a 2 VO E Ea . Ra okota

»DUBRAVA<« GI a E E

. Kulturni problemi bDukrovšikaj u obnovljenoj ri akkoh

(Članak pročitan na Usmenim novinama Hrvatskog akademskog kluba u Dubrovniku)

Dubrovnik kao grad velike i sla-
ovne prošlosti i kao grad vrlo važan
u našoj sadašnjici ima mnoge proble-
me, koje treba da riješi, neke sam po
sebi, a neke uz pomoć i sudjelovanje
čitavog hrvatskog naroda. Razni nje-
govi ekonomski, prometni, socijalni
i higijenski problemi spadaju u širem
smislu također među
cjelokupnu kulturu neke zajednice
obilježuje i to, kako je ta zajednica
sebi uredila sve grane raznolikog
društvenog života. Postaje dakako i
posebni kulturni problemi u užem
smislu riječi, koji se tiču višeg du-
hovnog života čovjeka, ali koji su
također u prisnoj vezi sa gore :spo-
menutima, jer je ljudski život u svim
svojim manifestacijama isprepleten i
povezan. Dubrovnik ima mnogo i
kulturnih problema u užem smislu,
koje treba da riješi. Neki od tih pro-
blema su jednaki ko što u mnogim
drugim gradovima, a neki su speci-
jalno dubrovački, koji izviru iz toga,
što je Dubrovnik, kako rekoh, grad
velike i slavne-prošlosti, a u našoj
sadašnjici on _ je važan ekonomski
centar na hrvatskom jugu, centar tu-
rizma u državi i uopće grad s vrlo
istaknutim geografskim položajem u
hrvatskom narodu. Osvrnut ćemo se
u kratko baš na te specijalno dubro-
vačke kulturne probleme, koji izvi-
ru iz njegova posebnog položaja u
prošlosti i sadašnjosti. Nemamo vre-
mena da ih potanko razradimo, već
ćemo ih samo skicirati,

I. Urbanizam i izrada regulacionog
plana.

Prvi i najvažniji kulturni problem
Dubrovnika jest njegov urbanizam,
pitanje uređenja grada. Taj problem
se tretira naravno također i sa eko-
nomskog, prometnog, socijalnog i hi-
Sijenskog stanovišta, ali za jedan kul-
turan narod on je i važan sa gledišta
estetike. Održati ljepotu Dubrovnika
treba da bude vrhovni zakon onih,
koji upravljaju ovim gradom. U kul-
turnom gradu kulturnog naroda sve
mnogostruke potrebe savremenog ži-
vota moraju i mogu da se usklade
s potrebom uzdržanja i gojenja nje-
gova lijepog izgleda. Građevni raz-
vitak starog Dubrovnika kroz vije-
kove, i ako ometan raznim nedaća-
ma, dao nam je kao rezultat ovu kra-
snu njegovu arhitektonsku  ojelinu
uokvirenu impozantnim gradskim zi-
dinama. Treba čuvati pomno tu cje-
linu i sve njezine pojedine dijelove.
Treba ih čuvati, jer su to i spomenici
velike kulturne prošlosti — rječiti
dokumenti kulture. I ako se je tu i
tamo činilo pogrešaka, moramo u
glavnom priznati, da su se u Dubrov-
niku dosad dobro čuvale starine.
Ipak moramo istaći, da u Dubrovni-
ku ima nekoliko istaknutih i velikih
historijskih zgrada, koje su od pada
republike služile raznolikim nepode-
snim svrhama a neke od njih bile ta-
ko zanemarene i zapuštene, da su
uistinu pobuđivale naše sažaljenje i
o njima se stvorila fama nečeg straš-
nog, što treba čak i rušiti. To su,
stari dubrovački lazareti, nekada-
šnji ženski benediktinski samostan
sv. Marije, sada prostorije poglavar-
stva i upravnog suda; nekadašnji
ženski dominikanski samostan sv.
Katarine, poznat u Dubrovniku pod
imenom stare gimnazije, sada gra-
danska škola, Rupe, staro skladište
za žito _ u. doba republike; nekada-
šnji samostan sv. Klare, sada oficir-

