pd RD ka DJ EA PKK o

o ji AR i U ee

Ri o oO e Vi RE e opa 0 VL o i

La sik id





pm ne

rar osjsovač





Poštarina plaćena u gotovom

iki vareivi x S
a am. a
a no ? Zea“

.. i
dk ra očna

Pojedini broj din. 1.50



o svoj

Svaki na svom,
jane složno
Kvatski dom:

Stepan Radić





God, IX.

Protivnici

reda

iako sporazum nije još ostvaren u
cjelini, Hrvatski narod došao je u
mogućnost da u svojoj kući počne
uvoditi red, likvidirajući predhodno
mnoga haotična stanja, koja su ne-

dvojbeno rezultat politike samovo-

lje i nasilja posljednjih dvadeset go-
dina. Tako se i mora raditi. Najprije
rasčistiti, a onda uvesti red, Mnogi
u takovom radu vide neke revolu-
cionarne akcije, pogotovo ako muvo-
đenje reda traži od njih žrtve, ili ih,
i neosjetljivo, tuče po kesi, Stanje je
svakako vanredno. Uvođenje reda
poslije dvadesetgodišnjeg pašovanja,
na koji su se mnogi — naročito ako

im je to konveniralo — privikli, dje-

luje u prvi čas revolucionarno već
zato što to nije obićna svakodnevna
Pojava i što je praćena osjećajem
diktata onoga, koji u kući stvara red.

Prije nekoliko mjeseca senzacio-
nalno je djelovala u našem gradu
vijest da mnogi građani ne plaćaju
električno svijetlo, koristeći se u
glavnom  mlohavom i neurednom
administracijom = tadašnje Gradske
Štedionice, koja je u zasebnom otsje-
ku vodila sve poslove propisivanja i
naplaćivanja  potroška = električne
struje. Brojke dugovanja bile su mi-
lijonske. Imenik dužnika, koji mjese-
cima, a mnogi i godinama nijesu pla-
ćali potrošak električne struje, po-
kazao je da među njima ima malih
siromašnih ljudi, ali da imućni gra-
đani, obzirom na svoju brojčanu
stagu u zajednici, čine većinu. Oni
su bili dužni po više tisuća dinara.
I kad je došao dan da se dug podmi-
ri, pravili su najveću galamu, tražeći
obićno obročnu otplatu, pa i orida
kad za to, obzirom na njihova mate-
rijalno stanje, nije bilo nikakvog raz-
loga. Protesti su se čuli na svim stra-
nama, a stvarno ništa nije bilo pri-
rodnije hego unijeti reda u stanje,
koje je bilo antipedno i najosnovni-
jema pojmu reda.

Proces privikavanja traži savezni-
ka u vremenu, Time što su bili po-
zvani da plate zaostale dugove, još
nije kod njih sažrelo shvaćanje da
valja uredno vršiti obaveze i da u
torme motaju prednjačiti oni, koji
imaju za to materijalne mogućnosti.
A još uvijek čuje se na svim strana-
ma, pa i u kulturno društvenom ži-
votu grada, da baš prednjače mali
sitni ljudi; dakle oni koji daju sve
Šo imaju, Na njih apelira švaka

ija i oni zbilja Većinom uredno
duda obaveze, Pitajte kulturna
društva, ko im plaća članarinu. Od-
Šovorit će van, da to najurednije
vrše zanatlije, obrtnici i mali činov-
nici. Sa onim koji imaju, a koji obi-
ćno plaćaju članarinu jednakog iz:
nosa kao i oni mali sitni ljudi, imaju
uvijek natezanja. Njihova članarina
se najteže naplaćuje,

Na-ove smo misli došli povodom
dogođaja,: koji se prije nekoliko da-





DUBROVČANI grada i sela!

Svaka stopa dubrovačke zemlje govori nam o neumornom radu
Djedova naših kroz stoljeća. Bogata i golema baština koju su nam osta-
vili u pisanim i kamenim spomenicima, u humanim ustanovama, svjedoči
o njihovom kultu duhovnih i moralnih vrijednosti. Pripravnim ;srcem, koji
teži k boljemu, stavili su se pod zaštitu Mučenika sa dalekog Istoka,
uzdignuvši Njegov martirij do simbola svih svojih plemenitih težnja.

