'
|

Pp



Hrvatska DUBRAVA

CIJENA 1 DINAR



Dubrovnik, 2 Listopada 1935





h.6
o

Zivio Dr. Vlatko Maček /

Zivjela Arvatska /

Radi tehničkih razloga, odgogjena ve-
lika manifestacijona skupština b. Hrvatske
Seljačke Stranke, odršaje se u nedjelju 11
listopada t. g. u Dubrovniku.

Kada se je našim kotarom pronijela
vijest, da će se defimtivno održati odgo-
gjena skupština, narod je sa još većom i
čvršćom svijesti poduzeo sve potrebito, da
dostojanstveno i u ogrommnome broju uveliča
ovu skupštinu. I kako naš puk u okolici
tako i sćm Dubrovnik sprema se da u du-
hu svojih velikih tradicija toga dana bude

* živim primjerom skladnog kucanja narod-

nog ritma, tu,na klasičnom tlu hrvatskogJuga.
Još

stari i dragi miri zasjati obasjani sjajem

samo nekoliko dana i naši će
živopisnih nošnja samo našeg trudbonos-
nog dubrovačkog hrvatskog puka. [ zale-
pršati će hiljade ponosnih barjaka, i vinu-

hiljada: TVOJI SMO
JE HRVATSKA! Da,
srcima

ti će se poklik
VOĐO, NAŠA
naša je jer je u nama, jer je u
nosimo, kao goruću Vjeru u Život, koji
dolazi. A kada se onog vedrog dana slje
u starodrevni grad sv. Vlaha veličanstvena
narodna rijeka hrvatske svijesti, Domovina
Hrvatska sretna će osjetiti žar duše Du-
brovnika.

U čvrstim i nepomučenim redovima
stupat ćeš naš seljački puče, da te sretni
pozdravimo i da na *voje vedro i pošteno
hrvatsko čelo utisnemo poljubac sred, koja
8u se s Tobom borila i stradala.

I primit ćemo te, ko ovjenčane hrabre
pobjednike, da samo s tobom u složnim re-
dovima građana, radnikć i seljakđ zaore
naša grla:

Živio Maček! — Živjela Hrvatska:

Dobro mam došle

nn dd no

Jučer poslije podne u 5 . sati
stigla je u naš grad delegacija hrvat-

.skih žena, predstavnica Hrvatskog Sa-

veza na čelu sa Dr. Zdenka Smrekar

Svečano dočekane na Pilama od
Gundulićeve glazbe i zbora te od
mnoštva svijeta, delegatkinje su sve-
čano uvedene u povorci u grad. Kad
je povorka stigla na Gundulićevu po-
ljanu, delegacija je pozdravljena od
narodnog zastupnika profi. Roka Mi-
šetića. Hiljade sakupljenog naroda po
prvi put su čule odvažnu i hrabru ri-
ječ iz usta hrvatske žene.

Poslije završene svečanosti do-
laska ova ugledna javna radnica dala
nam je slijedeću izjavu:

,Čitava hrvatska javnost želila je
da Hrvatice sudjeluju na kongresu u
Dubrovniku i to s razloga što se
kongres održava u hrvatskom gradu
i na hrvatskom teritoriju. Hrvatska
ženska društva bila su uvjerena da
će ih priređivačice kongresa respekti-
rati, a pošto su Hrvatice ovdje doma-
čice da će ih pozvati na sudjelovanje.
Međutim taj poziv nije uslijedio, a
nepozivanje svode na formalne pro-
pise svojih statuta, te se je u zadnji
čas formirala posebna delegacija Hr-
vatica da prisustvuje internacijonalnom
kongresu žena. Prije nekoliko dana de-
legacija je najavila sekretarijatu inter-
nacijonalnog kongresa žena svoj do-
lazak. Ova hrvatska delegacija sa-
stavljena je od reprezentanata žen-
skih društava ,Hrvatsko Srce“ i »rIr-
vatska Zena“, koja društva broje

ZA

HRVATSKE MAJKE!

