Kdei S)





TAKSA PLAĆENA U GOTOVU



Hrvatska DUBRAVA

CIJENA 1 DINAR





God. V





Dubrovnik,

Tr RaJako rs

15 lipnja 1937

3f..10







Nasilje i narodna volja

Zloupotreba povjerenja i organi-
zacije dovodi često u narodnim orga-
nizmima do monstruoznih anomalija,
gdje šaka silnika i pustolova zasjeda
za šiju miliona, namećući im svoju
Volju i stvarajući od čitavih naroda
robove, koji bivstvuju samo za uljep-
šavanje života svojih trutova.

Imajući oružanu ruku, ovi pusto-
lovi i trutovi, ostvaruju svoje proh-
tjeve kako im se najbolje svidi, re-
žući svjoim laktom i po babu i po stri-
čevima, a bez pravde i poštenja. Nji-
hovom pojavom iskrsavaju kao vam-
piri sva moguća bezakonja i tiranije.
Što oni jači postaju, to čovjek sve
manje vrijedi, te su sposobnosti i
vrline sve manje cijenjene, a na nji-
hova mjesta, kao kruna svakog po-
štovanja, dolazi idol — novac sa le-
gijama poklonika beskičmenih polu-
moždanaca, mahom izabrane djece
protekcije.

Narodna volja, taj najveći zakon
socijalnih organizama današnjice ne
predstavlja na burzi nasilja nikakovu
vrijednost; ona je ugnjetavana i oki-
vana u sve moguće lance. Ali ni na-

silje ne predstavja_nikakovu vrijed |

nost obzirom na narodnu volju. Nasi-
lje i narodna volja su dva din-duš-
mana, koja su u oj borbi čiji
konačni rezultat ie uvijei« slom nasilja.

Svaki rać, svaka konstrukcija,
sva djela imeju svoj/plan, svoju bazu
i svoj završetak. Sve organizacije,
svi društveni, naredni i međunarodni
odnosi regalirani su planski zakonima,
koji su opet izgrađeni na jednoj bazi

za odrećenu svrhu.

Sveki narod za reguliranje svojih
dobara i odvijanje odnosa među čla-
novima narodne zajednice, kao i za
reguliranje svih odnosa zajednice pre-
ma zajednici, potrebuje predstavnike,

koji će dijeliti pravdu, i upravljati.

općim imetkom samo i jedino u inte-
resu općeg dobra. Jedina baza na
kojoj se smije izgraditi uprava jed-
nog naroda je isključivo slobodna
volja tog naroda. Postojanje uprave
bez narodne volje, bez pristanka čla-
tjova zajednice jest nasilje i uzurpa-
cija vlasti, konačno jest najveći mo-
gući zločin.

Nije uprava radi uprave na up-
ravi, već je ona tamo da provodi na-
rodnu volju i da štiti narodne intere-
se. Nisu stvorena ministarstva radi
ministarskih plata i privilegija već
radi naroda. nisu državne kase na-
punjene narodnim novcem da ih mo-
gu bušiti privilegirani, već ih je na-
rod napunio radi narodnih potreba,
radi sebe. | :

“Širite Hrvatsku Dubravu!

Zakon je regulator društvenog života
— on ne smije nikoga ni gladiti ni
udarati; njemu sva lica moraju biti
ista, on ne smije biti ni dobar fizio-
nomista, ni prijatelj ni neprijatelj.
Trutovska je svaka ona uprava
koja upravlja jednim narodom protiv

njegove volje. To i nije uprava Tač-

niji bi naziv bio: — Organizovana
banda, osposobljena za operacije naj-
većeg stila.

Ove nasilničke bande, koje stoje
na čelu jednog naroda protiv njego-
ve volje i koje se održavaju na vlasti
bezakonjima i nasiljima zaštićuju se
uredbama i paragrafima stavljajući se
izvan zahvata pravde. Sve one što
ih podržavaju oni također postavljaju
pod okrilje uredbe i paragrafa — ali
ta okrilja, te uredbe i paragrafe nije
diktirala narodna volja koja je jedina
vlasna da preko svojih zastupnika do-
nosi uredbe i zakone. Oni su produkt
nasilja i zločinačkih prohtjeva, te su
u svojoj suštini bezvrijeđne krpe pa-
pira, koje mora da nestanu skupa sa
silničkom upravom. Nasilje se ne mo-
že zaštititi zakonom. Nasilje nema
nikakove veze sa pravdom. Nasilje je

“Zločin, a svi ori" sto“ ga “provode A

trutovski bitišu pod njegovim okriljem
zlikovci su kojima narodna volja i
pravda prije ili poslije sigurno sudi.







Rođendan braće
Stjepana i Antuna
Radića
Hrvatski seljački narod proslavlo je
11. lipnja u svim hrvatskim krajevi-

ma rođendan braće Stjepana i Antu- '

na Radića, koji su prvi posvetili hr-
vatskom selu zaslužujuću pažnju, te
poveli borbu protiv nepravde, šireći
svukuda uzvišene ideje pravde, poš-
tenja, istine, čovječnosti i slobode.
Stjepan Radić je u herojskoj borbi
za ostvarenje ovih ideala poginuo,
ostavivši tako svijetao primjer Hrvat-
skom narodu, kako se za ideale bori
i gine.

