Strana 2:

»Dubrovnik“ od 15. svibnja ov.
g. piše, pod gornjim naslovom, u svom
uvodniku slijedeće: ,Postepeno ra-
zotkrivanje prikrivenih stremljenja i
javno manifestovanje ,zapadnjaštva“
od strane izvjesnog broja ljudi, koji
,vode glavnu riječ“ u izvjesnom dijelu
Dubrovnika, upozoruje nas na jednu
opasnu zabludu koja može da bude
kobna po naš grad i njegov psihič-
ko-moralni život. Posljednjih godina
se u Dubrovniku, najprije zakulisno —
ispod vode' — pa onda kroz šapat i
najzad poluglasno (dotle smo dospje-
li za sad), pokušava sa čudnim ide-
jama proklamovanja Zapada i zapad-
njaštva, a negiranja Istoka i svega
što dolazi i što je dolazilo s Istoka u
ovaj vjekovni slovenski kulturni cen-
tar“. Pošto je ,Dubrovnik“ pokušao
dokazati da naš grad duguje sve što
je imao i što ima Istoku, završava
ovako svoj uvodnik : ,,I današnji Dub-
rovnik, kao i onaj slavni stari grad
Gundulića, Gjorgjića i Boškovića, sli-
jedi tradicije svijetle prošlosti, gleda-
jući pravo i ponosno prema Istoku,
otkud sunce žarko ističe' ,jer ga za
Istok veže i prošlost i sadašnjost; a
tako će biti i sa budućnošću, veže ga
sve što čini Dubrovnik Dubrovnikom
i što će mu obezbijediti jedan miran
i svijetao život, sreću i vječan na-
predak“. Amen.

Nas je upravo stid što moramo
ponavljati opće poznate i otrcane is-
tine, ali nas ,Dubrovnik“ na to sili.
Humanistički učitelji, koje je pozivala
Dubrovačka Republika da joj odga-
jaju mladež, dolazili su — s Istoka!
Dubrovački latinski pjesnici Bobalje-
vić, Petar Menčetić, Aelius Lampridius
Cerva, ,poeta laureatus“, koji je bio
ovjenčan u Rimu pjesničkim lovor-
vijencem, itd. crpli su svoju naob-
razbu — na Istoku! Prve dubrovačke
hrvatske pjesnike Menčetića i Držića
svaka školska čitanka naziva petrar-
kistima zato jer se nijesu ugledali na
Petrarku i na talijanske petrarkiste,
nego su tražili svoje pjesničke uzore
— na Istoku! Čubranović nije spjevao
svoju ,maškaratu“ pod uplivom fio-
rentinskih ,mascherata“, Vetranić nije
spjevao svoga ,Pelegrina“ pod utje-
cajem Dantea, Marin Držić nije učio
u Sieni, niti je imitirao talijanske ko-
medije i pastorale, Gundulić nije na-
sljedovao Tassa itd. itd. Ne, svi ti
utjecaji nijesu nikada postojali u Dub-
rovniku. Tako se ,Dubrovnik“ ljuti
što se Boškovića postavlja isključivo
pod ,skiptar“ Zapada. Kojeli nepravde!
Isusovca Boškovića, koji se je formi-
rao i koji je proživio gotovo čitav
svoj vijek u kulturnim centrima Za-
pada, treba postaviti pod ,skiptar“
Istoka! Jesu li se ljudi oko ,Dubrov-
nika“ ikada ogledali po našem gradu?
Jesu li ikada vidjeli Dvor, Gospu,
sv. Vlaha, Sponzu, Orlanda itd.? Sti-
lovi u kojima su građeni ti kulturni

spomenici — došli su slistoka!! Pa i
talijanizmi, kojih je krcat dubrovački
dijalekat — i oni su došli s Istoka!

HRVATSKA DUBRAVA

ISTOK ILI ZAPAD

»Dubrovnik“ je bijesan na naše zapadnjaštvo, jer je ono
usko povezano sa hrvatskom orijentacijom našega grada

»Dubrovniku“ je došlo s Istoka sve
što je naš. grad imao i sve što ima,
pa je odatle dobio i onu: ,krotku pi-
tomost koja je bila stožer vaspitanja
bezbrojnih generacija...“

Mi ne pokušavamo ni ,iza kuli-
sa“, ni ,ispod vode“, ni kroz ,ša-
pat“, ni ,poluglasno“ proklamirati za-

padnjački karakter Dubrovnika; mi

otvoreno i u sav glas iznosimo i
konstatiramo činjenice koje poznaje
i priznaje cio kulturni svijet. Što
»Dubrovnik“ pripisuje našem zapad-
njaštvu neka ,prikrivena stremljenja“,
to nas nimalo ne čudi; mi predobro
poznamo njegove metode i njegove
ciljeve.