Stoljeća su iščezavala kaodani u čovječjem životu, lice se je Dubrov-
nika mijenjalo, ali jedan je dan kroz stoljeća ostao isti po svojoj slavi i
po ljubavi Dubrovčana za nj

DAN SVETOGA VLAHA

4

.dan moćni, koji lanac stoljeća povezuje, a u sadašnjosti čudesno oživlja-

va prošlost. A duga se prošlost ove male slobodne Države ocrtava u us-
trajnoj borbi za ideal Slobode koji su fanatično ljubili, grčevito čuvali
i mudro proširivali, a sve pod upravom kršćanskih načela čuvanih Ka-
toličkom Crkvom. Zato su predci naši poznavali i shvaćali ljepotu i ve-
liku važnost Duha, zato su oni svoje materijalno bagatstvo pretvarali u
duhovno i moralno. Oni su svom narodu pokazali put osvijetljen spo-
menicima koji vječnim plamenima svjetionika blistaju krepostima Skad-
nosti — riječ od njih stvorena, a u koju su saželi rad, ustrajnost, čed-
riost, pravednost, milosrđe, plemenitost, brigu za opće dobro i smisao za
ljepotu. Odlike su ovo mudrosti stečene teškim iskustvom koja je držav-
nom zamahu dubrovačkih vladara davala dublji sadržaj i određivala Du-
brovniku ulogu rasadnika svih najljepših tekovina kulturnog Zapada u
svom Hrvatskom Narodu.

Sretni smo ria dočeku ovoga Velikog Dana i stoga što starođrevni
kult našega moćnog Parca upotpunjuje i uljepšava značajni jubilej Hrvat-
skoga Naroda, njegovu 1300-godišnju pripadnost kršćanstvu i Petrovoj
Stolici. Ponosni smo i stoga što će kroz ovogodišnju izložbu ,Dubrovač-
ko pomorstvo kroz vjekove“ progovoriti diih Djedova i Otaca iz bezbroj
mrtvih svjedoka one velike trudbenosti i divne hrabrosti naših Pomoraca,
koji su u hiljadugodišnjoj povezanosti posvjedočili pomorski duh Dubrov-

čana, koji i danas pruža vidljive znakove svoje snažne vitalnosti, i tako

čuva veliku pomorsku tradiciju Grada Svetoga Vlaha-

DUBROVČANI!

Kao što nije prošli Dubrovnik, neka ni današnji ne ostane dužnik
Moćnom Parcu. Zaboravite taj dan sve životne brige, i u nepomućenoj
radosti predajte Svetom Vlahu“ svaki na svoj način, svoju hvalu. Vi iz
naših pitomih sela pohrlite sa barjacima u stari Grad vaš, a vi gra-
đani iskitite što bolje domove vaše. Pridonesite svi slavi Njegovoj,
svi mu se toga dana u Svetištu Njegovom pomolite za dobro Naroda
Hrvatskoga i poklonite Mu se dobrotom i veseljem.

DUBROVNIK, o Svetom Vlahu, godišta 1941.
Fetsanjuli :
IVO DUZBABA

rm dlitvi Pada Dea ra aji

kap. IVO ŠIŠEVIĆ

na odigrao mu jednoj gospodskoj kući
na Konalu. Došao je inkasator da
naplati potrošak električne struje.
Gospođa se je tervirala; što se to
ima odmah platiti, pa je uzrujano
počela vikati protiv Hrvata, tražeći
i az ovom gestu neku političku poža-
dinu, A. radilo se je o švoti od din;

50.— koju ta gospođa može lakše
platiti, nego li radnik ili činovnik
jedan jedini dinar.

Drago nam je što ije gospođa po-
jam reda: identificirala sa Hrvatima
i njihovim dolaskom ma vlast, Doći
će vrijeme kad će ona i njome slične
bez uzrujanja i protesta raditi ona+

ko, kako to diktiraju pisani i mnepi-

sani zakoni reda. Priznajemo da uvo-
đenje reda ide sporijim tempom zbog
izvanrednih prilika, jer stanje oko

naše kuće nije takovo da bi mogli
svim snagama nesmetano  pregnuti
nježinom uređivanju.



