«,
Belišoteami i fašizam
koji,

Pravci su
svojom tobožnjom modernosti,

vjerujući slijepo u današnje krilati-
ce o bankrotu demokracije ili o ne-
izbježivoj i nužnoj pobjedi proletari-



jata, vide u boljševizmu ili fašizmu
jedini put spasenja.

čovječanstvo. Pvljševizam
obećava raj zemaljski ostvarenjem
socijalde pravde, ukidanjem klasa i
stvaranjem »novosa čovjeka«.. I to
je baš ono što najviše privlači pod-
jarmljene i potlačene danušnjim so-
cijalnim poretkom. Ali samo mas-
kom čovječnosti sakriva svoje pra-
vo lice ova čisto nečovječna nauka.
Kako da stvori novoga čovjeka
pravac koji poriče sve što je čovje-
čansko, koji poriče i srce, i um, i ro-
doljublje, i religiju, i obitelj, i tradi-
Ciju — koji poriče, u jednu
Sve ono što čovjeka čini čovjekom?
“Boljševizam priznaje samo jednu
ljudsku vrijednost — ekonomsku,
Svi znamo da čovjek treba da jede
“ako hoće da živi; ali — i to je ono
Elavno, — zar je čovjek — čovjek

Po jedinom i golom nagonu  samo-
Cdržania?. Kako boljševizam nema. đani uživaju više slobode i imaju vi-
drugog stajališta u promatranju  svi- še prilike da budu odgovorni za svo-
"je čine. Država,

“svoje vlastito područje

jeta 1 života do ekonomskug, njegov
Stav može da bude samo. stav. mrž-
nje prema svemu što ne pripada nje-
Sovoj ekonomskoj klasi, 1 to mržnje
do istrage, Čovjek i čovjećanski os-

rodu kao cjelini, nije pomeženo, ne-_

djeluju na fantaziju neiskusnih. Ovi,

. djetinjskijim

Međutim, ni boljševizam ni faši- Z
zam nijesu u mogućnosti da smire i
 usreće

riječ, a
vaju jedno očajno primitivno

sastavljena



jećaji nijesu mu i ne mogu da mu
budu poznati. Boljševici i prijatelji
boljševika odgovaraju na ove optu-
žbe da su one »buržujske« izmišljo-
tine. Ali okrutnosti i zvijerstva bolj-
ševičke revolucije u Rusiji nijesu
drugo do logične posljedice boljševi-
čke nauke koja, stavljajući se na is-
ključivo ekonomsko gledište, nužno
se odriče čovječanske solidarnosti i
čovječanskog milosrđa.

Jednako je i s fašizmom. Kao što
je boljševizam isključivo klasno sta-
novište, tako je
nacionalističko gledište: boljševizam
propovijeda klasnu mržnju, a faši-
zam nacionalnu mržnju. I u tome se

fašizam isključivo

ova dva pravca, inače _nepomirljivi
neprijatelji, dodiruju: u propovjeda-
nju mržnje. To nije nikakvo čudo; i
boljševizam i fašizam nikli su iz is-
tog shvaćanja, iz
čanskoga. Ni boljševizam ni fašizam
ne gledaju čovjeka u čovjeku, nego

su pravca

nja, te je shvatljivo da će ih čovje-
čanstvo jednog dana izbaciti iz svo-
ga organizma, kao što zdravo tijelo
izbacuje i uništava, svojom  vlasti-
tom snagom, otrovne klice bolesti,

Dobro kaže jedan savremeni držav-

nik i pisac da se današnji ultrana-
cionalizmi slažu sa najstarijim i naj-
shvaćanjima _ primitiv-
nih plemena, ed kojih je svako sebe

smatralo izabranim narodom, i kao

što nijedno primitivno pleme nije
moglo da se održi, tako će i pretje-

.rani nacionalizmi sadašnjice doživje-
ti slom, jer svuda izazivaju nezado-

voljstvo, neprijateljstvo i utpor.

I boljševizam i fašizam su dikta-
ture, a diktature bile su, jesu i bit
će uvijek jednake, u svom početku,

u svom razvitku i u svom svršetku.

Jedan pisac kaže da su diktatori naj-

manje originalne ličnosti u historiji.

Oni osnivaju svoje zakonske fikcije
na jednoj himeri koja je stara kao
svijet: na ličnoj .moći, 1 upotreblj a-
sred-
Država — nastavlja taj

apstrakcija. Ona je
od građana, te ona ne
može da bude nego. rezultanta mo-
ralne vrijednosti svojih građana.
Stoga je država jača u kuliko gra-

stvo: silu,
pisac — nije

bez sumnje, ima
djelovanja.
Ali ima jedna sveta granica, granica
individualnih sloboda, koje su glav-

no vrelo državne životnosti. Ako dr-

poricanja čovje-

žava prekorači ovu granicu, ona
osuđuje samu sebe na neplodnost,
te gubi svaku pokretnost, svaki di-
namizam, svaki dodir s narodom.
Ona nije više emanacija zemlje, ne
može više da stvori atmoslieru pode-
snu za razvijanje, za iskorišćavanje
svojih najboljih građana; ove gura u
opoziciju, te mora da se služi s ma-
nje dostojnim. Takova država na
kraju nije drugo nego slijepa maši-

, koja potiskuje, tišti i krši sve
što je slobodno, životareći do ono-
ga dana kad pogiba od smrti koju je
sebi zadala vlastitim rukama.
Dr. Mačeka

ovu užarenu

I zato gornje riječi
padaju kao melem u
atmosferu mržnje i mahnitanja. Svo-
jim izričitim suprostavljanjem čovje-
ka i njegove slobode  nečovječnim
diktaturama komunizma i ultrana-
cionalizma, on se oslanja na zdrave
i čvrste temelje demokratskog na-
cionalizma. Što će čovjeku sva bla-

u ispovijedanju
uvjerenja i osjećaja? Što će mu sve
slave i triumfi pobjeda, ako je spu-
tan u svom čovječanskom dostojan-

stvu? U diktaturama čovjek mora.