. Zašto bi imali sakrivati opće po-
znatu činjenicu da Dubrovnik mora
zahvaliti sve što je bio i što jest, u-
glavnom, zapadnoj kulturi? Kakov je
to grijeh i kakva je to sramota?
»Dubrovnikova“ tvrdnja da je zapad-
njaštvo u Dubrovniku ,opasna zablu-
da koja može da bude kobna po naš
grad i njegov psihičko-moralni život“,
vrlo je značajna za njegov mentali-

tet. Opasna i kobna je zabluda po

naš grad ne priznavati“ ,Dubrovniko-
ve“ ialsifikate dubrovačke kulturne
prošlosti!

»Dubrovnik“ predbacuje ,,stanovi-
toj kliki“, koja brani zapadni karak-
ter našega grada, — da mrzi ,sve što
je slovensko, što je rasno naše i ni-
čije više“. On dakle zapadnjaštvo tu-
mači kao poricanje svega što je na-
rodno i kao oduševljenje za sve što je
tuđinsko. Čak ,Dubrovnik“ predba-
cuje toj ,kliki“ da je potpomagana
od ,duhovnih vođa jedne moćne za-
padne organizacije“. Cijelom svijetu
je poznato da su se Hrvati razvijali
u zapadno-evropskoj kulturnoj sferi,
a Srbi u istočno-bizantinskoj. Nema
dakle tu ni govora o nekoj tuđinštini
ili o nekom odnarođivanju, nego se
naprosto radi o kulturnim utjecajima
koje su primali Srbi i Hrvati, kao što
su ih primali svi narodi ovoga svije-
ta. Zašto bi bizantski kulturni utje-
caji, koje su primali Srbi, bili ,narod-
niji“ i ,rasniji“ od utjecaja zapadnih,
koje su primali i asimilirali Hrvati? Sva
je razlika između našega i ,Dubrovni-
kova“ stanovišta u tome što smo mi
pristaše ,narodnoga“ a on ,rasnoga“,
kojemu u Dubrovniku, prema cijelom
njegovom kulturnom razvoju, nema
i ne može biti mjesta. A onda zašto
treba tražiti u utvrđivanju jedne bje-
lodane činjenice prste »jedne moćne
zapadne organizacije?“ Čemu obavi-
jati nasilno velom misterijoznosti i
podmetati urotničku tajanstvenost u-
vjerenjima koje nitko živ ne krije?

Mi ćemo ,Dubrovniku“ iznijeti
otvoreno ,prikrivena stremljenja“ svo-
ga zapadniaštva. Prošli režimi Živ-
kovića, Uzunovića i Jeftića, mjesto
da sačuvaju kulturne vrijednosti du-
brovačke kao dragocjen elemenat,
oni su ih, u svojim ,rasno“ nivela-
torskim nastojanjima, sistematski i
namjerno uništavali. ,Dubrovnik“ radi

danas isto sa svojim » Istokom“. Net-
ko mora ustati u obranu Dubrov-
nika i njegova historijskog karaktera.

»Dubrovnik“ je bijesan na naše
zapadnjaštvo s prostog razloga što je
ono usko povezano s hrvatskom ori-
jentacijom našega grada. On je zato
upeo sve sile da zabašuri zapadni
karakter dubrovačke kulturne  proš-
losti, jer zna da je Dubrovnik, isto-
vjetnošću kulturnih i vjerskih tradi-
cija, u najprisnijoj vezi s Hrvatskom
i sa Zagrebom. Hinc illae_irae! Ali
uzalud Dubrovniku muka, stvarnost
se ne da i ne može zabašuriti.

Nedavno je bivši poslanik i je-
dan od najboljih srbijanskih publicista
Dr Živojin Balugžić održao u praškoj
»slobodnoj školi političkih znanosti“
predavanje o temi: ,Uspon i opada-
nje nacionalizma“. Za nas su osobito
znamenite tri točke u njegovim izvo-
dima o pojmu nacionalizma: 1. Na-
cionalizam nije samo rezultat biološ-
ke zajednice, nego i duhovnog raz-
voja. 2. Sam jezik nije nikako osnov-
no sredstvo raspoznavanja nacionalne
pripadnosti. 3. I crkva je odigrala
važnu ulogu u nacionalnom razvoju,
a kao primjer navodi Dr Balugžić
značenje anglikanske crkve za En:
glesku i današnje poteškoće koje o
težavaju slogu Srca i Hrvata_(,Ob-
zor“ od 14. svibnja 1937).

»Dubrovnik“ se je izrugivao ,dje-
čici oko ,Hrv. Dubrave“, kad je naš
list zastupao ove iste ideje koje za-
stupa i Dr Balugžić. Ne razumijemo
zašto se nama upisuju u tako velik
grijeh pogledi koje otvoreno  ispovi-
jeda ovaj odlični srpski diplomat. Za-

jednički duhovni razvoj i zajednička |

vjera najače su spone koje su Dub-
rovnik uvijek spajale s Hrvatima i sa
Zagrebom. Mentalitet ,Dubrovnikov“,
koji je u izvjesnoj periodi bio zah-
vatio jedan dio dubrovačke inteligen-
Cije, Znači samo jednu kratku i bez-
načajnu epizodu u historiji Dubrov-
nika, kratku i beznačajnu, jer se je
osnivala na praznim rasno-jezičnim
predrasudama, ne obazirući se nika-
ko na pretsudne kulturne i vjerske
faktore. I upravo zato je ta ideolo-