Poziv mostarskom bjakuke

Festanjuli sveča-
nošti sv: Vlaha uputili su molbu rio-
starskom biskupu, preuz; o. Alojziju
Mišiću da bi prisustvovao ovogodi“
šnjim svečarostima sv. Vlaha, budu:
ći da je administrator dubrov. bi$-
kupije, preuz, biskup $. Pavao Buto-
rač zauzet Svečanostima sv. Tripuina+
Pored toga uputili su poživ za uče:
stvovanje i presvijetlom korčulan-
skom opatu; Don Peru Kalugjeri,
moleći ga da i on izme učešća iu ovo-
godišrijim svečanostima sv. Vlaha.
Kako saznajemo; obojica su već ja-
vili da će prisiistvovati fešti,

Broj 112.

Ponosni
Hrvat i - Jugoslaven

Apsurdan je i nemoguć spoj

Hrvat — Jugoslaven

Tako je potpisan pisac »dopisa iz
Dubrovnika«, koji je izašao u split-
skom Narodnom listu« od 24. XII.
1940. g.

Ugledavši potpis promislili smo da
je u batinaško-orjunaškom »Narod-
nom listu« pogreškom ušao članak
nekoga ponosnog Hrvata koji se —
jer se bori za punu ravnopravnost iz-|
među naroda u ovoj zemlji — potpi-
suje valjda iz naivnosti i Jugoslave-
nom, Ovaj dopis »Ponosnog Hrvata«
u listu dr. Grge Anđelinovića, po-
znato$ radi revnog kumovanja svim
mukama i progonima Hrvata u ime
»ravnopravnosti i jugoslavenstva«,
zanimao nas je i zato što je komen-
tirao naš uvodnik »Omladina«, koji
je štampan u broju »Dubrave« od 1.
XII, 1940 god.

Po prvim rečenicama uvidjeli smo
da nas je potpis zaveo lu bludnju i
konstatirali po hiljaditi put da je
zbilja apsurdan i nemoguć spoj
Hrvat-Jugoslaven, a još k tome »po-
nosni Hrvat«. Jer odmah nazirete
onaj iisti  protuhrvatski mentalitet
koji hrvatskom narodu još uvijek
uporno niječe njegovu narodnost i
pravo da u svojoj kući sam gospo-
dari. Ovako ropski gledajući na hr-
vatski problem, »Ponosni Hrvat iz
Dubrovnika«(!) komentira tako i naš
uvodnik — »Omladina, Omladina,
Omladina« u kojemu smo tražili da
se hrvatska omladina snažno pove-
že ii organizira na _ obranu i čuvanje
hrvatskih prava pod devizom »bez-
kompromisna afirmacija Hrvatske na
hrvatskom tlu«, »Ponosni Hrvat«(!)
to izvrgava ruglu želeći valjda da se
vrate opet ona vremena Grgina »ra-
vnopravnog jugoslovenstva«, kad su
svetinje hrvatske bile nedostojno
odbačene, a hrvatski čovjek smatran
čovjekom trećega reda.

o Ali mi ostajemo pri našem pokli-
ka hrvatskoj omladini: »Čuvajte svo-
ji hrvatsku nacionalnu sebičnost i
neka su vam prava Hrvata uvijek
draža od prava čovjeka i Slavena«;
da se što prije izgradi Hrvatska u
kojoj neće više moči Anđelinovići na
hrvatskom teritoriju i u hrvatskoj
zemlji ponižavati i poricati našu do-
movinu Hrvatsku,

Kruh naš svagdašnji. Već ranije
nam je objašnjeno da u svim pekara-
ma ne može biti jednak kruh, jer
brašno nije od istog mlina, Ali se do-
gađa da ikruh u pojedinim pekarama
bude kadgod neispečen u tolikoj
mjeri da ga nije moguće jesti. Tome
je svakako kriv nemar, kojem s se
može naći lijeka.

Preporučamo da nadzome vlasti
vode o tome strogog računa.