Kdei S) TAKSA PLAĆENA U GOTOVU Hrvatska DUBRAVA CIJENA 1 DINAR God. V Dubrovnik, Tr RaJako rs 15 lipnja 1937 3f..10 Nasilje i narodna volja Zloupotreba povjerenja i organi- zacije dovodi često u narodnim orga- nizmima do monstruoznih anomalija, gdje šaka silnika i pustolova zasjeda za šiju miliona, namećući im svoju Volju i stvarajući od čitavih naroda robove, koji bivstvuju samo za uljep- šavanje života svojih trutova. Imajući oružanu ruku, ovi pusto- lovi i trutovi, ostvaruju svoje proh- tjeve kako im se najbolje svidi, re- žući svjoim laktom i po babu i po stri- čevima, a bez pravde i poštenja. Nji- hovom pojavom iskrsavaju kao vam- piri sva moguća bezakonja i tiranije. Što oni jači postaju, to čovjek sve manje vrijedi, te su sposobnosti i vrline sve manje cijenjene, a na nji- hova mjesta, kao kruna svakog po- štovanja, dolazi idol — novac sa le- gijama poklonika beskičmenih polu- moždanaca, mahom izabrane djece protekcije. Narodna volja, taj najveći zakon socijalnih organizama današnjice ne predstavlja na burzi nasilja nikakovu vrijednost; ona je ugnjetavana i oki- vana u sve moguće lance. Ali ni na- silje ne predstavja_nikakovu vrijed | nost obzirom na narodnu volju. Nasi- lje i narodna volja su dva din-duš- mana, koja su u oj borbi čiji konačni rezultat ie uvijei« slom nasilja. Svaki rać, svaka konstrukcija, sva djela imeju svoj/plan, svoju bazu i svoj završetak. Sve organizacije, svi društveni, naredni i međunarodni odnosi regalirani su planski zakonima, koji su opet izgrađeni na jednoj bazi za odrećenu svrhu. Sveki narod za reguliranje svojih dobara i odvijanje odnosa među čla- novima narodne zajednice, kao i za reguliranje svih odnosa zajednice pre- ma zajednici, potrebuje predstavnike, koji će dijeliti pravdu, i upravljati. općim imetkom samo i jedino u inte- resu općeg dobra. Jedina baza na kojoj se smije izgraditi uprava jed- nog naroda je isključivo slobodna volja tog naroda. Postojanje uprave bez narodne volje, bez pristanka čla- tjova zajednice jest nasilje i uzurpa- cija vlasti, konačno jest najveći mo- gući zločin. Nije uprava radi uprave na up- ravi, već je ona tamo da provodi na- rodnu volju i da štiti narodne intere- se. Nisu stvorena ministarstva radi ministarskih plata i privilegija već radi naroda. nisu državne kase na- punjene narodnim novcem da ih mo- gu bušiti privilegirani, već ih je na- rod napunio radi narodnih potreba, radi sebe. | : “Širite Hrvatsku Dubravu! Zakon je regulator društvenog života — on ne smije nikoga ni gladiti ni udarati; njemu sva lica moraju biti ista, on ne smije biti ni dobar fizio- nomista, ni prijatelj ni neprijatelj. Trutovska je svaka ona uprava koja upravlja jednim narodom protiv njegove volje. To i nije uprava Tač- niji bi naziv bio: — Organizovana banda, osposobljena za operacije naj- većeg stila. Ove nasilničke bande, koje stoje na čelu jednog naroda protiv njego- ve volje i koje se održavaju na vlasti bezakonjima i nasiljima zaštićuju se uredbama i paragrafima stavljajući se izvan zahvata pravde. Sve one što ih podržavaju oni također postavljaju pod okrilje uredbe i paragrafa — ali ta okrilja, te uredbe i paragrafe nije diktirala narodna volja koja je jedina vlasna da preko svojih zastupnika do- nosi uredbe i zakone. Oni su produkt nasilja i zločinačkih prohtjeva, te su u svojoj suštini bezvrijeđne krpe pa- pira, koje mora da nestanu skupa sa silničkom upravom. Nasilje se ne mo- že zaštititi zakonom. Nasilje nema nikakove veze sa pravdom. Nasilje je “Zločin, a svi ori" sto“ ga “provode A trutovski bitišu pod njegovim okriljem zlikovci su kojima narodna volja i pravda prije ili poslije sigurno sudi. Rođendan braće Stjepana i Antuna Radića Hrvatski seljački narod proslavlo je 11. lipnja u svim hrvatskim krajevi- ma rođendan braće Stjepana i Antu- ' na Radića, koji su prvi posvetili hr- vatskom selu zaslužujuću pažnju, te poveli borbu protiv nepravde, šireći svukuda uzvišene ideje pravde, poš- tenja, istine, čovječnosti i slobode. Stjepan Radić je u herojskoj borbi za ostvarenje ovih ideala poginuo, ostavivši tako svijetao primjer Hrvat- skom narodu, kako se za ideale bori i gine. Vječna slava učiteljima Hrvatskog naroda! e > ANTUN POKOVIĆ EXPORT — IMPORT DUBROVNIK | 4 JOŠ O ZAVEDENOM PUKU ,Odo ima putra na glavi, naj ne gre na sunce“ (Kajkavska poslovica) Dubrovački