o m

“dopušteni i neopravdani

mp a mj

CIJENA 1 Din.

Poštarina plaćena u gotovu

Broj e, |

Godišnja pretplata Din. 70.—
mjesečno Din. 6.—

Dubro

*

Umjetnička kritika pred sudom

Poništene presude u procesu Ivučić- Strajnić

»Tribuna« je u svoje vrijeme
donijela opširan prikaz o pr-
vom i drugom pretresu koji je
vođen pred dubrova-
čkim okružnim sudom uslijed
poznate tužbe koju je inž. arh.

Ivan Ivačić
podnio protiv umjetn. kritiča-
ra i pomoćnika konservatora
g. Koste Strajnića,

U prvom suđenju g, Strajnić
bio je priznat krivim samo za
uvredu, jer je »prekoračio do-
zvoljenu granicu kritike«, pak
je osuđen uvjetno na 14 dana

zatvora i plaćanje parničkih

troškova,  Apelacioni Sud u
Splitu poništio je ovu presudu
pak je suđenje ponovljeno

pred istim Sudom. Druga pre-
suda riješila je g. Strajnića
svake krivnje, jer da nema
mjesta ni uvredi ni kleveti. Ali
Apelacioni Sud poništio je
ovih dana i ovu presudu.
Riješili smo da objavimo tek-
stove spomenutih presuda jer
su one po glavnom motivu
značajne, a biti će bez sumnje
i zanimive ne samo za umjetni-
čke nego i pravničke krugove,

Cbrazioženje prve kondamnatorne osude

koju je izrekao sudac  pojedi-
nac g. Eduard Nutrizio obraz-
ložena je doslovno ovako:

»Pripuštajući da je  optuže-
nik bio pozvan da dade svoje
mišljenje u pogledu nacrta
(Excelsior) = sastavljenih sa
strane privatnog tužitelja, < pri-
godom gradnje odnosnog hote-
la, sasvim je naravno, da se ta
umjetnička kritika imala drža-
ti potrebnih granica  dozvolje-
nih po zakonu.

Optuženi priznaje da je na-
pisao inkriminirani dopis bez
ikakve namjere da vrijeđa već
samo da da svoju kritiku,

Po mišljenju ovoga suda na-
suprot optuženik u svom dopi-
su od 14. III. 1930 ne samo da
je izrekao jednu previše oštru,
a možda i nepravednu kritiku,
već je protiv privatnog tužite-
ija nabacio neku vrstu otrova,
koja je kadra bila ne samo da
ga vrijeđa već da ga i uništi u
njegovom zvaničnom životu.

Tim je optuženi poduzeo

otiv priv. tužitelja jedan me-
ispa-
daj, bez kojega je ipak njego-
va kritika mogla da posluži že-
ljenoj svrsi. Ako je optuženi
imao da ocjeni radnju priv, tu-
žitelja zato, po mnijenju ovog
suda, isti nije nipošto bio ovla-

Obrazloženje druge

koju je izrekao sudać - pojedi-
nac g. Ivo Jasprica obrazlože-
na je doslovno ovako:

»U utuženoj kritici posma-
tranoj i u cjelini i u djelovima
nema ni uvrede ni klevete,

Umjetnost nije privilegij ni-
jednog stališa ni. zvanja,

Umjetničko djelo namjenjeno

javnosti mora da trpi i nepo-.

voljnu kritiku, Nema i ne mo-
že da bude zakonske zaštite
umjetničkog = ugleda nekog
djela, — Ni umjetnička repu-
tacija auktorova nije predme-
tom kaznenopravne zaštite
u koliko se ta reputacija  pro-
Suđuje i ocijenjiva sa čisto
umjetničkog gledišta. Umjetni-
čka reputacija najposlijed i ni-
je drugo nego vijenac na glavi

šten da na jedan upravo nemi-
losrdan i nečuven način prosu-
di o intelektualnim  sposobno-
stima pomenutog lica, pa je za-
to ovaj sud u postupanju optu-
ženika uvidio jedan kažnjivi čin

Taj učin sud je označio sa-
mo kao uvredu po prvoj stavci
S 297 Kz s razloga što se u po-
gledu izreka sadržanih u dis-
positivu naznačene — presude
nemože baš tvrditi da je slije-
dila javno, dočim je ovaj sud
uvjeren da mije bila optuženi-
kova namjera da kleveta pri-
vatnog tužitelja (S 301 k, z.)
niti je tokom rasprave mogao
utvrditi da je u pogledu ostalih
tačaka inkriminiranog dopisa
optuženikova namjera pošla za
vrijeđanjem (S 306 k. z.).