Izjava gđe Dr Zdenke Smrekar

preko 50.000 organiziranih članica
ne računajući seljačke ženske orga-
nizacije u kojima je organizirano oko
100.000 seljakinja a koje su u radu
povezane sa spomenutim ženskim
društvima. U ime tih hrvatskih žena
dolazi hrvatska delegacija da pozdravi
kongres na svom teritoriju da zaželi
dobrodošlicu gošćama raznih krajeva
i naroda i da uzme ućešća u samom
radu kongresa. Hrvatska ženska druš-
tva nijesu učlanjena u Jugosl. Zen-
skom Savezu sa naročitih razloga, pa
radi toga ne mogu dozvoliti da ih
taj savez reprezentira.

Hrvatska delegacija želi nastupiti
na kongresu u dva momenta i to
prvo kod otvaranja s pozdravnim go-
vorom i kod rasprave o ruralnoj (seos-
koj) ženi, gdje Hrvatice žele da pri-
kažu život i rad hrvatske seljačke žene.

Sam doček je nadmašio sva naša
očekivanja, jer je više tisuća ljudi
dočekalo hrvatsku delegaciju pod
hrvatskim  barjakom sa hrvatskom
glazbom i hrv. pjev. zborom te je
otpratilo hrvatske  delegatkinje do
spomenika Gundulića. Tu je narodni
zastupnik gosp. prof. Roko Mišetić
zanosnim riječima pozdravio hrvatsku
žensku delegaciju, poslije čega sam
mu u ime delegacije zahvalila na
toplom pozdravu. Prvi je moj utisak
u Dubrovniku da je hrvatska dele-
gacija predmet sveopće pažnje“.

Delegaciju pored Dr Zdenke Smre-
kar kao predvodnice, sačinjavaju de-
legatkinje pojedinih ženskih društava
iz Zagreba, Đakova, Splita i Šibenika.

VREMENA MRŽNJE

Kaotično previranje, u kojemu se
danas svijet nalazi, zaprepašćuje sva-
kog misaonog čovjeka. Nešto uzvije-
reno,  <uskovitlano u duhovnoj je
atmosferi ljudstva, kao da njom sikču
tajanstvene munje, vijesnice apoka-
liptičkih perturbacija, dok čovječanstvo
srlja bezglavo kao gonjeno bičevima
nevidljivih srđa. Jeziva slutnja skore
katastrofe i avetne vizije budućeg
rata, sa svim grozotama novih, pak-
lenih sredstava uništavanja, napunja
stravom duhove.

Krvavi dogođaji u Španjolskoj, sa
svojim klanjem bez milosrđa, bez i
najmanjeg trunka humanog osjećanja
s posvemašnjim nedostajanjem  pije-
teta prema tekovinama prošlosu, s
posvemašnjim nedostajanjem pijeteta
prema tekovinama prošlosti, s ne-
ljudskom surovostii mržnjom, kao da
su predigra naslućivanih strahota.

Još u nedavnom svjetskom ratu,
ma kako on surovi krvav bio, nijesu
bila ugašena sva humana osjećanja.
Bilo je krvi, bilo je okrutnosti, bilo
je divljaštava ; ali_ je bilo i primjera
ljudskog milosrđa, bilo je izvjesnog
ljudskog obzira i prema neprijatelju.
Još se nije bila rodila u duhovima
zvijer, koja danas u njima reži još se
nije bila rodila bijesna i bezgranična
mržnja, glavna značajka današnjeg
vremena. Jer nikada možda u ljud-
skoj historiji nije vladala ovako op-
ćenita i krvoločna mržnja, koja se ne
stidi sama sebe, nego se čak i do-
stojanstveno omata plaštem — naučnih
teorija.

U doba neposredno prije rata
nijesu bile potpuno uginule klice ve-
likih ideja humaniteta, i one su bar
donekle, obuzdavale bjesove ratnih
strasti, i odatle još, iako blijedi, tračci
njihova svijetla ; ali danas kao da je
njihov zadnji zračak potamnio, zastrt
stravičnim šišmiškim krilima Mržnje.