puk uvijek je ovako osjećao, kako osjeća i danas »Dutrovnik“ nastavlja svojim tvrdnjama o zavedenom dubrovačkom puku. Uzalud smo mu mi dokazivali neoborivim dokazima, da je dubro- vački puk uvijek ovako osjećao kako danas osjeća, da ga ,Dubrovnikova“ ideologija nije nikad zahvatila, da se dubrovački Srbi - katolici nijesu nika- da usudili istupiti bez pomoći auto- nomaša u izborne borbe, dok je du- brovački puk u svim zgodama, svi- jesno i kompaktno, manifestirao svoju hrvatsku svijest, — ,Dubrovnik“ na naše argumente ne odgovara argu- mentima, nego osvadama i prijet- njama. Biti zaveden znači imati neko uvjerenje, pa ga, pod uplivom nekih vanjskih nelojalnih utjecaja i poticaja, napustiti. ,Dubrovnik“ svojim tvrd- njama o ,zavedenom puku“ prikazuje stvari tako da je cio dubrovački puk »Popovi“* i ne znamo još tko — i dubrovački je puk skrenuo s prave i spasonosne staze! Mi smo svoje do- kaze dokumentirali historijskim činje- nicama, i zato pozivamo ,Dubrovnik“ da nam na jednak način, stvarnim dokumentima dokaže kad je to bilo doba kad dubrovački puk nije bio ,zaveden“ i kad se je na- lazio na toj ,pravoj i spaso- nosnoj stazi“. Naravno, ,Dubrovnik“ će mukom preći preko ovoga poziva, kao što je mukom prelazio i preko svih naših dosadašnjih dokaza, i on će dalje tvrditi uporno da je dubrovački puk zaveden i prijetiti će i dalje ,zavo- diteljima“. Tko je i što je ,Dubrovnik“ i kakvim se sredstvima služi, najbolje će dokazati ove njegove riječi koje je donio u svom uvodniku od 29. svibnja ov. g.: ,...nas nimalo ne zbunjuju što su većinu neukih seljaka do fanatizma zaludili da su Hrvati, i ako to oni nikako ne razumiju, već jedino što od popova preva- reni, svoje ,hrvatsko uvjerenje“ spa- jaju sa svojom katoličkom vjerom. Sve ovo. kako naglasismo, nas ne zbunjuje toliko, koliko konstatacija da je i omladina i seljaštvo doista zavedeno, ne stime što su ga naučili da se nazivlje Hrvatom (kako je ,Du- brovnik“ širokogrudan!), već što su ga pomoću toga naziva zaista zaveli na nešto, što se ne može drukčije označiti ni nazvati već bezumnim za- nekada mislio kao i on; ali su došli vedenjaštvom. Jer, što je nego zava-: đanje neuke mase, ako ju se uči, nauči i u stvari prisili dane: poštuje državnu vlast, da ne priznaje državne zastave i grba, da kliče Paveliću i Perčecu, da se odriče svoga Kralja, da pjeva sve one trivijalne pjesme kojima se grde i pogrdnim imenima nazivaju najveće narodne svetinje a u svoja nedostojna usta uzimlju grdeći, ime prvog i najvećeg sina naše nacije; da ruše državu na sva- kom koraku, da namjerno dolaze u sukob sa pozitivnim zakonima i nji- hovim predstavnicima, da se napokon suprostavljaju državnim javnim orga- nima na najekstremniji način...,, U svo- jim domaćim vijestima, u istom bro- ju ,Dubrovnik“ piše: ,Beogradska »Samouprava“ donosi: Javlja nam prijatelj iz Dubrovnika, da tamo iz- lazi neki listić ,Dubrava“... oko ko- ga se sakupljaju svi oni zbog kojih se naš Dubrovnik ,proslavio“ za ovu godinu dana. Ovaj listić ironiše naš članak o velikoj metli i pita hoće li ta metla biti ,od tri prsta“, Uveravamo ga, da će ona biti mnogo veća od tri prsta a sigurno tolika da pomete sve one, koji su skidali dr- žavne grbove, državne zastave, koji su uprljali spomenik neumrlog Kralja Oslobodioca i koji su istakli na svo- iim kućama (?) prilikom posljednjih žalosnih dogođaja...“ Dakle hrvatstvo u Dubrovniku ne znači nikakav narodni pokret, uvje- tovan određenim uzrocima kao i svi pokreti u historiji, nego znači zava- đanje i prisiljavanje ,neukih _ma- sa“ na najgroznija djela: na rušenje države, na grđenje najviših narodnih svetinja, na vrijeđanie Kralja itd. 1 kao da je sve to sušta istina, kao da je bez ikakve sumnje dokazano tko je uprljao spomenik Kraljev — prijeti se ,zločincima“ najenergičnijim mje- rama. Mi poznamo vrlo dobro ove me- > tode iz prošlih režima: optuži i po- tvori da možeš igrati ulogu spasitelja države. | baš takove metode ima- le su za posljedicu ovaj bujni po- kret hrvatske svijesti, kojemu ,Du- brovnik“ traži ,harangere“. Takove metode učinile su da su dobrona- mjerni konačno uočili pravu istinu, da se je podigla zavjesa i da su pro- gledali slijepi. ,Harangeri“ su Živko- vići, Uzunovići, Jevtići, Dragi Kojići, Velje Popovići, ,Dubrovnik“, piljci i kržine, kobasice itd. itd. Svima ovi-