Ali da je uvrijeda tu, fakat
je neizbježiv, koji proističe ja-
san prečitanjem samoga dopi-
sa..  Optuženiku nemože pak
da ništa pomože (što se tiče
kvalifikacije nazočne presude)
okolnost da su se razna lica _ u
pogledu iste radnje,ali svakako
u granicama kritike, nepovolj-
no izrazila, dočim njegova ob-
rana da je već više puta oštrije
napao druge ljude, nemože da
ga liši sadašnje odgovornosti,

Radi toga red je bilo optuže-
nika osuditi itd. itd.«,

riješavajuće presude

umjetnikovoj postavljen od
slobodne kritike,

Sud se nemože upuštati u
pretres je li umjetnička vrijed-
nost nekog djela bila ispravno
ocijenjena ili nije. Na tom pod-
ručju nema zakonskih mjerila,
a ne smije ih da bude, jer. ne-
tom bi se

umjetnost ukalupila u zakon-

Ske kalupe, prestala bi biti

umjetnošću.

Optuženik je određenom dje-
lu tužiteljevom = (nacrt hotela
(»Excelsior«) prikazanom mu
na ocjenu, odrekao svaku veću
umjetničku vrijednost. Drugo
ne znače riječi, da se nacrt ne
izdiže iznad granice  šablon-
sko-banalnih linija, kasarnskog
stila i stila provincijalnih  že-

ik, 31. Januara 1931.

Telef. £

ljezničkih stanica. Dodao je još
i da ne odgovara ambijentu ko-
jem je namijenjen, a uporedo je
porekao tužitelju prirođeni ta-
lenat za umjetničku invenciju.

Ova kritika, ako se ocijeni u
samoj sebi

ne izlazi ni ciglom riječi izvan

$ranica umjetničke kritike.

Bit joj je, a što je već rečeno,
pa se ponavlja, odricanje nacr-
tu tužiteljevom veće  umjetni-
čke vrijednosti, a tužitelju pri-
rođ, talenta za umjet.invenciju.
Ni cigli od termina, upotreblje-
nih od optuženog, ne siže svo-
jim značenjem preko toga. Mo-
glo bi se samo pitati je li ili ni-
je estetsko ono tautološko go-
umilanijje:  šablonsko, banalno,
kasarnski stil i stil provinci-
jalnih željezničkih stanica jer
konačno sve to skupa

ne znači drugo ne6o da je stil

tužiteljeva nacrta  šablonski

t.j. da nema originalnih arhi-

tektonskih oblika,

Gornjom kritikom pogođena je
samo tužiteljeva ambicija za
umjetničkom reputacijom, Ova
ambicija ne snada među  vri-
jednote, koje sačinjavaju kaz:
neno-pravni pojam časti. Nije-
su pogođene ni t. z, moralna_i
pravna čast tužiteljeva, kako
što nije ni cigla od komponena-
ta njegove društvene časti. U
ovu potonju spada i t. z. čast
poziva (zvanja). Rečeno je da
nije ni ova bila pogođena, jer
umjetnost stoji iznad svih
zvanja i samo je odabrani po-
jedinči bez obzira kojem zva-
nju oni pripadaju, mogu da
dokuče,
Slijedi: da u optuženikovom
djelu nema ni uvrede ni kleve-
te,

Zatim osuda citira jedan stav
iz rasprave Dra Tome Živano-
vića »O uvredi i kleveti« u ci-
iju da se ukaže kako ne posto-
ji djelo ni uvrede ni klevete,
pak nastavlja:

Talenat za umjetničku  in-
venciju je posebni Božiji dar.
On je iznad svake, pa i odli-
čne stručne izobrazbe. Nije
nečasno biti bez toga dara

dosljedno nije ni uvreda, kad
se nekome poreče takova na-
darenost. U toku pretresa spo“
menulo se je da S 301 K, Z, šti-
ti i privredni kredit, a ne samo
čast. Istina je, ali ta primjedba
previđa razliku između »pri-
vrednog« i »umjetničkog« i iz-
među »kredita« i drugih od
njega različitih pogodnosti pri-
vredne naravi. Privredni  kre-
dit je u smislu citiranog S uži-
vanje . povjerenja poslovnog
svijeta s kojim smo u poslovnoj
vezi da smo u mogućnosti (ali
ne umjetničkoj) a poradi toga i
lično toliko pošteni da može-
mo i da hoćemo ispunjavati
sve naše — imovinsko-pravne
obaveze,

Umjetničkog kredita nema i

IZLAZI SVAKI UTORAK
Uredništvo 125, Uprava 160

God. it.

nemože da bude u području
bez mjera
i kad znamo da se je i najvećim
majstorima, dogodilo da im je
u nekim časovima = pofalilo
umjetničko nadahnuće,

Stručna sprema nije bila tu-
žitelju porečena. Nije bilo re-
čeno da on nije sposoban da
dade od sebe koliko i kojigod
drugi arhitekt (isključivši one
koji se odlikuju osobitom
umjetničkom invencijom, a što
ne spada u staleško-stručne

prerogative, nego su to njihove

lične odlike). U ostalom tuži-
telj je stalni državni namješte-
nik i samo iznimno može da i
privatno štogod zaradi kad mu
to dozvoli šef nadleštva, i ako
u mjestu nema ni ciglog privat-
(nastavak na 2 strani)

Priposlano, Izjave i Javna priznanja
PRIPOSLANO

Dajem do znanja svim onim ne-

ozbiljnim :icima, koja nalaze neko
zadovoljstvo da zbijaju neslane šale
pred nojim dućanom na moju adre-
su, da se toga okane, jer su mi dobro
poznati, te ću ih za slučaj da ih ova
opameti predati sudu
od njih

tim nanose

opomena ne
zbog uvrede časti i tražiti
naknadu za štetu koju
mom irgovačkom ugledu,
dobrom imenu.

U Dubrovniku dne 27. 1. 1931

Eduardo Padovan, trgovac,

IZJAVA _

Ja Miloslavić Jašo pok. Nika,
urednik časopisa »Tribuna« iz Du-
brovnika javno izjavljujem:

Na osnovu izjava i dokaza koje
je dao tužitelj velč, g. Don Gjuro
Krečak i svi svjedoci i što jasno de-
mantuje sve pretpostavke o  tobož-
njem  antidržavotvorstvu i protivlje-
nju ideama jugoslavenstva sa strane
tužitelja izjavljujem:

1) Da sam pisao protiv velč. gosp.
Don Gjura Krečka objegjujući ga, da
je u nekoj vezi ili da bi odobravao
ili simpatizirao sa protudržavnom “ak-
cijom ili agitacijom generala Sarkoti-
ća, Dr, Pavelića i Perčeca, što je sve
izmišljeno i neistinito i što duboko
žalim jer je veleč. gosp. Don  Gju-
ro Krečak čovjek koji je svojim jav-
nim i privatnim radom zaslužio naj-
veće poštovanje u svakom pogledu i
od svake strane,

2) Jednako je izmišljeno i neisti-
nito navedeno u mom odgovoru na
tužbu, da je velč, & Don Gjuro Kre-
čak kitio svoj stan i crkvu isključivo
hrvatskim zastavama, da bi tim po-.
stupkom manifestovao svoje neraspo-
loženje protiv intencija Njegovog Ve-
ličanstva Kralja. '

3) Sve što sam u mome odgovoru
na tužbu kazao o časnom ogranku
Braće Hrvatskog Zmaja u Dubrovni-
ku, a naročito da rad toga ogranka
doprinosi tezama naših neprijatelja i
jačanju plemenske mržnje, sasvim je
bez podloge, te duboko žalim što
sam to napisao. Miloslavić Jaša

JAVNO PRIZNANJE
Brevetirani  obdurator_— De
Martini, odlično mi je poslužio.
Oni koji trpe od kile neka se
tješe, jer ipak postoji sredstvo
za poboljšanje i pomlađenje.

Sergije Vološenko

kreditu +

=
d

Ki

ai sika o cin o

.
3

da

A dnia. U

boj LAKI
an