Strana 2 |

Dum Antun Liepopili

Na samu Novu Godinu u večer,
ušavši već u 92. godinu života, zavr-
šio je tiho svoj zemaljski put u Zaklo-
ništu »Domus Christi«, kamo se je
zadnjih godina života sklonio, ovaj
čestiti svećenik i vrli rodoljub.

U svom dugom životu vršio je
razne službe župnika po dubrovačkoj
okolici, od kojih najtežu, ali najčas-
niju onu u Ošljem za teško doba her-
cegovačke bune. Hercegovačke iz-
bjeglice, gole i bose, skloniše se u
njegovu župu, a on ih sa najvećim sa-
moprijegorom primio i njegovao i is-
poslovao im znatnu potporu austrij-
ske vlade. Zato je bio od nanoda vo-
ljen i silno oplakivan, kad je zatim
bio premješten za dekana _ u Ston,
odakle je pak premješten za kanomi-
ka stolne crkve dubrovačke, koju
čast je obnašao, što je rijetkost, pre-
ko četrdeset godina, te bio najzadnje
od sv. Oca imenovan prepozitom.

Pokojnik je bio očeličeni, živi iz-
danak = profinjnosti — Dubrovčanina
staroga kova. Znao je kao malo ko
tako lijepo u sebi spojiti i u uskoj ve-
Zi održati toplotu i ljubav prema
vjeri djedovskoj i domovini Hrvat-
skoj.

Pravi alem — značaj, čovjek velike
kulture srca i uma, bio je po svojoj
prirodi skroman, ne voleći se nigda
previše isticati. Ali je uvijek zauzi-
mao muževan i neustrašiv stav, kad
se radilo o amanetima, koji su te-
melj naše kulture: o čuvanju vjere i
o obrani časti hrvatstva ovoga gra-
da. U toj obrani nije nikad malak-
sao. Ali i u najžešćim političkim
predratnim borbama i vrlo čestim
novinskim polemikama, makar da je
žarko i s uvjerenjem zastupao svoje
osvjedočenje, nije nikad prešao for-
me uglađenosti. Pa _je sveđ riječju,
perom i djelovanjem bio odraz stare
klasične dubrovačke kulture. '

Pok. dum Antun je vrlo dobro znao
da je pravo rodoljublje i socijalno.
Zato je, dok ga sile ne izdadoše, su-
djelovao ne samo u rodoljubnim ii
kulturnim, nego i u svim humanitar-
no-karitativnim ustanovama ovoga
grada. Mladež je nadasve u njemu
uvijek: imala i mudra savjetnika i
dobroga prijatelja, i energičnoga za-
štitnika i plemenitoga dobročinitelja.
= Istaknuo se je pok. dum Antun i
na književnom polju u prozi i pjesmi.



»DUBRAV A«

Biser njegova pera su narodni obi-
čajLosobito konavoski izdani u Spli-

* tu g. 1892. Dok god ga vid nije izdao,

radio je neumorno u našem znameni-
tom arhivu # vadio na svijetlo dana
uspomene prošlih dogođaja, kako bi
se iskustva iz prošlosti primijenila
na sadašnjost i omjerila o budućnost.
Svoju bogatu kućnu biblioteku je još
za života poklonio veledušno »Du-
bu« za novoustrojenu gradsku biblio-
teku, a bogoslovne knjige domini-
kanskoj biblioteci.

Pokojnik je dakle godine svoga
veoma duga života ispunio i dostoj-
no i korisno. Za to ga je — može se
reči čitav Dubrovnik ispratio na vje-
čni počinak na starinsko groblje bl.

Gospe od Danača. Na grobu su se od

njega oprostili govornici Mongr. Miro
Taljeran, u ime svečenstva, Dr. Er-
nest Katić, u ime građanstva, Dr. Vi-
cko, Svilokos, u ime Družbe Braće
Hrv. Zmaja, čiji je pokojnik bio
član, i Dr, Frano Dabrović u ime
Gradske biblioteke,

Neka je slava i vječni pokoj Dum
Antunu kanoniku Ljepopili.