Vječna slava učiteljima Hrvatskog
naroda!





e

>
ANTUN POKOVIĆ

EXPORT — IMPORT
DUBROVNIK



































|













4





JOŠ O ZAVEDENOM PUKU

,Odo ima putra na glavi,
naj ne gre na sunce“

(Kajkavska poslovica)

Dubrovački puk uvijek je ovako osjećao, kako osjeća i danas

»Dutrovnik“ nastavlja svojim
tvrdnjama o zavedenom dubrovačkom
puku. Uzalud smo mu mi dokazivali
neoborivim dokazima, da je dubro-
vački puk uvijek ovako osjećao kako
danas osjeća, da ga ,Dubrovnikova“
ideologija nije nikad zahvatila, da se

dubrovački Srbi - katolici nijesu nika-

da usudili istupiti bez pomoći auto-
nomaša u izborne borbe, dok je du-
brovački puk u svim zgodama, svi-
jesno i kompaktno, manifestirao svoju
hrvatsku svijest, — ,Dubrovnik“ na
naše argumente ne odgovara argu-
mentima, nego osvadama i prijet-
njama.

Biti zaveden znači imati neko
uvjerenje, pa ga, pod uplivom nekih
vanjskih nelojalnih utjecaja i poticaja,
napustiti. ,Dubrovnik“ svojim tvrd-
njama o ,zavedenom puku“ prikazuje
stvari tako da je cio dubrovački puk

»Popovi“* i ne znamo još tko — i
dubrovački je puk skrenuo s prave i
spasonosne staze! Mi smo svoje do-
kaze dokumentirali historijskim činje-
nicama, i zato pozivamo ,Dubrovnik“
da nam na jednak način, stvarnim
dokumentima dokaže kad je to bilo
doba kad dubrovački puk nije
bio ,zaveden“ i kad se je na-
lazio na toj ,pravoj i spaso-
nosnoj stazi“.

Naravno, ,Dubrovnik“ će mukom
preći preko ovoga poziva, kao što je
mukom prelazio i preko svih naših
dosadašnjih dokaza, i on će dalje
tvrditi uporno da je dubrovački puk
zaveden i prijetiti će i dalje ,zavo-
diteljima“.

Tko je i što je ,Dubrovnik“ i
kakvim se sredstvima služi, najbolje
će dokazati ove njegove riječi koje
je donio u svom uvodniku od 29.
svibnja ov. g.: ,...nas nimalo ne

 zbunjuju što su većinu neukih seljaka
do fanatizma zaludili da su Hrvati,
i ako to oni nikako ne razumiju,
već jedino što od popova preva-
reni, svoje ,hrvatsko uvjerenje“ spa-
jaju sa svojom katoličkom vjerom.
Sve ovo. kako naglasismo, nas ne
zbunjuje toliko, koliko konstatacija
da je i omladina i seljaštvo doista
zavedeno, ne stime što su ga naučili
da se nazivlje Hrvatom (kako je ,Du-
brovnik“ širokogrudan!), već što su
ga pomoću toga naziva zaista zaveli
na nešto, što se ne može drukčije
označiti ni nazvati već bezumnim za-

nekada mislio kao i on; ali su došli

vedenjaštvom. Jer, što je nego zava-:
đanje neuke mase, ako ju se uči,
nauči i u stvari prisili dane: poštuje
državnu vlast, da ne priznaje državne
zastave i grba, da kliče Paveliću i
Perčecu, da se odriče svoga Kralja,
da pjeva sve one trivijalne pjesme
kojima se grde i pogrdnim imenima
nazivaju najveće narodne svetinje
a u svoja nedostojna usta uzimlju
grdeći, ime prvog i najvećeg sina
naše nacije; da ruše državu na sva-
kom koraku, da namjerno dolaze u
sukob sa pozitivnim zakonima i nji-
hovim predstavnicima, da se napokon
suprostavljaju državnim javnim orga-
nima na najekstremniji način...,, U svo-
jim domaćim vijestima, u istom bro-
ju ,Dubrovnik“ piše: ,Beogradska
»Samouprava“ donosi: Javlja nam
prijatelj iz Dubrovnika, da tamo iz-
lazi neki listić ,Dubrava“... oko ko-

ga se sakupljaju svi oni zbog kojih

se naš Dubrovnik ,proslavio“ za ovu
godinu dana. Ovaj listić ironiše naš
članak o velikoj metli i pita hoće
li ta metla biti ,od tri prsta“,
Uveravamo ga, da će ona biti mnogo
veća od tri prsta a sigurno tolika da
pomete sve one, koji su skidali dr-
žavne grbove, državne zastave, koji
su uprljali spomenik neumrlog Kralja
Oslobodioca i koji su istakli na svo-
iim kućama (?) prilikom posljednjih
žalosnih dogođaja...“

Dakle hrvatstvo u Dubrovniku ne
znači nikakav narodni pokret, uvje-
tovan određenim uzrocima kao i svi
pokreti u historiji, nego znači zava-
đanje i prisiljavanje ,neukih _ma-
sa“ na najgroznija djela: na rušenje
države, na grđenje najviših narodnih
svetinja, na vrijeđanie Kralja itd. 1
kao da je sve to sušta istina, kao da
je bez ikakve sumnje dokazano tko
je uprljao spomenik Kraljev — prijeti
se ,zločincima“ najenergičnijim mje-
rama.

Mi poznamo vrlo dobro ove me- >
tode iz prošlih režima: optuži i po-
tvori da možeš igrati ulogu spasitelja
države. | baš takove metode ima-
le su za posljedicu ovaj bujni po-
kret hrvatske svijesti, kojemu ,Du-
brovnik“ traži ,harangere“. Takove
metode učinile su da su dobrona-
mjerni konačno uočili pravu istinu, da
se je podigla zavjesa i da su pro-
gledali slijepi. ,Harangeri“ su Živko-
vići, Uzunovići, Jevtići, Dragi Kojići,
Velje Popovići, ,Dubrovnik“, piljci i
kržine, kobasice itd. itd. Svima ovi-