gija doživjela brodolom koji je do--

živjela. Nju danas zastupa samo ne-
kolicina starih ljudi, koji ne shvaćaju
ili neće da shvate što se je dogodilo,
te u živom talasanju osvježene i oja-
čane hrvatske svijesti u Dubrovniku
(osvježene i ojačane zbog toga jer
su je nasilno htjeli zagušiti) vide , za-
vedenost“ od strane ,harangera“ i
prste ,jedne moćne zapadne organi-
zacije“, te im ne ostaje drugo nego
da ,u nemoćnom bijesu“ pozivaju u
pomoć vlasti i da prijete.
Podgorička ,Zeta“ od 16 svibnja
ov. g. piše doslovno: ,Formiranje
političkog nacionalizma moguće je
samo onda, ako mu predhodi istoi-
meni i sadržajno podudarni kulturni
nacionalizam... Misleći na otpor, koji
treba da dade hrvatstvo nastojanju,
da ono kao posebna narodnost treba
da isčezne u korist neke druge na-
rodnosti, dr. Milan Šuilaj ovako karak-
terizira njegovo značenje: ,Mozak i
najprosvjetljenijeg Hrvata mora, iz e-
tičkih motiva vu nego što je nacio-

“m POMElen.

Broj 75.

nalizam, slušati glas svoje, hrvatske
krvi. Jer na rubu Balkana, na gra-
nici zapada i istoka, katoličanstva i
pravoslavlja, evropske kulture i bar-
barstva, ime hrvatsko, krv hrvatska
ne znači samo naciju! Hrvatska krv
tu znači civilizaciju. Hrvatstvo je tu
sinonim za sve, što je lijepo i dobro
stvorio evropski zapad. To je ono na
što misli (hrvatska stranka prava).....
Ona misli na tisućljetni jaz, koji je
pukao baš u blizini hrvatskog naro-
da. Misli na svoje šovinističke sus-
jede...“ Kad shvatimo smisao ovih

Šuflajevih rečenica, zar nam ne pos-

taje jasno da je Crna Gora znala
bezbroj puta iz etičkih motiva, uzvi-
šenijih od nacionalizma“ da izloži svo-
ja prsa i prolije svoju gorštačku krv
u odbrani čovječnosti i pravde od
barbarstva i nasilja sa istoka. Ona je
bila međa, kojom je išla granica iz-
među istoka i zapada, kad se dijelilo
veliko rimsko carstvo, granica izme-
đu istočne i zapadne crkve, granica
između civilizacije i barbarstva, ali
ne samo granica nego otporni zid
protivu onoga što je dolazilo sa isto-
ka da zamrači svjetlost zapada“. (,,Ze-
ta br. 18. god. VII).

Što će na ovo ,Dubrovnik“? Je-
su li i ove misli uglednog crnogors-
kog lista suilirane od strane ,jedne
moćne zapadne organizacije“? I Cr-'
nogorci se izjavljuju za Zapad, a u
Dubrovniku je zapadnjaštvo ,opasna
zabluda, koja može da bude kobna po
naš grad i njegov psihičko-moralni
život!“ :

Kad bi se _ ,Dubrovnik“, mjesto
optužaba i prijetnja, mirno i bez stras-'
ti zamislio nad činjenicama koje ov-
dje iznosimo, mnoge bi mu pojave,
koje on danas naziva ,zavedenošću“
od strane “harangera“, bile jasnije i
on ne bi više naviještao ,metle“. U
ostalom, vidjet ćemo. i će nr prije

Hrvatska seljačka narodna za-
štita

Kako nam pišu iz naših sela, pro-
vađa se izmedu ostalih seljačkih us-
tanova i organizacija ,Hrvatska se-
ljačka zaštita“, koja ima zadaću bra-
niti naše selo od poplava, požara,
kuge, glada i od svake nevolje. Pre-
poručamo svoj braći seljacima, gdje
još ne opstoje ovakove organizacije,

da se svojski zauzmu za njihovo us-
postavljanje.







Saopćenje akcionarima  Dubro-
vačke Parobrodske Plovidbe A.
D. u Dubrovniku

Na osnovi zaključka redovne glav-
ne skupštine od 20 Maja 1937. saop-
ćuje se gg. akcionarima Dubrovačke
Parobrodske Plovidbe A. D., da uz
predaju perforiranog kupona br. 12,
mogu naplatiti po Din 25.— (dvade-
setpet) manje 10% poreza t. j. čistih
Din. 22:50 od svake akcije, na ime
salda dividende za godinu 1936.

Isplata će se vršiti od 1. Juna 1937
godine kod Dubrovačke Trgovačke
Banke u Dubrovniku ili kod Srpske
Banke D. D. u Zagrebu.

U Dubrovniku, 20 maja 1937.
Upravno vijeće Dubrovačke paro-

brodske plovidbe a. d.