kulturne, jer

ski dom, komanda mjesta i pošta,
stara zgrada »Collegium ragusinum«,

sada vojna bolnica. Sve su to jedno-

stavne zgrade i svaka i njih proma-
trana za sebe ne prestavlja doduše
neko naročito djelo umjetničke arhi-
tekture, Svaka od njih ipak  pret-
stavlja djelo zdravog ukusa. Pogle-
dajmo cjelokupnu sliku starog Du-
brovnika, pa ćemo vidjeti, kako te
masivne i trijezne zgrade pristaju u
ovaj kameni ambijenat i kako sve
skupa sa starinskim zidinama  sači-
njavaju jednu skladnu cjelinu, u ko-
joj svaki njezin član mnogo znači.
Sve te dakle toliko prezrene zgrade
treba čuvati, te ako je moguće, pri-
voditi ih uz prikladne restauracije i
adaptacije razumnim svrhama, a ako
ni to nije moguće, čuvati ih kao va-
žne kulturne spomenike, kojima se
možemo ponositi.

Stari naši dalmatinski gradovi bili
su gradovi uskih ulica a visokih ku-
ća. Gradili su se tako, jer je tako od-
$ovaralo potrebama i prilikama ta-
dašnjeg vremena. Mi taj historijski
karakter gradova moramo čuvati.

fuNENANOZNNAĐANONONNEKEENENNGNNENNONANNEONNOKNSNNENAH

Mnogo se doduše govori i piše, ka-
ko su takovi gradski predjeli nehigi-
jenski, pa čak neki predlažu i tu ru-
šenja. U tome se očigledno pretjera-

ova. Nije tu toliko nehigijensko stano-

vanje radi uskoće ulica, već poglavi-
to radi zapuštenosti kuća, prenatr-
panosti stanovništva u njima, jer se
boravi i u podrumima, nepodesnim i
potkupljima, i radi neuređenosti ka-
nalizacije. Problem je dakle u tom
urediti te ulice i kuće za _ pristojno
življenje ograničenog broja ljudi, a
vani na otvorenom graditi jeftine ra-
dničke stanove. Koliko bi pak i u te
kuće došlo više svjetlosti i zdravlja,
kad bi se opet otvorile napola ili
potpuno zatvorene stare velike goti-
čke bifore i trifore i veliki renesan-
sni prozori mnogih starih palača. Ja-
dnu sliku nam pruža u tom pogledu
predio Karmen. Važna je kulturna
potreba Dubrovnika rehabilitirati taj
starinski i nekoć gosparski dio Du-
brovnika i obnoviti sjaj njegove lije-
pe arhitekture,

Dr. V. Foretić

(nastavit će se)

Izložba historijskih i umjetničkih slika u Sponzi

Razgovor sa g. Kostom Strajnićem

Saradnik našeg lista zamolio je g.
Kostu Strajnića, umjetničkog kritiča-
ra i konzervatora starina, da sa či-
taoce »Dubrave« kaže nekoliko ri-
ječi o izložbi u Sponzi, koja je naišla
na neočekivani odziv dubrovačkog
građanstva, a koju je 6. Strajnić aran-
žirao uz sudjelovanje gg. dr, Frana
Kesterčaneka, Frana Šimunovića i
Hermana Tripala. Ovom Odboru za
izložbu uspjelo je dati joj reprezenta-
tivan i svečan karakter, a Sponzine
prostorije pretvoriti u otmene dvo-
rane dostojne evropskog muzeja.

Što izložba daje lijep i prijatan do-
jam, to je zato što je ona stručno
aranžirana, a i zato što su prostorije
osvijetljene reflektorima koji na sli-
ke bacaju indirektnu svietlost, tako
da se one mogu s uživanjem proma-
trati.