Gdje se je rodila ova _ neman ?
Ona je nakazni porod naturalističkog
mentaliteta iz druge polovice prošlog
vijeka, koji je ljudsku dušu proma-
trao metodama kemije, fizike i drugih
prirodnih nauka, koji ju je promatrao
kao kamen ili mehanizam, te su mu
ostali nepristupačni najprisniji pokreti
ljudskog duha, najbitniji elementi čo-
vječnosti. Tome mentalitetu  čovje-
čanstvo nije više izgledalo, kao u doba
zdravih i normalnih naziranja, organ-
ska, solidarna cjelina, čvrsto pove-
zana čovječanskim duhovnim  vrijed-
nostima ; naturalističkom mentalitetu
čovječanstvo mora da izgleda podi-
jeljeno i pocijepano na vrste i pod-
vrste prirodnih nauka, — i odatle poj-

omovi socijalnih klasa i nacija, razdvo-

jenih u nepomirljivoj borbi i mržnji.
Osjećanje čovječnosti neizbježivo je
moralo da ustupi mjesto klasnoj i na-
cionalističkoj mržnji, sa svim njenim

pratiocima : s pomanjkanjem  pošto-
vanja prema prošlosti, s poricanjem
svih vrijednosti srca (intelektualistički
naturalizam nema načina da ih sazna,
i zato ih negira), i uopće s poricanjem
svega što čovjeka čini čovjekom.

I zato je od neprocjenive važno-
sti, koja možda još nije svima došla
do svijesti, isticanje čovječnosti u
hrvatskom seljačkom pokretu. Upravo
taj momenat diže naš seljački pokret
nad savremeni kaos, povezujući ga s
najplemenitijim i  najčovječanskijim
idejnim tradicijama. Svojim geslom
čovječnosti hrvatski seljački pokret
oslobagja se otrovi obaju ekstremnih
pravaca, koji sada drmaju svijetom.

U pojmu čovječnosti, prije svega,
uključen je pojam slobode. Sloboda
je najživotvornija pokretna sila his-
torije, najuzvišeniji ideal plemenitih
duhova, kojoj su pjesnici svih vremena
pjevali plamene himne, koju su slavili
mudraci svih epoha, za koju su he-
roji svih vijekova polagali svoje ži-
vote. Klasni i nacionalistički pravci
ne poznaju slobodu, jer su
diktatorski i despotski. Polazeći s na-
turalističkog shvaćanja čovjeka, oni
ne. vide u njemu-spontane duhovne

Sile, kojima treba dati slobodnog maha -

jer su one prvotni uvjet svakog or-
ganskog razvoja; i klasni i nacio-
nalistički pravci, po sebi apstraktni,
ukoliko poriču u čovjeku sve što nije
klasno irasno, misle da mogu svoga
budućeg čovjeka“ formirati nasiljem
i tiranijom, stegnuvši ga u kalupe
svojih unaprijed određenih programa.
Neki od ovih ekstremnih pokreta tvrde
da je i njima konačni cilj slobodno
čovječanstvo ; ali kako mogu stvarati
slobodnog čovjeka pravci, koji bes-
primjernom tiranijom guše svaki spon-
tani pokret u čovjeku i uopće čovje-
čanske vrijednosti u njemu ? Zar nije
gušenje čovječanskih vrijednosti ne-
prijateljski stav prema kulturninr te-

kovinama prošlih generacija i prema >

tvorevinama umnika i trudbenika proš-
losti, jer ovi tobože pripadaju jednoj

neprijateljskoj klasi ? Zar nije gušenje

čovječanskih vrijednosti nepriznavanje
ničega što je poteklo iz područja jedne
druge nacije ili rase ? Zar nije gušenje
čovječanskih vrijednosti preziranje re-
ligioznih, domovinskih, pa čak i obi-
telskih osjećanja? Hrvatski seljački
pokret, ističući, uz čovječnost patrioti-
zam, religioznost, obitelj, tradiciju itd.,
dakle upravo najsvetije. vrijednosti:

srca i osjećaja djeluje kao blagoslo- |

vjeni protuotrov protiv razornih sila:

mržnje i surovosti, koje danas truju.
ćovječanstvo.

Iznosimo ova razmatranja ne radi
hrvatskog seljaka. On ide sigurnim
putevima svojih zdravih tradicija. Na-
bacili smo gornje retke zbog izvjes-
nih pripadnika tako zvane inteligencije,

nužno