ON O U kin.

Pija

ita

ie

tja vt i PJ IRI

o i PV da

ea.

Ko Nd

PER S S SP A Sd ii sti



«došli u obzir za izložbu.

a daa OPRAO Ji m KES JL VO



Poštarina plaćena u gotovom

2 Pt se s U
MJ KJ E O JE ra POĆ

Mr CP EVI o AR RO POE Re



Pojedini broj din. 2



CBadimo svoJI
vaki na SVOM,

Bantimo složno

vatski dom:

Stjepan Radić



DUBRAVA

Godina IX.

» Dubrovnik, 1. siječnja 1941.



Broj 111



STARA I



OVA GODINA

Sitni nas lični računi pred velikim narodnim poslovima ne smiju okupirati

Susret iživljele sa novom još neza-
početom godinom traži od nas da o-
sjećajima rastanka pridružimo osjećaje
dobrodošlice onoj koja dolazi. Zatvara
se jedan račun, 4 otvara drugi. Ne
misleći ovdje na čisto trgovačke raču-
ne, koji su također ogledalo stanovi-
tog poslovanja, zaključak račun vodi
svaki pojedinac, obitelj i narod. Kri-
tički osvrt ua rad u minuloj godini
dati će nam u glavnom direktive za
novu godinu. Jer možda ima mnogo
toga što smo propustili učiniti ili po-

. griješili, a nije isključeno da su i mno-

ge zamisli ostale neostvarene iz raz-
loga, koji ne leže na nama. Te ,stav-
ke“ godišnjeg računa prenesimo na
iduću godinu i odlučimo da čemo sa
utrostručenom energijom raditi na nji-
hovom ostvarenju. Tako radi svaki
dobar gospodar, tako radi i svaki na-
fod, koji nosi u sebi energije rital-
nosti i vječno plamteću želju za ma-
predkom na svim poljima ljudske dje-
latnosti. Bez borbe i žrtava nema opće
korisnih rezultata. Treba, dakle, i du-
ševne pripravnosti za akciju u svim
pravcima. :

Borba hrvatskog naroda, kako je
to u jednoj prigodi kazao vođa Dr.
Vlatko Maček, ima za svrhu postignu-
će dvojakog cilja:

1. da Hrvatski narod postig-
ne svoju političku slobodu iz-
raženu u slobodnoj domovini
Hrvatskoj. |

2. da u takovoj slobodnoj hr-
vatskoj domovini bude gospo-
dar onaj, tko po svom broju,
po svom poštenju i po svojoj
radinosti sačinjava jezgru hr-
vatskog naroda, a to je hrvat-
sko seljaštvo.

To je cilj kojem teži borba hrvaiskog
naroda. lako ove zadnje dvije godine
možemo slobodno ubrojiti među naj-
značajnije u posljednjih nekoliko de-
cenija, samo letimično bačeni kritički
pogled kazat će nam da usprkos do-
sadašnjih nedvojbenih uspjeha našeg
političkog vodstva, dvojaki cij je tek
djelomično ostvaren. Povodeći se za
primjerom dobrog i radišnog domaći-
na, koji neispunjeni dio programa pre-



li. komunike Odbora za iz.
ložbu ,, DubrOvačkog pomor.
stva kroz vjekove“:

I. Umoljava se g.g. vlasnike
pojedinih predmeta iz pomorstva, da
predmete, koje su odlučili izložiti, iz-
vole donijeti u nedjelju dne 5 t. m.
u 9h pr. p. u kancelariju (palača ,,Spon-
za“ desno). :

I. Za odbor je veoma važno, da

dotični opiše. usmeno ili pismeno i:

kratku povijest pojedinih predmeta,
kako bi se iste moglo izložiti sa _od-
govarajućom legendom, |

Il. Ponovno se umoljava_ cij. gra-.

đane, da što prije prijave Odboru gdje
se nalaze 'pojedini predmeti koji" bi
Odbor

nosi iz jedne u drugu godinu, učini-
mo i mi to isto u našim srcima i mi-
slima. Zapamtimo da od jačanja hr-
vatske narodne svijesti u svakom od
nas ovisi i postignuće napomenutih
ciljeva, jer kompaktan, politički zreo
narod izvojevat će ono što mu po
pravdi pripada. Narodna hrvatska
svijest nepresušivi je izvor svih ak-
Cija koje vode sretnijoj i ljepšoj
budućnosti hrvatskog naroda. Jača-
njem narodne svijesti doprinosimo  li-
kvidaciji ličnih nesuglasica i trvenja,
kojih u politički zrelom narodu ne

smije biti u tolikoj mjeri da one pred-
stavljaju zapreku javnom djelovanju.
Sitni nas lični računi pod velikim na-
rodnim poslovima ne smiju okupirati.
Ne zaboravite riječi podpredsjed-
nika ing. Augusta  Košutića, da
»hrvatski narod mora biti svijestan ve-
like istine da u javnom životu“ mora
sve narod učiniti sebi sam“.

Gornjim mislima, sviješću i živom
vjerom prionimo k radu pomlađenim
energijama u novoj godini, da potpu-
no ostvarimo ciljeve borbe hrvatskog
naroda.



Je li Corresgio auktor slike
»Rođenje Isusovo« u našoj Katedrali

U dubrovačkoj Katedrali nalazi se
na desnim pobočnim vratima fasade
jedno umjetničko djelo zamjerne  lje-
pote i vrijednosti“.