da misli onako kako diktatori
sle, da vjeruje ono što diktatori vje-
ruju, da radi ono što diktatori ho-
će. I neka se usudi, da znajući da je
nešto bijelo, ustvrdi da je to bijelo
ane crno kako. diktatori hoće —
nema mu opstanka u takovoj državi,
i čak mu je, osobito u boljševičkoj
diktaturi, i život ugrožen. I to sve u
ime »novoga čovjeka«! A je li čo-
vjek. — čovjek, ako ne smije da mi-
sli, vjeruje i djeluje. onako. kako mu
diktira njegovo najunutrašnjije biće?

Dr. Vladko Maček ovako shvaća
seljaka: »Selo je izazvalo u građan-
stvu samo osjećaje neimenštine i
neznanja, a zaboravljalo se, da je
seljak i njegova okolina jedna or-
ganska cjelina, da seljak misli, osje-

mi-

ća i živi drugačijim životom. U nje-

govoj duši nisu još ugasili osjećaji
zajedničkog obiteljskog života i me-
đusobne pomoći, nije. još nestala
vjera u poštenje i ljubav bližnjih,
nije još obamrla ljubav mema rod-
nom kraju i prirodi, jer se u njego-

voj duši nije razvila bjesomučna

utakmica za životom punim slati i

uživanja, kao u gradu. —- Istina, i
seljak je čovjek kao i građanin, ali
je razlika u tome, što je seljak, koji
živi na svojoj zemlji i pod vedrim
nebom bliži Bogu 1 prirodi, i“ pod
vječitim dojmom mističnoga svemi-
ra, u neprekidnoj religioznosti “i os-
jećaju o ovisnosti pojedinca o Bogu,
prircdi i svojoj okolini. To osjećanje

.svog_ klasnog ili nacionalnog | nepri- ga ovoga svijeta, ako nije slobodan
jatelja. Zbog toga | oba “
osuđena. na neminovnu propast, jer

su mračne religije mržnje i zatira-

Značenje hrvatskog seljačkog pokreta

stvara u njegovoj duši sklad i spo-
kojstvo i zato seljak neće utrke i
borbe za život kako nalazimo u gra-
du, već pun smirenosti i ljubavi teži
mirnom prirodnom i obiteljskom ži-
votu«. :

Glavni uzrok duševne krize koja
danas vlada svijetom treba tražiti u
činjenici što su se kod savremenog
ljudstva moždani odijelili od srca.
Samo srce može da čuje i osjeti ne-
posredno istinske glasove stvarno-
sti/kad moždani uskrate posluh sr-
cu, oni se povampire. Boljševizam i
fašizam vampiri su koji se nijesu ro-
dili u jednom  čovječanski  osjećaj-
nom srcu. Otuda poricanje svega
svetoga u čovjeku, podizanje mate-
rijalnih interesa na vrhovni princip
i sotonska mržnja. Hrvatski seljački
pokret ispravno je shvatiu put ko-
jim treba da krene, te se ubraća se-
lu kao nepokvarenom nosiocu čo-
vječanskih - vrijednosti. Kroz dah
zemlje, koju su natapala_sojim zno-

svojih najprisnijih <“ jem pokoljenja i pokoljenje, selo os-

jeća neposredno duhove praotaca,
njihovu lubav prema rodnom kraju,
njihovu vjeru, njihovu prekaljenost
u životnoj borbi, njihovu  staloženu
mudrost i njihovu duboku  csjećaj-
nost, te je ono, u čvrstoći svojih tra-
dicija, imuno protiv doktrina zače-
tih u zatrovanim i osjećajno otuplje-
lim dušama. Hrvatski seljački  po-
kret nije i ne može da bude klasni
pokret, jer nije osnovan na mržnji,
nego na idealima čovječnosti. prav-
de i slobode. Hrvatski narod može
da bude sretan što je iz njegove sre-
dine proizašao takav pokret, koji
se osniva na vječnim čovječanskim
vrijednostima. Njegova budućnost
zato potpuno sićurna.
|...

Zračna veza
Beograd — Sarajevo —Dubrovnik

Društvo »Aeroput« uvelo je sa 1 srpnja
stalnu avionsku“ vezu između Beograda i
Dubrovnika (preko Sarajeva), koja saobra-
ća svakog dana osim nedjelje. Prema lijepo
opremljenom prospektu, koji je izdan za tu
prugu, avioni polaze iz Beograda u 4/4 sa-
ta popodne, stižu u Sarajevo u 5%, kreću
za Dubrovnik u 6 sali, a u Dubrovnik do-
laze u 7 sati na večer, Polazak iz Dubrov- '
nika je u 6,20 izjutra, doazak u Sarajevo u
7.29, polazak u 7.35, a dolazak u Beograd
u 8.50 sati, Vožnja Dubrovnik-Sarajevo tra-

z prema tome _1 sat, a zapada Din, 209, dok

ožnja Sarajevo-Beograd traje 1!h sata, a
nun Din, 300, Cijena za vožnju Dubrov-
nik-Beograd zapada Din. 500,
vačkom filijaleam »Putnika« može se

Fred dubro-
sada
često vidjet: lijepi autobus društva »Aers-

rut“, koji putnike prevozi do aerodroma.

Do sada su sva mjesta u avionu redovito

rasprodana,