Na pitanje što misli o organizaciji
same izložbe, g. Strajnić je odgo-
vorio:

— Svakako treba pohvaliti pleme-
nitu intenciju »Duba« i akciju člano-
va odbora da se u Sponzi priredi
ovakva izložba. Ja nijesam učestvo-
vao u skupljanju slika, a da sam uče-
stvovao, vjerujem da bi u izboru bili
mnogo srećniji. Kad nijesam utjecao
na izbor skupljenih starih slika, ja
sam u posljednji čas predložio da se
upotpuni savremeni dio izložbe i da
se, pored Bukovca i Medovića, izlo-
že slike Dubrovčana Ignjata Joba i
Ivana Ettore, kako bi se tom prigo-
dom odala dužna pošta ovoj dvojici
darovitih dubrovačkih slikara, koji
su tako rano umrli, Ali moj prijedlog
nije bio prihvaćen, Pošto je pak sta-
tih slika iz dubrovačkih kuća bilo
premalo, morala se je dvorana sa
staklenim portalom popuniti dvjema
velikim religioznim kompozicijama
iz Gospe. Na taj se način znatno po-
stigla neophodna uravnoteženost u
samom aranžmanu.

Poslije ovih njegovih konstatacija,
zapitali smo g. Strajnića što misli o
pojedinim izloženim slikama i koje
od njih smatra  najvrijednijima. G.
Strajnić je svoj odgovor ovako for-
mulirao:

— Slike izložbe možemo dijeliti u

nekoliko grupa. Naivrijednije su one
koje su donijete iz Kneževa Dvora i
Gospe. Među njima najveću umjetni-
čku vrijednost pretstavlja »Venera i
Adonis« od Parisa Bordone, a naj-
veći nacionalni značaj ima kompozi-
cija »Krštenje Hristovo« od dubro-
vačkog majstora Mihajla  Hamzića.
Od slika iz privatnih kuća treba is-
taći »Portret Cvijete Zuzorić« (vla-
snica g.dica Mila Budmani) koji je
slikarsko remek-djelo. U velikom
broju prosječnih radova, koji su če-
sto zanimljivi tek po izvjesnim dobro
slikanim detaljima, svraćaju pažnju
dvije kompozicije baroknog francu-
skog slikara Jacquesa Courtois zva-
nog Le Bourguignon, koje obrađuju
ratne prizore. Kad bi se očistile i
stručno restaurirale, ove dvije slike
činile bi čast svakoj galeriji u Evropi.
Nečistoća i zapuštenost koja se na
njimap rimjećuje, škodi i mnogim dru-
6im izloženim slikama, tako da one
zbog toga daju mnogo slabiji utisak
nego što bi ga davale da su u boljem
stanju: da su očišćene, bolje konzer-
virane, znalački restaurirane i repre-
zentativnije uokvirene, U u poređe-
nju sa slikama Hamzića i' Bordona,
znatan dio izloženih starih slika iz
dubrovačkih kuća, djeluje, po svom
spoljašnjem izgledu skoro zapušteno.
Nadajmo se da će ova izložba otvo-
riti oči vlasnicima pojedinih slika i
da će oni preduzeti u tom smislu ne-
ophodne mjere. Ne treba zaboraviti
da su stare slike živi organizmi koje
treba čistiti, zračiti, stalno paziti i
s ljubavlju njegovati.

Kako su na izložbi zastupana i dva
savremena slikara, Vlaho Bukovac i
Celestin Medović, zamolili smo g.
Strajnića da objasni kako je mogao
ova dva moderna slikara dovesti u
sklad sa renesansnim i baroknim
majstorima, G. Strajnić nam je rekao:

— Dobre slike uvijek se među so-
bom podnose i čine unutrašnju har-
moniju, prapadale one prošlosti ili
sadašnjosti, Prema tome, i Bukovac
i Medović mogu visjeti pored dobrih
starih slika, pretpostavivši da njiho-
va djela imaju odgovarajuće mumjet-
ničke kvalitete. Na izložbi se najbo-

lje vidi kako je Bukovac ka e
nik posljednja dva decenija svog ži-
vota stalno nazadovao i kako njego-
ve slike iz tog perioda neprijatno
otskaču kako od njegovog odličnog
ranijeg slikarstva tako i od ansambla |
izloženih starih slika. Da i najsavre- |
meniji slikar, ako je samo istinski

umjetnik, može podnijeti društvo je-

dnog prvoklasnog renesansnog maj-

stora, pokazuje dvorana u kojoj, u

neposrednoj blizini Parisa Bordone,
visi koloristička simfonija »Panora-
me starog Dubrovnika« od našeg sli-
kara Frana Šimunovića. Ma da oba
autora dijeli vrijeme od skoro četiri
vijeka, ipak se njihova djela među-
sobno podnose i nikako ne narušuju
mir, harmoniju i jedinstvo dvorane..,

Na kraju smo upozorili g. Strajni-
ća, kako se u izložbenom katalogu
nalazi pored naslova izloženih slika,
i njihova kratka ekspertiza, da nam
kaže nešto o formulaciji stručne ocje-
ne izložbenih slika. G. Strajnić nam
je odgovorio:

— Stručan opis pojedine slike, a
naročito tačno ili barem približno
određivanje njenog doba postanka,
likovnog stila, imena autora ili obi-
lježja njegove škole, sve je to _pret-
stavljalo jedan od najtežih i najdeli-
katnijih zadataka pri uređivanju iz-
ložbe i sastavljanju njenog kataloga,
Ovom prilikom prijatno mi je istaći,
da sam u ovom teškom i mučnom
poslu imao izvrsnog pomagača u
osobi O. dra Antuna Matijevića, pro-
iesora ovdašnje franjevačke gimna-
zije, koji je svoje solidno umjetničko
historijsko znanje stekao kao đak
čuvenog bečkog profesora Schlos-

sera. buke



Mjesto jedne - dvije

U jednom od prošlih brojeva na-
šeg lista zalagali smo se da na ras-
položivo mjesto brojačice u mjesnoj
podružnici Narodne Banke dođe
ženska, koja će svojom zaradom iz-
državati sebe a možda i cijelu obi-
telj. Dosljedni stanovištu da kruha
treba dati onome, koji ga nikako ne-
ma, borili smo se da mjesto ne bude
popunjeno licima dobro  situirani-
nim. Smatrali smo da je to po-
trebno naglasiti, jer se nažalost i u
ovom vremenu sve češće događa da
se traže i dobivaju namještenja za
šminku i puder,

Rezultatom smo dvojako iznena-
đeni. Najprvo bilo je prazno samo
jedno mjesto, a popunjeno je sa dvije
radne sile. Naivni bi možda mogli
povjeriti da su socijalni razlozi dik-
tidali povećanje radnih sila, kako bi
se neopskrbljenim dala mogućnost
zarade, Ali u pozadini je sasvim ne-
što drugo. U carstvu svemoćne pro-
tekcije ukrštale su se uplivne inter-
vencije. Trebalo je ugoditi i ovome i
onome, i tako mjesto jedne došle su
dvije. Prva je kćer ugledne dubro-
vačke obitelji, a druga je učitelji-
ca, Njezino je mjesto u mou a ne u
kancelariji.

One druge, koje su u tome mjestu
Sledale osiguranje egzistencije, osta-
le su na ulici izbačene iz protekcio-
naškog stroja. Istina je, one su tra-
žile kruha, ali bez svetaca to je ne-
znatan adut, na kojega se gospoda iz
centralne banke niti ne obaziru,



Dubrovačnin - predsjednik Saveza
hrvat, učitelj. društva. G. Ivo Bur-
djelez, novo izabrani nadzornik za
školski kotar 1 izabran je na sjedni-
ci Hrvatskih učiteljskih  dnuštava
održanoj prošlih dana u Zagrebu za
predsjednika istog Saveza.