Pokušaj s iluminiranjem  dućan-
skih pragova na »Stradunu«, Na sv.
Vlaha namjerava se _ u' Dubrovniku
obnoviti stari način iluminacije grad-
skih ulica, dok još u Dubrovniku ni-
je bilo javne rasvjete, Tada se je ilu-
minirao svaki dućanski prag i to na
jedan poseban način. U utorak večer
učinjena je proba sa ovakovom vr-
stom iluminacije i to na dućanu gosp.
Luja Kraje. Postavljen je svijećnjak
sa dva kraka, u kojima je upaljena
svijetlost bila pokrivena bijelom sta:
klenom loptom. Ako se ovakova ilu-
minacija za sv. Vlaha. provede duž
čitavog »Strađuna« nesumljivo je, da
će. iluminacija grada predstavljati
nešto veličanstvena i šarolika, | <

“ Večernji ples Hrvat, pliv. kluba. —

Pored plesa: hrvat. tramvajaca, koji:

sse.večeras održava u-hotel: »Petki«,
Hrvatski plivački klub priređuje ta:
kođer večeras“ veliki. svoj  godinšji
ples u prostorijama Hrvatskog Pje-
Vačkog Društva sGundulića:“““

Lig





. “Kupujemo k staro o mekano olovo
“ Štamparija »Jadran« Dubrovnik :
Telelodgi. co or oni



3) Bolje ikada nego nikada.

Splitski Merodni List, dra Grge Anđeli-

novića piše. »Srpski glas, koji u Beogradu i
zlazi pod uredništvom jednog uvaženog srpskog

M književnika publiciste, zastupajući ideju ,sfp-

skog narodnog preporoda“ apelira na ,sve Srbe
i Jugoslavene“ ... — Ako vrlo poštovani u-
rednik »Srpskog glasa“ hoće da nam vjeruje,
onda je baš taj mentalitet, koji nas je dijelio
na ,Srbe i — Jugoslavene, bio fatalan za ju-
goslavensku misao u ovim krajevima.Izdvajalo
se Srbe, u prvom redu one iz Srbije, od osta-
lih Jugoslavena . .. U Srbiji su bili Srbi, a mi
svi ostali ovamo i Srbi i Slovenci, a u prvom
redu Hrvati, bili smo — ,jugovina“: Jugosla-
veni! Takova je bila politika, bili mi u vladi
ili u opoziciji. Posljedice toga snosi cijela dr-
žava, i Beograd i Srbija i Srbi — a u prvom
redu mi Hrvati i Srbi jugoslavenske orijentacije

iz ovih krajeva. — Bog neka nam svima bude
u pomoći — jer nas naša pamet teško da
spasi ! “

Dr, Grga Angjelinović, koji je više
puta u zatvorenom krugu jadikovao,
kako su on i ostali prečani, koji su u
službi protunarodnih režima ulazili
u razne beogradske vlade, bili uvijek
ministri »pri vladi« a ne ministri »u
vladi«, sada evo i otvoreno pokazuje
prstom na činjenice, na koje je bla-
gopokojni Stjepan Radić upozoravao
dok je naš Grga bio još politički še-
grt... Dugo mu je trebalo dok je
progledao, a da nije dospio u opo-
ziciju, ko zna da li bi uopće vidio ono
što sada vidi!

Mnogi će se naš čitalac  začuditi
što urednik »Srpskog Glasa« uz Srbe
i Jugoslavene ne spominje još i Srbe
katolike, da bi društvo bilo »kom-
pletno«, ali ih treba potsjetiti da
beogradska gospoda ne znaju ni mno-
$0 krupnijih stvari iz naše stvarnosti,
pa im se može mirne duše oprostiti
nepoznavanje dubrovačkih  »antiki-
tati, spečalitati, kuriozitati i imbe-
čilitati«. , . : Osa.



Prenos klaonice
na dnevnom redu

Kako ovaj komunalni problem
predstavlja jedan od najvažnijih i jer
nam samo vrijeme diktira njegovo
neodgodivo rješenje, naš će mu list
posvećivati punu pažnju. Dok ne
bude definitivno riješen, za nas kao
javno glasilo ostaje onaj poslovični
uzvik: Ceterum censeo. ,.

. Za sinoć bila je sazvana specijal-
na anketa Općine u dvorani Trgova-
čko-industrijske i obrtne komore,
na kojoj su svi zainteresirani: faktori
imali upoznati. sve detalje prenosa.
Anketa je odgođena za ponedjeljak
6-h pos. p. na istome mjestu. |

Međutim doznajemo da su Općini
u. ovome predmetu već stigli i novi
predlozi, da se klaonica gradi na ne-
kom drugom mjestu. . Nijesmo  do-
spjeli prikupiti potrebite podatke o
novim sugestijama. (Jedno je sigurno
i neoborivo: klaonica mora odmah
da seli, jer to zahtjeva . čitav grad
radi poznatih razloga. Ona će seliti
i pored činjenice jesu li računi poje-
dinaca pobrkani ili ne, mora da seli
iako tone konvenira ovom ili onom.
Interes je zajednice najpreči i pred
tim interesima treba se pokloniti ili
ukdonitilU | uboden uontad i
/ Nema sumnje potrebno je proučiti
i fiove netom stigle predloge, ali ne
bi željeli da ovaki predlozi budu ma-
nevar pojedinaca "vješto insceniran
sa ciljem da se prenos klaonice opet
odgodi 'i ovaj najpovoljniji momenat
izgubi, gewahamiiel



Za budući dom
zaštite djevojaka.