Slika izrađena na platnu (visoka 315
cm, široka 190cm) prikazuje malog
Isusa, kako leži na tlima, na pelenici.
Do njega kleči Gospa, prekrštenih
ruku i divi se djetetu, a do nje kleči
nagnute glave sv. Josip. Postrance
prilazi Spasitelju pastir, visok i jakih



mišica, slikarski u vrlo zanimljivom
pokretu. S ljevicom drži svezano uz-
vraćeno janje, a desnicom drži klobuk.
Otraga vidi se i drugi pastir, dignutih
ruku. Nad glavom Djeteta vire glave
tradicionalnog vola i magarca. Sa ne-
besa silazi u raznim pokretima i prav-
cima više anđela, koji nose vrpcu s
natpisom : ,GLORIA IN EXCELSIS
DEO ET IN TERRA PAX". <

Slika ,,Rođenja Isusova“ od uvijek

»Rođenje Isusovo“ koje se pripisuje Correggiu

je mnogo zaokupljala istraživaoce du-
brovačke povijesti umjetnosti.

Već g. 1884. spominje Josip Gelcić
u svom djelu ,,Dello sviluppo civile di
Ragusa“ interesantnu historiju ove sli-
ke, koja je usko povezana s ,,Assun-
tom“ u Katedrali. G. 1890. pisao je
Dr. Lujo Vojnović o slikama velikih
talijanskih majstora, koje su se nekada
nalazile na Lopudu u crkvi sv. Križa,
a među njima naročito spominje gla-
sovitu ,,Gospu“, koju odniješe u Du-
brovnik.

G. 1930. napisao je kan. Antun Lie-
popili u studiji o ,,Dubrovačkoj ka-
tedrali i njezinim slikama“, da je ,,Isu-
sovo porođenje“ djelo slavnog tali-
janskog slikara ANTONIA ALLEGRI
zvanog CORREGGIO (koji je živio
i radio u Modeni i Parmi od g. 1489.
1534) ili njegove škole.

Mišljenje Liepopili-evo prihvatio je
i Vicko Lisičar u svojem poznatom
historičkom opisu ,Lopuda“ g. 1931.
Spominjemo ipak, da su oba_ istraži-
vača — uza svu kritičnost — zabunom
označili, da je slika visoka 280, a ši-
roka 190 cm., dok je u istinu znatno
veća. Osim toga na slici su naslikana
samo dva pastira, a ne više njih, kako
oni spominju. Konačno sliku nije dao
prenijeti u Katedralu arhidjakon Brnja
Gjorgjić, kako to oni tvrde. Gjorgjić
je umro g. 1680, dok je slika prene-
šena u Katedralu g. 1712.

G. 1940. prigodom izložbe  historij-
skih i umjetničkih slika u gradu sv.
Vlaha, ocjenjeno je ,,Rođenje Isusovo“
kao jedno od najboljih djela, koje je
tom zgodom bilo izloženo. To je is-
taknuto i u izložbenom katalogu, gdje
je slika registrirana kao kompozicija s
obilježjima škole Correggio. | stručna
kritika za vrijeme izložbe zastupana
po Dru. Cvitu Fiskoviću (Jadranska
Straža 1940.-str. 104), akad. slikaru
Franu Šimunoviću (Novosti 1940 br.
40), Živku Vekariću (Nova Evropa
1940 br. 2 i 3)izjasnila se, da djelo imade
obilježja škole Correggiove. Dr. Ante
Matijević (Alma Mater Croatica 1939.
40-br. 10) napisao je, da je i on mi-

o šljenja, da je autor slike morao staja-

ti pod vidnim utjecajem velikog Cor-
reggia. Kako ipak kompozicija ne oda-
je piktoralni stil Correggia, to smatra
da ranija pripisivanja ove slike baš
samom Correggiu, dolaze valjda od
toga, što je slika postavljena u Kate-
drali visoko nad vratima, i što se
zbog loše rasvjete nije mogla točno
proučiti. Mi držimo, da je tomu kriva
i oholost, da je slika dijelom ošteće-
na, a dijelom dosta slabo restaurirana.
Unatoč toga, na slici se osjeća raz-
rađeni fini i nježni dah, koji među-
sobno veže lokalne boje. Akcentuiran
je i posebni sjaj i odsjev boja, te
veliki kontrast svjetla i sjena. Vide se

figure skraćenih perspektiva i sime-

trijska izgradnja slike, sve tipično za
djela velikog Correggia i njegove
škole. Vjerujemo da bi trudom uspjelo
utvrditi-uz pomoć obiljnog poredbe-
nog materiala, kojeg pružaju slike
Correggiove škole-autora ove drago-
cjene uspomene dubrovačke prošlosti
i veličine.

Correggiovo ,, Rođenje Isusovo, us-
ko je povezano s poviješću crkve sv.
Križa na Lopudu. Tu, na obali _mor-
skoj vide se još i danas-nakon 400
godina - razvaline velike građevine s
visokom kulom. Kraj nje stoje zadnji
ostaci poveće kapele, crkve sv. Križa,
koju je u XVI. stoljeću sagradio slav-
ni pomorac i veliki dubrovački dobro-
tvor Miho Pracat. Već g. 1595. spo-
minje Dominikanac Serafin Razzi u
svom djelu ,La storia di Raugia“, da
je Pracat podigao s temelja crkvu sv.
Križa. G. 1596. Godinu dana kasnije,
spominje i sam Pracat u svojoj opo-
ruci ovu kapelu, ostavljajući lijepu svo-

tu novaca, da se u njoj svaki dan

PR VUKA E:

kojota