> Broj 18-

nai

U našem Gradu djeluje već dese.
tak godina skupina dobromislećih
ljudi oko moralnog i materijalnog
pridizanja osamljenih djevojaka,
Osobito u početku je taj rad bio vrlo
težak, te se oslanjao isključivo na
požrtvovnost i ustrajno lično nasto.
janje u trud samo par osoba.

Ali kako svaka dobra i plemeni-
ta stvar mora da s vremenom po.
bijedi, tako su i nastojanja i uloženi
trudi tih plemenitih osoba sve jače
prodirali u društvo i osvajali srca,

I tako se pred nešto više od go-
dine dana formiralo »Udruženje za
zaštitu djevojaka« sa predsjednicom
$&đom Marijanom Krile, koje je u
svojem statutu usvojilo kao cilj
društva davanje moralne i materi-
jalne potpore, te zaštitu djevojaka,
osobito onih siromašnijih i onih, ko-
je su daleko od roditeljskog nadzora,
a pogotovo ako roditelja nemaju ili
se ovi za njih ne brinu. Osim moral-
nih, kulturnih, propagandnih i kon-
trolnih sredstava, kojim se udruže-
nje služi, da _ bi čim bolje postiglo
svoj cilj, ono podržaje i pouku u
kroju, šivanju, pletenju, vezenju i
krpanju, a držalo je i tečaj kuhanja
i domaćinstva, — Na ovaj način
udruženje pruža djevojkama moguć-
nošt i potrebni spremu za poštenu
zaradu u budućnosti. Ali uz sve to

udruženje zadržava djevojke čitav

dan pod strogom kontrolom te na
taj način mnogo utječe moralno-od-
gojno na duševni razvitak i stvara-
nje karaktera tih djevojaka.

Pouku vrše za to osposobljene

Stručne učiteljiče“ pod'"požrtvovfiim

nadzorom par odličnih dama, koje
nastoje da utječu na djevojke u pr-
vom redu odgojno-moralno. Zato se
priređuju i zabave u užem krugu. Za
vrijeme težih prilika, kao zimi, dava
se djevojkama i djelomična opskrba
toplom hranom, te ih se za Božića
dariva konistnim stvarima. — Iz po-
četka je društvo vodilo brigu za sa.
mih 10 djevojaka, ali je zadnjih go-
dina bilo na njegovoj brizi 25. djevo-
jaka, koje je ovo društvo osposoblja-

o valo za životnu borbu, odgajalo i ta-

ko moralno podizalo ženu na ovom
našem krajnjem izloženom jugu, svi-
jesno da podižući ženu osigurava te-

omelj društvenom i narodnom po-

retku.

Ali budući se radi o privatnoj obu-
ci, djevojke, svršavajući ovu školu,
nijesu još imale ovlaštenja za vrše-
nje. tog obrta, te su se morale da
podvrgnu ponovnom ispitu. To je
veliki nedostatak, koje ima i nezgo-
dne praktične posljedice, — Da , bi

se i taj nedostatak uklonio. udruženje -

se obratilo banskoj vlasti Hrvatske

u Zagrebu molbom, da bi se. ovoj .

školi udijelilo. pravo javnosti. .
 Dalnji cilj udruženja je da bi .po-
stepeno razvijajući. što intensivnije
svoju djelatnost došlo čim prije u
mogućnost, da tim djevojkama pruži
i skroman, ali siguran dom, u kojem

bi se upotpunio  moralno-kulturni |

odgoj naših osamljenih djevojaka. |
“ Udruženje je, što se materijalne
strane tiče upućeno potpuno i isklju+
čivo dobroti i: darežljivosti privatni-
ka, ali se pouzdano nada gledom na
opće koristan društveni - rad,: da: će
naći razumijevanja i kod javnih usta-
riova i banovine Hrvatske, pak da će
tako oživotvoritići svoj još “ne posti-
$nuti cilj »Dom “djevojaka«. “ <“: